[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:42

Hier had ik het gelukkig toch goed ingeschat :) Op het geschuur van gisteren na (net nadat ik de deken af had gedaan) geen verdere schuurplekken gevonden. Wel hebben de dames nu ontdekt dat ze elkaar weer lekker kunnen beknabbelen dus de manen zaten aardig in de frut maar zijn nog wel aanwezig.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:37

hier nu al weer 2 vries nachten(dagen).ik ben blij dat de pony vanaf oktober al dekenloos loopt heeft ze ook nog even zonder deken van het mooie weer kunnen genieten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:30

Hier heeft het weer netjes gevroren vannacht, ik hou de deken vandaag af tot morgenvroeg :j

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:33

hier al zeker 3 weken niks meer gesmeerd bij pony met derfen en gaat super goed *\o/* staart al mooi vol, manen zijn aan het bijgroeien (maak er elkaar jaar een fjordkapsel van om goed te smeren), mijn paard lijkt atm meer op exzemer dan mijn pony :Y) schuurt regelmatig haar staart, nu weet ik dat ze dat altijd doet als ik weinig tijd voor haar heb uit verveling maar het is de laatste weken is t toch wel erg :') mjah heb dan ook niks met haar gedaan bijna omdat ik altijd in donker daar kon komen (sochtends heel vroeg en savonds heel laat) ze stat op de wei mjah voor haar niet genoeg hoor die wil eigenlijk altijd aan het werk, heeft dan ook de paaltjes van de stripbegrazing afgedaan (gewoon boven de grond af :p) en liep dan uiteraard onregelmatig doordat ze zo gek deed dus heb ik er verplicht nog een week rust tegenaan moeten gooien ondanks dat ik tijd had :+ mjah vanaf nu weer meer tijd en dan komt t wel weer goed, smeer dan wat van hele zachte zalf in haar staart wat bij haar heel goed helpt jeukcirkel te doorbreken en dan aan ht werk en dan komt het weer goed, want derfen heb ik een keer geprobeerd maar was echt niks voor haar.

soms denk ik he zijn er nog paarden die niks mankeren, hoor overal mok/Ze/mank/hb/te dik/te dun etc -O-

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:08

Zo naar stal; ben benieuwd hoe ik mn boef aan tref :D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:59

Ik heb mijn excemers nu zonder deken lopen. Het is heel zonnig vertrouw het eigenlijk maar niks. Kijk vanmiddag wel of ik wat zie vliegen, dan doe ik de dekens toch maar weer om. Mn merrie heeft nog wel wat geschuurd afgelopen week ondanks de deken. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:00

regina schreef:
@[***]: het haar ligt door de deken ook wat platter, daardoor lijkt het misschien nu veel meer, maar zat dat er al wel. bij mijn shet zie ik niet echt super veel verschil nu de deken af is, maar wel dat het inderdaad 'wijder' uit staat. :)

gaat hier ook nog steeds goed zonder deken. is sinds woensdag af :)

Dat zat ik me daarna ook te bedenken :+
Maar toch, het lijkt wel alsof hij elke dag haar bij kweekt .. hij is weer bijna helemaal teddybeer .. :D

Maar ik merk verder totaal niks meer van jeuk of irritatie, dus ik hoop dat de deken af kan blijven :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:43

Wat zijn jullie ervaringen met het helemaal afscheren van de manen?
Mijn shet heeft vorige week nog flink geschuurd (1 dag geen masker opgehad toen ik er niet was grr) en heeft nu net achter zijn oren wat wondjes/korsten zitten.
Is het dan slim om het kort te scheren of trekt dat juist meer problemen aan?

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:29

miek140 schreef:
Verder, mijn paard heeft vrij dunne en fragiele manen, en haar manen zijn aan de achterkant allemaal afgebroken totop een handbreedte ong (ietsje langer)
Heeft iemand tips om volgend seizoen de manen sterker te maken?
Invlechten zie ik eigenlijk niet zitten, maar in mn eigen haar smeer ik ook sterkmaak serum, dan moet dat voor paarden toch ook wel bestaan?
Brandt los :D

Nog een keertje dan maar :)

Hier gaat het goed, paard staat sinds donderdagavond zonder deken.
Het heeft hier flink gevroren vannacht! Dood aan de knutjes! ~~}>

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:50

Hoe staat het nu met de knutten denken jullie? Kan ik de deken al af doen? Of komen die knutten aan het eind van de week gewoon weer terug?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:29

Ik heb de deken af, en dat gaat op was plekjes na op zn hoofd die hij nog had super :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:36

Blacky gaat redelijk zonder deken, nog wel Derfen gesmeerd.
Gisteren schuurde hij nog aan zijn staart, vandaag al minder.

Als we het met Derfen kunnen uitzingen gaat de deken niet meer op, als het echt warmer wordt en er veel knutten zijn natuurlijk wel.

Famke knapt hard op nu ze 100% op voordroog, opfokbrok(extra eiwit en weinig suiker om weer spieren te kweken) en Fibra staat en geen gras meer krijgt. Geheel geen jeuk, geen koliek *\o/*
Ze is weer vrolijk en heeft weer looplust.
Met haar dunne/magere lijf staat ze deze winter voor het eerst onder een deken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:32

Hier ging het prima zonder deken vandaag! Heb hem daarstraks wel opgelegd, morgen zou het hier terug 9 graden worden en dat vind ik al nipt...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:17

Toch weer eens een tip vragend... ik heb nu mijn verzorgjaarling gekocht en jawel een eczemer.
Ik moet zelf voor zijn voer gaan zorgen en dat bestaat nu uit degelijke pakjes hooi, gewoon "goed" hooi.
Verder weet ik nog niet of ik moet gaan bij voeren (ligt aan het gras hoe snel het gaat).
Maar heeft iemand een site of de gouden tip wat ik hem kan gaan voeren?
Mijn andere verzorg eczemer gaf ik muesli met knofloof, zonder suiker, zonde rhaver.
Wat is wijsheid.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:47

je kan nu nog brandnetels voeren, verder heb ik de tip gekregen om spelt te gaan voeren ipv krachtvoer in de winter.

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:57

als mijn pony zn manen gedeeltelijk eraf heeft geschuurt, maakt ik idd een ''fjordenkapsel'', dan is alles makkelijker te behandelen, he

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:16

Voor nu (einde ZE seizoen)zou ik een compleet voer gaan voeren waar je jaarling goed op kan groeien. Rijk aan eiwit, arm aan suikers. Muesli zonder haver en melasse is een goede basis keuze maar vind ik voor een jaarling wat weinig voedingswaarde, kiezen voor een opfokbrok is beter, even op het gehalte melasse letten :)* . Subli is vaak een goede keuze omdat dat weinig reactie geeft.
Verder onbeperkt/veel goed hooi/voordroog. Pas op met gras, juist nu na nachtvorst en met zo is het fructaan (suiker)hoog en dat is niet bevorderlijk voor paarden met ZE.

Voor het begin van het ZE seizoen kan je beginnen met TWM Horsemix, ik heb daar i.i.g. goed ervaring mee, heb het nu een seizoen gedaan en het ene paard is nagenoeg vrij van jeuk, de andere heeft zijn voorpluk nog. Dit in combinatie met Derfen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:15

Bedankt voor de reactie! Ik ga van het weekend als hij op de nieuwe weide komt eens kijken in de voer groothandel in de buurt.
Hun hebben werkelijk alles!

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:52

Ik heb trouwens de Rambo deken besteld! Hier in Limburg is het gruwelijk koud. Maar voor de zekerheid doen we de deken er volgende week af.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:59

Ik heb gister eind vd middag bloot gezet. Ze had ook nog wat schimmel plekjes. Meteen behandeld met imaverol en derfen. Atijd met dit vieze weer........
Zon natte deken helpt ook niet dacht ik. Vandaag zou het de hele dag regenen.

Zal wel zien hoe ik haar aantref. Zag daar geen beestjes meer rondvliegen. Ligt aan het weer hoe warm het word anders gaat de deken nog ff op.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:49

Ik heb hem gisteravond ook afgedaan, ben benieuwd!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:50

En Miek140: sorry geen ervaring mee! Ik merk wel dat ze met Derfen minder schuren en daardoor je manen er niet aan gaan.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:00

Zou de schimmel juist niet komen van de natte ZE deken? Vocht en warmte is ideaal voor schimmel.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:08

intel_1x schreef:
Zou de schimmel juist niet komen van de natte ZE deken? Vocht en warmte is ideaal voor schimmel.

Ja en nee... het zit op dr hoofd. Ze heeft geen kap op haar hoofd ofzo.
Zag ook wel een plekje in dr nek.

Het schijnt dat zwarte paarden dit vaker hebben in de nazomer? In jongere jaren? Geen idee.. werd me wijsgemaakt..
Ze heeft het vorig jaar ook gehad.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:32

Nivada schreef:
intel_1x schreef:

Ja en nee... het zit op dr hoofd. Ze heeft geen kap op haar hoofd ofzo.
Zag ook wel een plekje in dr nek.

Het schijnt dat zwarte paarden dit vaker hebben in de nazomer? In jongere jaren? Geen idee.. werd me wijsgemaakt..
Ze heeft het vorig jaar ook gehad.

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de kleur ligt, ik heb een Haflinger gehad die regelmatig onder zat. Heb liters Imaverol gebruikt om eraf te komen.
Eén jaar laten enten tegen schimmel en daarna gelukkig nooit meer terug gehad.