tiwi1969 schreef:Nu nog in de winterdekens en hoop eigenlijk dat het weer beter wordt en ze nog even een paar weken zonder deken kan.
Winterdekens idd, vandaag mocht ie lekker bloot!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sunke schreef:Hallo allemaal,
Voor mijn profielwerkstuk doe ik een onderzoek naar zomereczeem bij paarden.
Voor mijn onderzoek ben ik opzoek naar mensen met een eczeempaard die mij zouden willen helpen door onderstaande vragen te beantwoorden:
Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? Lizette is van 2000 en wordt dit jaar 16
- Welk ras? Haflinger
- De afstamming Lady van de Haflingerhoeve x Angelo (haar volle zus heeft geen Zomereczeem)
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? Sinds april 2013
- Hoelang heeft je paard al eczeem? Zeker sinds 2008, waarschijnlijk al eerder
- De kleur van je paard Zweetvos
Omgeving:zomer 2015
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten in een kudde, 20 hectare weiland (zandgrond)
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? paard kreeg 400 gram pure feed balance, dit ongeveer 4x per week
- Staat je paard alleen of in een kudde? kudde
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? paard stond niet op stal
Omgeving: ivm verhuizing van stal (de nieuwe situatie per 2016)
- Hoe is de huisvesting van het paard: 24/7 buiten. In de winter paddock met schuilstal (zaagsel), in de zomer strookbegrazing op de weide
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?) onbeperkt ruwvoer, dagelijk 400 gram pure feed balance met een handje geweekte bietenpulp
- Staat je paard alleen of in een kudde? kudde (in totaal 6 paarden)
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? zaagsel in de schuilstal (doet de stalhouder)
Eczeembestrijding:
- Wat doe je/heb je allemaal gedaan om de eczeem te verminderen?
exceemdeken, geen granen voeren. Komende zomer ga ik starten met Huid-emulsie, dat zou jeukstillend moeten werken.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Voor mijn onderzoek ben ik opzoek naar mensen met een eczeempaard die mij zouden willen helpen door onderstaande vragen te beantwoorden:
Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? 7 jaar
- Welk ras? Exmoor
- De afstamming onbekend
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? 6jaar
- Hoelang heeft je paard al eczeem? 5 jaar
- De kleur van je paard bruin met zwarte manen, zwarte kniekousen en een cokeneusje, ik denk dat ze een emo is
Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz. [ [url=Eerder altijd buiten, sinds november zijn we verhuisd en staat ze van 18.00 tot 08.00 binnen (hoewel ik dat nog ga proberen op te rekken)]Afbeelding[/url] ]
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?) Ze heeft een slowfeedernet in haar stal. overdag semi-onbeperkt hooi in de paddock via een slowfeeder. Verder krijgt ze een halve schep spelt per dag en daarbij soms psylliumslobber. Soms een handje 18+muesli
- Staat je paard alleen of in een kudde? in een groep van 3
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? Vlas, minste werk
Eczeembestrijding:
Letten op voer, beweging en een deken op. Verder smeren met sudocreme en zonnebrand. Eens per week spoelen met brandnetellotion en ze krijgt t-touch massages met magnesiumolie
Amalarab schreef:mijn shettie gaat voor t eerst een dekentje dragen, waar kan ik een dekentje bestellen? hij is 93cm, ik kom er niet helemaal uit welke maat en welke winkel betaalbare, kleine eczeemdekentjes verkoopt
Margee schreef:Heeft iemand ervaring met Fibra anti-itch?
Ik ben op zoek naar ander voer en kwam dit tegen.......
Pre die vooral in de zomer ook erg actief is in wedstrijden maar ook dus schuurt.
Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard?
Worden 23, 18, 12
- Welk ras?
Ezel (23jaar), en 2 IJslanders
- De afstamming
Ezel onbekend
IJslander 1: FEIF-levensnummer: NL2004100127, IS1998186030 Barón frá Skammbeinsstöðum 3 X DE1997210392 - Jóna vom Birkenhof
IJslander 2: FEIF-levensnummer: NL1998100121 IS1990125222, Fákur frá Reykjavík X IS1987288120 - Heiðrún frá Búrfellsvirkjun
- Hoelang heb je dit paard al in bezit?
Ezel: 11 jaar
IJslander 1: 7 jaar
IJslander 2: 10 jaar
- Hoelang heeft je paard al eczeem?
Ezel: hij had al eczeem als we hem kochten
IJslander 1: Sinds 3 jaar
IJslander 2: Sinds 5 jaar
- De kleur van je paard
Ezel: Grijs
IJslanders: beide bruin
Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz
24/7 buiten
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?)
's morgens hooi, 's middags gras (kort), 's avonds (17-17h30) hooi + müsli cavalor fiberforce (hoeveelheid hangt af van seizoen)
- Staat je paard alleen of in een kudde?
Staan in een kudde
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)?
rijnzand
Eczeembestrijding:
Deken, Derfen, wassen met isobetadine om wondjes en pelletjes te verminderen, manenliquit van leovet tegen pelletjes
Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard?
5 jaar (2011)
- Welk ras?
PRE x KWPN
- De afstamming
Manchego II x Josefien (†)
Bijna 3 jaar, maar ken haar vanaf dat ze 1 maand is.
Sinds zomer 2013, toen ze dus 2 jaar was, maar alleen aan de staart en beetje aan de manen
- De kleur van je paard
Donkerbruin
Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz
's Nachts binnen; overdag buiten
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?)
2x p.d. een voerschep vol fibra (voor het naar buiten gaan en bij het naar binnen gaan) en 3 tot 5 keer per dag kuil. In de zomer staat ze op het gras en krijgt ze hooi ipv kuil.
's Nachts naast elkaar, ieder aparte stal en overdag staan ze met zijn 2e.
Vlas: Ze staat hier nu zo'n 2/3 maand op aangezien ze al het stro op at. Ze ligt ook nog eens enorm veel en lang op stal 's nachts waardoor ze door de kale grond haar benen opentrok, hier is ook een DA bij geweest aangezien het een keer is gaan ontsteken.. Ze ligt soms wel 3 uur achter elkaar, en opgeteld 5 uur, dit weet ik omdat ik haar een paar nachten heb gefilmd omdat de dierenarts ook niet kon verzinnen waarom ze steeds wondjes kreeg in de holte van haar hak..
Eczeembestrijding:
Wassen met natuurlijke exceemshampoo en suplementen, ik wil binnenkort, mocht ze weer gaan schuren, kijken of biergist tabletten werken en eventueel de staart opscheren..
Margee schreef:Heeft iemand ervaring met Fibra anti-itch?
Pre die vooral in de zomer ook erg actief is in wedstrijden maar ook dus schuurt.
zuma1 schreef:Margee schreef:Heeft iemand ervaring met Fibra anti-itch?
ja voer het al jaren in de winter de gewone en in de zomer de anti itch vindt super voer ..wij geven wel iets minder dan de hoeveelheid die zij voorschrijven er wordt intensief met hem gereden en heeft er genoeg aan maar heeft in de wintermaanden wel onbeperkt hooi en stro
Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? 6 jaar (mrt 2010)
- Welk ras? ANDALUSIER
- De afstamming officieel onbekend
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? sinds november 2010
- Hoelang heeft je paard al eczeem? dit wordt het 3de jaar
- De kleur van je paard schimmel
Omgeving:
mijn paard staat zomers van 10.00-16.00 op de weide swinters overdag in de paddock
sanchts op stal op bodembedekking van stro
uiteraard altijd de beschikking over hooi krachtvoer krijgt hij een handje voor het idee (havens)
Eczeembestrijding:
Deken, marstall eczema poeder wassen en sweet itch smeren
Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard?
8 jaar
- Welk ras?
kwpn
- De afstamming
007, balzflug
vanaf haar 3e jaar.
Vanaf haar 3e jaar
- De kleur van je paard
Pikkeltje zwart!
Omgeving:
Paard staat zo goed als hele dag buiten, winter wat minder ivm land/het weer.
Krijgt alleen kuil/voerdroog.
Brok en muesli na inspanning.
Staan samen.
Krullen, stofvrij.
Eczeembestrijding:
Minder voeren in suikers.
En smeren om de huid te verzachten.