[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:06

Hoe normaal waren de waardes. Die van mij viel namelijk wel in het grijze gebied dus grensgevalletje en na alle problemen op papier gezet te hebben en overleg met DA toch begonnen met prascend.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:07

Heb je er wel eens een deken op gegooid? Als ze een stijve rug krijgen kunnen ze zich daar ook heel afwijkend van gaan gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:16

Mei 2017 zat hij op 11,3 ng/L (normaal is dus <29)
Daarvoor moet ik even kijken, die resultaten heb ik blijkbaar niet meteen op de computer staan, maar dacht dat het toen 9 ng/L was.

Deken heb ik een paar jaar geprobeerd :j Sinds vorig jaar weer zonder. Hij wordt namelijk nog bozer van de deken heb ik het idee. Gaat dan echt bijten bij het op/afdoen terwijl hij bij gewoon borstelen wat boos met z'n hoofd slaat (wat ook al erg genoeg is). Ofwel heb ik slechte dekens maar hij heeft er diverse op gehad, en voel er niet zoveel voor om er nog 20 te gaan proberen op dit moment :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:17

Maagzweer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:19

Heeft hij vorige winter een behandeling voor gehad (hij at toen z'n hooi niet meer goed maar was twijfelen of het niet kwam doordat we het niet nat konden maken door de vorst), maakte geen verschil in gedrag dus was onwaarschijnlijk volgens de DA.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:26

Hoe heb je behandeld tegen maagzweren? Ik heb dierenartsen al hele bijzondere behandelmethodes voor zien schrijven.

Maar deken wordt het dan inderdaad niet.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:27

Die van mij loopt ook nog sporadisch in de sport. Voor nu doe ik er niets mee. Wacht even af wat de DA van Dennis kan achterhalen. Anders moet mijn DA ook opnieuw het wiel uitvinden.

Ik ben nu een week bezig met de prascend. Merk nog niets aan mn pony. Niet positief maar ook niet negatief.

Symptomen bij hem zijn. Hoefbevangen / eczeem / lusteloos met rijden / snel last van ontstekingen.

Ik voer nu ook extra vitamine E bij ter ondersteuning en suikerarm staat hij al jaren ivm de HB.

O ja de waarde bij mijn pony was ook maar 16 dus ik ga hem over een half jaar opnieuw laten testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:28

@ Mizora : Gastrogard. Denk een week ofzo? In ieder geval heeft hij 1 doos gehad en was het berekend op gewicht, maar verder moet ik even terugzoeken (als ik daar nog niets van vind) als er precieze dingen moeten geweten zijn.

Edit; ik kreeg via een ander kanaal monnikspeper aangeraden, zie dat het hier in de openingspost ook vernoemd wordt ... kan het gewoon via pharmahorse bestellen (bestel ik zijn vitamine E en magnesium ook) dus denk dat ik dat eens ga proberen, wie weet ... als z'n hormonen in de war zijn en hij daardoor stemmingswisselingen heeft helpt het misschien wel ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:44

Netjes afgebouwd, hoop ik? (het ligt echt niet aan jou als dat niet gebeurd is, maar maagzuurremmers moeten altijd heel rustig worden afgebouwd)

Ik vind het niet per se maagzweer-achtig klinken, maar de manier zoals de meeste dierenartsen er mee omgaan is treurig. Eigenlijk vergelijkbaar als met ppid denk ik. Ze doen maar wat.

Mocht je het nog een keer willen proberen, zou ik gaan voor abler. En dan 4 weken volledige dosering. In jouw geval kom je op 3 zakjes/3 krappe schepjes uit. Na 4 weken afbouwen met 2 weken 2 zakje en 2 weken 1 zakje. Kosten zijn 250$ (211€).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:47

Goede vraag, volgens mij niet ... Moest telkens een gedeelte van een spuit geven en dan op het einde de restjes van alles nog. Dus zal wel elke keer ongeveer dezelfde dosering geweest zijn zo uit mijn hoofd.

Als je het niet erg vindt ga ik daar even voor passen, een maagzweer denk ik echt niet dat het is (dan zou hij elk jaar in de herfst opnieuw een maagzweer krijgen?) en het heeft mij toen ook al 150 euro gekost om te weten dat het geen effect had (wel blij dat ik het weet, maar je snapt me wel). Dus ik gok voor nu even op de monnikspeper en kan daarna weer verder zien ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:52

Ik zou het inderdaad ook nu niet doen. Het gaat iedere keer met flinke bedragen tegelijkertijd. Maar het is fijn om te weten dat er een alternatief is voor gastrogard, gezien dezelfde behandeling met gastrogard tussen de 1100 en 1300€ kost, afhankelijk van waar je het koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:54

150 voor een week gastroguard is niks hoor, dat spul is stervensduur namelijk. Sorry Mizora is mij voor.

Je zou ook eerst kunnen uitzoeken of hij wel een maagzweer heeft, voordat je dure medicatie gaat bestellen natuurlijk, pb mij maar als je daar meer over wilt weten.
En monnikspeper kun je een stuk goedkoper bij pit&pit.com bestellen...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:03

Die van mij werd begin dit jaar ook chagrijnig. Heb toen de dosis verhoogd. Maar dit zal niet zo makkelijk voor elk paard werken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:21

[***] schreef:
Mei 2017 zat hij op 11,3 ng/L (normaal is dus <29)
Daarvoor moet ik even kijken, die resultaten heb ik blijkbaar niet meteen op de computer staan, maar dacht dat het toen 9 ng/L was.

Deken heb ik een paar jaar geprobeerd :j Sinds vorig jaar weer zonder. Hij wordt namelijk nog bozer van de deken heb ik het idee. Gaat dan echt bijten bij het op/afdoen terwijl hij bij gewoon borstelen wat boos met z'n hoofd slaat (wat ook al erg genoeg is). Ofwel heb ik slechte dekens maar hij heeft er diverse op gehad, en voel er niet zoveel voor om er nog 20 te gaan proberen op dit moment :o

Het is pg/ml of pmol/L. Als je zeker weet dat de referentiewaarde <29 was, dan is het pg/ml.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:39

Op de uitslag staat het volgens mij toch op die manier.. zal zo thuis nog eens kijken.

Een maagzweer lijkt mij zo onwaarschijnlijk.. dat zou die elk jaar in de herfst terugkomen zonder veranderingen in stalling of voeding, de hele winter aanwezig zijn en in de lente spontaan weer verdwijnen? Is zo'n raar verloop..

Ga even zien, moet toch bij pharmahorse bestellen maar kijk wel even wat ik doe :)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:41

Inderdaad, maagzweer die zo elk jaar opspeelt, verdwijnt niet zomaar.
Ik zou meer zoeken in richting van magnesium of ander vitamine/mineraal wat hij in de winterperiode te kort komt.

Een kuur van Gastrogard van €150 klinkt spotgoedkoop. Twijfel dan wel aan de juiste dosis, periode en afbouw.
Hier ook goede ervaringen met Abler.

Nu er meerdere over magnesium beginnen.. ik heb mijn merrie in april magnesium gevoerd om de stress te verminderen rondom verhuizing. Gezien het veel voorkomende magnesium te kort eigenlijk daarna maar door gevoerd. Pas na 4 maanden voeren merkte ik ineens dat ze wel heel braaf werd. Ben toen in juli van 7x pw na 1x pw magnesium gegaan en merkte snel verschil, oude paard weer terug. Maar vanaf half augustus is ze gaan kwakkelen en vorige maand is daar dan cushing uit gekomen. Nu voer ik sinds een week weer magnesium bij.
Hoeveel magnesium voeren jullie? Ik hanteer de richtlijn van PharmaHorse, maar zoek dus een goede balans van voldoende, maar niet sloom voeren.

Ze heeft nu een week lang elke dag braaf 2x een kilo muesli op en begint overduidelijk weer energie te hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:02

Zou het kunnen dat magnesium langer tijd nodig heeft om te beginnen werken? Hij staat er al 2 jaar op denk ik maar ik heb een paar weken terug de dosis verhoogd om te kijken of dat verschil maakte. In soepelheid en beweging misschien wel, maar dat is misschien ook toeval. Maar misschien heeft het voor de rust langer tijd nodig?

Ivm de gastrogard is er gewoon een doos doorheen gegaan op een week tijd, geen lange periode en geen afbouw. Maar ik denk dus niet meteen in die richting ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:40

Ethelate: weet je dan heel zeker dat het door de magnesium kwam dat ze zo braaf werd?

Omdat ze een teveel aan magnesium weer uit plassen namelijk en het is geen roesje wat je geeft. Ook vind ik het vlak erna problemen krijgen een ppid constateren ook wel erg snel elkaar opvolgen, want als je van april Af 4 mnd bent door gaan voeren zat je toch al in augustus toen je er achter kwam dat die wel heel braaf werd?
Er staat hier in de OP een berekening voor het geven van magnesium.

2 jaar lijkt mij veel te lang om verschil te gaan zien, maar ik had een kanon met overduidelijke tekorten, die werd gewoon gevaarlijk door de oncontroleerbare angst en stress die ze dan had en daar merkte ik na een week al verschil bij. Bleef trouwens altijd een hete en felle maar was beter beheersbaar met magnesium voor haarzelf en voor mij. Ik had trouwens ook altijd het idee dat het goed was voor de spieren om bv verzuring tegen te gaan, maar daar heb ik zo mijn redenen voor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-17 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:55

[***] schreef:
Goede vraag, volgens mij niet ... Moest telkens een gedeelte van een spuit geven en dan op het einde de restjes van alles nog. Dus zal wel elke keer ongeveer dezelfde dosering geweest zijn zo uit mijn hoofd.

Als je het niet erg vindt ga ik daar even voor passen, een maagzweer denk ik echt niet dat het is (dan zou hij elk jaar in de herfst opnieuw een maagzweer krijgen?) en het heeft mij toen ook al 150 euro gekost om te weten dat het geen effect had (wel blij dat ik het weet, maar je snapt me wel). Dus ik gok voor nu even op de monnikspeper en kan daarna weer verder zien ;)

Let op dat monnikspeper irriterend op de maag kan werken.
Volgens mijn DA is dit juist de periode dat maagzweren kunnen opspelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:52

Maar maagzweren verdwijnen niet spontaan lijkt mij, zeker niet als er niks verandert qua manier van stallen of voeren. Hij heeft verder ook geen typische maagzweersymptomen (voor zover die er zijn maar ik bedoel dan boos zijn bij aansingelen ofzo, dat vindt hij dan weer prima).

Mbt de magnesium bedoel ik het volgende: hij staat al jaren op pony-dosis, want het is een pony. Nu blijkt hij met vitamine E een paardendosis nodig te hebben dus dacht ik: misschien moet dat met magnesium ook. Maar dat heb ik dus een week of 2 geleden bedacht, geen idee of ik dat dan meteen zou moeten gaan merken of niet...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:21

@MiniMe, nee, dat weet ik niet zeker. Het was op dat moment een aanname, van zou 4 maanden magnesium dan het te kort hebben aangevuld..
Ze heeft april/mei/juni/half juli de magnesium dagelijks gehad, 3,5 maand dus :+. Toen naar 1x pw.
Half augustus leek er nog niks aan de hand. (foto's terug zitten kijken omdat ik begon te twijfelen aan mijn eigen objectiviteit)
Eind augustus viel ineens op dat haar bespiering dramatisch weg viel. Ze at op dat moment nog redelijk.
Eerste week september at ze slecht, DA gevraagd om bloed te testen (algeheel bloedbeeld), hier was alles binnen de norm behalve LDH & CPK flink verhoogd. Dat was voor de DA reden om verder te testen op cushing: 74 (norm <40).
Toen ze slecht at meteen begonnen met Abler, die ben ik nu aan het afbouwen.
Ze at weer goed, tot ik met prascend begon (20/9), inmiddels eet ze haar bak weer leeg en de prascend verder opgebouwd.

Ze voelt zichzelf weer goed. Zondag met ronde bos wandelen was ik na een uur wel klaar met haar tempo, dacht kan er weer beter op gaan zitten 8-)
Had er 31/8 voor laatst opgezeten en woensdag was er een paard heel blij toen ze het zadel zag. Voor het idee een half uurtje in de bak gestapt, maar dat werd echt een vrolijk gehuppel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:30

[***], paarden (en ponies) hebben soms de onhebbelijkheid om zich niet aan de boekjes en statistiekjes te houden. Wij hebben een kwartje gehad dat meer magnesium nodig had dan een gemiddeld paard, vreselijk mee lopen zoeken en uiteindelijk bleek hij meer magnesium nodig te hebben dan gemiddeld. Wij begonnen met een hogere dosis als start (advies van PaardNatuurlijk, ze hebben echt soms goede dingen :P ) om een eventueel tekort eerst aan te vullen en daarna uitgeprobeerd wat voor hem de onderhoudsdosis was. Hij moest strak op zijn dosis blijven, waar je met andere paarden gerust een tijdje de magnesium kon weglaten. Dus zeker met magnesium zou ik kijken naar het paard en niet naar tabelletjes met gemiddelde waardes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:53

Hoe weet je hoeveel magnesium je kan/mag geven? Tot de diarree hebben? :+

En kan magnesiumbehoefte, bij dezelfde voeding, per seizoen verschillen? Iemand daar een idee van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:38

Je kan veilig meer magnesium geven dan nodig, want het teveel plassen ze weer uit.
Alleen als je paard nierproblemen heeft, geen magnesium bijvoeren zonder DA advies!
En wat de magnesiumbehoefte betreft dat weet je uiteindelijk nooit [***];
Om te beginnen breekt een teveel aan calcium, magnesium af in het paardenlijf en ook al weet je precies hoe dat de verhoudingen in het krachtvoer zijn qua calcium/magnesium, heb je daar geen idee van wat de hooi/gras inname betreft. En je mag er eigenlijk wel van uit gaan dat er in hooi/gras over het algemeen meer calcium zal zitten als magnesium, dus eigenlijk zit je nooit goed wat de verhoudingen betreft. En dan het ik het nog niet eens over de verschillende seizoenen en dus ook het verschil in wat er op die momenten in het hooi/gras kan zitten. Magnesium tekorten zijn dus helemaal niet zo gek uiteindelijk en juist omdat je het veilig bij kunt voeren, is het iets wat je makkelijk extra erbij kunt geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:54

Dus ik kan een pony in principe op meer dan een paardendosis zetten en het blijft nog veilig?

Hoe zijn jullie er achter gekomen dat die behoefte zo groot was? Was dit ook in het bloed te zien bv? Of zijn er nog andere opties?

Ik blijf het raar vinden dat het zo standaard in de herfst terugkomt. Het hooi verschilt altijd wel maar zijn gedrag blijft fijn tot nu..