[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:37

tiwi1969 schreef:
Nu nog in de winterdekens en hoop eigenlijk dat het weer beter wordt en ze nog even een paar weken zonder deken kan.

Winterdekens idd, vandaag mocht ie lekker bloot!

Fjordengek93

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:39

Mijne jeukt nu al maar of het eczeem of hitte is geen idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:16

Appie loopt nu onder 150 gram,maar zodra het kan gaat die af en hoop ik echt dat hij nog even bloot kan lopen tot de eczeemdeken er op moet.

Vorig jaar was dat rond 12 april omdat het zo lang koud was, was een vreemd lang voorjaar toen.
Maar kan best zijn dat de temperaturen binnenkort zodanig omhoog gaan dat de deken er wel op moet.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:18

Sunke schreef:
Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk doe ik een onderzoek naar zomereczeem bij paarden.
Voor mijn onderzoek ben ik opzoek naar mensen met een eczeempaard die mij zouden willen helpen door onderstaande vragen te beantwoorden:

Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? Lizette is van 2000 en wordt dit jaar 16
- Welk ras? Haflinger
- De afstamming Lady van de Haflingerhoeve x Angelo (haar volle zus heeft geen Zomereczeem)
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? Sinds april 2013
- Hoelang heeft je paard al eczeem? Zeker sinds 2008, waarschijnlijk al eerder
- De kleur van je paard Zweetvos

Omgeving:zomer 2015
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten in een kudde, 20 hectare weiland (zandgrond)
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? paard kreeg 400 gram pure feed balance, dit ongeveer 4x per week
- Staat je paard alleen of in een kudde? kudde
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? paard stond niet op stal

Omgeving: ivm verhuizing van stal (de nieuwe situatie per 2016)
- Hoe is de huisvesting van het paard: 24/7 buiten. In de winter paddock met schuilstal (zaagsel), in de zomer strookbegrazing op de weide
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?) onbeperkt ruwvoer, dagelijk 400 gram pure feed balance met een handje geweekte bietenpulp
- Staat je paard alleen of in een kudde? kudde (in totaal 6 paarden)
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? zaagsel in de schuilstal (doet de stalhouder)
Eczeembestrijding:
- Wat doe je/heb je allemaal gedaan om de eczeem te verminderen?
exceemdeken, geen granen voeren. Komende zomer ga ik starten met Huid-emulsie, dat zou jeukstillend moeten werken.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite! :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:24

Sunke schreef:
Hallo allemaal,

Voor mijn onderzoek ben ik opzoek naar mensen met een eczeempaard die mij zouden willen helpen door onderstaande vragen te beantwoorden:

Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? 7 jaar
- Welk ras? Exmoor
- De afstamming onbekend
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? 6jaar
- Hoelang heeft je paard al eczeem? 5 jaar
- De kleur van je paard bruin met zwarte manen, zwarte kniekousen en een cokeneusje, ik denk dat ze een emo is

Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz. [ [url=Eerder altijd buiten, sinds november zijn we verhuisd en staat ze van 18.00 tot 08.00 binnen (hoewel ik dat nog ga proberen op te rekken)]Afbeelding[/url] ]
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?) Ze heeft een slowfeedernet in haar stal. overdag semi-onbeperkt hooi in de paddock via een slowfeeder. Verder krijgt ze een halve schep spelt per dag en daarbij soms psylliumslobber. Soms een handje 18+muesli
- Staat je paard alleen of in een kudde? in een groep van 3
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? Vlas, minste werk

Eczeembestrijding:
Letten op voer, beweging en een deken op. Verder smeren met sudocreme en zonnebrand. Eens per week spoelen met brandnetellotion en ze krijgt t-touch massages met magnesiumolie

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:43

Heel erg bedankt voor alle reacties!
Ik zie alleen dat ik vergeten te vragen ben, hoevaak en hoeveel train je en in welke discipline
Een (recente) foto is altijd welkom! :o

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:14

Wij trainen/revalideren (pees en rugblessure) ca 5 x per week 30 tot 45 minuten

Afbeelding

Deschacht_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:46

Probleem...
Ik weet niet of ik hier juist ben met mijn vraag ?
We hebben voor de winter een fries merrie gekocht met zomerexceem (19 jaar).
Heel de winter viel het dik mee met het schuren maar nu liggen haar achterbenen open van ze tegen elkaar te schuren... Ze heeft enorme sokken en ik had al gedacht om ze bij te trimmen ? misschien iets te maken dat het te warm is ? maar ik ben zeer slecht ik knippen en het zal waarschijnlijk op niets trekken als ik het knip :/ Haar manen zijn ook oneven de ene pluk 20 cm de andere 3cm. Iemand middelen waarbij we kunnen voorkomen dat het nog erger wordt ? en iemand die misschien een trimsalon weet voor paarden ? We hebben namelijk nog een D-pony waarvan haar manen (40cm) ook wel eens zouden mogen geknipt worden... ik heb nog nooit eerder een paard gehad met zomerexceem dus ik ben nog een beginner op dit vlak :S

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:55

Jeuk aan de benen bij een Fries, of ander ras met enorme sokken, wordt vaak veroorzaakt door mijt. Het beste kan je even met je dierenarts overleggen voor een goed middel tegen mijt.
Dit heeft niks met zomereczeem te maken en kan dus bij ieder paard voorkomen.

Om het behandelen makkelijker te maken zou je de benen kunnen (laten) scheren. Op de Bokt markt zijn wel mensen te vinden die je paard tegen betaling voor je kunnen scheren en waarschijnlijk kunnen ze dan ook de manen wel voor je netjes maken.

En anders gewoon de schaar erin, als het mislukt: het groeit vanzelf weer aan.

Voor het eczeem kan je beginnen met een goede eczeemdeken (geen dunne vliegendeken, daar steken de knutten zo doorheen).
Verder oppassen met suikerrijk voer, maar dat is voor geen enkel paard goed. Goed hooi, weinig of geen krachtvoer en een vitamine supplement.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:00

Ik zou de sokken er als eerste afscheren zodat je goed kunt zien wat de 'schade' is en goed kunt behandelen. Manen zou je gewoon op sportcoupe lengte kunnen knippen. En een goede deken gaan halen en die zodra het boven de 10 graden wordt opdoen en op het voer letten, regelmatig wassen kan ook helpen.

JoerieBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:48

Amalarab schreef:
mijn shettie gaat voor t eerst een dekentje dragen, waar kan ik een dekentje bestellen? hij is 93cm, ik kom er niet helemaal uit welke maat en welke winkel betaalbare, kleine eczeemdekentjes verkoopt

De pagony eczeemdekens van divoza passen goed op mijn shets. Van stokmaat 84 cm draagt 75/125 en van stokmaat 94 ( mager postuur) 85/135. Gaan hier 2 tot 3 seizoenen mee. Ze hebben ook hoofdkappen, maar die raken de ogen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:43

Ik zag vandaag nog een paard bij ons op stal met van die kale plekken op de achterbenen, ook een ouder paard.
Of dat mijt is?
Ik denk net toch niet hoor.
Denk iets met de stofwisselling, want het trekt altijd wel weer weg bij ze, en mijt blijft toch wel zitten en voor problemen zorgen.

Deschacht, ik knip de manen gewoon met een schaar, of vraag iemand in je omgeving even je te helpen die het kan :j
Kijk even op deze site
http://www.zomereczeem.info/index.php

Staat heel veel info op
Schuren van de benen bij Friezen in het voojaar kan ook van verharen komen, in elk geval goed poetsen
En zorg dat je voer geeft met lage suikerwaarde.
En daar kun je op dese site veel info over vinden.
http://www.voervergelijk.nl

Sunke, appie is met pensioen dus die doet niet zoveel meer!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:02

Wanneer Doen jullie eingelijk een deken op ..??
Ik ben benieuwd of hij dit jaar ook zoveel last van heeft stond vorigjaar by het bos hellaas alle manen er af ze groeien nu aardig aan weer Gelukkig !! :)

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:03

Lees even een pagina terug,daar staat het antwoord op je vraag.

Haha jouw vraag word op elke pagina gesteld :P

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:11

Heeft iemand ervaring met Fibra anti-itch?
Ik ben op zoek naar ander voer en kwam dit tegen.......
Pre die vooral in de zomer ook erg actief is in wedstrijden maar ook dus schuurt.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:41

Margee schreef:
Pre die vooral in de zomer ook erg actief is in wedstrijden maar ook dus schuurt.

Het is mooi voert, maar mijn paardje had er niet genoeg aan. Bleef aan de blote kant. En vind het aardig aan de prijs als je de hoeveelheden moet voeren die ze aangeven. Heb het geprobeerd, maar mijn paardje had nog meer nodig dan de aanbevolen hoeveelheid....

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:52

Ik voer de normale Fibra, ontzettend weinig in hoeveelheid ten opzichte van de aanbevolen hoeveelheid :+ Ze staat nu dan wel ook op kuil, en heeft hier genoeg aan.. Verder rijden we nog een beetje recreatief thuis, dus echt intensief zijn de trainingen ook niet.. :) Weet nog niet hoe ze het er in de zomer op gaat doen, dan krijgen ze wel weer gras en normaal hooi, dus ik verwacht dat het wel goed gaat, en anders krijgt ze wat meer of ga ik het mengen met brok..

Mijn paard heeft in de zomer altijd een geschuurde staart aan de bovenkant. Haar staart is écht immens dik qua haar. (aan de bovenkant is het nu weer zon 20 cm lang aangegroeid, maar wat ze nu nog overhoud is al echt super veel)
Ik las ergens dat biergist tabletten werken? Ik wil niet dat ze hier altijd aan blijft, maar werkt het om een kuur van ongeveer 10 dagen te doen, mocht ze weer gaan schuren?
Ook zit ik er aan te denken om haar billetjes mooi uit te laten komen en wanneer ze gaat schuren de bovenkant er gewoon af te scheren, ze is een halve PRE, en ik vond het altijd wel mooi staan, dus zo erg vind ik dat ook niet.. :D
Zoals dit:
Afbeelding

Edit: Oh Lisa, ik kom jou echt overal tegen nu op bokt :')

Lieselotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:06

Sunke schreef:
Hallo allemaal,

Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard?
Worden 23, 18, 12
- Welk ras?
Ezel (23jaar), en 2 IJslanders
- De afstamming
Ezel onbekend
IJslander 1: FEIF-levensnummer: NL2004100127, IS1998186030 Barón frá Skammbeinsstöðum 3 X DE1997210392 - Jóna vom Birkenhof
IJslander 2: FEIF-levensnummer: NL1998100121 IS1990125222, Fákur frá Reykjavík X IS1987288120 - Heiðrún frá Búrfellsvirkjun
- Hoelang heb je dit paard al in bezit?
Ezel: 11 jaar
IJslander 1: 7 jaar
IJslander 2: 10 jaar
- Hoelang heeft je paard al eczeem?
Ezel: hij had al eczeem als we hem kochten
IJslander 1: Sinds 3 jaar
IJslander 2: Sinds 5 jaar
- De kleur van je paard
Ezel: Grijs
IJslanders: beide bruin

Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz
24/7 buiten
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?)
's morgens hooi, 's middags gras (kort), 's avonds (17-17h30) hooi + müsli cavalor fiberforce (hoeveelheid hangt af van seizoen)
- Staat je paard alleen of in een kudde?
Staan in een kudde
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)?
rijnzand

Eczeembestrijding:
Deken, Derfen, wassen met isobetadine om wondjes en pelletjes te verminderen, manenliquit van leovet tegen pelletjes

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:17

Sunke schreef:
Hallo allemaal,

Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard?
5 jaar (2011)

- Welk ras?
PRE x KWPN

- De afstamming
Manchego II x Josefien (†)

Bijna 3 jaar, maar ken haar vanaf dat ze 1 maand is.

Sinds zomer 2013, toen ze dus 2 jaar was, maar alleen aan de staart en beetje aan de manen

- De kleur van je paard
Donkerbruin

Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz
's Nachts binnen; overdag buiten

- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?)
2x p.d. een voerschep vol fibra (voor het naar buiten gaan en bij het naar binnen gaan) en 3 tot 5 keer per dag kuil. In de zomer staat ze op het gras en krijgt ze hooi ipv kuil.

's Nachts naast elkaar, ieder aparte stal en overdag staan ze met zijn 2e.

Vlas: Ze staat hier nu zo'n 2/3 maand op aangezien ze al het stro op at. Ze ligt ook nog eens enorm veel en lang op stal 's nachts waardoor ze door de kale grond haar benen opentrok, hier is ook een DA bij geweest aangezien het een keer is gaan ontsteken.. Ze ligt soms wel 3 uur achter elkaar, en opgeteld 5 uur, dit weet ik omdat ik haar een paar nachten heb gefilmd omdat de dierenarts ook niet kon verzinnen waarom ze steeds wondjes kreeg in de holte van haar hak..

Eczeembestrijding:
Wassen met natuurlijke exceemshampoo en suplementen, ik wil binnenkort, mocht ze weer gaan schuren, kijken of biergist tabletten werken en eventueel de staart opscheren..

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:20

Margee schreef:

ja voer het al jaren in de winter de gewone en in de zomer de anti itch vindt super voer ..wij geven wel iets minder dan de hoeveelheid die zij voorschrijven er wordt intensief met hem gereden en heeft er genoeg aan maar heeft in de wintermaanden wel onbeperkt hooi en stro

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:31

zuma1 schreef:
Margee schreef:

ja voer het al jaren in de winter de gewone en in de zomer de anti itch vindt super voer ..wij geven wel iets minder dan de hoeveelheid die zij voorschrijven er wordt intensief met hem gereden en heeft er genoeg aan maar heeft in de wintermaanden wel onbeperkt hooi en stro

Zomers loopt hij 24/7 buiten, dus op het gras. Hij is nog niet zo lang in Nederland en was alleen onkruid gewend. Ik denk dat het voer dus ook van invloed is geweest vorige zomer toen hij begon te schuren. Maar hij werd ook erg lui in de wedstrijden en we zijn met haver begonnen, dat was hij van huis uit gewend. Maar het is ook zo'n gedoe om voor 3 paarden zo veel verschillende soorten voer te hebben. We hebben dus de PRE, een KWPN van 26 jaar een een Criollo/Engels volbloed van 15 jaar. En je wilt ze natuurlijk allemaal goed verzorgen!!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:37

Sunke schreef:
Hallo allemaal,

Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? 6 jaar (mrt 2010)
- Welk ras? ANDALUSIER
- De afstamming officieel onbekend
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? sinds november 2010
- Hoelang heeft je paard al eczeem? dit wordt het 3de jaar
- De kleur van je paard schimmel

Omgeving:

mijn paard staat zomers van 10.00-16.00 op de weide swinters overdag in de paddock
sanchts op stal op bodembedekking van stro
uiteraard altijd de beschikking over hooi krachtvoer krijgt hij een handje voor het idee (havens)

Eczeembestrijding:
Deken, marstall eczema poeder wassen en sweet itch smeren

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:17

Sunke schreef:
Hallo allemaal,

Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard?
8 jaar
- Welk ras?
kwpn
- De afstamming
007, balzflug
vanaf haar 3e jaar.
Vanaf haar 3e jaar
- De kleur van je paard
Pikkeltje zwart!

Omgeving:
Paard staat zo goed als hele dag buiten, winter wat minder ivm land/het weer.
Krijgt alleen kuil/voerdroog.
Brok en muesli na inspanning.
Staan samen.
Krullen, stofvrij.

Eczeembestrijding:
Minder voeren in suikers.
En smeren om de huid te verzachten.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:55

Ik zit er over na te denken om de RSIH aan te schaffen. Ik heb een vrij kleine haflinger en een goede deken vinden is echt lastig.
Van de normale dekens heeft mijn haflinger altijd maat 175, kan ik er van uit gaan dat de RSIH ook gaat passen als ik maat 175 aan ga schaffen? Of is het beter om een kleinere te nemen?

Ik heb namelijk geen idee hoe deze dekens vallen. Iemand die mij misschien kan helpen? :+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:56

Bij mij vallen ze wel ruim, nouja bij mijn paard. Die heeeft normaal 198/206 en bij de 198 heeft hij nog ruimte genoeg