Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:21

Hier zijn de paarden goed oud en nieuw doorgekomen. Wel met een zeiknatte stal van het soppen... Dit gaat ook nog wel een week aanhouden, ongeacht medicatie zucht.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:29

Wiske2 schreef:
Alles staat op de site, levertijd kan met spoed maar kost dan meer ( soms maakt het niet uit) .
Ik voer ze in een voerbeurt niet verdeeld. Niet weken of nat maken. Als je terugleest kun je veel tips vinden.
Droog zijn ze vrij smaakloos.

smakeloos misschien wel, maar ze ruiken vrij chemisch vind ik zelf, en mijn kieskeurige trutje raakte het in eerste instantie niet aan. ik doe het zelf door de muesli met bietenpulp, daarna direct voeren, over droog voer vallen de korreltjes ertussendoor en blijven liggen bij mij.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:49

Mijn paard eet de korrels echt niet door z'n voer. De enige truc die bij mij werkt is een boterham met appelstroop... korrels erop en meteen geven. Beetje tegenstrijdig, want boterhammen en stroop passen niet echt in Cas zijn granen en suikerarme dieet.. Maarja.. het werkt :)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:51

Coentjuh schreef:
Coentjuh schreef:
Hmmmm nu snap ik hem niet meer.. Nog meer mensen ervaring met bulkpacks?

Bulkpack = zelfde als 50 zakjes. Als paard 3 zakjes per dag zou moeten, kan ik er 50 / 3 = 16,66 dagen mee doen. Ik heb nu precies / net 11 dagen meegehaald? Het maatschepje klopt toch wel (afgestreken uiteraard)

Zojuist de inhoud van het blauwe maatschepje van Abler gewogen met een 'weeg-lepel'. 1 Abler schepje zou overeen moeten komen met 1 Abler zakje van 2,8 gram. Nu heb ik een paar keer gewogen met de weeglepel en kom iedere keer tussen de 3,6 a 4,3 gram uit. Vandaar dat ik met een bulkpack amper 11 dagen kon doen ipv 16,7 dagen.. Het blauwe schepje moet dus niet helemaal vol, eerder ¾ als je het wilt vergelijken met zakjes.

Hebben nog meer mensen dit ondervonden?

hmm, ik had een zakje leeg 'gegoten' in een schepje, en kwam op een afgestreken schepje uit... misschien ietsje-pietsje minder.. Heb voor de rest niet bijgehouden om goed te vergelijke.. Ga ik eens doen!!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:11

Ja dat schepje vind ik wel een hele goede, want ik heb dus bulk zakken besteld en wilde er 1 zakje bijbestellen om te vergelijken, maar dat gaat alleen per 50. Aangezien ze 3,5 zakje moet ga ik maar even wegen/meten hoe dat goed afgemeten kan worden.
De boterham met appelstroop vind ik een goede tip, als je de suikervrije variant (van Rinse) pakt zal het niet heel veel kwaad kunnen toch?

Mijn paard is dit weekend gelukkig koortsvrij gebleven + de zwelling is gehalveerd, in plaats van mee sjokken liep ze heerlijk dribbelend & briesend mee.
Lijkt zich weer een stuk beter te voelen :)

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:47

Hoi allemaal,
Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar!
Helaas moest mijn paardje er donderdag ook aan geloven...
Hij was al een maand aan de diarree dus wilde die donderdag op advies van de osteopaat zijn mest onderzoeken in een handschoen.
Hij was echter zichzelf niet keek angstig uit zijn ogen en kwam klauwend naar me toe tijdens het longeren hij wilde ook geen stap verzetten dus moest hem van achteren vooruit duwen.
Hij was heel onrustig en was al een keer gaan liggen toen ik hem in de bak had gezet dus ik vertrouwde het niet en hebben we de DA gebeld en die was er binnen een kwartier.
Ze wilde alleen zijn hartslag meten en hij wilde haar bijten en slaan van de pijn.
De DA kwam tot de conclusie dat hij gas koliek had , daarvoor kreeg hij darmontspanners .
in de tijd dat ik hem heb is hij altijd al heel nijdig geweest met singelen en dekens wisselen ect, hij was in de winter vorig jaar ook moeilijk op gewicht te houden en ook zo lang aan de diarree daarvoor hebben we toen een dierenarts laten komen die zei maak je geen zorgen dit is geen maagzweer, dat advies hebben we opgevolgd.....
Helaas heeft hij dus wel een maagzweer die er waarschijnlijk al zat voordat ik hem kocht (1,5 jaar geleden)
In overleg met de DA hebben we besloten geen endoscopie te laten maken omdat de symptomen zo overduidelijk waren en we hem geen lange tijd willen laten vasten, 9 op de 10 maagzweren zijn niet zichtbaar dus ze vond het niet nodig en ging op de symptomen af.
De DA zei als de medicijnen aanslaan weten we het zeker, hij krijgt nu omeprazol van ulcergold en daarna ekygard.
Ook is er bloed afgenomen waar we het eerste deel al van binnen hebben wat gelukkig helemaal goed is de rest krijgen we deze week.
Zijn mest is ook onderzocht waar heel erg veel zand in zat dus daar krijgt hij ook iets tegen.
Waarschijnlijk kwam de maagzweer er nu pas echt helemaal uit vanwege alles wat er nu speelde .
Hij is een ontzettende doorzetter die nooit iets laat merken dus gelukkig kunnen we er nu wel iets aan doen en valle meerdere dingen op zijn plek.
Ik merk al echt verschil dus ben benieuwd.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:11

Beste Iriswolf, heel vervelend dit voor jou en je paardje. Maar lees de posts van anderen ook door oa over het afbouwen van omeprazol (ulcergard). Ekygard is een supplement en daarop wordt heel verschillend gereageerd. Bij het ene paard heeft het enig effect en bij het andere paard niet.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:29

Zand eten is ook een bekend iets bij maagzweren dus dat is ook niet gek.

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:09

henshem schreef:
Beste Iriswolf, heel vervelend dit voor jou en je paardje. Maar lees de posts van anderen ook door oa over het afbouwen van omeprazol (ulcergard). Ekygard is een supplement en daarop wordt heel verschillend gereageerd. Bij het ene paard heeft het enig effect en bij het andere paard niet.

Inderdaad dat heb ik ook gedaan maar op advies van de DA denken we dat dit het beste is voor hem dus gaan het gewoon proberen en zullen het zien :)

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:34

Sinds een maandje is m'n paard ander gedrag gaan vertonen met rijden. Voortdurend stil staan, pogen te mesten en vaker mesten dan normaal. Vervolgens steeds wat nijdig met aansingelen. Besloten de DA te laten komen en die vermoedde een maagzweer. Gestart met omeprazol maar nog niet lang genoeg voor resultaat. DA adviseert ook magnesium te geven. Herkent iemand bovenstaand verhaal qua gedrag met rijden? DA geeft aan dat ik gewoon mag rijden maar heb het niet meer gedaan aangezien het zo dubbel voelt. De singel zit natuurlijk precies bij de maag. Hoe doen jullie dit? Ik hoop wat meer meningen te horen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:02

Wat vervelend Lot, welke omeprazol heb je je paard gegeven op aanraden van de DA en hoelang heb je dit gegeven?

Jouw verhaal qua rijden herken ik zeker, niet de poging tot mesten maar het staken zeker wel.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:21

zijn er hier onder de langdurige omeprazol gebruikers ook mensen die een antibiotica kuur geprobeerd hebben?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:25

ik zie niet in waarom je een AB kuur zou geven tenzij er is aagnetoond dat de maagzweren door helicobacter worden veroorzaakt. Maar bij paarden is "stress" en fout rantsoen toch echt de meest voorkomende oorzaak van maagzweren.

Ik werk mijn paard gewoon (eventueel wel wat aangepast, minder galop) tenzij het zo erg is dat ze zelfs eten weigert. Het voelt idd dubbel, maar routine is heel belangrijk en verandering hierin brengt stress te weeg. Dus het is afwegen welk kwaad het ergst is. Of dat is hier toch eigenlijk het geval.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:38

SteffiiY schreef:
Wat vervelend Lot, welke omeprazol heb je je paard gegeven op aanraden van de DA en hoelang heb je dit gegeven?

Jouw verhaal qua rijden herken ik zeker, niet de poging tot mesten maar het staken zeker wel.

Pepticure, eerst twee dagen een halve spuit en daarna door met 1/3e. Heeft nu 5 dagen gehad. Ze eet goed, is happy en beweegt lekker. Puur super narrig met alles in de buurt van de buik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:44

Hoe zwaar is je paard, Lot? Gaat het om Diva?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:33

petitparis schreef:
ik zie niet in waarom je een AB kuur zou geven tenzij er is aagnetoond dat de maagzweren door helicobacter worden veroorzaakt. Maar bij paarden is "stress" en fout rantsoen toch echt de meest voorkomende oorzaak van maagzweren.

Ik werk mijn paard gewoon (eventueel wel wat aangepast, minder galop) tenzij het zo erg is dat ze zelfs eten weigert. Het voelt idd dubbel, maar routine is heel belangrijk en verandering hierin brengt stress te weeg. Dus het is afwegen welk kwaad het ergst is. Of dat is hier toch eigenlijk het geval.

ja probleem voor mij is met name dat ze echt heel slecht te vervoeren is, ik daarom geen diagnose heb, en dus ook niet weet om welke reden ik weinig verbetering zie.
maar heb nu iemand gevonden die gastroscopie op stal wil doen, dus dan heb ik hopelijk wat meer informatie, kunnen we weer verder :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:46

Jade, wat voer je nu precies? Aan medicatie/krachtvoer/ruwvoer/supplementen in zowel soort als hoeveelheid. Want vaak valt daar toch nog wel wat in te schuiven voor een optimaal resultaat en dat kan per paard verschillen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:15

Voor ik wist wat mijn paard had heb ik ten einde raad een antibiotica kuur gegeven en daar knapte ze toen erg van op.
Na bijna een jaar weer dezelfde klachten toen omeprazol gegeven.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:26

Mizora schreef:
Hoe zwaar is je paard, Lot? Gaat het om Diva?

Klopt, gaat om Diva. Volgens de arts is ze ook te zwaar, geen idee hoeveel ze weegt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:01

Diva is een paard van 1.63, dus waarschijnlijk weegt ze zo'n 550-600kg. Dat betekent dat ze vrijwel een hele tube pepticure (600kg) per keer moet krijgen. 2 dagen een halve en daarna een derde gaat onvoldoende zijn. Dat kan hoogstens werken als je haar minimaal 4 uur geen eten geeft vooraf (óók geen ruwvoer!) omdat dan de benodigde hoeveelheid omeprazole lager is, maar dat kan wel weer op andere punten nadelig zijn. Hiermee krijg je dus geen eerlijk beeld of omeprazole bij haar helpt.

Ik zou dus beginnen met minimaal 2 weken lang vrijwel een hele tube te geven of over te stappen op de zakjes/bulkverpakking en dan 4 zakjes (schepjes even afwegen, ze moet 10g hebben maar hoeveel er in een schepje gaat wisselt). Met 2 weken zie je vaak wel verandering, dan moet je nog minimaal 2 weken volledige dosis geven en daarna rustig afbouwen verdeeld over minimaal 2 weken, liever langer.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:31

Edit: Niet meer van toepassing
Laatst bijgewerkt door SteffiiY op 04-01-17 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:45

SteffiiY schreef:
Gezien ik de abler korrels met geen mogelijkheid meer bij mijn merrie naar binnen krijg ben ik overgestapt op de vloeibare vorm.

Ik heb nog 18 abprazole en 54 zakjes abactive van abler liggen.
Iemand interesse?

Ik heb wel intresse heb je een pb gestuurd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:31

Mizora schreef:
Jade, wat voer je nu precies? Aan medicatie/krachtvoer/ruwvoer/supplementen in zowel soort als hoeveelheid. Want vaak valt daar toch nog wel wat in te schuiven voor een optimaal resultaat en dat kan per paard verschillen.

ze staat op stro met droog hooi, 300g vitaminebrok + 100g build & glow + 3/4 tot 1kg zetmeel arme muesli + kwart schep speedibeet, ben nu aan het overstappen van de muesli naar equine sensitive van D&H.
ze krijgt maag support van de groene os bij het voer en 2 zakjes abler. overdag heeft ze niet continu hooi tot haar beschikking, maar ze kan wel altijd op stro knabbelen, en dat doet ze ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:48

Weet iemand wat omeprazol precies is? Ik slik het zelf, maar bij de samenstelling staat dat het hoofdbestanddeel omeprazol is.

Als ik naar een maag support kijk is het bijv magnesium en calcium.

Ga je naar de kruiden kant, kom ik veel goudsbloem tegen.

Ons paard hebben we na heel lang zoeken, toen een langere tijd met chinese kruiden behandeld. Ik had zelf nog nooit iets in die richting gezocht, maar de ''gewone'' veearts wist niks meer en gaf alleen maar prednison.

Ondanks 24/7 goed hooi, veel vrije beweging met andere paarden en gastro+ lijkt het toch weer te spelen. Een scopie zie ik zelf niet zo zitten. Hem nuchter zetten tussen zijn vrienden lijkt me echt een ramp. Daarbij heeft hij juist wel goede trek.

Ik kan wat van de veearts nemen, maar wil eigenlijk nu alleen iets ondersteunend geven om te kijken, of er een reactie is. Dan kunnen we altijd nog een scopie doen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:53

De makkelijke naam voor het molecuul 5-Methoxy-2-[(4-methoxy-3,5-dimethylpyridin-2-yl)methanesulfinyl]-1H-benzimidazole

Het is daarmee dan dus anders dan de stoffen die een verzachtende werking voor de maag hebben. Of dit molecuul ook een secundaire plantstof is weet ik zo gauw niet, dan moet ik meer doen dan suf een stofnaampje door Google gooien.