[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:40

Volgens mij worden hier een paardenkleur en schimmelinfectie door elkaar gehaald. Maargoed.

Ik kan me best voorstellen dat zwate paarden eerder vliegen aantrekken; zwart is immers warmer. Kijk maar naar alle dazenvallen; die hebben allemaal een zwarte bal die de dazen aantrekt.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:55

NehnaDagmar schreef:
En Miek140: sorry geen ervaring mee! Ik merk wel dat ze met Derfen minder schuren en daardoor je manen er niet aan gaan.

Mijn paardje schuurt haar manenkam niet, alleen een beetje op haar hoofd. Ik heb de eczeemdeken preventief om liggen, ze is een importijslander die vorige winter naar nederland is gekomen.
De uitgedunde manen aan de achterkant is puur en alleen van de deken, het is ook allemaal precies op dezelfde lente afgebroken (ongeveer anderhalve hand breed). Aan de voorkant is haar manenkam dikker en zit er dus nog op.

Ik zit te denken aan iets van equishine ofzo, maar ik heb altijd het idee dat dat alleen maar een plasticen laagje op de manen aanbrengt, en daar krijg ik altijd zo'n verstikkend gevoel bij!

Verder gaat het hier super zonder deken op het moment, met de warmere dagen vorige week is ze wel weer wat gaan krabben op haar hoofd. Daar heb ik een beetje TKC97 op gesmeerd, en haar vliegenkap weer omgedaan. Is nu weer netjes aan het helen :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:26

intel_1x schreef:
Nivada schreef:
Ja en nee... het zit op dr hoofd. Ze heeft geen kap op haar hoofd ofzo.
Zag ook wel een plekje in dr nek.

Het schijnt dat zwarte paarden dit vaker hebben in de nazomer? In jongere jaren? Geen idee.. werd me wijsgemaakt..
Ze heeft het vorig jaar ook gehad.

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de kleur ligt, ik heb een Haflinger gehad die regelmatig onder zat. Heb liters Imaverol gebruikt om eraf te komen.
Eén jaar laten enten tegen schimmel en daarna gelukkig nooit meer terug gehad.

haha ja ik vond het ook al vreemd! Maar goed..
Ze is vorig jaar ook geent tegen schimmel, toen bleef ik ermee bakkelijen. Nu valt het nog mee. Kleine plekjes.
Blijf rustig nog ff verder gaan met mn imaverol en derfen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:01

Zou [***] staan met een fjordenkapsel? O:)
We zijn weer een halve manenkam kwijt ^) en dat is dus echt niet mooi .. vraag me af of ik het er niet beter gewoon allemaal vanaf kan halen .. Maarja, hij heeft zo'n leuke kleur manen, en de voorste helft is echt wel dik en & lang..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:02

Blacky heeft de deken weer op, hij had vanmiddag toch weer jeuk ;( Niet kapot, maar zijn staart had weer model pleeborstel.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:32

Gatverdamme deken die eerder besproken is in het topic van EJ had ik besteld, blijkt nu dat ze 'm pas weer een april binnen krijgen. Balen en dus de bestelling maar geannuleerd

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:45

Heb de dekens nu 2 dagen af maar vanavond hadden ze wel weer een beetje jeuk in de manen. Blijkbaar zijn er toch nog een paar vliegjes over die mn paarden moeten pesten :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 06:04

appie loopt met blote hals en dat ging gisteren nog goed.
ik vind het wel doodeng,maar hopenlijk valt het mee,hij krijgt net mooie lange manen,wil ze wel graag houden natuurlijk :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:53

Malou9 schreef:
Gatverdamme deken die eerder besproken is in het topic van EJ had ik besteld, blijkt nu dat ze 'm pas weer een april binnen krijgen. Balen en dus de bestelling maar geannuleerd

Dat is echt Balen! :(
Ik heb die van mij met goed geluk nog kunnen krijgen.
Die was , toen ze laatst die 20% korting op dekens hadden, ook uitverkocht.
Kwam ik dus ook pas achter nadat ik een bestelling geplaatst had natuurlijk.
Kreeg daarna een mailtje dat ze er nog ééntje hadden gevonden in een filiaal. Heb toen echt geluk gehad.
Had wel verwacht dat ze ondertussen alweer te leveren waren, echt balen zeg!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:22

Hier 2 daagjes goed gegaan en voor vandaag toch maar weer de deken opgedaan. Rest vd week incombinatie met regendeken.
Daarna word het weer kouder??? Mag ik toch hopen...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:07

Ik zie dat er bij jullie nu toch ook nog geschuurt word zonder deken.
James schuurt ook nog steeds[ wel een stuk minder] en ik dacht eerst zou hij dan toch iets anders hebben, maar zie nu dat het toch niks aparts is.
Ik heb inmiddels wel zijn manen helemaal afgeknipt, want er was echt niks meer van over en allemaal klitten er in. Dus schaar er in, nu is ie dus niet alleen een shet met fjordenkleur, maar heeft er nu ook zijn maantjes op aan gepast haha.

Nog een vraagje. Vorig jaar is James heel erg ziek geweest en heeft best veel antibiotica gehad. Nu vertelde iemand me dat ie daar wel eens van is kunnen gaan schuren, maar dat vermoeden had ik eigenlijk al, omdat een paard het te veel aan afvalstoffen niet zelf kan afvoeren.
Nu zijn er middeltjes te koop die dat dus wel doen. Nu is mijn vraag: Is er hier iemand die dit ook mee gemaakt heeft en ook zijn paard zo'n middel heeft gegeven?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:20

uudje schreef:
Ik zie dat er bij jullie nu toch ook nog geschuurt word zonder deken.
James schuurt ook nog steeds[ wel een stuk minder] en ik dacht eerst zou hij dan toch iets anders hebben, maar zie nu dat het toch niks aparts is.
Ik heb inmiddels wel zijn manen helemaal afgeknipt, want er was echt niks meer van over en allemaal klitten er in. Dus schaar er in, nu is ie dus niet alleen een shet met fjordenkleur, maar heeft er nu ook zijn maantjes op aan gepast haha.

Nog een vraagje. Vorig jaar is James heel erg ziek geweest en heeft best veel antibiotica gehad. Nu vertelde iemand me dat ie daar wel eens van is kunnen gaan schuren, maar dat vermoeden had ik eigenlijk al, omdat een paard het te veel aan afvalstoffen niet zelf kan afvoeren.
Nu zijn er middeltjes te koop die dat dus wel doen. Nu is mijn vraag: Is er hier iemand die dit ook mee gemaakt heeft en ook zijn paard zo'n middel heeft gegeven?

twm horsemix heeft iemand paar blz terug aangegeven ik ga hier komend jaar eens mee beginnen

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:06

Hoi,
Ik heb een vraag, en hopelijk heeft en van jullie er antwoord op!
Mijn paard schuurt zijn staart denk ik als hij zich verveelt, eerst dacht ik aan zomereczeem maar hij heeft de hele zomer geen deken op gehad en zijn staart is bij gegroeid, en zijn manen zijn nog helemaal heel.
Maar toen ik hem net binnen haalde zag ik dat zijn staart weer was geschuurd..
hij staat in 'buitenboxen' niet binnen in een gebouw, dus de vliegjes etc zouden dan al dood moeten zijn neem ik aan?
maar goed, weet iemand anders wat het kan zijn? of vooral wat ik er tegen kan doen?

edit: hele waslijst op internet op gezocht wat zou kunnen helpen, heeft iemand ervaring met azijn?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:53

De vliegjes zijn echt nog niet weg. Zolang de temperatuur boven de 10 graden uit komt dan kan je de deken beter oplaten.

In een buitenstal zijn paarden niet beschermd tegen knutten, ze komen de eerste meters de stal in heb ik ervaren.

Wij hebben stallen in een oude koeienschuur, als we de deuren open hebben staan dan kunnen we de eerste stal niet voor een ZE paard gebruiken. Die staan zoveel mogelijk midden in de schuur.

Wat betreft TWM Horse mix, ik heb daar heel goede ervaring mee, maar een wondermiddel is het niet. Famke doet het er super op, Blacky schuurt iets minder, maar die kan echt niet zonder zijn deken en heef toch wel wat schade op de delen die buiten de deken komen.

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:29

hier gaat het gelukkig nog goed zonder deken, ze hadden volgens mij wel elkaar wat gekrabbeld aan de manen, maar niet geschuurd
Maar we waren vandaag wel weer mugjes, maar ja morgen wordt het weer viezer weer, dus verwacht dat het goedgaat

Baylyn had nog nooit jeuk gehad, maar kreeg in onze vakantie opeens jeuk!?!??! (sept)
Helaas hebben mijn ouders niet gesmeerd, waardoor ze hele plukken manen geschuurd had, de rest hing helemaal in de knoop, en ze heeft al dreads van zichzelf, dus was bijna niet meer uit elkaar te krijgen
Ze heeft ook niet lol als ik te lang aan haar manen pruts, dus na lang denken, toch maar de schaar erin gezet, dus ze loopt al een aantal weken met een fjordenkapsel
Staat haar wel erg leuk, maar ik vind het wel jammer, aangezien ze een prachtige bos manen had
Die van Kels zijn daarentegen wel mooi gegroeid
Dus Baylyn krijgt volgend jaar voor de zekerheid ook maar een deken op
Maar of het wel ZE is geen idee, of omdat ze de mais van de buren had opgevreten!?!?!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:43

Mais is een echte suikerbom, dus niet goed voor paarden.
Het kan inderdaad best de trigger voor de jeuk zijn.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:57

Maïskolven eten is ook nog eens heel gevaarlijk. Het kan zorgen voor maagscheuren. Pas daar dus altijd mee op.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:59

Ik heb de dekens weer op. 2 dagen afgehad maar ze schuurden weer flink. Kan nog niet dus. Vooral smiddags als de zon doorbreekt dan zie ik ze wel weer verschijnen.

Hoezo veroorzaken maiskolven maagscheuringen? Nog nooit van gehoord?

ZiggyXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:53

Ik heb een haf met zomereczeem en ook al het nodige geprobeerd nu heb ik dit jaar seh lotion geprobeerd en ze heeft amper last gehad
Heb ook een site gevonden waar het iets goedkoper is
Misschien ook iets voor andere!!!

http://buitenlucht.eu/Hond-kat/paarden/puur-sme

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan mijn merrie is iedergeval weer gelukkig en kan eten op het land ipv alleen maar schuren en zielig zijn

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:03

ZiggyXx schreef:
Ik heb een haf met zomereczeem en ook al het nodige geprobeerd nu heb ik dit jaar seh lotion geprobeerd en ze heeft amper last gehad

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan mijn merrie is iedergeval weer gelukkig en kan eten op het land ipv alleen maar schuren en zielig zijn

Dit moet je meerdere malen per dag opsprayen begrijp ik?

Het klinkt wel weer als het 'wonder middel' als ik het zo lees op de website. Helaas moet er altijd nog een deken bij gebruikt worden.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:49

Dank je wel voor je tip keona.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:50

Ik heb voor het eerst sinds anderhalf jaar mijn Fries zonder halsbedekking staan. Manen werden toch wel wat dun, had het idee dat het van de (Snuggy hoods) halsdeken kwam.
Nu dus al 10 dagen met blote hals. Was wel spannend, maar hij heeft (nog) niet geschuurd. Buiten heeft hij een regendeken met hele hals op.

In de zomer heeft hij altijd een RSIH op. Heb er 2, die gaan al 3 seizoenen mee. Als ik bij EJ ben, zal ik eens kijken naar de stof van de deken die hier eerder genoemd werd. Ben benieuwd of de stof dicht genoeg geweven is, om de knutten niet door te laten.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:31

Ben ik ook benieuwd naar bij de EJ deken, omdat een Fries in mijn omgeving doorschuurt en toch dag en nacht de EJ deken om heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:40

De stof is net zo dicht als de RSIH, alleen wat grovere draad maar wel helemaal dicht.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:43

ZiggyXx schreef:

Misschien iets voor mijn hengst. Die schuurt alleen zn manen. Zn staart en de rest van zn lichaam niet. de merrie schuurt echter de hele winter door met of zonder vliegjes