PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:04

Ik denk dat dat los staat van elkaar.
Benieuwd wat er uit de foto,s komt

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:05

Bij die van mij staat de botwoekering los van de pssm

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 12:22

Hoefzweren zie je wel meer dan gemiddeld vaak bij paarden met PSSM is mijn ervaring.
Ook kan het er vaak op lijken door de manier van lopen als ze last van hun spieren hebben.
Hou in je achterhoofd dat ze, vooral bij MIM, locaal last van een spier(groep) kunnen hebben en niet per se over het hele lichaam.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:15

Tinkermuts schreef:
Bij die van mij staat de botwoekering los van de pssm

Ja bij de mijne ook al denk ik wel dat een spieraandoening als pssm een negatieve invloed heeft op een gezond en correct gebruik van het lichaam. Dat werkt zaken als verbening en artrose zeker in de hand.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:26

Dat zal indd vast het geval zijn.
En door krachtverlies vd pssm in zn achterhand word voor nu extra belast en dat werkt weer negatief op de botwoekering

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 19:26

Mac schreef:
Hoefzweren zie je wel meer dan gemiddeld vaak bij paarden met PSSM is mijn ervaring.
Ook kan het er vaak op lijken door de manier van lopen als ze last van hun spieren hebben.
Hou in je achterhoofd dat ze, vooral bij MIM, locaal last van een spier(groep) kunnen hebben en niet per se over het hele lichaam.

Dat is bij de mijne ook helaas… van de mooiste voeten, sterk, recht enz. Naar volledig dichte ijzers met zooltjes en absoluut niet langer als 6 weken tussen de beslagbeurten. Een voetje wordt steil en de andere richting onderschoven verzenen.

Laatste winter was ik zo stom om de zooltjes er onderuit te laten. Het winter beslag moest er immers in, en beide is echt een gepuzzel voor de smid. Ik dacht gaat wel. Ging dus niet. Direct een hoefzweer die aan de kroonrand eruit kwam. Tot de laatste beslagbeurt nu heeft hij er last van gehad, nu is het volledig uitgegroeid.

Ik moet sowieso de Mg en de Mn op peil houden en alles met het rijden goed doen. Dan loopt hij rad. Anders niet hij wil al graag op het linker voorbeen vallen. En rechtsvoor graag te lang laten staan. Als ik dat niet goed genoeg kan doen dan heb ik een kreupel paard.

Bij de mijne is de schouder partij echt aangedaan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 19:48

Dat hadden mijn n/P2's idd ook alledrie: hi/lo voorvoetjes. Kreeg je met geen mogelijkheid goed omdat het van bovenuit kwam.

Mijn n/P1 had daar geen last van.

Wat hierboven gezegd wordt is idd ook logisch: dat je bij spieraandoeningen ook vaker artrose zult zien door ongebalanceerd gebruikt van het lichaam.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:13

“Fijn” om te lezen dat het los staat van elkaar maar wel erg vervelend voor jullie en jullie paarden!

Voor wie interesse heeft in een filmpje van het kreupel lopen mag een pb sturen. Het is een mysterie. Ben al 1,5 week dagelijks aan het weken in soda maar helaas geen verschil. Daarnaast is er geen verdikking, temperatuurverschil, pulsatie etc. Hij zet ook gewicht op zijn been, loopt enkel kreupel op de volte en met name op een zachte ondergrond.

Ben zo bang voor hoefkatrolontsteking :( of andere nare dingen…. Hij is nog zo jong.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:37

Change03 schreef:
“Fijn” om te lezen dat het los staat van elkaar maar wel erg vervelend voor jullie en jullie paarden!

Voor wie interesse heeft in een filmpje van het kreupel lopen mag een pb sturen. Het is een mysterie. Ben al 1,5 week dagelijks aan het weken in soda maar helaas geen verschil. Daarnaast is er geen verdikking, temperatuurverschil, pulsatie etc. Hij zet ook gewicht op zijn been, loopt enkel kreupel op de volte en met name op een zachte ondergrond.

Ben zo bang voor hoefkatrolontsteking :( of andere nare dingen…. Hij is nog zo jong.

Wat ontzettend lastig! Mijn paard heeft onlangs in zes weken tijd 3x op 3 benen gestaan. Dag 1 niet lopen, dag 2 been slepen en dag 3 liep hij weer.
Elke keer dezelfde voet.
Ook door de hele medische molen gehaald en tot de dag van vandaag is het een raadsel wat het geweest is. Ik hoop dat het voor jou ook mag aflopen met een sisser :(:)

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:42

Slmt9 schreef:
Change03 schreef:

Wat ontzettend lastig! Mijn paard heeft onlangs in zes weken tijd 3x op 3 benen gestaan. Dag 1 niet lopen, dag 2 been slepen en dag 3 liep hij weer.
Elke keer dezelfde voet.
Ook door de hele medische molen gehaald en tot de dag van vandaag is het een raadsel wat het geweest is. Ik hoop dat het voor jou ook mag aflopen met een sisser :(:)

Oh wat bizar zeg! Heb je het idee dat het PSSM gerelateerd is geweest? Ook niks op foto te zien?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:36

Nope, niets op de foto’s (zelfs nog geen artrose, paard is 22 jaar!) en we zijn nu 4 maand verder en ook de hoefsmid is nog steeds niets tegen gekomen. Die was er ook elke keer bij als hij weer op 3 benen stond. Was ook niet dik, niet warm en geen vocht. Werkelijk geen idee.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 10:49

Ik heb dat met die van mij ook gehad (P2) en paard van een vriendin idem dito (P2, P3, Px). Ik ben toch geneigd om te denken dat het spiergerelateerd is. Kramp, dan wel pijn. Ga zelf maar eens na hoe je loopt als je kramp in je kuit hebt. Dan kun je ook echt geen gewicht zetten op dat been.

Mijn huidige kudde van 4 is MIM vrij (wat te testen is althans) en bij hen heb ik dit nog nooit zo meegemaakt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:22

Maar blijft die kramp 24-48 uur?
Bij mijn paard kwam het ook vanuit het niets. Stond gewoon te eten achter of liep van achter de track naar voren toe en na een paar passen was het mis.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:28

De mijne loopt ook op de volte onregelmatig en scheef met de kont naar binnen. Dat is een gevolg van lumbaal en lumbaalsacraal artrose.

Rechtuit is er niets aan te zien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 13:48

Slmt9 schreef:
Bij mijn paard kwam het ook vanuit het niets. Stond gewoon te eten achter of liep van achter de track naar voren toe en na een paar passen was het mis.

Dat kan, ja.
Kan me de keren niet heugen dat ik de arts erbij heb laten komen. Die ging dan op zoek naar een hoefzweer, die nooit werd gevonden. Op een gegeven moment heb ik dat maar achterwege gelaten. Het ging uiteindelijk met een paar dagen vanzelf over.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 22:52

Ik zou bijna “optimistisch” worden als ik dit lees. Nu loopt mijn paard wel al bijna 2 weken kreupel dus reden genoeg om hem op foto te zetten maar het zou toch wel enorm fijn zijn als er niks te zien is… en het “maar” de PSSM is.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:25

Nou ik zou denk ik liever artrose oid te horen krijgen dan al die vage kreupelheden vd pssm welke hij al jaren heeft.
Op gegeven moment weet je gewoon niet meer waar je goed aan doet, het is echt z,on nare rotziekte die je paard weg vreet, althans zo ervaar ik het.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:56

Die ervaring heb ik eigenlijk niet. Mijn paard is nu 20 en beter dan dat ze ooit geweest is. Tuurlijk ben je genoodzaakt tot strak management en voeding en is ze niet zo belastbaar als een normaal/gezond paard maar hoefzweren heeft de mijne echt nooit (nooit gehad ook), geen zere voeten, ademhalingsproblemen of andere dingen die ik hier lees. En mijn paard is best wel een zwaar geval. Mijn ervaring is dat als je eenmaal het perfect passende “alles” hebt gevonden voor je paard dat er gemiddeld genomen wel goed mee te leven is. Er zal een enkel geval zijn waarbij supplementen en management echt niks doen maar ik heb ze zelf nog nooit gezien.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:05

Die van mij takelt alleen maar verder af en doe er alles aan om de suplementen juist te geven, ging heel tijd goed maar nu holt ie achteruit, en geloof mij ik vecht al jaren met hem tegen deze ziekte, ik bespaar geld noch moeite.
Maar ik krijg steeds tijdelijk op de rit maar na een aantal maanden gaat hij dan weer achteruit.

En op een gegeven moment kun je niet verder meer om het paardwaardig te laten blijven.

En ik zie het wel anders om me heen, dieren die oud ee mee worden maar ook dieren die uiteindelijk ingeslapen worden omdat het leven lijden werd.

Ik mag hopen dat er mensen zijn die wel zien dat ik alles geprobeerd, gedaan en gegeven heb aan hem om hem een goed leven te bieden, maar bij de mijne haalt zn pssm2 hem nu echt in en is het voor hem en mij geen leuk leven meer als het zo verder achteruit gaat

Dat gezegd hebbende, ik heb de cbd olie besteld in de hoop dat dit misschien die laatste strohalm is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:24

Wat niet gaat gaat niet. Het kan zomaar zijn dat er zonder dat je het weet iets anders niet lekker loopt waardoor al je effort toch weer wordt tegengewerkt en neem jezelf alsjeblieft nooit iets kwalijk. Deze situatie is poedersuiker voor iedereen en niemand heeft hierom gevraagd. De enigen die ik iets kwalijk neem zijn de fokkers die willens en weten blijven fokken met pssm-ers….

Ik duim voor je dat de cbd gaat helpen!
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 02-09-24 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:24

Ik heb vroeger een pony gehad met allerlei vreemde klachten. Ik heb hier nog nooit van gehoord maar misschien had deze wel zoiets...?

Het begon dat hij vaak niet rad was, dierenartsen konden niks vinden. Op een gegeven moment met pensioen gezet. Toen heeft hij een hele slechte winter gehad, sloom, slecht in de haren, je kon er je vinger niet op leggen, maar hij zag er overall slecht uit. Kon zomaar ineens stokkreupel zijn en de ochtend ervoor door de wei huppelen. Dikke benen, hoofd laten hangen.

Op het einde kon hij amper nog lopen, sjokte met zn hoofd hangend naar beneden naar de wei. Toen heb ik hem in laten slapen. Ik heb mezelf altijd afgevraagd wat ie toch in godsnaam mankeerde.

Ook wel eens van die 'slokdarmverstoppings' verschijnselen.

Iemand die dit herkent?

Was een NRPSer met welsh cob en arabisch bloed.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 14:32

Klinkt eerder als Lyme of Leverbot oid Zonnetje81

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:17

Mac schreef:
Slmt9 schreef:

Dat kan, ja.
Kan me de keren niet heugen dat ik de arts erbij heb laten komen. Die ging dan op zoek naar een hoefzweer, die nooit werd gevonden. Op een gegeven moment heb ik dat maar achterwege gelaten. Het ging uiteindelijk met een paar dagen vanzelf over.

Hmm, voor mijn gevoel staat dit los van de pssm. Hij is nu 22 jaar en heeft dit nog nooit eerder gehad. Maar zeker weten doe ik het niet.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 23:20

Ik lees hierboven iets over CBD. Mijn Px heeft een paar maanden op Hempine CBD gestaan, dat werkte erg goed, maar op termijn niet meer. Nu ten einde raad. Heb haar helemaal op de foto gezet, maar we komen er maar niet achter wat het staakgedrag (steigeren en vallen) veroorzaakt. ECVM is ook uitgesloten. Nu laatste optie is neurologisch onderzoek, omdat ze al heel lang met haar hoofd schudt. Ik heb al besloten dat ik het rijden ga opgeven en ben nu naar rusthuizen aan het kijken, al weet ik niet of dat nou zo'n goede optie is gezien haar speciale zorg en de kosten die je dan toch houdt, terwijl ik ook graag een 2e paard wil. En ze is pas 8 :( Inslapen bij een da wordt lastig, omdat ze in theorie dus gezond is.

In de tussentijd probeer ik de kosten dus wat te minderen en zoek ik een goedkoper voer alternatief voor de jpgef hi support. Heb nu de Agrobs Gipfelstürmer gevonden. Iemand hier ervaring mee? Ziet er op papier heel goed uit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 01:10

Mriiis, heb je wel eens mest laten onderzoeken? En dan bedoel ik iemand die dat kan doormeten, dus niet een dierenarts. Het gedrag wat jij noemt is hier in mindere mate voor gekomen. Toevallig had ik een vriendin die dergelijke onderzoek/behandeling bij haar paard liet doen. Ik kwam tot de conclusie dat die van mij ook ander mest gedrag liet zien op de momenten dat ze minder ging, en achteraf was dit ook altijd al zo, maar zowel de klachten als dit gedrag zijn subtiel. Inmiddels vind ik steeds beter een weg erin en ondanks dat mijn paard nog jong is, kan ik zeggen dat dit wel haar beste zomer was. De oorzaak zit overigens niet persee in de darmen, maar is wel een disbalans in de organen, wat weerslag heeft op heel veel uiteraard. Steigeren is mijn paard echt het type niet voor, maar staken, en ook periodes schudden kan ze heel goed, en dr achterbenen gebruiken en nukkig doen naar het maatje in de kudde ook. In die periodes leek ze ook permanent overprikkeld. Ze is zoveel leuker zonder dit, en zelf ook relaxter, en daar ben ik zo dankbaar voor.

Voor de rest van de eigenaren, veel sterkte en wijsheid, lijkt me verschrikkelijk om zo machteloos te zijn.