Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tancreda4 schreef:Ik deed maar 7 dagen met m'n flixotide puffer. Maar had ook een groot paard. Gebruikte een babyhaler, voor 3 tientjes bij de apotheek gehaald. Toch even wat prijs vriendelijker dan die equihaler en vond hem ook prettiger in gebruik (heb ook even de equihaler gehad). Op die manier komen de corticosteroïden ooo voornamelijk in luchtwegen en niet algehele prednisolon nodig. Mijn merrie liep op de weide en ik durfde gewone prednisolon niet aan. Dat kreeg ze alleen als ik meerdere dagen achter elkaar niet zelf kon komen om te puffen. Dan kreeg ze wel de pillen.
LinSa schreef:Klopt! Dan gebruik je inderdaad alleen het masker en niet het motortje. Werkt wel fijn vind ik. Het motortje gebruik ik dan weer om zout te verdampen als dat nodig is.
Ninx schreef:LinSa schreef:Klopt! Dan gebruik je inderdaad alleen het masker en niet het motortje. Werkt wel fijn vind ik. Het motortje gebruik ik dan weer om zout te verdampen als dat nodig is.
Dit vind ik interessant, maar krijg geen goed beeld.....
Hoe gebruik je de flexineb voor de flixotide? Heb je misschien een foto? superrrdank!
LinSa schreef:[
Ik heb zelf geen foto maar ik hoop dat ik het zo duidelijk uit kan leggen.
[ [url=m/P9NBLr.png]Afbeelding[/url] ]
Normaal gesproken zit de cup aan het einde van de kamer vastgedrukt in de 'inlet valve'.
[ [url=m/gwTRvR.png]Afbeelding[/url] ]
Er is een opzetstukje (adapter) beschikbaar, een soort rubberen ring die je hierin kan drukken. Dit heet als ik het internet moet geloven een MDI adapter.
[ [url=m/cOv7Fw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze dus. De puffer kan je in dat gat vast duwen en vervolgens puffen. De flixotide gaat dan door de kamer naar het masker waar het wordt ingeademd. Je hebt hiervoor je motortje dus niet nodig. Puf maakt wel een hol dof geluid als je puft, mijn pony vond dat niet fantastisch.
Fangio schreef:230 inderdaad...
Ik geef de flixotide met een voorzetkamer, maakt die van mij geen probleem van, die staat geduldig te wachten tot er weer een stukje wortel tevoorschijn komt, die equihaler is lastiger vind ik zelf. Vooral omdat die per se in het linker neusgat moet, dat werkt tegen mn hand voor mn gevoel (gaf de flixotide altijd in z'n rechterneusgat daarom)
Bij mij is het een beetje laatste redmiddel, alle tests zijn zo'n beetje gedaan (oa BAL spoeling, allergietest, arterieel bloedgas) alles is prima en niks te vinden maar de hoest blijft...
ElCid schreef:@Fangio, ik heb het hele verhaal gelezen over de equihaler; het is erg jammer dat nu er dus een goedkeuring aan hangt voor paarden het spul opeens zoveel x zo duur wordt! alleen omdat er een plastic wegwerp inhaler bij geleverd wordt en het woord "paard" er bij komt te staan.
De Flixotide is rond de 30,- , soms wat meer, als je deze gewoon bij de apotheek haalt met een recept van de DA. Als je het bij de DA haalt betaal je snel 2 x zo veel. Daar zijn wij in het begin ook ingestonken![]()
![]()
Maar het is en blijft inderdaad een lastige materie en soms is het lastig om de vinger te leggen op waarom een dier opeens verslechterd. Net als bij humane allergieën kunnen ook andere factoren als stress, verlaagde weerstand ( darmen!) meespelen. Ons paard krijgt regelmatig een kuur met levende gisten en dat lijkt hem ook goed te doen.
Floorg18 schreef:Fangio schreef:230 inderdaad...
Ik geef de flixotide met een voorzetkamer, maakt die van mij geen probleem van, die staat geduldig te wachten tot er weer een stukje wortel tevoorschijn komt, die equihaler is lastiger vind ik zelf. Vooral omdat die per se in het linker neusgat moet, dat werkt tegen mn hand voor mn gevoel (gaf de flixotide altijd in z'n rechterneusgat daarom)
Bij mij is het een beetje laatste redmiddel, alle tests zijn zo'n beetje gedaan (oa BAL spoeling, allergietest, arterieel bloedgas) alles is prima en niks te vinden maar de hoest blijft...
Hier helaas soort van hetzelfde. In eerste instantie was er wel wat gevonden (longbloeding), maar deze is behandeld en is ook niet meer terug gekomen. We hebben al allemaal testen gedaan, veel scopies en spoelingen maar er komt niet duidelijk iets naar voren wat de reden kan zijn dat hij nog hoest met aandraven. (dit was in eerste instantie met de longbloeding ook het enige symptoom)
Fangio schreef:Hier is zelfs nooit wat gevonden en hij is ook meerdere keren gescoopt en kliniek e.d. Zo ontzettend frustrerend als je niet weet wat het is en dus ook niet weet waar je nu goed aan doet.
Lootje1991 schreef:Ik kreeg deze ook aangeraden door mijn da maar ook niet voor gekozen. Ik vind het ten eerste best duur. En ten tweede vind ik het nog best moeilijk om te doen. Paard vind ook niet fijn en ben dan afhankelijk van m’n stal eigenaresse want moet eerste 5 of 6 dagen 2x per dag.
Ook heb ik wat verder gelezen en word er dus geadviseerd om zelf een masker te dragen
[ [url=m/SQbsgq.png]Afbeelding[/url] ]
Bron: https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf
fjordjes schreef:Sinds half april hoest mijn paard ook. Hij heeft een kuur ventipulmin gehad van 14 dagen en toen ging het beter, hoestte niet meer. Na de kuur m'n paard weer rustig opgepakt met grondwerk in stap. Hoest ook vaak bij het aandraven, vriest een paar keer en dan is het weg. Helaas hoest hij nu weer. Hij staat ruim 12u per dag buiten. De hoest is echt een droge hoest, komt geen slijm bij. Iemand een idee wat ik nog kan doen?
Floorg18 schreef:fjordjes schreef:Sinds half april hoest mijn paard ook. Hij heeft een kuur ventipulmin gehad van 14 dagen en toen ging het beter, hoestte niet meer. Na de kuur m'n paard weer rustig opgepakt met grondwerk in stap. Hoest ook vaak bij het aandraven, vriest een paar keer en dan is het weg. Helaas hoest hij nu weer. Hij staat ruim 12u per dag buiten. De hoest is echt een droge hoest, komt geen slijm bij. Iemand een idee wat ik nog kan doen?
Heb je al een keer een scopie en spoeling laten doen? Anders zou ik dat gaan doen
[***] schreef:Dit jaar een allergietest laten doen en daar kwamen wel leuke dingen uit ... Vandaag wordt er gestart met een desensibilisatie-kuur, maar omdat die natuurlijk niet meteen werkt zit ik te zoeken naar tijdelijke symptoombestrijding om het de pony wat makkelijker te maken.
[***] schreef:De test is gewoon via de dierenarts, via een bloedonderzoek.
Buisje gaat naar Artuvet, daar voeren ze de test uit en maken ze ook de kuur aan de hand van de resultaten. Je krijgt dan een flesje met de allergenen waar je paard positief op is, en die moet je met een bepaald interval en een bepaalde hoeveelheid inspuiten, gewoon onderhuids. Dit doe je als eigenaar dan zelf. Je begint met 0.2 ml en eindigt na een bepaalde periode met 1 ml, wat je dan elke maand nog moet inspuiten als onderhoud.