[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:50

Voor mensen die ervaringen zochten met de equihaler: de mijne is ondertussen al kapot... Niet echt een aanrader dus voor die prijs. Ik ga er in ieder geval morgen mee terug naar mn kliniek om te kijken voor een oplossing.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:40

Fangio schreef:
Voor mensen die ervaringen zochten met de equihaler: de mijne is ondertussen al kapot... Niet echt een aanrader dus voor die prijs. Ik ga er in ieder geval morgen mee terug naar mn kliniek om te kijken voor een oplossing.

Schandalig. Zo'n duur ding en dan ook nog zo snel kapot. Succes morgen.

E16B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:17

Hoi! Ik heb ook een paard die last heeft van hoesten, elk jaar weer en elk jaar word het ook steeds erger, het ging elke keer met wat ventipulmin wel weer een beetje over maar dit jaar niet...
We moeste ook flexotide gaan geven een maand lang, gewoon via een baby inhalator; eerst wilde hij dit echt niet maar doormiddel van oefenen met brokjes vind hij het nu prima! Toen ook bijna alleenmaar gestapt met hem. Ook geven we kruiden voor de luchtwegen en hebben we ook een tijdje een siroop gegeven. Alles ging weer veel beter en begon weer lekker te trainen! Nu zijn we een paar dagen geleden gestopt met de inhalator want dat moest maar een maand en het komt weer terug... hoesten... benauwd. Zo vervelend want kan bijna nooit lekker doorrijden maar vooral vervelend voor hem natuurlijk! We hebben de dierenarts weer gebeld en moeten nu de inhalator weer gaan geven 2 keer per dag 8 pufjes en dan gaan afbouwen....
Nu maar wel beweging geven maar niet te zwaar denk ik.... iemand nog tips of ervaring hiermee? En hoe doen jullie dit met beweging geven/rijden?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:33

Ik heb overlegd met de dierenarts en vrijdag komen ze om een scopie te maken.

Heeft iemand ervaring met fenegriek? Helpt dat?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:08

Ik ga morgen een scopie laten maken, geef sinds kort fenegriek maar is naar mijn idee echt meer voor onderhoud dan wanneer ze al hoesten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:31

Fenegriek helpt niet als een paard flink hoest; is te vergelijken met een dropje ;-).

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:39

[***] schreef:
Fijn :) Ze hebben ook een heel uitgebreide website met info over het onderzoek en de behandeling, ook wel eens interessant om door te nemen denk ik. ( https://artuvet.com/nl/ )

wat zijn de kosten van zo`n onderzoek en de behandeling als ik vragen mag?
Het klinkt echt mega interessant en het is ook echt om gek van te worden en kan me niet voorstellen hoe vreselijk het voor het paard is dan..
Zit er zwaar over na te denken om het ook te gaan doen maar ben een beetje bang voor de hoge kosten :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:55

ElCid schreef:
Fenegriek helpt niet als een paard flink hoest; is te vergelijken met een dropje ;-).

Precies dat!
Fenegriek werkt evt alleen verzachtend in de keel. Lochisch ook, het verdwijnt de slokdarm in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:56

@ noekiee18 : Ik heb nog geen idee eerlijk gezegd :o De DA had nu pas de rekening van de bloedtest binnen, en de rekening van de behandeling (waar we gisteren mee begonnen zijn) moet nog komen. Heb gezegd dat die die laatste nog maar even moet laten liggen als hij die krijgt _O-

Dus ja, moet de officiële facturen nog binnenkrijgen.
Maar in principe ligt het beiden rond de € 150 - 200, dus zowel het volledige bloedonderzoek (excl. bloedname en verplaatsing van de DA natuurlijk) als 1 flesje behandeling (8 allergenen/mengsels, en voor 10 maanden als ik het goed heb).

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:02

@[***] aah wat jammer :+
dus voor het onderzoek zeg maar € 200 en dan 1 flesje nogmaals rond de €200 als ik het goed begrijp? B-)
Ik zal van de week of volgende week eens even overleggen met de dierenarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:08

Denk dat het zoiets gaat zijn inderdaad.
Bloedonderzoek moet natuurlijk maar 1x, en als de behandeling aanslaat moet je elke 10 maanden zo'n flesje kopen, maar dat heb ik er dan wel voor over als hij daarmee van zijn klachten af is en we weer gewoon wat kunnen doen (hij gaat graag het bos in ed, maarja, de hele periode dat het mooi weer is is het maar ellendig voor hem..).

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:46

ja klopt dat probleem hebben wij dus ook.
ik heb het er dan ook wel voor over als ie maar weer normaal paard kan zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:18

noekiee18 schreef:
[***] schreef:
Fijn :) Ze hebben ook een heel uitgebreide website met info over het onderzoek en de behandeling, ook wel eens interessant om door te nemen denk ik. ( https://artuvet.com/nl/ )

wat zijn de kosten van zo`n onderzoek en de behandeling als ik vragen mag?
Het klinkt echt mega interessant en het is ook echt om gek van te worden en kan me niet voorstellen hoe vreselijk het voor het paard is dan..
Zit er zwaar over na te denken om het ook te gaan doen maar ben een beetje bang voor de hoge kosten :+

De prijzen van het onderzoek; https://vlnweb.nl/informatie/prijzen/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:24

Oh, kijk eens aan, wat een luxe! Dank je wel. Lijkt mij wel te kloppen met wat mijn DA dacht :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:24

[***] schreef:
Oh, kijk eens aan, wat een luxe! Dank je wel. Lijkt mij wel te kloppen met wat mijn DA dacht :j

You're welcome :D .

Wij denken er nog over. Ik ben wel benieuwd of er al mensen zijn die deze test hebben laten doen en zijn begonnen met de middelen en wat de uitkomst is.
We hebben al zoveel geprobeerd dat we steeds sceptischer worden over alle "behandelingen" en alles bij elkaar is het weer een klap geld..........duurste paard wat we ooit gehad hebben :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:28

Hier staan er 2 met succes: [MD] Mijn pony is allergisch ...
En in het headshaking-topic is er nog iemand die ermee begonnen is, en ik dus zelf.

Maar verder weet ik het ook niet meteen, volgens mijn DA waren er wel hele goede resultaten mee, zowel bij katten/honden als bij paarden, maar hoeveel en hoe goed weet ik dan weer niet :+ Denk dat het hele testen en behandelen op die manier in verhouding ook nog wel vrij nieuw is ...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:49

Helaas, hier geen goed nieuws: vandaag een scopie laten doen, maar was al snel duidelijk wat het probleem was: achter zijn gehemelte zit een verdikking, waardoor ie niet goed meer kan slikken daardoor verslikt ie zich vaak en komt het eten op de verkeerde plekken (Luchtpijp). Hier is niks meer aan te doen, dus dit wordt afsluiten ;(

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:10

:j @Marocje. Dan kan ik je alleen maar heel veel sterkte wensen. Wees blij dat je de scopie hebt laten doen, je bespaard hem een hoop narigheid. "Soms is liefde laten gaan" Y;(

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:26

Helemaal gelijk. Dat is idd precies de reden dat ik het wilde weten. Aangezien ik sinds 2014 weet dat ie melanomen heeft, hield ik hem al in de gaten. Dus ergens wel fijn dat ik nu die duidelijkheid heb.

Heb vandaag al met stalhouder besproken waar ie wordt ingeslapen, dan gaan we daar nog een paar keer lekker grazen dat dit zijn vertrouwde plekje wordt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:11

Wat heftig Marocje. Gelukkig nu duidelijkheid. Veel sterkte met het afscheid voorbereiden en het daadwerkelijke afscheid. :*

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:37

Fangio schreef:

Waardeloos dat de equihaler al zo snel kapot is! Wat is er gebeurd? Is het opgelost met de kliniek?

Mijn Da is eigenaren van een paard met RAO die een BAL hebben laten uitvoeren, actief aan het benaderen. Hoe meer mensen de equihaler bestellen, hoe meer er dus ingekocht moet worden, hoe lager de prijs (actie van Boehringer). En klinieken zelf rekenen verschillende winstmarges. Vandaar het grote prijsverschil, legde ze mij uit.

Ik wacht dus nog steeds op de prijs. ......

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:59

Heyy, ik kom even binnen vallen om ook wat kennis op te doen. In de tussentijd hoop ik wat advies te krijgen mbt een 12-jarige tinkermerrie, hopelijk kunnen jullie wat pony-specifiek advies geven!

Deze merrie is nu 3 jaar bij ons, ze is drachtig uit engeland gekomen (we hadden geen idee) en ineens lag er een veulen naast. Kort hierop is ze ingereden en kwamen al snel de benauwdheidsklachten aan het licht.

- Ze ademt soms heel zwaar, soms meer soms minder. Op een slechte dag krijg je het er zelf gewoon benauwd van.
- Echt rijden zit er meestal niet bij in. In de winter gaat het beter, maar vanaf de lente kan je er eigenlijk van uit gaan dat je meestal alleen maar kan stappen.
- Soms is zelfs 2 kilometer wandelen aan de hand al te veel. Vooral op warmere dagen.
- Soms is het alleen zwaar ademen, meestal hoest ze ook en blijft er soms ook echt in hangen.
- Hooikwaliteit is een enorm grote factor. Ze krijgt Duits kruidenhooi en voordroogkuil voor paarden. Op beiden doet ze het goed, maar soms zit er een baaltje tussen die net wat stoffiger is en tis huilen met de pet op. 1 dag ervan voeren en tis weken soms zelfs maanden ellende.

Ze krijgt gedurende haar slechte periodes Respulmin gevoerd gedurende een week en er zijn in het verleden al kruidenmengels geprobeert (weet niet precies welke).

Tis een rustige merrie die moordt voor vreten dus op de weide is ze altijd wel happy, verder doet ze alles opzich wel voor je. Tis een harde.

Wat kunnen wij verder nog proberen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:20

10tje2 schreef:
Fangio schreef:

Waardeloos dat de equihaler al zo snel kapot is! Wat is er gebeurd? Is het opgelost met de kliniek?

Mijn Da is eigenaren van een paard met RAO die een BAL hebben laten uitvoeren, actief aan het benaderen. Hoe meer mensen de equihaler bestellen, hoe meer er dus ingekocht moet worden, hoe lager de prijs (actie van Boehringer). En klinieken zelf rekenen verschillende winstmarges. Vandaar het grote prijsverschil, legde ze mij uit.

Ik wacht dus nog steeds op de prijs. ......

Dus het is een soort proef........waarbij de paarden proefdier zijn? Zo klinkt het een beetje zeker als het apparaat schijnbaar nauwelijks getest is op duurzaamheid. Ja, zo krijg je de klinieken wel zover dat ze dit ding voorschrijven als ze er weer een leuke duit aan kunnen verdienen,. Aan een receptje flixotide hangt voor hun geen marge.
Klinkt een beetje als de artsenbezoekers die de ( huis) arts van alles beloofd als hun medicijn maar wordt voorgeschreven en dat gaat van horloges tot snoepreisjes.

Geen fijne ontwikkeling! -:(- It's all about the money.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:02

Heb vandaag de scopie laten doen, niks uitgekomen. Alles zag er netjes uit. Het is dus stofallergie.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:13

Dat is wel een geruststelling Fjordjes! Wel fijn dat heb je nu weet dat het niet heel ernstig is.