Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MiniMeLona schreef:Geef je dan ook een hele tablet aan je shetjes Isapaardje?
lindar1985 schreef:Hai,
Sinds een week ben ik ook hoofdsponsor van Boehringer Ingelheimen voer mijn paardje dus Prascend.
Ik vroeg me af hoe snel je verbetering moet/kan zien.
Mijn paard had waarde 30 met testen. Verdacht hem vooraf ook niet van cushing ( en de DA ook niet).
Ik heb eerst 4 dagen een halve gedaan en nu al 3 dagen een hele.
MiniMeLona schreef:Jeetje Isapaardje een hele aan een shetlander?!
Had die van mij serieus nooit meer opgestaan denk ik...
Maar je zit hier toch ook al weer een tijdje in het topic dacht ik? Ik begrijp nooit zo goed waarom men zich zo blind blijft staren op die waardes en niet gewoon meer kijken naar hoe het dier het zelf op een bepaalde dosis doet, als er PPID is geconstateerd, zullen die waardes hoe dan ook blijven stijgen uiteindelijk blijft het een progressieve ziekte.
Ik ben geen tegenstander van pergolide hoor, heb het zelf tenslotte ook jaren aan mijn geliefde MiniMe van de paasei moeten geven, maar ik merkte wel dat bij een te hoge dosis het leven er serieus uit ging en er niks meer paasei's aan was. No offence maar dood gaan ze toch wel, laat het dan in de tijd dat ze bij ons mogen zijn nog een beetje leuk zijn voor ze...
Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dit alleen zeg tegen mensen die problemen ondervinden door een bepaalde dosis, als het goed gaat is dat natuurlijk alleen maar mooi!
@lindar1985 ; 30 pgml of 30 pmol? En waarom ben je gaan testen als je hem toch niet verdacht van PPID en waarom dan toch met medicatie beginnen, wat voor verbetering verwacht je te gaan zien? En hoe groot/zwaar is het paardje?
Ik wil mij er hier niet te veel meer mee bemoeien eigenlijk, verdriet is nog steeds groot bij mij, maar ik lees natuurlijk nog steeds mee (topic is toch mijn kindje een beetje...), maar ik schrik echt van de tendens van tegenwoordig, waarin dus da's adviseren om in de SR te gaan testen en ook nog steeds met die enorm hoge begindosis prascend komen, vind het een verontrustende ontwikkeling...
Lees de OP mensen, gewoon zo af en toe nog eens terug ook, niemand kan alles tot op de letter onthouden en er staan (hoop ik toch) een aantal goede tips in.
Vergeet ook niet dat elke paardje anders is en anders reageert op de ziekte zelf maar ook op de medicatie, dus voorzichtigheid is geboden denk ik.
En vergeet daarbij niet; die hogere acth waarde voor de SR, was jaren geleden precies hetzelfde, maar toen werd er juist geadviseerd om niet te testen in de SR omdat ze niet voldoende onderzoeksresultaten hadden, eigenlijk alleen maar wisten dat de acth waarde in de SR periode hoger was bij gezond en ziek dier, door o.a. de rui.
Dat BI vlak erna begonnen is met het verstrekken van gratis testen is in mijn ogen een heel vies spelletje, wat dus ook veel "valse" PPID klantjes heeft opgeleverd, die dus wel een heftig medicijn als prascend toegediend hebben gekregen, ook vaak in veel te hoge dosis, want het gelijk starten met een hele pil komt ook van BI af namelijk. (Terwijl er in de beschrijving van pergolide voor humaan gebruik juist staat dat er eerst opgebouwd dient te worden!).
Nu zijn wij dus een 5-6? tal jaren verder en nog steeds zijn die acth waardes in de SR niet aangepast, maar wel gaan adviseren om in de SR te gaan testen? 1+1 = nog steeds 2 mensen...
Mijn excuses als ik mensen tegen de tenen stoot, maar moest het toch nog even gezegd hebben, iedereen veel sterkte met hun paardjes uiteraard.
Letsdunit schreef:Heb er ook eentje laten testen. In Mei nog een waarde van 8 en nu met de gratis test een waarde van boven de 275. Weet nog niet zo goed wat ik er van moet denken. De pony gaat erg slecht, dikke zweet vacht, constant hoefbevangen, mager...
Ik heb al een paar keer op het punt gestaan haar in te laten slapen, maargoed ik denk dat we nu de pillen maar gaan proberen en kijken of ze uberhaupt nog op knapt.
_Reneee schreef:Dan heb je echt veel te hard opgebouwd. Ik heb eerst een week 1/8 gegeven en daarna naar 1/4. Daar heb ik hem op gehouden omdat ik al zoveel verschil merkte. Maar 30 is niet heel hoog toch? Wat voor verschijnselen had hij? Die van mij werd na een week gewoon weer zijn relaxte zelf.
MiniMeLona schreef:@lindar1985 ; 30 pgml of 30 pmol? En waarom ben je gaan testen als je hem toch niet verdacht van PPID en waarom dan toch met medicatie beginnen, wat voor verbetering verwacht je te gaan zien? En hoe groot/zwaar is het paardje?
Letsdunit schreef:Ze is 18 en 100cm dierenarts zei halve pil maar dat gaan we eerst maar even op rustig aan bekijken.. Ben zowiezo niet zo erg van die testen en pillen Maar wil de pony nog een laatste kans geven.
lindar1985 schreef:_Reneee schreef:Dan heb je echt veel te hard opgebouwd. Ik heb eerst een week 1/8 gegeven en daarna naar 1/4. Daar heb ik hem op gehouden omdat ik al zoveel verschil merkte. Maar 30 is niet heel hoog toch? Wat voor verschijnselen had hij? Die van mij werd na een week gewoon weer zijn relaxte zelf.MiniMeLona schreef:@lindar1985 ; 30 pgml of 30 pmol? En waarom ben je gaan testen als je hem toch niet verdacht van PPID en waarom dan toch met medicatie beginnen, wat voor verbetering verwacht je te gaan zien? En hoe groot/zwaar is het paardje?
De dierenarts van de kliniek adviseerde gelijk met 1 pil te beginnen. Daarna las ik hier op bokt dat rustig opbouwen beter was. Toen heb ik nog een bevriende dierenarts gevraagd wat ik zou doen. Die legde uit dat het juist belangrijk is om met een hogere dosis te starten en dat je later zoekt naar de laagst werkzame dosis. Maar als ik het echt vorzichtiger wilde proberen kon ik een paar dagen een halfje geven. Mijn paard is echt een 'kasteel' (zoals hij door sommige genoemd wordt) hoog en lang. Dus 1 pil is misschien al aan de lage kant (zei de DA ook). Hij is denk ik bijna 700 kg (heb het nooit echt gewogen).
Hij had geen duidelijke cushing verschijnselen, maar was vooral al een hele tijd stram en stijf en had nog minder zin in lopen dan hij altijd al had. Ik heb van alles op de foto laten zetten second opinions etc. maar geen dierenarts kon de vinger op de zere plek leggen. Toen met de bloedtest ook op cushing laten testen omdat het toch gratis was.. En 30 is niet heel hoog, maar het was het enige wat iets afwijkend was op de bloedtest ( en een heel klein beetje de magnesium)
Ik ben benieuwd of de medicijnen gaan helpen...