[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:15

een veulentje jaaaaaaa zou ik wel willen hahahahaha maar dat neemt ook weer aardige kosten met zich mee en .. ik ben niet in de luxe positie om twee paardjes te kunnen onderhouden maar ik ken mezelf en zou het niet graag weg doen pfffff moeilijk allemaal en ... een veulen zou er pas volgend jaar weer in kunnen dus wie weet als ik de loterij win of of of je weet maar nooit .... :D

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:17

is het dan niet zo dat er elk jr een veulen in zou moeten of is het na 1 veulen afgelopen met de klachten?

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:23

eerlijk gezegt denk ik dat je er dan elk jaar een veulen in zal moeten stoppen, als het veulen eruit is is de normale hormoonhuishouding erweer dus daar zijn dan de klachten weer .....
Ik merk dat je met exceem steeds weer tegen iets anders aan loopt althans zo ervaar ik het nu waarschijnlijk omdat het helemaal nieuw voor mij is ........ heb allerlei zalfjes en middeltjes gebruikt van Tea Three tot Be-Fix en toen een deken erbij en nu schuurt haar deken dus weer een borstbeschermer erbij , toen de omega olie erbij en nu dus weer iets voor de hormonen want die veroorzaken ook weer jeuk .......... :(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:53

ik denk dat je je eerst volledig moet richten op de problemen met de hengstigheid.

Zoals al werd gezegd, zit er geen cyste van binnen?
Dat zou ik echt uit laten zoeken voordat ik naar middelen greep.

En weet je, misschien ligt het 1 wel verbonden met het ander.
Dus wie weet, als je dat voor elkaar hebt, dat de eczeem ook vele malen rustiger is.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:14

@ CS: ja die test heeft bewezen dat bij deze excemer de drainage + Derfen echt werkt!

En zo moet iedereen zijn/haar specifieke aanpak zien te vinden.

@ Opisop: nee, ik heb hem nooit onder een deken gehad maar ben na 1 flesje drainage gestopt. Na 5 dagen was het schuren in alle hevigheid terug. Toen drainage weer opgebouwd naar twee x per dag en nu afgebouwd naar 1 x per dag. Prima advies van CS want dit gaat super! Derfen alleen is niet voldoende en Drainage alleen ook niet. De combinatie doet het 'm (in dit geval).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:44

voor de wanhopigen: zo was ik ook, en je ziet hoe indi er nu uit ziet. indi had over haar hele lichaam wonden van het schuren. Als 1 jarige al. Vanaf toen al begonnen met deken. En nu ook voeding. Gewoon geen fruit e.d.. Verder heb ik een hoop smeersels geprobeerd, maar dat hielp niet tot nauwelijks. ook de homeopatische dingen zag ik geen effect van.
Nu, 5 jaar later zie je wat voor prachtbeest het is geworden ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:23

Ieder paard heeft zijn eigen aanpak nodig.

Voor veel gevallen volstaat een goed dieet en een deken.
En anders is het even de juiste balans vinden.
Misschien met hulp van bepaalde medicijnen, of bepaalde voedingsstoffen.

Overigens ter informatie,
die van mij staat nu al dik 2 maand op om de dag drainage, gaat ook nog super.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:11

hahahahah ja wanhopig word ik er soms wel van hoor maar dit komt denk ik ook omdat ik mijn paardje pas heb en echt een leek ben op exceem gebied :o ... Elke dag als ik aankom is het eerste wat ik doe .. ik vlieg de stal in om de staart te bekijken, dan de manen en de voorpluk voordat ik ook maar iets heb gedaan aan mijn paardje schaam schaam .... Mijn paardje krijgt elke dag twee kilo peen en een kilo appels en 2 sinaasappels wij zitten zelf in het fruit vandaar de hoeveelheid , kan dit ook de exceem dan verergeren ? En nu ik toch ben begonnen met vragen ... is het zo dat de exceem swinters weg is omdat die muggen er dan niet zijn ... herstelt alles dan ? ? Sorry als mijn vragen wat dommig overkomen :P Ik heb besloten om mijn paard eerst verder te laten nakijken voordat ik met de hormonen ga rommelen ... weten jullie wat de veearts tegen mij zei toen ik voor de eerste maal een veearts bij mijn paardje liet kijken voor haar staart : ... je moet maar eens nadenken of je haar zonder staart ook nog zo leuk vind die opmerking blijft mij zo bij joh ik kreeg toen wel een detox kuur en de omega 3-6-9- olie , nogmaals bedankt voor al het advies ! !
Laatst bijgewerkt door lemon71 op 07-09-10 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:22

oeh, die peen en appels moet je echt mee stoppen.
weet je ,ze zijn wel gezond,maar er zit ook een hoop natuurlijk suiker in.
en veel eczeempaarden zijn juist gevoelig voor suiker.

mijn pony krijgt ze echt helemaal nooit,maar die mist het ook niet hoor!
een sinaasappel is dacht ik best goed,en zou ik ook niet weten of je dat moet laten staan.

vertel es hoe je dier verder gehouden word?
staat het overdag op gras en snachts op stal?
op hoeveel gras staat je dier en is het goed op gewicht of juist te dik?

lees deze site ook eens goed door,staan hele goede adviezen in en ik denk wel alles wat je weten wilt
http://www.zomereczeem.info/

staat alles op over oorzaak,wat je kunt doen enzovoorts

met een veulen er in hoef je trouwens niet eens wat op te lossen.
wij hebben er juist 2 staan die vreselijke jeuk krijgen als ze drachtig zijn!

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:31

okey dan ... ik wist dus echt niet dat die appels en peen zo slecht waren :o ga er dan maar per direct mee stoppen of over naar een appel en een peen per dag ....
Mijn paard staat in een stal met binnen en buitenluik op stro, ze kan op het land maar ze vind dit dus echt helemaal niet leuk , toen ik haar net had zette ik haar wel op het land maar ze gaat na en half uur voor het hek lopen rennen en dan wil ze naar stal, ze heeft hierbij een keer een flinke wond opgelopen en toen heb ik besloten haar niet meer op het land te doen maar hiermee doe ik haar volgens mij echt geen verdriet.

Ze krijgt twee maal per dag kuil en twee maal per dag bix en een maal per dag muesli.
Ik denk dat ze wel iets te dik is hoor maar het is ook wel een erg rond gebouwd paard ik ben geen fanatieke bokker dus weet niet of ik hier zomaar een foto van haar mag plaatsen en eerlijk gezegt weet ik ook niet hoe dit moetm uiteraard ga ik vanavond de link die je hebt gestuurd doorlezen !

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:46

helemaal niet op het land??? stond ze alleen? of met een maatje?

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:04

Ik heb wat het land betreft echt alles geprobeerd juist omdat ik het zo belangrijk vind dat ze het land op kunnen ... in haar uppie , met merries, met ruinen, met maar een paardje erbij maar niets kan haar geruststellen ze wil gewoon echt niet en ze werd ook heel erg nerveus van de vliegen ook met deken dus tsja helaas staat ze nu niet meer op het land, ik wil het in mei wel weer gaan proberen met het nieuwe weiseizoen maar tot oktober blijft ze op stal (van mei tot oktober is het bij ons weideseizoen op de pensionstal)

@ Ellepel ... echt super bedankt voor de link ik kan er echt wat mee ! !

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:06

Ik denk ook dat mijn paardje niet op het land wil omdat ze het gewoon echt niet gewent is, ze is 11jaar en ik heb haar 4maanden en bij haar vorige eigenaar stond ze nooit op het land alleen in de paddock dus een kwestie van wennen misschien ? ? ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:13

komt ze er nu wel uit bij jou dan of staat ze hele jaar rond op stalarrest? :o
Heeft jouw paard wel vriendjes gemaakt al?
Anders af en toe ook op de wei iets doen, rijden/longeren als dat kan? Dan kan je paard al wel wennen aan het in de wei zijn zonder dat je haar daar meteen achterlaat.
Verder is het denk ik gewoon een kwestie van wennen en niets van aantrekken; vriendje erbij zetten en weggaan (althans dat zou ik doen, mits je paard niet uitbreekt).

Die van mij komt ook amper op het land, hoogstens een uurtje per week denk ik.
Maar staat wel in kuddeverband 24/7 buiten in grote paddock (jaar rond).
Volgend jaar mag hij van mij al wel wat eerder af en toe op het gras, nu wilde ik eerst alle factoren wat betreft voeding hetzelfde houden omdat wij nog zoekende zijn naar een goede oplossing voor zijn eczeem. Bij ons gaat iedere dag een groep paarden (dus 1 paddock) op het land en 1 dag de manegepaarden. Wisse blijft dan gewoon in de paddock, soms zet ik hem na het rijden even een uurtje erbij als ze net toevallig die dag op het land staan. Hij vindt het natuurlijk wel fijn op het land en nu het met zijn eczeem ook goed gaat mag hij er van mij ook wel wat langer op hoor.
Volgend jaar nadat er eerst een tijdje paarden op hebben gelopen en de dikste voeding uit het gras is, mag hij wel met de kudde mee het land op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:14

ellepel schreef:

Ik weet het.. maar ik moet bv fysio oefeningen doen met Bregh, rek en strek, en dan krijgt ze nu óf elke keer een stukje appel óf een plakje wortel. Dus zeg maar 2x per week een appel of een winterwortel. Ik heb me al suf gepeinsd wat ik kan geven in plaats daarvan, want zonder beloning nokt ze er gewoon mee, en ze heeft de oefeningen wel nodig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:52

een plukje hooi in je hand? doet die van mij ook alles voor ;) eten is eten...

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:22

Mijn paardje stalarrest ? ? ?? Nou ik denk het niet , ze komt elke dag in de paddock (zand) en ik rij haar bijna elke dag ..... en als ik niet dressuurmatig rij ga ik lekker naar buiten of nogmaals lekker los in de paddock of ik longeer haar, vaak ga ik met haar buiten grazen nee stalarrest absoluut niet. In de paddock staat ze ook met verschillende paardjes en dat gaat redelijk goed maar, het blijft gewoon een echte merrie die snel lelijk tegen een ander paard doet mijn paard heeft de bijnaam PITTBULL :o
ik denk echt dat ze gewoon niet gewent is hele dagen op het land te staan en ik heb het in het begin doorgezet maar ........ toen kwam ze er met een flinke wond vanaf en toen was voor mij de maat vol ... in mei ga ik het weer proberen ..... Ik hoop ook volgend jaar de exceem klachtten wat meer onder controle te hebben. ..... ga je zo ff een pb sturen voor wat artikelen uit je shoppie *D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:26

ikenindi schreef:
een plukje hooi in je hand? doet die van mij ook alles voor ;) eten is eten...

Echt niet, in haar opinie:... er is eten en er is beloning en daar zit wel wezenlijk verschil in :D , plus dat sommigen van die oefeningen vrij snel achter elkaar doorgaan, en als ze dan elke keer eerst een pluk hooi moet wegkauwen... Ik heb wel eens zitten denken aan grove brokken, maar dan zit je weer met de suiker enzo... wat gebruiken jullie bv voor eet beloning?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:39

Ik doe met mijn pony clickertraining en dan gebruik ik wel brokken. Hij krijgt dan subli ponybrok. Daar doet hij echt alles voor!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:43

ikenindi schreef:
verstikking? ik dacht dat de rsih zo goed was?

Ja, op het begin kon ik de manen echt met bosjes tegelijk van de schoft af halen. Maar daar had ik dan nog niet zoveel moeite mee. Maar verder de zomer in vielen de manen halverwege de manenkam ook uit. Die lagen dan echt op de manenkam. Inmiddels kan je echt op de huid kijken met af en toe wat langere stukken manen tussendoor.

Nu is het wel zo dat de deken bij klaartje wel iets strakker om de hals ligt dan hoort, vooral als ze aan het grazen is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:59

Breghje schreef:
ellepel schreef:

Ik weet het.. maar ik moet bv fysio oefeningen doen met Bregh, rek en strek, en dan krijgt ze nu óf elke keer een stukje appel óf een plakje wortel. Dus zeg maar 2x per week een appel of een winterwortel. Ik heb me al suf gepeinsd wat ik kan geven in plaats daarvan, want zonder beloning nokt ze er gewoon mee, en ze heeft de oefeningen wel nodig.

Je kan ook een stukjes gedroogd brood of komkommer gebruiken. De paarden hier vinden komkommer erg lekker.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:25

Flosje446 schreef:
Breghje schreef:

Je kan ook een stukjes gedroogd brood of komkommer gebruiken. De paarden hier vinden komkommer erg lekker.

Brood ben ik geen voorstander van, maar komkommer ga ik zeker proberen! Bedankt voor de tip!

Anneke1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:07

Ik heb 2 Tinkers Moeder en Zoon,beide met zomereczeem.Ik had borstels in de stal,vorig jaar er uit gehaald,ze schuurden zich er aan kapot.Bij mij kunnen ze nu nergens meer aan schuren.Behalve dan door te rollen in de wei of elkaar te knabbelen.Ik had al allerlei smeerseltjes geprobeerd en ook knoflookolie,niks hielp.
Nou heb ik ze in september 2009 laten enten met Insol dermatophyton.Eigenlijk te laat in het seizoen,maar ik wilde dat hun afweer alvast gestimuleerd werd.Afgelopen februari maart weer laten enten,hier mee.Het bestaat uit 2 entingen,eerst 1 en dan zo'n 3 weken later nog 1.Dit moet elk jaar weer.
Eigenlijk is de Enting bedoelt tegen schimmel aandoeningen,maar veel paarden met Z Eczeem,hebben er baat bij.
Die van mij dus ook,ik heb ze dit jaar veel minder onder de deken gehad en heb al sinds half augustus geen deken meer bij ze op.
En dat terwijl ik naast een bos woon.

Het is wel een dure enting,ik ben per paard 150 euro kwijt,maar dat heb ik er wel voor over.
Trouwens even een tip voor degenen die het nog niet wisten,
Zo lang de wind uit het Noorden -Oosten waait of noord oost maakt niet uit als er maar Noord of Oost bij zit ,dan kun je je paard rustig zonder deken zetten,want dan zijn die rotmugjes er niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:31

even snel een berichtje: Wisse heeft niet geschuurd en de jeuk was alweer weg, en dat nadat ik alleen vrijdag de Derfen heb gesmeerd :D
*blij blij blij!*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:36

echt, geef liever wat brok, dan al dat fruit!
Een streng dieet zou weleens wonderen kunnen doen in deze situatie.

En op het land, gooi haar er gewoon een uurtje in, en ga erbij zitten met een stoeltje, zodat ze niet alleen is.
En met anderen paarden, tja, die van mij is net zo erg hoor.
Die staat gewoon met 2 anderen, in een wat ruimer weiland zodat ze van elkaar weg kunnen lopen.
Zodra ze bij elkaar komen is het even goed mis, maar daar leren ze wel mee omgaan.

Paddock is niet verkeerd hoor, zeker niet!!
Maar wel met maatjes en niet alleen.

Ik denk dat je er goed aan doet om eerst eens een goed dieet te beginnen.
En dan vanaf volgend jaar een gehele aanpak inclusief deken etc.