PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:54

Hij zweet zonder inspanning bij warmer weer, maar dan zweet hij terwijl de andere paarden weinig tot niet zweten. Met de hele hete dagen zweten de andere paarden een beetje en is hij van voor tot achter doorweekt.

Bij inspanning zweet hij ook maar ook dit wisselt. Gisteren was hij al aan het zweten bij het instappen, andere keren is het pas na 30 minuten arbeid.

Maar dan moet ik er ook bij zeggen, ik zie deze hele situatie nu door een andere bril omdat ik nu weet ik welke hoek ik het moet zoeken. Ik probeer nu ook dagelijks foto's van hem te maken, zodat ik veranderingen kan bijhouden.

Denken jullie dat het ok is om ook al met de magnesium en amino te starten? Of toch nog even wachten? Wil hem niet overvallen met allerlei supplementen maar ik zit heel erg in de "ik wil je helpen" modus.....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 13:10

Ik zou even wachten, zodat je van elke toevoeging kunt zien wat het doet (of niet doet).

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:31

Change03 schreef:
Hij zweet zonder inspanning bij warmer weer, maar dan zweet hij terwijl de andere paarden weinig tot niet zweten. Met de hele hete dagen zweten de andere paarden een beetje en is hij van voor tot achter doorweekt.

Bij inspanning zweet hij ook maar ook dit wisselt. Gisteren was hij al aan het zweten bij het instappen, andere keren is het pas na 30 minuten arbeid.

Maar dan moet ik er ook bij zeggen, ik zie deze hele situatie nu door een andere bril omdat ik nu weet ik welke hoek ik het moet zoeken. Ik probeer nu ook dagelijks foto's van hem te maken, zodat ik veranderingen kan bijhouden.

Denken jullie dat het ok is om ook al met de magnesium en amino te starten? Of toch nog even wachten? Wil hem niet overvallen met allerlei supplementen maar ik zit heel erg in de "ik wil je helpen" modus.....

Ik heb een trekpaard met p1/p1 en die zweet ook heel snel. Geen aanval maar ze heeft het veel sneller warm dan de andere paarden.

Hier gaat op warme zonnige dagen ook een paar keer per dag het sproeisysteem aan (ijskoud grondwater) waar ze dankbaar gebruik van maakt.

Persoonlijk zou ik nu wel de magnesium al bij gaan geven. Het kan best wel een tijdje duren voordat je wel of geen effect ziet en om daar nu op te gaan wachten met een paard die klachten heeft..... VitE en magnesium zijn toch de basis en kan je op een later moment de dosering gaan finetunen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:46

Ik durf nu niet meer zo goed te wassen, dus dat heb ik ook maar niet meer gedaan. Soms spons ik zijn borst/buik een beetje af of tussen zijn benen bij de koker (waar hij dan inderdaad erg happy zijn been optilt :P ) maar verder dan dat durf ik niet.

Ik kan het ook nog een weekje of 2 aankijken maar ik merk dat ik dat erg moeilijk vind omdat hij klachten vertoond. En dan gilt alles in mij om maar te helpen maar ik weet dus (nog) niet goed hoe....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:09

Mac schreef:
Ik zou even wachten, zodat je van elke toevoeging kunt zien wat het doet (of niet doet).

Ik deed het juist andersom. Alles erin tot hij stabiel is, dan langzaam aan gaan minderen per product om zo uit te vogelen wat wel en niet werkt. Als je het andersom doet weet je niet of het aan het product ligt of dat we alleen nog iets aanvullends nodig is. Bv: alleen magnesium voeren deed hier niets, in de combinatie met andere producten weer wel.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:13

Change03 schreef:
Ik durf nu niet meer zo goed te wassen, dus dat heb ik ook maar niet meer gedaan. Soms spons ik zijn borst/buik een beetje af of tussen zijn benen bij de koker (waar hij dan inderdaad erg happy zijn been optilt :P ) maar verder dan dat durf ik niet.

Ik kan het ook nog een weekje of 2 aankijken maar ik merk dat ik dat erg moeilijk vind omdat hij klachten vertoond. En dan gilt alles in mij om maar te helpen maar ik weet dus (nog) niet goed hoe....

Kan je hem zelf laten kiezen? Hier zet ik de spoeiers aan en is het aan haar of ze eronder wil staan of niet.

En anders lekker de slang in de oksels en tussen de benen zetten. Daar zitten grote aders aan de oppervlakte en kunnen ze goed koelen zonder dat je de grote spieren belast.

VitE en magnesium zijn de basis en zou ik tegelijk mee starten.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:18

Haha nee helaas, we hebben überhaupt geen stromend water :P Dus alles gaat met emmertjes en sponsen

Thanks voor jullie advies :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:27

Je kunt een badhanddoek dompelen in water en die over de hals leggen. Laatst toen het zo warm was was ze niet helemaal stabiel. Afspuiten of Sons en ging op dat moment niet. Toen heb ik de hals van haar vliegendeken nat gemaakt en toen op gedaan. Dat vond ze heel fijn. Fris maar niet koud zegmaar

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:50

Hoort eigenlijk niet in dit topic, maar afgelopen week stond een van mijn paarden zeiknat van het zweet onder eczeemdeken. De mentale prikkel van gevlieg rond haar is minstens net zo intens als de jeuk. Maar de deken moest echt af qua warmte. Dus een zwaar overprikkeld paard, wat de dagen daarna ook nog door werkte. Zou de deken helemaal nat maken een oplossing kunnen zijn? Of wordt dat na een tijdje juist super heet? En paard eronder ook afspuiten of juist droog laten?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:59

Caily schreef:
Hoort eigenlijk niet in dit topic, maar afgelopen week stond een van mijn paarden zeiknat van het zweet onder eczeemdeken. De mentale prikkel van gevlieg rond haar is minstens net zo intens als de jeuk. Maar de deken moest echt af qua warmte. Dus een zwaar overprikkeld paard, wat de dagen daarna ook nog door werkte. Zou de deken helemaal nat maken een oplossing kunnen zijn? Of wordt dat na een tijdje juist super heet? En paard eronder ook afspuiten of juist droog laten?

Kan je voor die hele hete dagen niet eventueel even overstappen naar een vliegendeken? Een model met een fijne mesh ipv katoen? Dat ademt in ieder geval al iets meer.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:03

Agradi heeft sale op Horseflex supplementen (3 dagen nadat ik mijne besteld heb.... zucht)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:29

Change03 schreef:
Agradi heeft sale op Horseflex supplementen (3 dagen nadat ik mijne besteld heb.... zucht)

Ik zou een nieuwe order plaatsen en je huidige gratis retourneren ;)
Dank voor je tip! Gelijk maar 5 liter olie besteld :D

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:58

Slmt9 schreef:
Change03 schreef:

Ik zou een nieuwe order plaatsen en je huidige gratis retourneren ;)
Dank voor je tip! Gelijk maar 5 liter olie besteld :D

Heb even een mailtje gestuurd en ik heb het verschil terug gekregen! Erg netjes van hun :j

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:36

Hoeveel IE vita E geven jullie per dag extra aan jullie paarden? En welk merk zijn jullie tevreden over? Poeder of olie?

Ik geef momenteel Gold Medics platinum. 190.000 IE per liter! Dat is natuurlijk top maar ook kostbaar… ik zou als deze fles op is ook graag overstappen naar een iets betaalbaardere variant :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 05:01

Ik geef 3600 IU extra vitamine e per dag in de vorm van humane vegan vloeibare capsules. De mijne doet het hier heel goed op :)
Maar zover ik begrepen heb in dit topic, kan het per paard erg verschillen waar ze het goed op doen, dus het blijft een kwestie van uitproberen ben ik bang.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 06:50

Ik geef 2700iu extra dmv vit E olie van horseflex. Ik reken dan de vitamine E in de brokken niet mee omdat dit synthetisch is en brokken hier een half jaar kunnen liggen.
Van poeder moest ik het dubbele geven wat mijn paard schrikachtig maakte en nog steeds had het niet het gewenste effect.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:45

Als ik kijk naar alles wat in de brokken zit dan valt dat ook wel te verwaarlozen. Die van Horseflex spreekt mij ook wel aan, zeker als ik naar de prijs kijk. Nog andere merken die jullie aanspreken?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:27

Ik kreeg Weyrauch nr 19 aangeraden om te gaan voeren als balancer. Schijnt heel goed te zijn voor PSSM-ers/MiM-ers. Iemand hier ervaring mee al? Ik heb een kilo besteld om te kijken hoe ze het daarop gaat doen. Je schijnt daarnaast geen andere supplementen bij te hoeven geven. Enkel een grasbrok en de Nr 19. Het is nogal aan de prijs, je bent 110 euro per maand hieraan kwijt, maar goed alle supplementen bij elkaar die ik normaal voer komen ook in die richting of duurder.

Andere vraag. Ik was overgegaan van Marstall Force naar Victorious secret (en dus vanaf komende week naar de nr 19), en na 1,5 week tot 2 weken ging mijn paard van fantastisch lopen naar liever niet willen lopen. Nu heb ik de brokjes vergeleken qua samenstelling en blijkt in de VS geen mangaan te zitten. Dat is nu juist belangrijk voor PSSM/Mim-ers. Super stom van mij natuurlijk, dat had ik vooraf moeten checken. Zijn er meer mensen met de ervaring van geen mangaan bijvoeren en paarden die ineens zo terugvallen?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:33

MyChoice schreef:
Ik kreeg Weyrauch nr 19 aangeraden om te gaan voeren als balancer. Schijnt heel goed te zijn voor PSSM-ers/MiM-ers. Iemand hier ervaring mee al? Ik heb een kilo besteld om te kijken hoe ze het daarop gaat doen. Je schijnt daarnaast geen andere supplementen bij te hoeven geven. Enkel een grasbrok en de Nr 19. Het is nogal aan de prijs, je bent 110 euro per maand hieraan kwijt, maar goed alle supplementen bij elkaar die ik normaal voer komen ook in die richting of duurder.

Andere vraag. Ik was overgegaan van Marstall Force naar Victorious secret (en dus vanaf komende week naar de nr 19), en na 1,5 week tot 2 weken ging mijn paard van fantastisch lopen naar liever niet willen lopen. Nu heb ik de brokjes vergeleken qua samenstelling en blijkt in de VS geen mangaan te zitten. Dat is nu juist belangrijk voor PSSM/Mim-ers. Super stom van mij natuurlijk, dat had ik vooraf moeten checken. Zijn er meer mensen met de ervaring van geen mangaan bijvoeren en paarden die ineens zo terugvallen?

Heb je ook de hoeveelheden van de supplementen die je nu geeft omgerekend?
Als ik kijk naar wat erin zit per dagdosering van 45g, ben je er nog niet als ik kijk naar de meest gangbare aanbeveling... En dan ben je €110 kwijt per 22 dagen bij het potje van 1kg...
Als je de amino en vit E even aanhaalt als voorbeeld:

Lysine 3,42g ipv 10g.
Methionine 0,54 ipv 6g.
Threonine ontbreekt geheel, ipv 4g.
Carnitine 2,25g ipv 12g.
Vitamine E 450mg = 450-670 IE (afhankelijk van type E, onbekend?) ipv 2500-5000 IE.

Als je er ook als complete balancer naar kijkt, dan zou ik koper/zink/selenium graag wat hoger zien, en vitamine A/D ontbreekt compleet.

Praktijkervaring heb ik er niet mee en ook nog niet gehoord, maar zo op paper betwijfel ik of het echt alles gaat vervangen. Hangt ook een beetje van je huidige rantsoen en formaat paard af, ik ben hier natuurlijk uitgegaan van wat ik zou verwachten voor 600kg paard.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:05

Dank je wel Nikki! Daar kan ik wat mee :) Wat voer jij je paard dan?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:46

Ik kom even binnen vallen in dit topic. Ik lees veel over L-glutamine. Ik vraag me af wat de dosis dan is? Paard 500kg 4 maatschepjes vertelt Google. Maar hoeveel is dat dan? Voor degene die het ook geven; hoeveel geven jullie daarvan?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 06:26

Hoe gaat het hier met de pssmers?
De mijne holt de laatste maanden helaas achteruit.
Erg stijf en niet echt meer willen lopen, ook erg gevoelig op zn lijf.
Hij heeft ook botwoekering in voorbenen en dat lijkt nu ook te verslechteren.
Ik zit er tegenaan om de handdoek in de ring te gooien na jaren knokken tegen deze rotziekte

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:59

Tinkermuts schreef:
Hoe gaat het hier met de pssmers?
De mijne holt de laatste maanden helaas achteruit.
Erg stijf en niet echt meer willen lopen, ook erg gevoelig op zn lijf.
Hij heeft ook botwoekering in voorbenen en dat lijkt nu ook te verslechteren.
Ik zit er tegenaan om de handdoek in de ring te gooien na jaren knokken tegen deze rotziekte

:knuffel:

Pssm is al erg laat staan als er nog andere dingen mee gaan spelen ;(

Zit hier een beetje in hetzelfde schuitje. Pssm p1/p1 in combi met zware artrose in de rug en verbening in beide voorvoeten. Voorvoeten bekappen gaat bijna niet meer. Dat doe ik met een snijplank eronder en een houtbeitel van bovenaf korter maken. Al vind ze dat ook niet prettig :+

Maar de mijne gaat wel als een trein op cbd olie. Veel beter dan op de metacam en buut die ze eerst kreeg nadat alle artrose die aan het licht kwam. Heb weer een blij paard die veel rond wandeld en zelfs een sprintje trekt en gekke sprongen maakt. Het is reserve tijd maar ik vind haar op deze manier nog te goed om al te laten gaan. We zien wel hoe het straks gaat als het natter en kouder wordt.

Ik geef deze en dan 1x per dag 12 druppels voor 700kg trekpaard. Dat is geloof ik 0,35 ml dus doe best lang met zo'n flesje.
https://www.koopjesdrogisterij.nl/jacob-hooy-cbd-olie-10-percent-30ml-940472.html

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:11

Dankjewel voor je antwoord.
Misschien iets om nog te proberen

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:22

Is verbening iets wat vaak voor komt bij paarden die PSSM hebben?

Mijn paard staat nu al 1,5 week kreupel. Dacht eerst een hoefzweer maar vermoeden is nu toch wat anders. Laat volgende week foto’s maken….