[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:21

Ik vind mestonderzoek en eitelling veels te onbetrouwbaar...hier gaat er standaard 4 x per jaar een tube in. Laat najaar Pramox, voorjaar gewone Equest en zomer 2x spul met Ivermectine.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:46

Ik zou ook het liefste standaard 4x ontwormen maar de DA en op stal willen ze er niet aan. Uiteraard bepaal ik zelf wat ik wil, maar tot op zekere hoogte wil ik ze volgen.

Ik ga wel vaker mestonderzoek doen en standaard Pramox in november. Of ze het nu willen of niet.

Maris, over de IR. DA heeft het uitgelegd maar ik ben het vergeten op te slaan op mijn harde schijf. :o
Had iets over dat als ze IR zou zijn we het niet zouden weten of het door de cushing zou komen of ergens anders door (metabool syndrome weet ik wat allemaal......)
Het was veel informatie in 1x. Daarom dus begin april nogmaals vragen.

Ik geef haar zo min mogelijk suiker, absoluut! Ik twijfel dus nog alleen over het land of hele dagen met graasmasker beperkt genoeg is.

Zal zo een foto plaatsen van dinsdag. Ben benieuwd wat je er van vindt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:51

Hier mijn hangbuikje. Verder geen rare vetopslag zover ik kan zien. Maar ik hoor het graag wanneer jullie dat anders vinden!

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:03

Heeft die merrie veulens gehad, Dimple? Lijkt mij alsof die buikspier wat uitgerekt is... :) , wat je wel eens ziet bij paarden die verschillende veulies gekregen hebben...
Verder ziet ze er prima uit, toch ?
Wat mij wel opvalt, is dat het zadel dat erop ligt, te lang is.... als ik dat mocht zeggen... :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:28

dimple@Ik zie geen IR en nog steeds geen cushing :+ Wat ze wel heeft,ik weet het :j
Als ik niet beter zou weten zou ik naar een drachtige merrie kijken ;)

esthervannes

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:55

Blij met jullie reactie's dat stelt me gerust. Hier ging het vandaag al weer beter gelukkig. Haar mok is weg. :-) Het oog was een stuk rustiger. Heb het met thee schoon gemaakt. Werkte erg goed. Kreeg ik als tip van een stalgenootje. En er kwam een heel pak haar af.

Knap paardje trouwens voor zijn/haar 24 jaar :-)

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:58

Ondanks haar buikje ziet ze er goed uit Dimple!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:59

geerke schreef:
dimple@Ik zie geen IR en nog steeds geen cushing :+ Wat ze wel heeft,ik weet het :j
Als ik niet beter zou weten zou ik naar een drachtige merrie kijken ;)

Toen wij onze A-pony 9 jaar geleden kochten, had ze een enorme vacht (het was augustus) en een dikke buik, Ook enige uiervorming. Ik dacht toen ook dat ze drachtig was, DA dacht het ook. Na scannen bleek dat dus niet zo te zijn.

Die buik en uier had ze altijd, maar nu ze aan de Prascend/pergolide is is die buik weg. Uier is ook normaal. Ze is ook wel enorm afgevallen door een periode nauwelijks iets te eten, maar ze is weer goed aangekomen, maar die buik is weg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 07:01

Dimple; zo te zien geen 'enge' vetopslag. Vriendelijk paard om te zien.

off topic
Alleen je zadel kiept wel heel erg. Het diepste punt van je zadel ligt niet in het midden van je zadel, maar verder naar achteren. Past de boom wel?
Als je paard veranderd is van spieropbouw etc, is het aan te raden je zadel te laten nakijken door een goede zadelmaker.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:53

@janouk ... bejaardengym... _O- Als ik die foto zo zie, lijkt ze mij nog niet aan het stadium '' bejaard '' te zijn :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:57

@ Janouk: Mooi dier! Inderdaad lijkt ze zo niet erg bejaard :p
@ Dimple: Leuk paard! Afgezien van het buikje zie ik geen gekke dingen zo op die foto. Of zou Geerke gelijk hebben en komt er straks een schattig veulentje? :p

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:02

janouk schreef:
Dimple; zo te zien geen 'enge' vetopslag. Vriendelijk paard om te zien.

off topic
Alleen je zadel kiept wel heel erg. Het diepste punt van je zadel ligt niet in het midden van je zadel, maar verder naar achteren. Past de boom wel?
Als je paard veranderd is van spieropbouw etc, is het aan te raden je zadel te laten nakijken door een goede zadelmaker.

Heeft het paard wellicht een wat diepe rug? Zou inderdaad even de zadelmaker laten kijken - als je hier op gaat zitten, drukt je gewicht op de wervels. Een goed zadelpad zou dit kunnen verhelpen.
Voor de hangbuik en de onbespierde rug: véél balkjes laten lopen ( cavaletti).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:13

Pandora, ze heeft 2 veulens gehad inderdaad. Aanleg heeft ze altijd wel gehad, maar ze doet nu gewoon echt haar best niet meer om haar buik 'in te houden' :=

Geerke.......helaas.....zat er maar een veulen in, dan had ik de oorzaak te pakken. :D Nog even wachten en klaar, geen dure medicatie, leuk springeding in de wei. Maar ze heeft alleen met merries gestaan en we hebben geen hengsten op stal dus......... :))

Zadel is vorig jaar nagekeken (standaard ieder jaar in het voorjaar) toen lag het goed, maar toen was ze ook wel iets anders bespierd nog. Dus dat is zeker een aandachtspunt.
Ik heb er vorig jaar 2 zadelmakers bijgehad omdat ik twijfelde.
Boom ligt goed, maar ik ga er zeker naar laten kijken.

Setteli, er is dus nog hoop voor mijn merrie als ik jouw verhaal zo hoor. Jippie!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:48

Dimple schreef:
....zat er maar een veulen in, dan had ik de oorzaak te pakken.

De oorzaak is het achteruit gaan van de rugspieren. De buikspieren verslappen dan mee.
Vandaar het advies: balkjes lopen. Het paard moet dan de rug aanspannen, en spant dan tegelijkertijd de buikspieren aan. Zo vorm je een goed corset en verdwijnt de hangbuik.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:11

Balkjes lopen. Dat is leuk werkje. Ga ik de mijne ook eens laten doen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:14

Ze is rete onbenullig dus ik doe het wel aan de longe. Dan zit ik er tenminste niet op als ze half op de plaat gaat.
Maar ik ga het zeker uitbouwen, goede tip! :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:43

Juist het feit dat ze onbenullig zijn, zorgt ervoor dat ze hoofd/hals laag gaan lopen om te kijken waar die balken liggen, en daarmee dus de rugspier oprekken. En dan rekken de buikspieren meteen mee! :))

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:24

Ah kijk! Is het toch nog ergens goed voor :D :')

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:40

Hallo allemaal,

Ik heb nog een doosje prascend die ik graag zou willen verkopen (ivm overlijden pony). Er is slechts 1 pilletje uit. Nieuwprijs was 120 euro, voor een goed bod mag je me een pb sturen.
Ik wil best verzenden.

Groetjes,
Hanke

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:12

JP, jij voert ook de granulaat van Balencer toch? Hoe meet jij af?
Ik heb nu een maatschep van 10 gram maar ik blijf scheppen om aan 200 gram te komen. :')
Heb je nog een goede tip? :o

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:13

Wij wegen het af in een keukenweegschaal ;-) Misschien heb je een oude hondenbrokken plastic beker waarin je het afmeet en een streepje zet,hoef je niet iedere dag te wegen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:25

Sublieme heeft ideale supplementen bekertjes. Kosten 0,25 cent ofzo bij boerenbond of welkoop winkel.
1 keer wegen dan streepje erop met watervaste stift en klaar :-)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:46

Geen honden hier in huis, maar bij de Welkoop kan ik vast zo'n bekertje scoren. Goed idee. *D

Bedankt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:53

Subli had dat moeten zijn. Ipv sublieme.
Woorden boek gsm doet soms vervelend.
Die bekertjes zijn gewoon te vinden afdeling paarden voeders

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:57