[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:18

Ik heb het inderdaad één keer afgewogen met een digitaal weegschaaltje, een bakje/ kopje gezocht waar 200 gr in past en schep daarmee dagelijks de gewenste hoeveelheid !
Wegen is wel aan te raden want op een bekertje voor bv honden- of kattenbrokjes staat weliswaar ook 200 gr maar het volume van een brokje is natuurlijk anders dan een granulaat :))

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:55

Heeft iemand misschien ervaring of tips , sorry dat ik zo kom binnenvallen.
Mijn merrie van 26 neemt de pergolide niet meer op. Proberen nu de dier variant van de pergolide ipv de menselijke en kijken dan over een paar weken via een bloedtest of ze die wel opneemt.
Heb echt het gevoel dat ik haar aan het kwijtraken ben. Ze is extreem mager aan het worden en de Cushing symptomen zijn weer vol teruggekomen. Ze kreeg en krijgt 2mg..
Ze heeft sinds een jaar ook een vergrote schildklier!

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:03

Hoe bedoel je "neemt niet meer op" ?
Dat het niet meer in het bloed te vinden is? Mag de menselijke variant in Duitsland nog gegeven worden?
Twee mg is kennelijk een te lage dosis - ik ken paarden die op 5 - 9 mg staan..?
Nader en meer uitgebreid onderzoek lijkt gewenst.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:09

Prachtige foto's Dennis, het plezier spat eraf!

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:05

Is Cushing dodelijk/ernstig?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:06

Waarom vraag je dat?

Heb je je zelf al verdiept in de ziekte? Wat het inhoudt?

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:11

Mijn verzorgshet van 34 jaar heeft het. Heb op google zitten zoeken, maar snap er niks van. (Staat ook nergens vermeld of het ernstig is etc.)
En wil dit dus weten, of ik mij zorgen moet maken voor Evelien

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:16

Wat een goede site is www.ppidbijpaarden.nl

Daar staat goede informatie op.

Cushing is een goedaardige tumor op de hypofyse. Paarden kunnen er heel erg ziek van zijn, maar soms weten eigenaren niet eens dat hun paard het heeft.

Er zijn goede medicijnen in omloop die je shet goed kunnen helpen. En wat een mooie leeftijd heeft je shet zeg! Top!

Ik neem aan dat de eigenaar van je shet zich ook verdiept in de ziekte? Het gaat trouwens ook nooit meer over. Gaan jullie je shet medicijnen (Prascend) geven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:29

kelseyclover schreef:
Is Cushing dodelijk/ernstig?

ernstig wel....hij gaat er niet direct aan dood.Maar op den duur wel,maar dat gaan de meeste paarden die op leeftijd zijn.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:43

Nou de dierenarts was 2 weken terug geweest voor de andere pony te onderzoeken.( Ivm. hoesten)
En een week later kwam ze terug voor Evelien, toen vertelde de da dat. Ik was er dit keer niet bij, dus heb ook geen verdere informatie gekregen.
Ik zal zeker op de site gaan kijken.

De eigenaar weet wel wat over paarden, maar niet genoeg.
Ik zal morgen aan de eigenaar vragen of er medicijnen werden voorgeschreven.
Eigenaar wou graag ook meerdere informatie/ervaringen vinden.

Allebei erg bedankt!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:58

Jannepauli schreef:
Dat het niet meer in het bloed te vinden is? Mag de menselijke variant in Duitsland nog gegeven worden?
Twee mg is kennelijk een te lage dosis - ik ken paarden die op 5 - 9 mg staan..?

Dank voor je reactie Jannepauli,
Ja ik bedoel dat ze de medicijnen wel krijgt maar dat dat (volgens de DA) niet in het bloed te zien is.
Mijn eerste vraag aan haar was ook of ze dan niet gewoon meer moest hebben maar volgens haar was de 'cushing-waarde' zo hoog dat het eigenlijk daar niet aan kan liggen. Bijkomende aanwijzing dat ze niet (meer) goed voedingsstoffen en/of medicijnen kan opnemen is dat ze zo mager word. Ik koop de medicijnen in Nederland.(elke keer spannend of het nog lukt inderdaad)
Wat zou bv onderzocht kunnen worden volgens jou Jannepauli?

Trouwens, ze vond 2mg al vrij veel?? Goed om te weten dat dit dus niet heel veel is!

Er zijn denk ik veel mensen van de humane pergolide overgestapt op de dieren pergolide? Heeft iemand verschil gemerkt?

Mijn dierenarts vertelde dat bij paarden sommige medicijnen anders opgenomen worden dan bij mensen. Zoals maagbeschermers, de humane lossen bij mensen op in de maag. Datzelfde middel lost bij paarden op in de darmen, waardoor het zijn functie dus verliest. Ze denkt dat dit evt bij de pergolide ook afwijkend zou kunnen zijn.Vandaar dat we nu kijken of het met de prascent wel beter word.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:26

Melody21 schreef:
Jannepauli schreef:

Dank voor je reactie Jannepauli,
Ja ik bedoel dat ze de medicijnen wel krijgt maar dat dat (volgens de DA) niet in het bloed te zien is.
Mijn eerste vraag aan haar was ook of ze dan niet gewoon meer moest hebben maar volgens haar was de 'cushing-waarde' zo hoog dat het eigenlijk daar niet aan kan liggen. Bijkomende aanwijzing dat ze niet (meer) goed voedingsstoffen en/of medicijnen kan opnemen is dat ze zo mager word. Ik koop de medicijnen in Nederland.(elke keer spannend of het nog lukt inderdaad)
Wat zou bv onderzocht kunnen worden volgens jou Jannepauli?

Trouwens, ze vond 2mg al vrij veel?? Goed om te weten dat dit dus niet heel veel is!

Er zijn denk ik veel mensen van de humane pergolide overgestapt op de dieren pergolide? Heeft iemand verschil gemerkt?

Mijn dierenarts vertelde dat bij paarden sommige medicijnen anders opgenomen worden dan bij mensen. Zoals maagbeschermers, de humane lossen bij mensen op in de maag. Datzelfde middel lost bij paarden op in de darmen, waardoor het zijn functie dus verliest. Ze denkt dat dit evt bij de pergolide ook afwijkend zou kunnen zijn.Vandaar dat we nu kijken of het met de prascent wel beter word.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:31

Oeps - ik stuurde de post al door voordat ik een antwoord geformuleerd had..
Even snel:
- ik weet niet exact wat de half-waarde tijd van pergolide is, zal dat even uitpluizen
- of pergolide werkt zou je moeten kunnen zien aan de fluctuaties van het ACTH, Cortisol en evt insuline
- pergolide is pergolide, onder welke naam dan ook. Prascend bevat exact dezelfde stof als de humane pillen
- maagbeschermers die in de darmen uiteenvallen? Die ken ik niet en dat zou ook zinloos zijn. Omeprazole is een maagbeschermer voor paarden en die legt een dun laagje over het maagslijmvlies.

Later meer, nu in haast!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:40

Eh nee ze bedoelde , stel dat je paarden de humane maagbeschermers zou geven, als voorbeeld.
Om aan te geven dat de opname en werking van medicijnen bij verschillende diersoorten (en mens)anders uit kan uitvallen. Neem aan oa omdat het verteringsstelsel anders werkt? Ik weet het niet hoor, misschien is de werkstof hetzelfde maar de hulpstoffen die invloed hebben op het waar en wanneer uit elkaar vallen anders? Of de vorm van de werkstof? Zoals je verschillende vormen van magnesium hebt. Waarvan de ene magnesium bv beter door het lichaam opgenomen word dan de andere.nouja ik bedenk maar wat hoor :D

Wacht verder je antwoord nog even af :) dankje!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:43

Hallo allemaal,

Erg lastig om een berichtje te posten (omdat het telkens daarna weer mis gaat..)
Maar met Fiek gaat het goed...
Ik durf het bijna niet te zeggen...

Mijn hoopje ellende heeft weer levensvreugde, gaat in volle galop door de wei, speelt met andere paarden en zijn hoefzool wordt in rap tempo weer harder en dikker..

Ben die slechte donderdagavond gelijk gestopt met de medicijnen omdat ik zo erg dacht hem die week te moeten laten gaan.. Omdat we merkten dat het veel invloed had op zijn psyche wilde ik hem op een 'heldere' manier laten gaan was mijn idee..

Maar na 2 dagen was er al verbetering en dat blijft in rap tempo zo doorgaan.. Zijn verharing is enorm snel in gezet en de haren vliegen eraf. Zijn ogen staan helder en hij loopt weer in zijn oude tempo door...
Laat zijn oude streken weer zien en zit duidelijk een stuk beter in zijn vel en die stijgende lijn zit er nog in..

We wisten van Fiek natuurlijk al dat hij slecht tegen medicatie kan maar of het deze invloed allemaal heeft gehad... Van de dunne hoefzolen is wel bevestigd door de da dat dit door de prascend kan komen en na het stoppen verbeterd dit gelukkig erg snel..

Ik zal Fiek zijn waarden over een tijdje zeker laten testen maar het lijkt erop bij hem dat de bijwerkingen van de medicatie nog erger zijn allemaal bij elkaar dan de symptomen van de cushing..
Normaal ben ik geen voorstander van stoppen met medicatie in deze gevallen maar Fiek laat mij geen andere keuze..
Ik heb in ieder geval mijn paard terug, zijn karakter, zoals hij altijd is geweest..
Mocht er nog een snelle achteruitgang volgen die uiteindelijk toch fataal is dan heeft hij nog wel zijn laatste weken kunnen genieten want dat is hij nu zeker aan het doen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:01

Dat lijkt dus wel heel erg op mijn paard, hoewel die er bepaald niet zo slecht aan toe was als jouw Fiek..
Ik hoop van harte dat het zo goed blijft!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:07

Wat een goed nieuws SR! Fiek reageert blijkbaar gewoon heel erg heftig. En goed dat je naar hem hebt geluisterd etc.
Top! Lekker genieten van het zonnetje en van Fiek! <3

Joem die knapt zó pittig op!! Gister naar het strand, wandelen.......omdat ik dacht dat een ritje teveel zou zijn. Nou, ik had er net zo goed een zadel op kunnen gooien :D
Vandaag aan de longe. Normaal sla ik er zowat een zweep op stuk en nu vanuit zichzelf in draf en lekker handstand doen in galop. *\o/*
Niet gedacht dat ik daar zo blij mee zou zijn :P
Heb er maar meteen een kort filmpje van gemaakt om het vast te leggen. (ik hou een soort dagboek bij hoe ze reageert en is etc)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:13

Sorry voor het binnenvallen maar hier zitten de experts :)

Mijn paard is altijd goed op de benen geweest, staat al 4 jaar lang op dezelfde stal dus zelfde voerbeleid (24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer). Een paar week geleden stond hij ineens hoefbevangen, was nog nooit gebeurd. Hij is meteen behandeld, we waren er op tijd bij. Heeft een paar dagen apart gestaan met weinig ruwvoer omdat we dachten dat dit de boosdoener was. Daarna weer terug de paddock in, waar het voerbeleid aangepast is (andere eigenaren schrokken ook wel omdat mijn paard nu niet meteen de aangewezen persoon was om bevangen te worden gezien zijn conditie vergeleken met de rest, nu dus geen onbeperkt ruwvoer meer en van betere kwaliteit) en toen liep hij een paar weken goed.
Vorige week was het echter weer raak, heel lichtjes bevangen. Meteen weer behandeld en een paar dagen apart omdat we twijfelden wat de reden nou was. Een dag goed bijgehouden hoeveel voer en nou gegeven werd en daar kan het eigenlijk echt niet meer aan liggen. Smid vond hem ook goed en DA ook dus de groep weer in. Omdat we denken dat het niet aan het voer ligt wilde ik bloedonderzoek om te zien of we een reden konden achterhalen. Afgelopen week is er dus bloed afgenomen wat nu getest wordt op cushing en op insuline resitentie. Mijn paard heeft ook zomereczeem, dus ik ben benieuwd wat er allemaal verband houd met elkaar.

Zijn er hier mensen met ervaring van lichte cushing als veroorzaker van bevangenheid?
Wat zijn de kosten gemiddeld van medicatie, mocht hij dat toch nodig hebben?

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie reactie :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:29

zie mijn reactie in het IR topic

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:51

SR wat fijn !!! En het paard van je moeder, hoe gaat het daarmee ?

JP, ging jouw paard ook achteruit door de prascend net zoals Fiek ?

Opisop_shop, vaak is IR de reden van HB ook als paarden cushing ( en IR) hebben. Dus dan ook voergerelateerd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:58

Gaan IR en cushing dan ook vaak samen, of dat niet?
Mijn DA vertelde dat er nieuw onderzoek was gedaan naar het cushinghormoon en daaruit bleek dat het veel vaker voorkomt onder de jonge paarden (tot 15jaar) dan oorspronkelijk gedacht. Vandaar dat we daar op laten testen. Zo stom, andere Da kwam laatst nog op een info-avond op stal om over cushing te praten, het leek mij inderdaad ook een ouderen-kwaal en ben dus niet geweest en nog geen maand later sta je erop te testen :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:00

JP heeft hier onlangs een link naar een interview met oa Dianne mcFarlane geplaatst ( onderzoekster naar PPID) daarin werd verteld dat - ik dacht- 1/3 tot 1/2 van de paarden met cushing ook IR hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:04

zo, dat is nogal wat zeg!
Volgens mij bleek uit het onderzoek wat ik bedoelde dat 15 - 20% van de jonge paarden een verstoorde hormoonverhouding heeft wat cushing betreft. Komt alleen dan vaak niet tot de hele bekende symptomen dus mensen denken er dan niet aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:06

Ik snap je niet helemaal ? Bij cushing is de hormoonhuishouding altijd verstoord toch ? Komt door tekort aan dopamine , en daardoor te hoog ACTH en cortisol oa.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:11

ik bedoel dat 15 - 20 % van de jonge paarden, problemen heeft met ACTH en cushing dus ook bij veel meer jonge paarden voorkomt dan men aanvankelijk dacht. Maar goed, ben me er pas net in aan het verdiepen omdat we er dus net pas mee bezig zijn. DA zou kijken of ze me het artikel kon sturen, als het lukt plaats ik hem dan ook wel hier.