[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:51

_Elaine_ schreef:
Dat is indd veel duidelijker dan dat mijn DA me deed geloven (mits je indd waarden boven 150/200 krijgt)

Heb je dit via je dierenarts gedaan? Of zelf via een lab geregeld?

Ik heb dit via de dierenarts gedaan. Zij doen dit vrij regelmatig en ook stalgenoten die hier al ervaring mee hadden. Zelf hier nog nooit van gehoord voor ik hier op stal kwam te staan. Dierenarts gaf ook aan dat het bij 70% van gevallen helpt. Of in iedergeval veel verbetering geeft. Dus het is altijd afwachten wat voor reactie je paard erop geeft.

lies schreef:
car0linee schreef:
Ik heb voor nu injecties voor een jaar gekregen. Ze hebben ook aangeven dat ik ook echt een jaar moet prikken om verschil te zien. Als je na dat jaar prikken totaal geen verschil ziet dan helpt het niet voor jouw paard.
Wij zijn in mei gestart en zitten nu denk ik 2 maanden op volledige dosis.

Uitslag zelf vond ik heel helder en duidelijk. Zie hier onder de uitslag van mijn merrie.
Voor haar is een mengsel gemaakt voor timotheegras, haverpollen en katwilg.

[ [url=m/9FAJZJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat duidelijk! En fijn dat je nu weet hoe het zit en je kunt handelen.
Maar vraag me wel af, hoe lang heeft je paard al jeuk en kreeg je het niet of alleen deels onder controle onder een eczeemdeken of was het niet zo ernstig? En dan wil ik ook graag weten hoe het nu gaat met de therapie in vergelijk met de situatie voor je ermee begon. Vertel ons alles!! :D

Ik twijfel ook nog steeds of mijn paard wel allergisch is voor de knutten of dat het iets anders is. Ze begon pas te schuren nadat ik haar naar huis verhuisd heb, waarbij ze van kale paddock naar deels gras kwam. Verdere omstandigheden zijn een beetje hetzelfde, open ruimte, wel iets meer bossage dan op de pensionstal. Ze schuurde hier vrijwel direct behoorlijk hevig (dezelfde avond begon ze al), echt tot wonden aan toe op haar maantop en de kruinen op de hals. Toen ik dat ontdekte heb ik haar een dag en nacht onder een eczeemdeken gehad. Ze schuurde al na een paar dagen vrijwel niet meer.

Heb haar nu overdag bloot lopen of onder een gewone vliegendeken als er veel vliegen zijn. Alleen de avond/nacht loopt ze onder de eczeemdeken. Overdag zie ik haar wel eens schuren, maar het is niet overmatig en ze houdt er geen wonden aan over (tot nu toe). Vraag me dan af, heeft ze geen wonden doordat ze niet gestoken wordt door de knutten (immers in de avond/schemer actief), heeft ze geen wonden doordat ze niet goed kán schuren doordat ze de deken een groot deel van de dag op heeft of schuurt ze weinig doordat ze nu gewend is aan het gras en is die deken helemaal niet nodig.. Ingewikkeld allemaal hoor.

Lang verhaal, hoop dat iemand zin heeft om het te lezen en er iets zinnigs op zou kunnen zeggen :o

Mijn paard heeft nu sinds haar vierde jeuk. Is nu 12 jaar. Het is echt afhankelijk van de plek waar ze staat of ze veel jeuk heeft.
In beginjaren heel veel jeuk. Daarna verhuisd en stond ze in Groningen op het platte land waar het flink waaide. Hier had ze minimaal jeuk en makkelijk onder controle te houden.
En nu is ze mee verhuisd naar Brabant en staat ze aan het bos en hier is de jeuk weer heel erg.
Ik dacht zelf grasgerelateerd of de knutjes.
Maar door onderzoek komt het nu naar voren dat ze voornamelijk op pollen en bomen reactie geeft. Dat verklaard wel waarom het op het platteland zo goed ging.
Ik heb haar altijd ingepakt staan. Voordeel met immunotherapie is dat ik het goed onder controle kan houden. Ze heeft wel kriebels, maar niet extreem. Denk dat als ik haar op een plek bij bomen uit de buurt zet, dat ze helemaal geen reactie meer geeft.
Ik had zelf gehoopt volledig zonder iets te kunnen, maar we staan hier ook wel echt op een verkeerde plek voor haar allergieën.
Het onderzoek geeft een goed beeld en hierdoor weet ik ook wat voor plek voor haar ideaal is en waar ze reactie op geeft. Alleen dat vind ik al heel erg fijn om te weten.

Lastige situatie bij jou ook. Ik dacht dat het bij ons dus ook aan gras lag. En daarom dacht ik dat huidige plek wel zou kunnen omdat ze daar helemaal geen gras krijgt. Maar dat blijkt dus niet het geval. En het verschilt zo per paard waar ze reactie op geven. zo'n onderzoek geeft je wel meer inzicht.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:31

Dommeljw schreef:
[ [url=m/vmleI3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier de foto van de plekjes.. is dit voor de kenners zomereczeem of toch luis?

Mijn paard had vorig jaar soortgelijke plekjes. Kwam toen door een wormbesmetting. Is dat uitgesloten bij dr? Ze is ook nog maar 2 las ik, dus niet echt vergezocht.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:47

car0linee schreef:
Mijn paard heeft nu sinds haar vierde jeuk. Is nu 12 jaar. Het is echt afhankelijk van de plek waar ze staat of ze veel jeuk heeft.
In beginjaren heel veel jeuk. Daarna verhuisd en stond ze in Groningen op het platte land waar het flink waaide. Hier had ze minimaal jeuk en makkelijk onder controle te houden.
En nu is ze mee verhuisd naar Brabant en staat ze aan het bos en hier is de jeuk weer heel erg.
Ik dacht zelf grasgerelateerd of de knutjes.
Maar door onderzoek komt het nu naar voren dat ze voornamelijk op pollen en bomen reactie geeft. Dat verklaard wel waarom het op het platteland zo goed ging.
Ik heb haar altijd ingepakt staan. Voordeel met immunotherapie is dat ik het goed onder controle kan houden. Ze heeft wel kriebels, maar niet extreem. Denk dat als ik haar op een plek bij bomen uit de buurt zet, dat ze helemaal geen reactie meer geeft.
Ik had zelf gehoopt volledig zonder iets te kunnen, maar we staan hier ook wel echt op een verkeerde plek voor haar allergieën.
Het onderzoek geeft een goed beeld en hierdoor weet ik ook wat voor plek voor haar ideaal is en waar ze reactie op geeft. Alleen dat vind ik al heel erg fijn om te weten.

Lastige situatie bij jou ook. Ik dacht dat het bij ons dus ook aan gras lag. En daarom dacht ik dat huidige plek wel zou kunnen omdat ze daar helemaal geen gras krijgt. Maar dat blijkt dus niet het geval. En het verschilt zo per paard waar ze reactie op geven. zo'n onderzoek geeft je wel meer inzicht.

Dank voor de uitgebreide reactie! Ik ga nadenken of het ook iets is wat ik wil laten doen bij mijn paard.

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 00:43

Marigo schreef:
Dommeljw schreef:
[ [url=m/vmleI3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier de foto van de plekjes.. is dit voor de kenners zomereczeem of toch luis?

Mijn paard had vorig jaar soortgelijke plekjes. Kwam toen door een wormbesmetting. Is dat uitgesloten bij dr? Ze is ook nog maar 2 las ik, dus niet echt vergezocht.

Dat zou heel goed kunnen wat je zegt
Voor het weekend uitslag van wormonderzoek dat ze bloedworm heeft en daar is een pasta voor onderweg.. ben benieuwd of de vlekjes daarna weg gaan!!

Marsie2

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:18

Hoihoi, Ik kom even binnen vallen met een vraag. Ik heb ontdekt dat mijn paard jeuk heeft en schuurt, dit was ons nog niet bekend. Nu heb ik wel het een en ander gelezen over bijvoorbeeld fibra anti inch en oerbalans, maar heeft dit nog zin om te gaan voeren wanneer er al sprake van jeuk is? Of moet je met dit voer juist beginnen voordat het jeuk seizoen start?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:48

Dommeljw schreef:
Goedemiddag, ik lees hier voornamelijk dat paarden hun manen en staart schuren maar zijn er ook paarden die echt ontzettend jeuk op hun rug hebben? Rox laat zich echt bijna omvallen door de jeuk qls ik haar boven haar rug aanraak.. ze staat onder een deken en ben al met van alles aan het smeren maar de jeuk op haat rug word echt niks minder..
En heeft iemand een idee wat een allergie test kost?

Ja, bij ons ook een die dit extreem heeft..ik vermoed andere allergieen maar het is niet mijn paard. Quercetine helpt wel wat.

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:13

Elisa2 schreef:
Dommeljw schreef:
Goedemiddag, ik lees hier voornamelijk dat paarden hun manen en staart schuren maar zijn er ook paarden die echt ontzettend jeuk op hun rug hebben? Rox laat zich echt bijna omvallen door de jeuk qls ik haar boven haar rug aanraak.. ze staat onder een deken en ben al met van alles aan het smeren maar de jeuk op haat rug word echt niks minder..
En heeft iemand een idee wat een allergie test kost?

Ja, bij ons ook een die dit extreem heeft..ik vermoed andere allergieen maar het is niet mijn paard. Quercetine helpt wel wat.

Quercetine, ik ga het eens googlen..
Knutten zouden niet van zon houden?! Meer mensen die hun paard met deze hitte een koude douche geven en een paar uur zonder exzeemdeken zetten?

Ik ben benieuwd hoe het zo met de jeuk gaat na 4 uur zonder deken

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:17

Ik gooi de deken nat, zonder deken durf ik niet goed

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:20

__Suzanne__ schreef:
Ik gooi de deken nat, zonder deken durf ik niet goed

Gaat het niet broeien met dit weer onder een natte deken?

Hier is het goed gegaan zonder deken

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:28

Nee, door het verdampen koelt het juist af

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:41

__Suzanne__ schreef:
Nee, door het verdampen koelt het juist af

Weer wat geleerd!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:49

Ik las in een blog van dierenarts Aimee dat het juist niet zinvol is om te koelen met handdoeken (dit zie ik dan maar even als een deken) en juist wel zoveel mogelijk, zo snel mogelijk op je paard. Ik doe zelf geen natte deken op het paard.

Blog:
https://aimeederooij.nl/paarden-en-warmte/

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:45

Ik maak altijd eerst het paard helemaal nat en dan ook nog de deken. Zonder deken met die hitte is hier geen optie. Maar afgelopen dagen was hij eigenlijk niet echt heel heet onder z’n eczeemdeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:24

Ik doe de deken wel af als ik er ben. Maar laat hen verder om. Hij heeft een heel mooi stukje "bos"/oprit tussen de bomen waar de wind altijd doorheen waait.. toch kiest ie ervoor in de zon te staan.. Heb ook een badje in de wei waar hij zich zou kunnen natspetteren of rollen (wat de ander wel doet), doet ie ook niet..
Deken natmaken twijfel ik ook over.. lijkt me juist te gaan broeien. Nu ook met die regen en nu de warmte..

Unru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:54

Hi allemaal, ik heb dit topic de afgelopen dagen wat door lopen spitten. Mijn jaarling heeft jeuk en ik twijfel waar dat door komt. Ze heeft een fikse wormbesmetting gehad die nu hopelijk onder controle is. Ze schuurt haar voorpluk / manen en staart. Niet tot bloedens aan toe en ook niet altijd. Ze is op sommige plekken ook niet mooi uit haar vacht (stugge plekken). Sowieso zit ze nog wat langer in het haar. Wat zijn voor jullie nu echt de overduidelijke tekenen van zomereczeem?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:07

Sorry, ik denk dat het hier al wel eens gepasseerd is in het topic, maar ik vind het niet zo direct terug ... Welke eczeemdeken en/of halseczeemdeken heeft een hals die niet over het hoofd getrokken moet worden ?

Ik heb hier een paardje dat op het uittrekken van aanspannende halsdekens telkens ietwat panikeert en soms zelfs lichtjes flipt. Als ik op Google rondkijk, zie ik wel dekens passeren met klittenbanden aan het halsgedeelte, maar ik zie niet duidelijk of dat enkel om aan te spannen is of om echt dicht te maken.

Ik zoek een luchtige kwaliteit voor de zomerperiode. Het gaat om een IJslander, niet al te mager.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:23

Rambo Sweet Itch Hoody hoeft niet over het hoofd heen, ik weet niet of die sluitend genoeg is voor jouw paardje?

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:29

Marilu schreef:
Sorry, ik denk dat het hier al wel eens gepasseerd is in het topic, maar ik vind het niet zo direct terug ... Welke eczeemdeken en/of halseczeemdeken heeft een hals die niet over het hoofd getrokken moet worden ?

Ik heb hier een paardje dat op het uittrekken van aanspannende halsdekens telkens ietwat panikeert en soms zelfs lichtjes flipt. Als ik op Google rondkijk, zie ik wel dekens passeren met klittenbanden aan het halsgedeelte, maar ik zie niet duidelijk of dat enkel om aan te spannen is of om echt dicht te maken.

Ik zoek een luchtige kwaliteit voor de zomerperiode. Het gaat om een IJslander, niet al te mager.

Ik heb voor mijn IJslander de eczeemdeken van Shires. De hals is ietswat lang, maar hij zit bij hem heel netjes :)

Edit; ik heb gezocht naar een foto van de hals, maar kan geen echt duidelijk voor je vinden. De deken sluit bij het klittenband wel goed aan op elkaar, onderin tussen de hals en de borst zit wel stuk zonder deken.
Bij Kramer hebben ze wel pyjama modellen waarbij je de hals los kan ritsen van de rest van de deken. Dan hoeft alleen het halsdeel maar over het hoofd heen. Weet niet of dat anders eventueel een optie voor je is?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:38

En anders kun je ook nog kijken naar een Snuggy hood en dan los lijf deel en los hals/hoofddeel met rits bijv. Verder zijn er idd de Rambo en wat look a likes die gewoon klittenband hebben bij de hals en ook niet over het hoofd hoeven.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:49

Even als toevoeging aan wat Darkadia zegt: de gewone hals van de Snuggy Hoods (dus niet die met kap aan de hals vast) vind ik niet geschikt want die is juist heel strak om over het hoofd te trekken, omdat de bovenkant van de hals heel strak is. De hals-met-kap is wat dat betreft beter, want die heeft niet zo'n strak stuk en als je hem helemaal openritst kan hij vrij makkelijk over het hoofd.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:05

Als de halsopening breed genoeg is, lukt het uittrekken redelijk goed. Maar aangezien ze een stevige hals heeft en een flinke bos manen, zit een deken snel redelijk nauw bij haar.

Heb recent een Snuggy Hood gekocht, een halsdeken, maar die vindt ze wat akelig omwille van de klittenband aan de halsopening (geluid) en die zit haar ook best nauw, dus moeilijk uit te trekken.

Het systeem van die Rambo die hier aangehaald is, lijkt me ideaal. Als die dan ook nog luchtig genoeg is, kan die het wel eens worden als bijkomende deken.
Op dit moment heb ik er al een van Waldhausen, zebramotief. Ook luchtig en redelijk ruim aan haar hals. Maar moet dus ook nog over het hoofd en daarom toch nog graag een andere deken erbij voor periodes dat ik regelmatig met haar aan de slag wil (en ik de stress van het deken uitdoen wil vermijden).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:08

Sadira, ja, inderdaad, zoals ik al schreef, die Snuggy Hood zit behoorlijk nauw en is moeilijk aan en uit te doen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:35

Ik heb altijd de pyjama's van de Epplejeck voor mijn IJslander gehad, maar die moeten dus over het hoofd. Sinds dit jaar een Rambo en die is echt heel fijn. Blijft stukken beter liggen en is veel makkelijker aan te doen. Hij lijkt niet heel luchtig, maar ik heb haar er nog nooit onder zien zweten. Voor mij niks anders meer in elk geval!

De Epplejeck heeft een vergelijkbare deken inmiddels, misschien is dat wat voor je? Helaas paste die deken slecht op mijn IJslander, maar ik ken ook mensen bij wie hij juist heel netjes op de IJslanders ligt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:28

ik vind de horsegear iets luchtiger dan de rsih, op het oog. de rsih (xl) was te groot, dus niet uitgebreid getest. maar de horsegear heeft de mijne het bij normale temperaturen niet warm onder. zelfde systeem als de rambo, maar een stuk goedkoper.

ik heb ook een bucas sweet itch light, erg luchtige deken, maar zit haar niet goed bij haar hals/hoofd, hij valt van d’r oren omdat de hals de lang ie (of haar hals te kort eerder denk ik).
ik wil ‘m verkopen als iemand interesse heeft (198).
Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:58

Marilu schreef:
Als de halsopening breed genoeg is, lukt het uittrekken redelijk goed. Maar aangezien ze een stevige hals heeft en een flinke bos manen, zit een deken snel redelijk nauw bij haar.

Heb recent een Snuggy Hood gekocht, een halsdeken, maar die vindt ze wat akelig omwille van de klittenband aan de halsopening (geluid) en die zit haar ook best nauw, dus moeilijk uit te trekken.

Het systeem van die Rambo die hier aangehaald is, lijkt me ideaal. Als die dan ook nog luchtig genoeg is, kan die het wel eens worden als bijkomende deken.
Op dit moment heb ik er al een van Waldhausen, zebramotief. Ook luchtig en redelijk ruim aan haar hals. Maar moet dus ook nog over het hoofd en daarom toch nog graag een andere deken erbij voor periodes dat ik regelmatig met haar aan de slag wil (en ik de stress van het deken uitdoen wil vermijden).

Met clickertraining is zoiets wel makkelijk aan te leren. Maar goed, als je voor een quick fix wil gaan dan is een andere deken wel een oplossing. Moet het helemaal een eczeemdeken zijn? Ik vind de amigo aussie de fijnste deken. Veel lichter en waterafstotend. Maar die sluit niet tot over de oren of de hele buik. Hij is van katoen, dus geen mazen zoals bij een vliegendeken.
Mochten mazen wel kunnen, dan zou ik voor de rambo protector gaan. Byfar de meest luchtige en sterke deken, sterker dan de rsih.