Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:03

geerke schreef:
Pablo verkleurt met het uur meer oranje...er klopt gewoon iets niet.
Is soms 'moe' en dan een aantal dagen weer normaal.
Zijn vacht is gewoon niet mooi,ondanks gekookt lijnzaad iedere dag(al vierjaar)en een strak ontwormschema.

Geerke; de vacht van een paard kan ook zo veranderen van kleur door een tekort aan koper. Weet je zo of hij per dag voldoende koper binnenkrijgt door ruwvoer en/of aanvullend mineralen- of krachtvoer?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:49

Peter gaat sinds een week niet goed.
Dat plekje in z'n hoef waar ik het laatst over had, heeft zichzelf weer terug getrokken. Maar hij loopt sinds een week erg slecht en nog erger, hij eet praktisch niets meer.
Volgens mij zit het moeilijke lopen deze keer niet in z'n hoeven, ik kan bijv. nl. gewoon hoevenkrabben en het 'loopje' is anders dan bij last van z'n hoeven ... maar meer in z'n lichaam/spieren. Z'n lichaam, vooral de bovenlijn, is keihard ... hij had immers de hele zomer al die rare hobbels en bobbels (vetverdelingen). Dit is hetzelfde als toen hij die acute aanval een paar jaar terug kreeg, en de Cushing is geconstateerd (alleen toen ook nog spiertrillingen en zweten erbij). We dachten toen eerst dat ie spierbevangen was.
Ik weet alleen niet zo goed hoe hem te helpen, hij krijgt bijv. al de hele zomer magnesium bij. Ik heb eergister wel toch maar de stap genomen en hem een half pilletje pergolide meer gegeven, nav het verhaal wat hier paar dagen terug is geplaatst (kleine pony op 2mg, Peter zit nu dus op 1,5mg). Misschien dat het de symptomen toch weer wat weg neemt. Maar op deze manier kan het niet lang zo doorgaan. Ben d'r heel verdrietig onder, het ging deze zomer echt zo ontzettend goed .. en dan poets-bam is het in een week afgegleden naar dit ;(
Ik vind het zo frustrerend ook, ik wil hem helpen en van alles voor houden om te eten ... maar hij neemt het gewoon niet aan.
Hij kijkt je wel schooierig aan, maar als je hem dan wat voorhoud dan draait z'n hoofd ervoor weg. Behalve dan die rare tik van zout eten, die is weer terug.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:54

Het is niet zo vreemd dat de dosering soms bijgesteld ( verhoogd) moet worden. 1,5 mg is nog steeds laag - ik ken al mensen met paarden op 5mg en zelfs 8 mg! Ik zou inderdaad even blijven verhogen en afwachten of het beter wordt. Zeker weten doe je het natuurlijk pas als je opnieuw bloed laat testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:07

jcristina schreef:
geerke schreef:
Pablo verkleurt met het uur meer oranje...er klopt gewoon iets niet.
Is soms 'moe' en dan een aantal dagen weer normaal.
Zijn vacht is gewoon niet mooi,ondanks gekookt lijnzaad iedere dag(al vierjaar)en een strak ontwormschema.

Geerke; de vacht van een paard kan ook zo veranderen van kleur door een tekort aan koper. Weet je zo of hij per dag voldoende koper binnenkrijgt door ruwvoer en/of aanvullend mineralen- of krachtvoer?

hij krijgt dagelijks vitaminen en mineralen supplement...ik zal eens kijken of er koper inzit.
Bedankt voor de tip!

Lappie-lap@....klinkt niet goed :(:) Arme Petertje,arme jij...
Hopelijk trekt het bij met een iets hogere dosering?Jammer dat het even duurt voordat je effect ziet.
En omdat hij nu zo slecht is dat natuurlijk helemaal moeiijk....moet je gedult hebben of er een punt achter zetten |( Zo moeilijk dit |( |(

Pablo had gisteren een slokdarmverstopping :(
Hij eet,hoest,loopt achteruit met zijn hoofd omlaag....doet raar met zijn mond,ogen draaien weg.
Dus ik schrik me rot,en ga voorzichtig zijn slokdarm masseren naar beneden toe.
Voel daar inderdaad een bult,hij slikt zelf ook een aantal malen en ik hoor het zakken.
Pffff....Ik heb dit nog nooi gehad :o
Even nog getwijfelt of ik de da moest bellen,maar daarna was hij weer in orde.
Eten nog natter gemaakt en hem nu op hoogte in zijn voerbak gegeven.
Hij at al een paar jaar van de grond(cementbak)
Een uurtje daarna nog wezen kijken....niets aan de hand,helemaal vrolijk met veel praatjes ;)

Vanochtend alles o.k...hij heeft gewoon gegeten....op hoogte :D
Ik heb het idee dat hij wat vocht vasthoudt in zijn hals.

Het rare is dat ik met dit soort dingen in ene een paar jaar ouder wordt....en ik ben al vrij oud,dus het schiet lekker op ;)

Jee....8 mg?Dat wist ik niet.
Dat dat kon bedoel ik.Begrijp wel dat je het dus steeds moet bijstellen omdat het lichaam er aan went.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:55

@ Jannepauli .... 8 mg?! :wow: Heb tot nu toe altijd gedacht dat 1,5/2 mg wel zo'n beetje max is, bij een paard dan.
Peter is maar 1,24m. Hij is begonnen op 1mg en is altijd op die dosering gebleven, heb 1x geprobeerd naar 0.5 terug te gaan .. toen was ie al een hele poos heel goed. Maar toen raakte het weer helemaal in de war. Dus daarna maar niet weer geprobeerd. Ik dacht altijd dat je de pergolide niet veel meer moet gaan geven, omdat het daar te 'agressief' voor is. Heb er zelf wel eens eerder aan gedacht, te verhogen in slechte periode .. maar durfde niet. Toen ik jouw stukje over hoe het in Amerika gaat las, dat een kleine pony ook daardoor op een hogere dosering wordt gezet ... toch nu maar gaan proberen. Iets anders kan ik nu eigenlijk ook niet doen.
Ik weet niet hoe ik verstijfde/vetgedoe weg kan krijgen. Mss toch maar weer Vit. E gaan geven, daar wilde de DA begin v/d zomer hem op hebben oor die vetplaten. Ook gedaan, maar het trok niet weg ... daarna overgegaan op Equitop, die toevallig dan 2 weken geleden op is geraakt.

@ geerke ... slokdarmverstopping, eng gezicht idd! Pensionpaard bij ons had er ook regelmatig last van. Gelukkig lijkt Pablo weer wat opgeknapt :)
hihi, voel mezelf in zulke tijden ook 'ouder' worden .. wat een zorgen bezorgen de paarden je zo steeds :P

Oh ja, Peter eet dan wel vrijwel niets .. hij drinkt wel, te veel vind ik. Had ie de vorige keer ook toen die bijna niets meer at en abnormaal zout wilde hebben (andere perioden taalt ie er niet naar). Heb de automatische drinkbak buiten maar omgegooid, dan maar op controle via emmers ... als ie daar niet te veel mee om gaat gooien :o
Oh ja, en het enigste andere wat ik hem nu vaak toe kan krijgen zijn suikerklontjes ... ook erug gezond :roll:

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:24

Lappie, je kunt altijd voor de zekerheid met je DA overleggen maar eigenlijk moet je het zo zien: Cushing is meestal veroorzaakt door een tumor of andere de-regulering van de hypofyse. De hypofyse genereert dan een disbalans in de hormoonhuishouding. Hoe erger de disbalans van de hormoonhuishouding, hoe meer deze bijgestuurd moet worden en dus wordt de dosering van pergolide verhoogd. Het is helaas zo dat pergolide niet kan genezen, het kan alleen maar 'bijsturen' om het voor het paard of de pony, zolang als het gaat, dragelijk te houden. Helaas komt er ooit een keer een einde aan maar.. dat kan gelukkig héél lang duren. Ik ken inmiddels heel wat mensen met Cushingpaardjes die vér over de 30 zijn.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:01

Wat vervelend Lappie dat het weer minder gaat. Dat lijkt me heel lastig als ze niet willen eten.
Wat zit er in dat Equitop wat nu op is? Kan dat er eventueel ook mee te maken hebben?
Hopelijk knapt hij snel weer op met een hogere dosis.

En Geerke wat schrikken zeg. Lijkt me echt heel eng om te zien. Goed dat je meteen doorhad wat er aan de hand was! Wanneer wordt Pablo nou getest? Of heb ik dat gemist?

Ik ben gisteren weer bij mijn paardjes geweest, we waren een week in Nederland daarvoor. Aurora heeft nu voor het eerst haar pilletje gehad, ben benieuwd of het snel aanslaat. Ben toch begonnen met 0.25 mg, wil het de eerste paar dagen voorzichtig doen. Gisterenavond laat en vanmorgen merkte ik in ieder geval nog niks aan haar.

Moet nog soort van in discussie met de stalhouder, zij hebben haar afgelopen week 's ochtends metacam gegeven (in opdracht) maar hij klaagde nog steeds dat ze 's ochtends niet uit stal wou komen en geen voeten wil geven. Maar 's middags loopt ze dan als een trein naar binnen. Dus voorzichtig geopperd of ze geen geintje met hem aan het uithalen is := maar daar wil hij niks van weten. Ok, andere optie is dat ze 's ochtends nog te stijf is maar toen had ik al aangegeven dat ze dan 's avonds de metacam konden geven, omdat het misschien anders al uitgewerkt was in de ochtend als er 24u tussen zit. Maar dat willen ze niet want de veearts had 's ochtends gezegd :?
Dus... vanmorgen zelf maar even vroeg opgestaan om zelf te zien hoe ze dan loopt 's ochtends, maar bij mij is er dus niks aan de hand, ok ze is de snelste niet maar ze kon prima 20 sec op allebei haar voorvoeten staan, en liep ook gewoon mee naar buiten zonder treuzelen. Dus ik ga toch voor optie 1, maar ja, zeg maar eens tegen iemand dat hij een minishet niet aankan := en hun eigen paarden ook niet eigenlijk := maar hij is net zo blij dat hij het een beetje door begint te krijgen.

Echt heel lastig communiceren met die man... als hij iets in zijn hoofd heeft is dat de waarheid, en als ik dan probeer uit te leggen dat ik dingen anders doe omdat dat in mijn ogen beter is voor Aurora, ziet hij elke keer weer kans om het na te vragen bij veearts, hoefsmid enzo. Heel irritant. Maar ja ze moeten wel voor mijn pony's zorgen (en dat doen ze verder prima overigens) dus kan niet te duidelijk zeggen wat ik er van vind. Lastig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:06

lastig verhaal....je bent afhankelijk van deze mensen en paardenmensen horen niet graag dat ze het niet goed doen ;)
Wel raar dat ze met jou wel vlot meeloopt.

Pablo wordt vrijdagochtend gestest.

Ben jij al begonnen met de pergolide?Kan dat samen met metacam?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:33

Spannend! Hopelijk kun je er wat mee.

Tja hij is gewoon niet zo handig met paarden. Dat hij er uberhaupt naar omkijkt is bijna helemaal de "schuld" van Saros (mijn andere pony), die heeft hem in het begin helemaal ingepakt.
Voordat ik op stal kwam hielp hij helemaal niet mee met de pensionstal, en iedereen deed alles zelf. Dat kan ik niet ivm werk, dus zetten zij mijn pony's om de dag buiten/binnen, voeren etc. Daar is hij mee gaan helpen en zo is hij het heel leuk gaan vinden. Maar goed, hun Welsh-A'tje loopt standaard met een omweg naar stal via de hooibak := hun nieuwe verzorgtinker gooit hem gewoon omver tijdens het hoevenkrabben door een pasje opzij te zetten := dus echt goed lukt het nog niet.

Tja en als die van mij dan 's ochtends vroeg nog half slaapt als ze volgens hun schema naar buiten moeten, en ze voelt zich redelijk, dan wordt het een echte shetlander :D

Maar goed, ik kan er gewoon niet 100% zeker van zijn dat het alleen ondeugendheid is. Want ja ze heeft gewoon altijd last van haar voeten. En als er echt niks aan de hand is dan doet ze dit ook niet. Maar het is wel die grens van wanneer ze even een beetje doortastendheid nodig heeft die hij niet ziet, en dat is erg lastig uit te leggen.

Het is ook een behoorlijk cultuurverschil trouwens hoor, ik heb mijn "paardenomgang-opvoeding" van mijn boerenschoonvader en boerenschoonzus gehad. En hij is een rasechte beleefde engelsman.
Het blijft alleen vervelend dat hij alles in twijfel trekt wat ik bedenk. Misschien moet ik toch maar eens wat meer vragen terug stellen :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:35

Oh, nog vergeten. Ze heeft gisterenavond de eerste 0.25mg pergolide gehad.
Heb de veearts van de week gevraagd of dat kon met metacam, en zij adviseerde het de eerste twee weken te combineren. Ik moet van de week weer een paar dagen weg (helpt ook niet mee met het geregel) dus ben van plan het daarna rustig af te bouwen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:20

Het viel alweer mee toch net met de stalhouder, hij was niet heel zwaar beledigd dat het lijkt alsof Aurora hem in de maling neemt. En zijn vrouw is goed mee te praten over medicijnen enzo, die stond erbij dus dat helpt altijd wel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:36

Die zere voeten dat had willy ook in de periode (als ik terugdenk zelfs misschien al een jaar) voordat wij begonnen met pergolide. Dat is helemaal weggegaan. Voor zijn olifantsbeen dat soms terugkeert mogen wij ook gewoon metacam geven, dus die combinatie is goed te doen. Juist injecties e.d. die moeten worden toegediend zijn slecht voor zijn cushings, dan gaat ie ook op andere vlakken vaak weer even achteruit. Nu ik weet dat ik metacam mag gebruiken ben ik een stuk handiger om injecties voor willy te vermijden en het uit de hand lopen van zijn dikke been.

Lappie, als ik het zo lees en hoor, denk ik ook dat je qua dosis omhoog moet. Ik hoop dat hij snel verbetering gaat vertonen. Kijk wat mij betreft is het weer in balans komen van de hormonen altijd te verkiezen boven de evt bijwerkingen van de pergolide. Want je wilt dat de tijd die ze hebben zo goed mogelijk is. Dus niet te bang zijn voor een hogere dosis, als het hem helpt om weer in balans te komen dan is dat veel belangrijker. En uiteindelijk kunnen ze inderdaad een hele hoge dosis krijgen. Maar helemaal ideaal lijkt me dat ook niet, maar controle over de hormonen dat is super belangrijk en een leefbaar leven daardoor. Ik dacht eigenlijk dat Petertje ooit al op een hogere dosis had gestaan?!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:01

Goh Lappie, wat vervelend allemaal. Niet eten is zo frustrerend... Ik ken je paardje natuurlijk niet, maar leef wel erg met je mee. Het is zo confronterend als het het slechter met ze gaat. Sterkte ermee. Ik hoop echt dat hij weer een opleving krijgt.

Fargo, hoeveel krijgt jouw paard nu? En ben je bij de verhoging gebleven, of ben je weer terug gegaan op de 'oude' dosis toen het beter ging.

Heb gisteren weer even genoten van Indy. Ging even zonder zadel, halster en touw een paar rondjes in de bak rijden. Even kijken hoe hij liep. Schik dat hij had! Er was nog iemand aan het rijden die hem even aanmoedigde om even lekker te gaan bokken. En zowaar of hij het hoorde, koppie naar beneden en hop daar ging die dikke kont! haha en hij had zo'n lol en ik ook!

Ow Geerke, wij hebben een paard dat helaas vaak slokdarmverstoppingen heeft. Masseren, maar ook stappen help bij ons om de boel 'los' te krijgen. Misschien als tip.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:52

Hier zijn 1foto van Willy deze zomer. Veel langer haar weer en meer krullen.
Zijn dosis is nu 2 mg, hij weegt ook tussen de 700 tot 750 kg. Voorlopig houden wij deze dosis vast want ik denk dat hij nu gewoon meer nodig heeft om het evenwicht te bewaren. Zijn vacht is al weer korter en compacter

Afbeelding

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:13

Dat is inderdaad een ander beeld dan dat ik van eerdere foto's van Willy gezien heb :j Duurt bij jouw de verbetering van een hogere dosis dan ook weer minstens 4 weken? Net als met het opbouwen bij het voor het eerst pergolide geven?
Peter is op 1mg begonnen en dat krijgt ie nog steeds, hij is paar jaar geleden eens een paar weken terug gegaan naar 0,5mg ... maar dat ging vrij gauw fout.

@ Indy ... mooi vind ik dat, dat ze zich dan zo kunnen vermaken.
Krijg ook altijd een bigsmile als ik Peter ineens met zichzelf zie omprutten en bokken, doet ie bijna nooit meer. Vroeger was het een echt rouwdouwer en irri etter :P
@ gemske ... Equitop is zo'n beetje multi-vitamine & sporenelementen. M'n moeder gaf het haar merries altijd nadat ze geveulend hadden, 1 om goed op conditie te blijven en 2 ze raakten er weer makkelijker drachtig.
Mooi dat je het gesprek goed is gegaan met de stalhouder. Ben zelf erg blij dat ik Peter thuis heb staan, vooral in z'n mindere periodes kost het ontzettend veel extra zorg ... althans, dat maak ik er van :o

Vandaag erachter gekomen dat er soms ook nog wel wat brood in wil, is weer wat.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 30-10-11 23:17, in het totaal 3 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:13

willy ziet er goed uit!
Hoe oud is hij?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:01

Hij wordt 30 jaar (we weten zijn exacte leeftijd niet, hij zou zo tussen de 28 en 30 kunnen zijn) en dit is dus eigenlijk een "slechte" foto van willy ;)
Maar ik moet toegeven, we houden hem altijd goed bij in conditie, hij wordt strak gemonitord

Vergeleken met het voorjaar waarin zijn haar nog onder controle was dan he? MAARRRRRR.. Daar zag je eigenlijk al dat hij alweer door de pergolide aan het breken was want hij had immers al weer golven in zijn haar!!!

Afbeelding

Ik schaam me om het te zeggen maar wij hebben hem in een stap van 0,5 erbij opgebouwd (dus niet in 2 stapjes van 0,25mg) en hij was er een week wat duffiger en warriger van maar niet eens echt, omdat hij verder natuurlijk wel goed in balans en conditie is. Na die week werd hij actiever binnen onze loopstal, weer assertiever dan hij de laatste tijd was, dus weer meer leider en minder afwachtend. Dat valt dan pas weer op als je ziet dat hij zich minder op zijn nek laat zitten.... Dus het gedrag werd snel beter, na een week of 2 a 3 dacht ik al te zien dat hij donkerder werd en dat het haar onder zijn profesorisch geschoren vacht weer rustiger ging liggen (er waren wat langere haren overgebleven zal ik maar zeggen ;-) ). Ik vond dus dat het snel wat deed, maar je bent bang dat je je het verbeeldt...

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:40

Lappie, wat vervelend dat het zo slecht met petertje. Ik vind hem altijd zo'n lieffie.

Zou slobber er niet ingaan?

Mijn shet krijgt hooi etc helemaal niet meer weg en ik ben nu overgegaan om dagelijks slobber (subli) te gaan voeren omdat ik anders bang ben dat ik haar de winter niet doorkrijg. Ze loopt erg goed momenteel maar is dit jaar wel duidelijk magerder geworden ondanks dat ze echt niet minder eten krijgt. De winter is altijd haar betere periode. Ik vind haar fitter ondanks dat ik over haar vacht niet tevreden ben. Ze krijgt nu ongeveer 0,37 mg. Ik schat dat ze tussen de 150-200 kg weegt. Haar chronische sinusitis is er maar wordt niet erger.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:15

Hij kreeg dagelijks slobber, maar dat raakt ie dus niet meer aan ... evenals biks, zemelen, musli, ruwvoer of appels/wortels.
Krijg er nu beetje brood, lucerne, gras en suikerklontjes in.

Hoe krijg je het voor elkaar om 0,37mg te geven, heb je pilletjes van 0,25mg?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:02

ik snijd een pilletje van 1 mg met een scherp mesje in 4 stukken en dan weer in tweeen. Het zal wel niet altijd helemaal goed gaan maar ik merk niet aan haar dat ze er last van heeft. Ik heb de indruk dat 0,5 net wat teveel is. Heb dat een keer geprobeerd maar toen stopte ze met eten. Ik ben nu niet tevreden over haar vacht, maar ze loopt weer wel erg goed voor haar doen. Ik twijfel om weer 0,5 te proberen. Ze is ongevver 150-200 kg

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:27

@nanda: zo doe ik het ook met die tabletten in stukjes!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:40

Ik vind het al lastig om de helften nog doormidden te krijgen op een nette manier :)
Ben nu drie dagen bezig met 0.25 mg, tot nu toe nog geen bijwerkingen gemerkt. Ik ben de komende drie dagen weg dus laat er nu nog even mee doorgaan, dan in het weekend eens kijken wat er gebeurt als ik de voorgeschreven 0.5 mg ga proberen :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:43

Ik gebruik gewoon zo'n klein schilmesje/groentemesje/however je het noemen wil. ik heb deze tabletten end aarbij gaat dat echt heel makkelijk:
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:59

er bestaan pillensnijders, en daarmee kan je vrij makkelijk kleine pilletjes in 4 delen zonder dat ze wegspringen. Iets wat een vriendin me wist te vertellen...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:03

Die pilletjes zien er idd hetzelfde uit als degene die ik heb. Op zich gaat het wel hoor, maar kleiner dan 1/4 gaat het niet worden zonder veel te verliezen denk ik.
Maar goed, mocht ik daarop uitkomen ga ik me eens verdiepen in de pillen met minder inhoud per stuk.