Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:09

Oke, dat vond ik wel, maar dat ken ik helemaal niet.

Ik slikte eerst rabeprazol natrium. Nu na 10jaar kreeg ik maagklachten ondanks dat elke dag trouw slikken. En ook poliepen in de maag gekregen.

Nu slik ik 2 maanden omeprazol en werkt dat aardig. Vorige week na het eten van iets scherps meerdere dagen last, maar de rust is weer terug.

Gekeken naar mezelf, zie ik het niet als iets dat geneest, want ik kan er nooit meer mee stoppen. Dat is ook de reden dat ik het liever mn paard niet zou geven. Onze shet heeft een kuur gehad vanuit Utrecht, maar dat was voor slechts een dag of 10 en niks afgebouwd. Is ook niet besproken.

Mijn oude MDL arts zei dat je 2 soorten maagtabletten hebt. 1 soort doe de maag beschermt en een soort laagje legt en een soort die het maagzuur neutraliseert even kort gezegd.

Een gezonde maag zou ook de maagzweren zelf genezen, maar dat lijkt dan bij paarden toch een groot probleem. Zelfs als ze 24/7 hooi krijgen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:16

superpony, omprazol is een protonpump inhibitor - het remt de aanmaak van maagzuur, als je het in 2en splitst valt het dus onder een variant die maagzuur neutraliseert. theoretisch moet dit ervoor zorgen dat de maagwand (doordat deze niet steeds opnieuw aangetast wordt door zuur) de kans krijgt om te genezen en zou je er weer mee moeten kunnen stoppen wanneer de maagzweer genezen is. het neemt echter niet de oorzaak weg, dus als er verder niets verandert is de kans groot dat er ook weer maagzweren terugkomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:52

Maar dan vraag ik me af wanneer je teveel geeft. Een paard heeft maagzuur ook nodig. Teveel remmen lijkt me juist niet goed. Neutraliseren is fijn, maar als het weer teveel is, stijgt het neutrale zuur nog steeds en lijkt me evengoed lastig. Het is dan minder prikkelend, maar komt wel omhoog.

Ik las wel ergens dat ze adviseren gastrogard meen ik ( ben even vergeten bij welke medicatie ) op een 4 uur nuchtere maag te geven. Nu snap ik dat. Dan is het maagzuur op een hoog, maar toelaatbaar niveau. Dan zou het maagzuur remmen en neutraliseren. Dan zonder invloed van voer zijn werk doen. Maar dit is vaak geen doen, dus wordt het veelal op een volle maag gevoerd.

De rabeprazol natrium die ik eerst 10jr slikte deed zijn werk prima. Ga even opzoeken of ik daar nog de samenstelling van kan vinden en oa het natrium aandeel. Want ik lees ook veel goede dingen over maagzout. Hoewel ik wel schrik wat mensen ermee schoonmaken. Wit wasgoed, wat weer stralend wit wordt oa. Dat lijkt me vrij heftig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:53

omeprazole neutraliseert niet, het voorkomt de productie van maagzuur want eht is ene protonpomp inhibitor. bij mensen is het belangrijk opo ene nuchter maag te nemen omdat wij maagzuur gaan produceren op het moment dat we beginnen eten/kauwen...

je hebt kruiden en zouten die een neutraliserende of beschermende werking hebben op de maag en die werken fijn ter ondersteuning. wanneer je eenmaal van de medicatie af bent.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat eenmaal je maagzweren gehad hebt, dat een gevoelig punt blijft, dat weinig nodig heeft omte escaleren, maar ikzelf ben al jaren van de medicatie af. Zonder al te veel problemen. Alleen wanneer ik ontstekingsremmers moet nemen, moet ik preventief aan de omprazole tenzij ik terug 3 maagzweren wil en dubbel liggen van de maagkrampen. 20mg/dag is weinig vergeleken met de 80mg/dag die ik een tijd genomen heb.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:57

superpony, het is kiezen uit twee kwaden, minder maagzuur zorgt voor grotere belasting van de darmen en mindere vertering in de maag, maar je wilt ook iets doen om een beschadigde maagwand te ontlasten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:52

Ik zeg ook alleen wat mn oude mdl arts erover zei. Ik kan er nooot mee stoppen en gebruikte van de rabeprazol 2x dgs 20mg. Zomaar na 10jr weer klachten, dus nu 2x dgs 40mg omeprazol. Dat moet wel 2x dgs 20mg worden hoop ik, want ik heb wel last van bijwerkingen. Daarom was het bij mij ook altijd 2x dgs.

Ook poliepen gekregen tijdens gebruik, want die zaten er bij voor laatste onderzoek niet. En vorige week erge maag klachten.

Nu ben ik een mens, maar heb wel om die redenen vraagtekens bij omeprazol tegenover al het andere.

Een paarden maag is anders en we voeren als mens de paarden gewoon erg slecht. Net als het vele op stal staan,alleen staan en stress met rijden.
Er gaan imo al veel teveel rommeltjes in wat de maag irriteert. Je kan niet van 1 product verwachten dat die alles goedmaakt wat zo vreselijk fout gaat.

Als vb werd een rennie genoemd. Dat geneest niet, maar de irritatie weghalen geeft de maag wel kans om te herstellen. Normaal zou een gezond lichaam dat ook zelf doen. Dus moet je weghalen wat de boel verstoord.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:57

Helemaal waar dat er nog veel te behalen valt met goed voer management. Maar stres is denk ik wel de grootste veroorzaker en komt op bij de simpelste dingen zoals een afwijking van het dagelijkse patroon. Het komt er op neer dat je je paard goed moet kennen en begrijpen. Troep voeren hoort in geen enkel paardendieet, maar helaas is er weinig kennis en kunde bij veel paardeneigenaren. Ook ikzelf ben door schade en schande wijzer geworden.

Wat wel een feit is dat ook bij wilde paarden maagzweren voorkomen. Als paarden dus al eeuwen lang te maken hebben met maagzweren zou je verwachten dat het herstellend vermogen ook groot is, maar dat is een gokje van mijn kant :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:11

zelfs al passen we ons voerbeleid zo goed mogelijk aan, door de domesticatie beknotten wij een stuk van het natuurlijk herstellend vermogen. In het wild zou een paard bepaalde kruiden opzoeken die de pijn verzachten en al dan niet door zuurproductie (in lichte mate welsiwaar) te remmen, neutraliseren en eventueel beschermende film in de maag te leggen, verder zou het ook bepaalde stenen/rotsen gaan likken om de juiste mineralen/zouten extra op te nemen die ook weer wat zuur gaan neutraliseren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 02:06

weidebloem, stress is een enorm probleem. Vooral omdat mensen echt niet weten hoeveel stress paarden hebben door het gedrag van mensen en de manier van handelen en trainen.
Met troep doel ik echt op het feit dat mensen nooit iets in het management veranderen, maar heel snel naar allerlei supplementen en voertjes grijpen. Als je zegt dat een paard meer naar buiten moet, met vriendjes en veel meer GOED ruwvoer moet, komen er vele smoesjes. Dat kan nooit.

In veel is een paard anders, maar toch vergelijk ik het voor het gemak met mezelf en de opgedane ervaringen als darmpatient. Meeste onderzoeken zijn met roesjes gedaan bij mij, maar ik heb ook dikwijls half mee gekeken. En een tijdelijk stoma gehad. Als je ziet hoe snel een lichaam zelf kan herstellen.....Soms best bijzonder.

petitparis, dat bedoel ik precies. Een goed dieet zou bestaan uit veel meer planten, gewassen, kruiden, bomen etc. Wij hebben zelf mooi hooi, maar dat zal nooit genoeg zijn. Ik denk zelf dat juist daarom onze ''westerse'' paarden vaak blijven vreten met de hoofdletter V. Ze raken niet echt voldaan en eten wat voorhanden is. Het is lekker en ze krijgen heel veel tegenover minimale beweging. Daarbij nog de neurotische mensen, het binnen staan, de stress, geen sociaal contact etc. En alle poedertjes die we klakkeloos er maar in gooien.

Ik denk dat paarden in het wild ook maagproblemen hebben door tekorten in de omgeving. Wat nu nog natuur is, is toch al beinvloed door de mens. 100 jaar geleden onderzochten we het nog niet, maar hoe was het toen? Hoe groter hun gebied, hoe beter ze in hun behoeften konden voorzien.

Persoonlijk zou ik alleen omeprazol geven als het echt door een veearts wordt aanbevolen en de maag is onderzocht. Anders vind ik het toch een te heftig middel. Daarna wil je ook zonder verder kunnen, dus moet het gehele probleem aangepakt worden. Veeartsen mogen imo best vaker iets van kritiek geven over de manier van houden van paarden. Ik hoor te weinig een kritische noot over het voeren, het stallen, de training etc Bang om hun klanten kwijt te raken???

Onze shet stond voor iets anders op Utrecht en daar had hij wat maagzweren. Dat was te verklaren. ZE gaven ons Gastrogard mee, want waren er al mee begonnen. Nooit verdere besproken. Kuur opmaken en klaar.
Wij weten dat dit te verklaren was en dat hij altijd met zn vrienden loopt en hooi heeft, maar toen pijn had. Maar anders kom je thuis en is dat het.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:58

Paarden zijn vluchtdieren en dus per definitie stressgevoelig.

Zoals wel vaker hier in het topic voorbij gekomen is er een groot aantal mensen die het management wel voor elkaar hebben maar ondanks dat hebben hun paarden toch bij het minste of geringste maagzweren.

Ik durf te zeggen dat dat voor mijn paard met maag/darmproblemen ook al 12 jaar geldt. Hij kan weliswaar hier in de winter niet op de wei maar wel op de paddock met zijn maatje (die in de bijna 12 jaar samen onder precies dezelfde omstandigheden nog nooit last van zijn maag heeft gehad) en heeft 24/7 de beschikking over goede kwaliteit hooi.

Het management is in de loop der jaren door diverse artsen en therapeuten onder de loep genomen (want ik geef liever ook geen omeprazol als het niet hoeft) maar steeds krijg ik te horen dat hij het zich niet beter kan wensen hier, met veel rust en regelmaat. Maar toch bij het minste geringste maagzweren dus geef ik hem idd omeprazol als hij het nodig heeft want de pijn van de maagzweer is heel erg en op de koliek die daarna vaak volgt, zitten mijn paard en ik ook niet te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:12

En toch kan die wei het verschil maken.. zal niet bij iedereen zijn maar bij een deel ook wel. Mijn paard stond in de winter eerder op de paddock en kreeg iedere winter weer last van maag en darmen. Nu paar maanden geleden verhuist naar een stal waar hij elke dag van 8 tot 6 op een grote wei loopt en nachts in een grote (4,5 x 4) stal. En de problemen zijn verdwenen. Bij mijn paard maakte het dus wel een verschil.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:43

Ik dacht dat ik het management voor mijn paard ook op orde had, maar door een val in de trailer, uur geduurd voor ze er vanaf kon komen.. hoop stress, at weer een paar dagen zeer slecht.. en maand later wordt ze ziek.
De trailer is verkocht, daar hoeft ze niet meer op, dan maar geen wedstrijden, strandritjes enz.

Mijn order staat al 5 dagen op Complete bij Abler, wanneer wordt deze verzonden?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:49

dan is ie al onderweg ethelate, in de factuur staat bij mij een tracking code die je bij DHL in kan voeren.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:54

Trouwens, hoeveel kg wortels is goed? Ze eet de seniores priores goed, hooi matig (de helft van wat ze normaal eet) en wortels wil ze graag. Verder laat ze alles liggen, moet alles goed door de priores mixen.
Het liefst geef ik zo veel wortels als ze wil, zeker omdat ze dit wel wil eten, maar lees ook weer berichten van dat het juist niet goed is.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:59

Jade schreef:
dan is ie al onderweg ethelate, in de factuur staat bij mij een tracking code die je bij DHL in kan voeren.

*\o/* Gisterochtend in Nederland aangekomen,
dan duurt het hopelijk niet lang meer

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:03

Yvank_ schreef:
En toch kan die wei het verschil maken.. zal niet bij iedereen zijn maar bij een deel ook wel. Mijn paard stond in de winter eerder op de paddock en kreeg iedere winter weer last van maag en darmen. Nu paar maanden geleden verhuist naar een stal waar hij elke dag van 8 tot 6 op een grote wei loopt en nachts in een grote (4,5 x 4) stal. En de problemen zijn verdwenen. Bij mijn paard maakte het dus wel een verschil.

Op de wei in de winter zou betekenen dat ik moet verhuizen naar een ander gedeelte van het land want ik houd hier geen wei over als ik ze er een winter opzet. Ik heb het geprobeerd.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:54

Ethelate schreef:
Trouwens, hoeveel kg wortels is goed? Ze eet de seniores priores goed, hooi matig (de helft van wat ze normaal eet) en wortels wil ze graag. Verder laat ze alles liggen, moet alles goed door de priores mixen.
Het liefst geef ik zo veel wortels als ze wil, zeker omdat ze dit wel wil eten, maar lees ook weer berichten van dat het juist niet goed is.

Ik ben zelf erg terughoudend met wortels en voer niet meer dan een halve winterwortel per dag, maar waar je goed aan doet hangt van je paard af. De mijne reageert heftig op suiker en het is geen paardenvoer, dus zou er sowieso geen kilo van voeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:08

ik voer mijn paard nog makkelijk 1-1.5kg wortelen per dag. Ok het is 50-70g suiker, de helft van de (snelle) suikers die ze uit haar krachtvoer haalt. Maar hé, dan liever wortelen op koude dagen of na het rijden dan een halve kilo krachtvoer extra.

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:42

Zijn jullie paarden ook zo aan de dunne De dierenarts zegt dat het aan de maagzweer , het zand ligt en het gas in zijn darmen en maag maar ben eigenlijk wel benieuwd of andere paarden hier ook zo lang last van hebben?
Het wordt met de dag wel beter nu hij medicijnen heeft.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:52

Mijne had toen hij maagzweren had idd last van dunne poep.

Wortelen dat gaf ik ook veel in de winter en daar reageerde hij heftig op dit viel te zwaar op de maag, moest de maag veel maagzuur aanmaken om het te verteren.
Nu door de aandoening gedeeltelijke slokdarmverlammingen kan ik geen wortels appels enz geven en merk duidelijk verschil dat hij minder last heeft van zijn maag, maar misschien toeval want hij heeft inmiddels ook geen maagzweren meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:16

Stress is een probleem, maar mensen herkennen het niet. Onze paarden staan langer buiten nu dan de rest, staan altijd samen, hebben altijd eten etc.
De paarden die 's middags binnen worden gehaald en alleen staan, staan al langere tijd bij het draad en gaan tijdens het om de beurt binnen halen, vaak behoorlijk tekeer. Die van ons reageren daar niet op. Er is er maar eentje van ons, die weleens een kleine reactie geeft.

Omdat die paarden zo bezig gaan, zijn ze lastig. Moeten nog eerder naar binnen, krijgen minder te eten ( want dat zou weleens teveel energie kunnen geven ) of ze krijgen pianisimo, rustgevende zooi etc.

Het jammere is dat die paarden ook niet hun rust vinden, omdat onze paarden rustig blijven staan eten.

Op een vorige stal stonden er 3 van ons 24/7 samen. Naast hun stukje, was een groen strookje en daarnaast de losgooibak. Als daar uren een paard helemaal alleen in stond, ging die bij onze paarden staan. Onze paarden gingen dan ook dichtbij het solo paard staan, ondanks dat die van ons elkaar hadden, eten etc. Maar goed.........je kan banketstaaf tot je een ons weegt tegen paardenmensen. Mensen met paarden dus.

Het is heel vreemd als je kijkt wat we normaal vinden om te voeren; wortels, appels, brood, snoepjes etc. Maar takken, goede plantjes etc kom je niet tegen. Terwijl daar ook een mooie mengeling van gemaakt zou kunnen worden. Maar dan ben je er nog niet. De manier van zoeken, het afgrazen, afbijten, kauwen etc is minstens zo belangrijk.

Ik lees toch teveel dat mensen na het genezen van de maagzweren gewoon op dezelfde manier verder gaan. Ik zou wel aandelen gastrogard willen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:49

En ik zou willen dat mijn paard beter was geworden van eenvoudige wijzigingen in het management.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:57

Ja, maar zo werkt het helaas niet. Mensen zijn altijd te laat als er al problemen zijn.
De wijzigingen die gedaan worden zijn vaak ook niet voldoende. Een enkeling zal het flink aanpakken, maar de meesten kunnen en of willen niet genoeg veranderen.
Veel pensionstallen zijn ook niet goed genoeg en flexibel genoeg on dingen te veranderen.

Als je bijv leest in het gastro+ topic lees je dat een aantal mensen toch per se granen erbij willen voeren bijvoorbeeld.
Ook lees je veel dat mensen niet meer ruwvoer kunnen aanbieden door de stal. Of dat paarden bijv slechts 2 uurtjes buiten mogen. Dan hebben we de omgang en het rijden nog niet eens gezien.

Gastrogard of bijv abler werken voor de echte maagzweren, maar het is geen heilig middel. En het heeft ook beperkingen en nadelen. Abler bestellen bij vermoedens vind ik zelf eem slechte zaak.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:19

Je begrijpt mij niet helemaal denk ik. Maar laten we maar stoppen want jij blijft van mening dat het allemaal met management is op te lossen en ik deel die mening niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:01

Nee dat schrijf ik niet. Ik zeg dat mensen te laat zijn als het al zo erg is. Met beter management kun je veel voorkomen en NA de maagzweren weer voorkomen. Rijden en omgang zelfde verhaal. Mensen veranderen niet en stress is veel meer aanwezig dan men denkt. Ik kom op stallen en hoor alle smoesjes.

Ik slik zelf omeprazol en zeg dat mensen er te makkelijk over denken om dat maar te geven. Goed onderzoek EN verandering in management omgang, trainen etc om tot goed resultaat te komen. Niet alleen maar troep erin blijven gooien ALS je de rest niet verandert.

Wat jij of anderen doen kan ik niet zien, maar ik lees de vele topics, sta met mensen op stal en kom op veel andere stallen, dus zie en hoor heel veel.

Wij hebben helaas ervaring met maagzweren en kunnen het niet perfect maken in pension, maar komen een heel end.
Oa halen wij elke week 25 balen hooi voor 5 paarden. Ze staan heel lang buiten tot 24/7 wanneer mogelijk en nooit alleen.
Als ik de smoesjes hoor van mensen, maar ze wel 10 dure emmertjes zooi hebben staan vind ik dat zonde. De 1 na de ander is ziek of lastig.