Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:57

Vippie schreef:
kevje06 schreef:
Is t niet zo dat er jaarlijks rhino uitbraken zijn?

Yup net als droes, en elk jaar hebben we weer dezelfde topics op de diverse fora en dezelfde paniekzaaierij.

ik heb hier vorig jaar en 2 jaar geleden weinig van gemerkt hoor?

alleen 3 jaar geleden wel, toen was het de abortus vorm.en toen waren er wel stallen die het hadden volgens mij, want bij elke wedstrijd hadden ze duidelijk vermeld over het rhino virus

meikiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:22

bij ons is het gelukkig nog niet
maar het gerucht zegt dat het er wel is
daardoor zijn veel klanten weg
het paard heeft alleen maar astma in plaats van het rhinovirus

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:27

Wij zitten hier in noord holland maar onze vereniging heeft besloten dat de manege niet op slot gaat.

wij kunnen dus wel vrijrijden maar vanaf nu buiten opzadelen en alleen rijden in de hal en dan naar huis.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:56

Maaike_Ma schreef:
In de Telegraaf van vandaag worden twee plaatsnamen genoemd, 1 zou officieel bevestigd zijn en de andere een sterk vermoeden (ZH & Overijssel) om deze twee provincies zou het gaan. Ene is al is genoemd en die van ZH heb ik volgensmij nog niet hier voorbij horen komen

allang genoemd en de plaatsnaam staat ook in de sticky..

ook vroeg er iemand iets over de orun en een stage dag, ook dat kan gewoon, je moet gewoon schone kleren aan smorgens en deze als je van die stal komt in de was doen en weer schone aan naar je eigen paard\stal
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-03-12 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:57

hier gaan heelo erg sterk de gerugten dat er paarden in omgeving ( NB )zijn overleden aan Rhino maar helaas nog nergens bevestigd gelezen!
Laatst bijgewerkt door o0eefje0o op 05-03-12 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:00

o0eefje0o schreef:
hier gaan heelo erg sterk de gerugten dat er paarden in *** NB )zijn overleden aan Rhino maar helaas nog nergens bevestigd gelezen!

voor de 3983465622e x ....GEEN NAMEN noemen als je het niet 100 % zeker weet of tot t gecheckt is........

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:02

Hier in **** is het allemaal nog niet geconstateerd (gelukkig) maar denk dat ik voorlopig ook niet met de trailer op pad ga om naar les te gaan..
Laatst bijgewerkt door Don_Zhivago op 05-03-12 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaats verwijderd

Urielle

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:06

da's balen Eefje, mocht je horen of het echt rhino is, wil je mij dan contacteren? Want dan zit het wel in de buurt nu.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:09

@ Knollentuin: ook niet erg handig (en eerder geschreven) om een post waarin een plaatsnaam staat dan weer te quoten...

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:10

o0eefje0o schreef:
hier gaan heelo erg sterk de gerugten dat er paarden in omgeving ( NB )zijn overleden aan Rhino maar helaas nog nergens bevestigd gelezen!

Er worden al 175 blz geruchten verspreid, we hebben hier toch helemaal niets aan. :n Als iets niet bevestigd hou dan je mond :x geloof dat dat ook al vaker is gevraagd.
Ik geloof nu dat alle paarden die dood gaan op dit moment volgens bokt Rhino hebben :? Mennn wat een hype ;( Er zijn nog vele andere oorzaken waar paarden dagelijks aan overlijden. ;)
Niet gelijk alles wat je hoort op Rhino gooien <<) dit geeft zoveel onrust en dat is er al genoeg als ik dat hier allemaal lees.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:15

het landkaartje waar de plaatsnamen op staan waar rhino is bevestigd is al een paar keer hier in dit topic voorbijgekomen.
Waarom word dit kaartje niet op de hoofdpagina bij nieuwsberichten gezet zodat iedereen elke dag kan checken waar de uitbraken zijn?
En idd speculaties in dit topic niet uitten; iedereen is momenteel al genoeg in paniek en bij speculaties draag je bij aan deze paniek. Ik hoop dat we snel een week of 2 verder zijn en er geen nieuwe uitbraken bijkomen zodat iedereen weer wat meer relaxed word en de stress en paniek weg zijn.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:16

tamaramt GOED IDEE!!!!!!!!!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:18

Enten tegen rhino heeft nu geen zin, maar de jaarlijkse tetanus/influenze, mag die weg?
En dan waar ik me gister druk over maakte.
Mijn paard staat in pension bij een koeien boer. Daar de dierenarts van komt hem enten. Maar ook via de dierenarts is het overdraagbaar. is het verstandig te wachtten met enten tot rhino voorbij is?( er vanuit gaande dat het over een paar weken weer anders is)

En als je paard droes heeft gehad, dan krijgt hij het niet snel weer.
Is dat met rhino ook zo?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:21

Snackie schreef:
Enten tegen rhino heeft nu geen zin, maar de jaarlijkse tetanus/influenze, mag die weg?
En dan waar ik me gister druk over maakte.
Mijn paard staat in pension bij een koeien boer. Daar de dierenarts van komt hem enten. Maar ook via de dierenarts is het overdraagbaar. is het verstandig te wachtten met enten tot rhino voorbij is?( er vanuit gaande dat het over een paar weken weer anders is)

En als je paard droes heeft gehad, dan krijgt hij het niet snel weer.
Is dat met rhino ook zo?

enten verminderd sowieso de weerstand, en ik denk dat een DA wel weet wat hij doet, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:22

Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag :o

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:27

Je antwoorden zijn wel terug te vinden in dit topic. :j
Als paarden Rhino hebben gehad en daar van opknappen , kunnen ze drager van dit virus blijven , het is een herpes virus, is dus net als bij mensen die blijven ook drager.

Maar je enting Tetanus Influenza zou ik als je paard hem al moet hebben gewoon geven, deze enting is een jaar geldig en als je dat jaar overschreid dan moet je je basis enting opnieuw geven ;) Dus even in je paspoort kijken wanneer deze afloopt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:29

@snackie; gewoon enten tegen influenza is geen probleem; de da weet echt wel om te gaan met evt risico op besmetting dus zal daar wel maatregelen tegen nemen.
Verder is rhino een herpesvirus wat vele paarden al sowieso bij zich dragen maar er nooit ziek van worden, de ziekte word dus niet openbaar en dan dus ook niet verspreidbaar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:31

Afgelopen weekend zijn de stallen hier gesloten voor nieuwe klanten, wedstrijden zijn afgezegd op stal en er is een "vervoer-verbod" (paard mag het erf niet af zonder overleg i.v.m. noodsituaties)

Overal hangen briefjes voorzichtig te zijn en met de vraag ons om te kleden en douchen indien mensen ook op andere stallen komen.

Ben eerlijk gezegd toch wel opgelucht dat stal zulke stappen onderneemt :j Zullen mensen wel van balen, ik kan nu zelf ook even niet op les of wedstrijd.. maarja.. voor het welzijn van de dieren vind ik het fijn dat er zo "streng" gehandeld wordt :j

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:44

ondanks dat wij (nog) niet in besmet gebied zitten hebben we van de dierenarts het advies gekregen om uit voorzorg op het terrein te blijven, dus dat doen we maar. We hadden eigenlijk vanmorgen een buitenritje op de planning staan, maar mijn vriendin en tevens stalgenoot heeft met de DA gebeld en die adviseerde om op het terrein van stal te blijven

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:46

Ik vraag me af hoe de mensen het doen die de paarden 24/7 buiten hebben staan in een begaanbaar gebied... Halen jullie je paarden naar stal of laat je ze lekker buiten staan?

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:49

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:51

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:52

Ik zit een beetje met een probleem.. Bij ons in Wierden heerst Rhino, en nou moet ik vanmiddag met mijn paard naar de dierenarts voor zijn kreupelheid.. lijkt me niet erg vertrouwd om nu naar de DA te gaan waar die mensen die rhino hebben ook komen met hun paarden..... Heb net al even gebeld of de DA misschien naar mij toe kan komen...

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:55

Ik kon niet vinden of iemand deze link al had geplaatst. Stonden wel handige tips in wat je kan doen om besmetting te voorkomen dus dacht zet hem er toch even op. http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... Ek.twitter

Vind het overigens belachelijk dat er nog stallen zijn die gewoon ''open'' zijn!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:56

Mijn paarden staan buiten en gaan nooit naar binnen , ook nu niet.Wegens gezondheids redenen kan mijn paard niet binnen staan.