[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:10

Mijn schimmeltje liep aangespannen, maar zoals ik het nu lees, deden we het niet goed. Maar ik had met diverse mensen contact gehad en mij was verteld dat verklaring da voldoende was.

ElCamino

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:19

shetties: die van mij had waarde 38 en heeft 0 symptomen, na diverse keren overleg met de DA (onder andere na lezen van veel dingen hier) tóch besloten om nog niet aan medicatie te beginnen en in het voorjaar nogmaals te testen. Mits hij natuurlijk niet opeens wél symptomen krijgt...
Ga inmiddels beetje twijfelen aan de test in deze risico periode....

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:03

Ik heb een vraagje.
Een jaar geleden is er cushing bij mijn destijds 25 jarige paard vast gesteld. Zijn waarde was 94. Niet erg hoog maar wel hoog genoeg om te starten met prascend aldus de dierenarts. Echt symptomen dacht ik niet dat hij had maar achteraf, toen hij even op de prascend stond, merkte ik dat hij weer wat dikker werd (hij was best wel schaal). Ik heb zijn ACTH in april nogmaals laten meten en deze was toen 5. Ik mocht van een hele pil prascend over naar een halve.
Uiteindelijk merkte ik dat hij zijn voer steeds liet staan (gebit enz laten checken). Ik ben naar een kwart pil overgegaan en hij begon weer te eten.

Vervolgens heb ik begin september weer zijn ACTH laten testen. Deze was helaas weer gestegen naar 72. Ik ben hem een halve pil prascend gaan geven met als gevolg dat hij nu weer minder eet. Hij is gelukkig nu nog op gewicht, maar hij moet nu zeker voor de winter niet gaan afvallen.

Mijn vraag: kan het zijn dat hij minder goed gaat eten van de prascend? En dat terwijl hij maar een halve pil krijgt op een paard van 500 kg?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 06:42

Hij ging met een hele pul wel goed, toch? Zou ik m daar weer op zetten.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:25

Fabster schreef:
Hij ging met een hele pul wel goed, toch? Zou ik m daar weer op zetten.

Ook niet. Als ik hem meer dan een kwart geef, eet hij minder...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:50

Mmm, dat is wel een dilemma ja. Ik dacht dat je zei, dat hij el weer wat dikker werd na pas starten met prascent.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:04

Bij de mijne knip ik buiten de SR een puntje van de halve tablet af. Komt dan neer op 3/8e tablet. Als ze lang op een halve staat gaat ze ook slecht eten. Ik kijk ook meer naar het algemene beeld van het dier dan alleen de bloeduitslagen. De VA gaat daarin mee. Het gast voor mij meer om kwaliteit van leven dan een mooi getal. Dat is ook de reden dat ik met medicatie ben begonnen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:41

Heb er ook eentje laten testen. In Mei nog een waarde van 8 en nu met de gratis test een waarde van boven de 275. Weet nog niet zo goed wat ik er van moet denken. De pony gaat erg slecht, dikke zweet vacht, constant hoefbevangen, mager...
Ik heb al een paar keer op het punt gestaan haar in te laten slapen, maargoed ik denk dat we nu de pillen maar gaan proberen en kijken of ze uberhaupt nog op knapt.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:16

Hai,

Sinds een week ben ik ook hoofdsponsor van Boehringer Ingelheim :( en voer mijn paardje dus Prascend.
Ik vroeg me af hoe snel je verbetering moet/kan zien.
Mijn paard had waarde 30 met testen. Verdacht hem vooraf ook niet van cushing ( en de DA ook niet).
Ik heb eerst 4 dagen een halve gedaan en nu al 3 dagen een hele.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:44

MiniMeLona schreef:
Geef je dan ook een hele tablet aan je shetjes Isapaardje?

Ja, eentje krijgt inderdaad een hele tablet omdat met een halve de waarden niet wilde zakken.
Nu krijg ik gisteren de uitslag van de andere, die ook al een hele tijd op een halve tablet staat, dat bij hem de waarden ook aan het stijgen zijn en zelfs boven de referentiewaarden uit gekomen zijn.
Hmmm ... we houden het (in overleg met de dierenarts) nog even op halve tablet. Sowieso ook ivm de kosten, want goedkoop zijn die pilletjes niet, al zijn ze dan inmiddels op 160 stuks 2 tientjes gezakt in prijs.

Mijn oudje is wel goed bekomen nadat ik ooit met prascend bent begonnen, maar de vergroeiing aan de hoefbenen (inwendig) krijg ik niet meer opgelost natuurlijk. Daarvoor is ze te vaak bevangen geweest. Met dank aan mijn goede hoefsmid, zijn de hoefjes uiterlijk prima in orde en ziet ze er helemaal niet slecht uit. Dus ja, ze kunnen zeker opknappen met prascend, ook als ze 'van ver' moeten komen.

Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:25

lindar1985 schreef:
Hai,

Sinds een week ben ik ook hoofdsponsor van Boehringer Ingelheim :( en voer mijn paardje dus Prascend.
Ik vroeg me af hoe snel je verbetering moet/kan zien.
Mijn paard had waarde 30 met testen. Verdacht hem vooraf ook niet van cushing ( en de DA ook niet).
Ik heb eerst 4 dagen een halve gedaan en nu al 3 dagen een hele.

Dan heb je echt veel te hard opgebouwd. Ik heb eerst een week 1/8 gegeven en daarna naar 1/4. Daar heb ik hem op gehouden omdat ik al zoveel verschil merkte. Maar 30 is niet heel hoog toch? Wat voor verschijnselen had hij? Die van mij werd na een week gewoon weer zijn relaxte zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:10

Jeetje Isapaardje een hele aan een shetlander?!
Had die van mij serieus nooit meer opgestaan denk ik...
Maar je zit hier toch ook al weer een tijdje in het topic dacht ik? Ik begrijp nooit zo goed waarom men zich zo blind blijft staren op die waardes en niet gewoon meer kijken naar hoe het dier het zelf op een bepaalde dosis doet, als er PPID is geconstateerd, zullen die waardes hoe dan ook blijven stijgen uiteindelijk blijft het een progressieve ziekte.

Ik ben geen tegenstander van pergolide hoor, heb het zelf tenslotte ook jaren aan mijn geliefde MiniMe van de paasei moeten geven, maar ik merkte wel dat bij een te hoge dosis het leven er serieus uit ging en er niks meer paasei's aan was. No offence maar dood gaan ze toch wel, laat het dan in de tijd dat ze bij ons mogen zijn nog een beetje leuk zijn voor ze...

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dit alleen zeg tegen mensen die problemen ondervinden door een bepaalde dosis, als het goed gaat is dat natuurlijk alleen maar mooi!

@lindar1985 ; 30 pgml of 30 pmol? En waarom ben je gaan testen als je hem toch niet verdacht van PPID en waarom dan toch met medicatie beginnen, wat voor verbetering verwacht je te gaan zien? En hoe groot/zwaar is het paardje?

Ik wil mij er hier niet te veel meer mee bemoeien eigenlijk, verdriet is nog steeds groot bij mij, maar ik lees natuurlijk nog steeds mee (topic is toch mijn kindje een beetje...), maar ik schrik echt van de tendens van tegenwoordig, waarin dus da's adviseren om in de SR te gaan testen en ook nog steeds met die enorm hoge begindosis prascend komen, vind het een verontrustende ontwikkeling...

Lees de OP mensen, gewoon zo af en toe nog eens terug ook, niemand kan alles tot op de letter onthouden en er staan (hoop ik toch) een aantal goede tips in.
Vergeet ook niet dat elke paardje anders is en anders reageert op de ziekte zelf maar ook op de medicatie, dus voorzichtigheid is geboden denk ik.

En vergeet daarbij niet; die hogere acth waarde voor de SR, was jaren geleden precies hetzelfde, maar toen werd er juist geadviseerd om niet te testen in de SR omdat ze niet voldoende onderzoeksresultaten hadden, eigenlijk alleen maar wisten dat de acth waarde in de SR periode hoger was bij gezond en ziek dier, door o.a. de rui.
Dat BI vlak erna begonnen is met het verstrekken van gratis testen is in mijn ogen een heel vies spelletje, wat dus ook veel "valse" PPID klantjes heeft opgeleverd, die dus wel een heftig medicijn als prascend toegediend hebben gekregen, ook vaak in veel te hoge dosis, want het gelijk starten met een hele pil komt ook van BI af namelijk. (Terwijl er in de beschrijving van pergolide voor humaan gebruik juist staat dat er eerst opgebouwd dient te worden!).
Nu zijn wij dus een 5-6? tal jaren verder en nog steeds zijn die acth waardes in de SR niet aangepast, maar wel gaan adviseren om in de SR te gaan testen? 1+1 = nog steeds 2 mensen...

Mijn excuses als ik mensen tegen de tenen stoot, maar moest het toch nog even gezegd hebben, iedereen veel sterkte met hun paardjes uiteraard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:22

Je hebt natuurlijk gelijk. Er zullen genoeg pony's zijn die geen of weinig symptomen hebben toch getest worden. Door stress of pijn net boven de waardes zitten. Dat zijn paarden die ik rustig van het voorjaar nog eens zou testen om te kijken wat de waarde nu echt is.

Mijn Roos zit op 229 pmol/L, waar 11 de grens is dus. Daarvan verwacht ik niet dat die vals-positief getest is. Zondag beginnen met opbouwen, pillen snijder is net gehaald, dus ik ben benieuwd.
En die andere 2 (die ik na 4 jaar pas eens heb laten her-testen) komen beide van ong 65 pg/ml (47 de grens rond deze tijd) af, nu op 8 en 11 (waarbij die van 11 stond te schudden op haar benen ivm angst voor de dierenarts). Kwa waarde zaten die toen te hoog, maar niet extreem, maar beide wel klachten. En beide gaan al 4 jaar als de brandweer! Dus zeker geen spijt van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:31

Als je uit voorzorg wilt testen helemaal prima natuurlijk, maar pak dan vooral niet de SR en de gratis test periode als je een correct resultaat wilt zien. Want ook bij gezonde paarden die niets mankeren, kan de acth waarde in die periode dus veel hoger zijn dan wat "normaal" is.

Trouwens andersom kan ook heel makkelijk; MiniMe was toch het toppunt van een extreem jong PPID klantje en die had op 31 oktober testen maar 1 puntje boven de max SR waarde. Ben 3 mnd erna toch begonnen met de pergolide omdat zij simpelweg barstte van de symptomen.
En ook ik heb geen spijt gehad van de pergolide hoor, zonder de pergolide was ze bij lange na geen 11 jaar geworden... |(

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:29

Kwijlen jullie oudjes met Cushing ook zo?De tandarts is vorige week nog geweest.Laatst met poetsen heeft ze uitgebreid in mijn poetskist staan kwijlen.Kan ook de leeftijd zijn natuurlijk,ze is een oud besje van 34.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:36

MiniMeLona schreef:
Jeetje Isapaardje een hele aan een shetlander?!
Had die van mij serieus nooit meer opgestaan denk ik...
Maar je zit hier toch ook al weer een tijdje in het topic dacht ik? Ik begrijp nooit zo goed waarom men zich zo blind blijft staren op die waardes en niet gewoon meer kijken naar hoe het dier het zelf op een bepaalde dosis doet, als er PPID is geconstateerd, zullen die waardes hoe dan ook blijven stijgen uiteindelijk blijft het een progressieve ziekte.

Ik ben geen tegenstander van pergolide hoor, heb het zelf tenslotte ook jaren aan mijn geliefde MiniMe van de paasei moeten geven, maar ik merkte wel dat bij een te hoge dosis het leven er serieus uit ging en er niks meer paasei's aan was. No offence maar dood gaan ze toch wel, laat het dan in de tijd dat ze bij ons mogen zijn nog een beetje leuk zijn voor ze...

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dit alleen zeg tegen mensen die problemen ondervinden door een bepaalde dosis, als het goed gaat is dat natuurlijk alleen maar mooi!

@lindar1985 ; 30 pgml of 30 pmol? En waarom ben je gaan testen als je hem toch niet verdacht van PPID en waarom dan toch met medicatie beginnen, wat voor verbetering verwacht je te gaan zien? En hoe groot/zwaar is het paardje?

Ik wil mij er hier niet te veel meer mee bemoeien eigenlijk, verdriet is nog steeds groot bij mij, maar ik lees natuurlijk nog steeds mee (topic is toch mijn kindje een beetje...), maar ik schrik echt van de tendens van tegenwoordig, waarin dus da's adviseren om in de SR te gaan testen en ook nog steeds met die enorm hoge begindosis prascend komen, vind het een verontrustende ontwikkeling...

Lees de OP mensen, gewoon zo af en toe nog eens terug ook, niemand kan alles tot op de letter onthouden en er staan (hoop ik toch) een aantal goede tips in.
Vergeet ook niet dat elke paardje anders is en anders reageert op de ziekte zelf maar ook op de medicatie, dus voorzichtigheid is geboden denk ik.

En vergeet daarbij niet; die hogere acth waarde voor de SR, was jaren geleden precies hetzelfde, maar toen werd er juist geadviseerd om niet te testen in de SR omdat ze niet voldoende onderzoeksresultaten hadden, eigenlijk alleen maar wisten dat de acth waarde in de SR periode hoger was bij gezond en ziek dier, door o.a. de rui.
Dat BI vlak erna begonnen is met het verstrekken van gratis testen is in mijn ogen een heel vies spelletje, wat dus ook veel "valse" PPID klantjes heeft opgeleverd, die dus wel een heftig medicijn als prascend toegediend hebben gekregen, ook vaak in veel te hoge dosis, want het gelijk starten met een hele pil komt ook van BI af namelijk. (Terwijl er in de beschrijving van pergolide voor humaan gebruik juist staat dat er eerst opgebouwd dient te worden!).
Nu zijn wij dus een 5-6? tal jaren verder en nog steeds zijn die acth waardes in de SR niet aangepast, maar wel gaan adviseren om in de SR te gaan testen? 1+1 = nog steeds 2 mensen...

Mijn excuses als ik mensen tegen de tenen stoot, maar moest het toch nog even gezegd hebben, iedereen veel sterkte met hun paardjes uiteraard.

Mijn da adviseert om een halve pil te geven aan een mini shetlander met waarden van (maar) 30!!!

Is toch ook belachelijk veel?!?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:45

Letsdunit schreef:
Heb er ook eentje laten testen. In Mei nog een waarde van 8 en nu met de gratis test een waarde van boven de 275. Weet nog niet zo goed wat ik er van moet denken. De pony gaat erg slecht, dikke zweet vacht, constant hoefbevangen, mager...
Ik heb al een paar keer op het punt gestaan haar in te laten slapen, maargoed ik denk dat we nu de pillen maar gaan proberen en kijken of ze uberhaupt nog op knapt.

Met dit verhaal zou ik zeker met prascend gaan beginnen. Elke verbetering is mooi meegenomen.
Wel rustig opbouwen hoor,zie openingspost. Hoe oud en hoe groot is de pony?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:15

Ze is 18 en 100cm dierenarts zei halve pil maar dat gaan we eerst maar even op rustig aan bekijken.. Ben zowiezo niet zo erg van die testen en pillen Maar wil de pony nog een laatste kans geven.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:39

_Reneee schreef:
Dan heb je echt veel te hard opgebouwd. Ik heb eerst een week 1/8 gegeven en daarna naar 1/4. Daar heb ik hem op gehouden omdat ik al zoveel verschil merkte. Maar 30 is niet heel hoog toch? Wat voor verschijnselen had hij? Die van mij werd na een week gewoon weer zijn relaxte zelf.

MiniMeLona schreef:

De dierenarts van de kliniek adviseerde gelijk met 1 pil te beginnen. Daarna las ik hier op bokt dat rustig opbouwen beter was. Toen heb ik nog een bevriende dierenarts gevraagd wat ik zou doen. Die legde uit dat het juist belangrijk is om met een hogere dosis te starten en dat je later zoekt naar de laagst werkzame dosis. Maar als ik het echt vorzichtiger wilde proberen kon ik een paar dagen een halfje geven. Mijn paard is echt een 'kasteel' (zoals hij door sommige genoemd wordt) hoog en lang. Dus 1 pil is misschien al aan de lage kant (zei de DA ook). Hij is denk ik bijna 700 kg (heb het nooit echt gewogen).

Hij had geen duidelijke cushing verschijnselen, maar was vooral al een hele tijd stram en stijf en had nog minder zin in lopen dan hij altijd al had. Ik heb van alles op de foto laten zetten second opinions etc. maar geen dierenarts kon de vinger op de zere plek leggen. Toen met de bloedtest ook op cushing laten testen omdat het toch gratis was.. En 30 is niet heel hoog, maar het was het enige wat iets afwijkend was op de bloedtest ( en een heel klein beetje de magnesium)

Ik ben benieuwd of de medicijnen gaan helpen...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:46

Door rustig op te bouwen kun je vervelende bijwerkingen voorkomen. Daarnaast is het aan jou de keuze waar je naar kijkt zoals ik eerder al noemde. Kijk je naar mooie getallen of naar het algehele beeld van het paard?
1 mg klinkt als weinig, maar heeft heeft veel invloed op de diverse processen in een paardenlijf.
Ophogen kan altijd nog. Het is niet zoals met AB, dat je problemen(resistentie) veroorzaakt met een te lage dosis.

Letsdunit schreef:
Ze is 18 en 100cm dierenarts zei halve pil maar dat gaan we eerst maar even op rustig aan bekijken.. Ben zowiezo niet zo erg van die testen en pillen Maar wil de pony nog een laatste kans geven.

Begin je gewoon rustig met 1/8e en daarna 1/4e. Hoop dat het bij jouw pony net zo'n positieve invloed heeft als bij de mijne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:07

lindar1985 schreef:
_Reneee schreef:

MiniMeLona schreef:

De dierenarts van de kliniek adviseerde gelijk met 1 pil te beginnen. Daarna las ik hier op bokt dat rustig opbouwen beter was. Toen heb ik nog een bevriende dierenarts gevraagd wat ik zou doen. Die legde uit dat het juist belangrijk is om met een hogere dosis te starten en dat je later zoekt naar de laagst werkzame dosis. Maar als ik het echt vorzichtiger wilde proberen kon ik een paar dagen een halfje geven. Mijn paard is echt een 'kasteel' (zoals hij door sommige genoemd wordt) hoog en lang. Dus 1 pil is misschien al aan de lage kant (zei de DA ook). Hij is denk ik bijna 700 kg (heb het nooit echt gewogen).

Hij had geen duidelijke cushing verschijnselen, maar was vooral al een hele tijd stram en stijf en had nog minder zin in lopen dan hij altijd al had. Ik heb van alles op de foto laten zetten second opinions etc. maar geen dierenarts kon de vinger op de zere plek leggen. Toen met de bloedtest ook op cushing laten testen omdat het toch gratis was.. En 30 is niet heel hoog, maar het was het enige wat iets afwijkend was op de bloedtest ( en een heel klein beetje de magnesium)

Ik ben benieuwd of de medicijnen gaan helpen...

Nogmaals er zit een groot verschil in de letters die achter de cijfers van de acth waarde staan, ik zou graag willen weten of het pgml of pmol is?
En heel eerlijk gezegd doet (mits het 30 pgml is) het te weinig magnesium bij mij grotere vlaggen opsteken bij jouw paard, ik heb ook zon kasteel gehad van 700 kg en die heeft een periode gehad van om de haverklap spierbevangen opvolgend of voorafgaand aan magnesium tekorten, stuur maar pb als je wat meer daarover wilt weten.

En ik ben eerlijk gezegd ook benieuwd waarom die arts het dan belangrijk vond om juist eerst met een hoge dosis te beginnen en erna pas af te bouwen? Wat is de logica daar achter? Heeft hij je dit ook vertelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:40

Mag ik hier weer binnenvallen met een vraagje?

Zijn er ook mensen die gestart zijn met medicatie (eventueel als test) terwijl je paard een normale bloeduitslag had?

Hoe doen jullie paarden het deze tijd van het jaar? Het is SR toch? Nu is dit met de medicatie misschien moeilijk te zeggen .. maar merkten jullie met SR ook een gedragsomslag of dergelijke? Dat je paard net wat anders is dan anders? Bv. veel schrikkeriger of stijver in het lichaam of andere dingen?

Ik blijf problemen houden met die van mij .. elk jaar deze tijd wordt hij een compleet ander paard en ik kom er maar niet achter waarom. Begin er echt moedeloos van te worden :o Nu duurt dit doorgaans wel de hele winter, pas in de lente wordt hij weer de pony die ik ken .. Dus of het iets met de SR op zich te maken heeft betwijfel ik, hoewel het misschien wel een uitwerking kan zijn van...

Hij is ondertussen al 2x op PPID getest, de laatste keer in mei dit jaar. Beide keren negatief. En toch zou hij in aanmerking komen als je hem bekijkt .. maar er zullen vast ook nog wel andere verklaringen voor zijn, moet ze alleen nog vinden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:42

In welk opzicht een gedragsomslag [***]? Hoe gedraagt paardlief zich normaliter en hoe in de periode waar jij je zorgen om maakt?

Ik denk namelijk bij schrikkeriger/stijver aan een magnesium tekort als eerste...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-17 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:47

Sabine, hier 1 van de cushies die in het najaar ook wat slomer wordt. Elk jaar opnieuw.
Is normaal een heel wakker merrietje, maar lijkt zo vanaf ongeveer september alsof ze een versnelling lager schakelt om het zo maar even te noemen.
Vanaf februari / maart komt er dan weer de gebruikelijke pit in :D
Gaat al een jaartje of 4 zo, dus maak mij ook geen zorgen.

Andere cushie heeft dit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:52

In de lente/zomer is het een pony waar je alles mee kan. Hij vindt "alles" (er zijn grenzen maar de dingen die ik met hem doe ;) ) prima en leuk en hij kijkt nergens van op of om. Je kan uren met hem naar buiten aan een los teugeltje en hij vindt alles geweldig. Hij komt je meteen begroeten als je het hoekje om komt en staat al te wachten tot je met het halster aankomt.

Nu sinds een paar weken is het weer bezig, en wordt met de dag erger heb ik het idee: hij komt niet meer begroeten, staat 9/10 in z'n stal geplakt (denk door het weer, vooral wind heeft hij last van heb ik het idee, maar regen is ook niet z'n favoriete ding), komt wel naar je toe als je met het halster komt dus wil op zich wel mee maar het voelt toch anders. Daarnaast is hij met borstelen heel boos/gevoelig en schrikt hij veel meer dan dat je van hem gewend bent. Normaal als hij schrikt dan stopt hij of springt een halve meter opzij, nu vliegt hij 180° de andere kant uit voordat je door hebt dat er wat is. Verder is de rest van de rit 1 spanning en loopt hij alsof z'n leven er vanaf hangt. Sommigen zouden zeggen "hij loopt eindelijk eens door" maar het voelt gewoon als 1 brok spanning, alsof hij elk moment kan ontploffen. Hij schrikt ook van dingen waar hij normaal totaal geen problemen mee hebt, het is gewoon anders ...

Ik heb ondertussen zijn magnesium al opgehoogd, dat had ik nog niet geprobeerd, maar heb niet het idee dat dit effect heeft. Voorlopig is hij wel nog steeds soepel en beweegt goed (voor zijn doen, hij is altijd wat speciaal geweest qua lopen maar dat is dus zowel zomer als winter), een paar weken terug toen het zo slecht weer was (en ik ziek was) kwam hij met een stalbeen uit z'n paddock (hij staat 24/7 buiten met schuilstal) en was enorm stijf, zo had ik hem lang niet meer gezien. Maar dat was ook de enige keer, sindsdien beweegt hij tot nu toe wel ok, alleen tussen de oren lijkt een ander knopje aangegaan te zijn ...