[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:04

lissie_zigor schreef:
maikeltje schreef:
Herkent iemand de plek op onderstaande foto? Is een overblijfsel aan het mokbeen van vorig jaar. Been was vorig jaar ook dik, zat een hardnekkige bacterie in en paard is dan ook met verschillende soorten AB behandeld voor de mok onder controle was. De mok is helemaal weg. De plek is bekeken door diverse da's maar geen enkele heeft een verklaring. Het is onderzocht en het is geen mijt en geen schimmel. Het is begonnen met het verharen. De hele plek werd kaal. Nu is de rand een soort van vettige eeltachtige substantie.
Het breidt zich niet uit en paard heeft er ook geen last van. Maar geen DA herkent het. Ik denk dat het iets met het afweersysteem te maken heeft vanwege de medicatie die ze heeft gehad vorig jaar.
[ [url=m/8wI5zo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo begon het

[ [url=m/97LXpD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tijdje later
[ [url=m/81JOhM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt een beetje op ringschurft? Als dat het is dan krijg je er een goedje voor en is het zo weg, maargoed ik zeg ook maar wat xD

Wel een hele aparte plek! Hoe us het inmiddels met deze plek?

Had deze post nog niet gezien, sorry :o
Maar zal straks een foto maken als ik eraan denk.
Ik was op dit moment iedere week de plek met een goedje tegen mijt en langzaam wordt het minder. De structuur verandert, de huid is weer rustiger en er komt haar op. De aanhouder wint zullen we maar zeggen maar wat het nu precies is, geen idee.

Foto volgt

Britta31

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:00

Ik zweer nog steeds bij mokthee.Geweldig spul.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:33

Ik ook bij die van Ruiterhart. Had een paar dagen geen voorraad meer en mijn bijrijdpaard was gelijk weer aan het stampen en wat narrig. Niet meer zonder gaan zitten.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:12

heeft iemand hier ervaring met een bad in wolvega?
ik heb mijn paard met zo gigantisch mok staan dat ik echt met mn handen in het haar zit.. heb de dierenarts er wekelijks bij, en staat nu voor de 2e keer op antibiotica.
stond afgelopen week op het punt om haar naar de kliniek te brengen toen het weer naar binnen geslagen was, maar we gaan nog 1maal met antibiotica proberen voor ik haar naar de kliniek breng.

nu had ik wolvega gebeld, en die hadden het over een bad die ze daar hadden waar ze in kon voor de mok, mocht het weekend niet verbeteren breng ik haar direct na het weekend alsnog daarheen ;(

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:02

Ik ben ook helemaal weg van de mokthee :) de hele winter weinig tot geen mok gehad dankzij het geven van de thee en nu 3 weken gestopt en nou heeft ze een partij mok... >;) oftewel het helpt wel echt *\o/* dus nu maar weer begonnen. En ook voor het eerst na de winter geen gescheurde achterhoeven door het stampen, dus dat is ook een leuke bijkomstigheid! :D

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:56

@Livito, mijn paard heeft vorig jaar hele erge mok gehad, de veearts heeft het toen onder verdoving schoon gemaakt goed gedroogd en in verband gezet met hydrocortiderm en een droogzetter. We hebben toen ook 5 dagen antibiotica gespoten. Ik moest elke 3 dagen het verband eraf halen, been wassen met betadine, droogdeppen en weer in verband zetten. Dit heb ik 3 weken moeten doen en toen was het zo goed als weg. Daarvoor was ik al een hele tijd bezig hiermee en heeft hij al meerdere keren een antibiotica kuur gehad omdat zijn hele been dik was.
Als hij nu een klein plekje krijgt spray ik het in met vetericyn en smeer ik gelijk in met zinkolie van Dr Swaab.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:25

@lydia wij hebben nu de 2e antibiotica kuur erop zitten, nog wel steeds word ze ook behandeld met ontstekingsremmers, en daar reageert ze heel goed op, dus nu ter ondersteuning nog 6 dagen pretniselon. Hebben een biopt uit haar been genomen en die is opgestuurd naar Utrecht, daar even de uitslag van afwachten.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 00:03

Dat heb ik toen bij mijn paard niet gedaan, wel een bacterie onderzoek en daar kwam niks schokkends uit.
Bij hem is de combinatie antibiotica en het been inpakken en insmeren de beste remedie, met alleen smeren of antibiotica red ik het niet. Maar het blijft een langslepend en frustrerend proces.
Hoop voor je dat het biopt uitsluitsel geeft.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:45

Ik hoop het ook! Ik mag nu helemaal niet meer smeren. We vermoeden dat ze allergisch reageert op zalf. (Alle soorten) want nu we gestopt zijn met smeren is er verbetering. met smeren zag je het met de dag erger worden, en binnen 10 minuten van roze naar vuurrood.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:12

Klinkt als vasculitis Livito. Maar dat zal uit het biopt blijken. Heb je foto's toevallig?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:18

Dierenarts vermoed sarcodiose, maar dat is afwachten idd. Ja die heb ik!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal morgen nog wat nieuwe foto's maken, laatste zijn van donderdag. Inmiddels staat ze gelukkig eindelijk op ijzers, 3 weken moeten uitstellen door de mok :( vandaar de extreem korte hoeven ze schraapt nogal.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:43

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.
Bij 1 van me 2 verzorg pony vond ik deze avond deze plekjes onder op haar been net boven haar hoeven ze heeft het bij 3 benen.
Verder heeft ze geen dikke benen en loopt niet stijf of kreupel en ze reageert niet als k er aan zit of erop druk
Ze staat nu 24/7 op de wei en ze heeftdit nog nooit eerder gehad.
Nu vroeg ik me afis dit het begin van mok?

Afbeelding
Afbeelding

De eigenaar van de pony's is op vakanties ik heb dus de verzorging op me (zoals elk jaar(5jaar)) is er iets ergs dan meld ik dit direct kan ik het zelf op lossen zonder dierenarts etc dan moet ik even een appje sturen en het oplossen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:59

Bij mij komt dinsdag de dierenarts erbij. Het is begonnen als een klein wondje aan de zijkant van de koot. Daar heeft een maand een dun korstje op gezeten en het zag er heel rustig uit.

Daarna ging het snel, het plekje werd wat groter en zag er wat schilferig uit. Toen wat zilverzalf gaan smeren. Binnen no time was de plek zo'n 5 cm groot en zeer onrustig, veel wondvocht en kloven.

Toen ben ik begonnen met mijn zilverbandage van equimed. Deze heeft ze circa 12 uur per dag om op stal. De kloven werden snel minder en er kwam een korst op, het wondvocht werd ook minder. Wel viel er daarbij haar uit en sloeg ze me tussendoor een blauw oog, kapotte wenkbrauw en een dikke lip, het doet 'r dus echt pijn. ;-)

Nu na 2 weken zilverbandage verbetert het niet meer en lijken er weer kloven te ontstaan.

Het vreemde is, dat midden in de wond een gezonde plek zit, met beharing en al. Dit heb ik nog nooit gezien en ik twijfel daarom of het'gewoon' mok is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:03

Lianne, het ziet er nog erg rustig uit. Wanneer komt de eigenaar terug?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:34

Vrijdag komen de eigenaren terug.
Heb vandaag de benen geweekt in soda daarna goed afgespoelt en goed gedroogt en ze staat nu voor de avond op een schone stal.
Kan ik nog gewoon op haar doorrijden ?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:28

Beweging is juist goed voor de doorbloeding, als ze er tenminste niet moeilijk mee loopt. Misschien kan je bijv. wat sudocreme smeren, anders de eigenaar even appen of je er iets mee moet doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:32

Hier is de ellende ook weer begonnen, maar het is hier nu toch wel opnieuw duidelijk dat het een allergie is en geen gewone mok...

Ik had 'm al een hele tijd goed en nu we op vakantie zijn heeft hij een mega allergische reactie op dazen-/muggensteken gehad, over zijn hele lijf.
Na medicatie is dat weg getrokken en vervolgens kwamen de plekken op zijn benen weer... -O-
Jeukende pussige plekjes op zijn koten...

Ik ben gelijk begonnen met 3x per dag vetericyn gel smeren op alle 4 zijn benen tot zijn kogels, vanaf gisteren ben ik weer zinkolie gaan smeren, even afkijken hoe het nu gaat...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:33

Ik zweer nog steeds bij Mokthee.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:04

Tessebes schreef:
Beweging is juist goed voor de doorbloeding, als ze er tenminste niet moeilijk mee loopt. Misschien kan je bijv. wat sudocreme smeren, anders de eigenaar even appen of je er iets mee moet doen.

Ik hou de eigenaar op de hoogte maar zegt zeggen dat ik moet doen wat het beste voelt. Omdat hun het niet kunnen zien.
Sudocreme heb ik vandaag opgehaald.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:38

Vandaag zag het er weer erger uit, erg kloverig met vocht ertussen en het breidt zich uit richting de kootholte. Net nu morgen de zadelmaker komt... grrrr

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:49

Op 26 augustus werd ik door mijn verzorgster gebeld, dat ze zich geen raad wist met de mok van mijn paard Willemijn. Ik was letterlijk net terug van vakantie. Ze stuurde me foto's en ja het was best erg, maar wat ik de volgende dag aantrof was gewoon verschrikkelijk!

Afbeelding
Zaterdag 27-8-2016 ging ik Willemijn uit de wei halen. Ze stond gelukkig dicht bij het draadje en kwam wel mee de wei uit. Daarna moest ik haar bijna mee trekken naar stal, hier schrok ik echt heel erg van, want meestal loopt ze vlotjes naast me. Eenmaal op stal leek een last van haar af te vallen en toen zag ik pas echt goed hoe erg het was. Haar benen waren echt olifantenpoten zo dik, linksachter zelfs tot boven de sprong. De hele koot, zowel links als rechts, zat vol met kloven en korsten en ik kon zien dat haar benen boven de kogel ook al aangetast waren. Daarbij was haar witte neus (ondanks de goede beschermer die zij heeft en ook smeren van de verzorgster) verschrikkelijk verbrand! Ik heb echt ff een potje staan janken toen |(
Daarna gelijk de DA gebeld, omdat ik toch wel vond dat ik dit niet zomaar op kon lossen, zeker die dikke benen niet. Mijn paard is alleen niet de makkelijkste, dus een prik ging het niet worden. Wel kregen we een kuur van 10dgn antibiotica 2x per dag, 10 dagen onstekingsremmers/pijnstillers, 5 dagen oedeemremmers en absoluut niet wassen of nat maken! Troep natuurlijk, maar op dit moment mijn laatste hoop... Verder mag ze van zonsopgang tot het gras droog is niet op de wei. Het heeft namelijk dit keer met weerstand, de lange nattigheid van het gras en de toch nog sterke zon te maken. De vochtdruppels op het gras vormen een vergrootglas voor de zon en het is dus ook een soort verbranding.

Afbeelding
Zondag 28-8-2016 zag ik in ieder geval al verschil in dikte van de benen. Helaas nog wel heel stijf met lopen, maar we gaan toch maar aan de wandel (met mijn eigen dikke buik, want ik ben zwanger).
Ik ga 2x per dag naar stal, behalve op de dagen dat mijn verzorgster ook komt, dan ga ik 1 keer en zij een keer. Gelukkig gaan de medicijnen goed naar binnen. Ik zie wel verbetering in de dikte van haar benen, maar helaas zie ik geen verbetering in de mok, die lijkt alleen maar erger te worden. De eerste dagen wil ze ook echt alleen maar stappen, maar gelukkig gaat ze wel steeds beter lopen, al zij het met wat opstart stijfheid.

Afbeelding
02-09-2016, dag 7, haar benen zien er aanzienlijk slanker uit. De mok lijkt de ene dag de goede kant op te gaan, maar de volgende dag zie je toch weer verslechtering. De mok zit nu in de kootholtes, op de kroonranden, op de kogels en daarboven aan beide zijden (binnen en buitenkant en beide benen). Omdat het van al het gesmeer (inmiddels ook al verschillende zalfjes: mokzalf van Primeval, zilvernitraat van Leovet, zalf van de rode pilaren) zo smerig was geworden, toch met betadinescrub goed gewassen en heel goed droog gemaakt. De zilvernitraatzalf gebruik ik ook voor haar verbrande neus en dat werkt perfect, want deze is na 1 week smeren al voor meer dan de helft genezen (ze heeft echt een hele grote witte neus en het had lang de tijd nodig om te genezen). Inmiddels door de omslag van het weer staat ze ook wat vaker gewoon buiten, zodat ze meer bewegingsvrijheid heeft dan op stal. We zijn ook al in de roundpen bezig en draven weer en na het "werk" zie je dat haar benen ook dunner worden. M'n verzorgster gaat het rijden ook rustig oppakken nu ze niet meer kreupel loopt.

Helaas dan een poos geen foto's gemaakt. Na de 10dagen AB ben ik absoluut niet tevreden met het resultaat, maar ik vind dat een DA erbij halen op dit moment ook geen zin heeft. Krijg ik alleen nog maar meer troep van en ze heeft inmiddels al genoeg troep in haar lijf zitten. We gaan dus maar eens googlen.

Ik kom terug op m'n oude wondermiddel, wat ik zo'n 8 jaar geleden ook heb gebruikt bij een soortgelijke mokuitbraak bij haar. We gaan de Mudgard bestellen, rib uit m'n lijf, en gaan heel hard duimen dat dit gaat werken.
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 1716/57857
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 452?v=True
Daarnaast besluit ik als natuurlijke ontstekingsremmer, omdat haar benen nog steeds dik en warm blijven rondom de kogel, Kurkuma te gaan geven.

De eerste 8 dagen geef ik 3schepjes Mudgard en 1eetlepel Kurkuma (met een snufje peper) door nat voer. Na die 8 dagen geef ik nog eens 8 dagen 2schepjes Mudgard en 1 eetlepel Kurkuma (met een snufje peper) door nat voer. Daarna stap ik over op de onderhoudsdosering van 1 schepje Mudgard en de Kurkuma.
Daarnaast smeren we dagelijks maar 1 keer met de Mudgard zalf.
Vanaf het moment dat ik dit weer ben gaan gebruiken zie ik dagelijks verbetering in de mok. We wassen het ongeveer 1 keer in de week goed met Betadine, om zo het zand en vuil ook weer van de haren te verwijderen. Na een week verschijnen er mooie roze plekken op de benen, waar toch ook al snel weer haar op komt. De korsten op de kroonranden worden steeds minder en ook de kootholtes gaan er beter uit zien. Langzaam aan worden ook de benen steeds dunner en de warmte is na een week al helemaal verdwenen.

Afbeelding
25-09-2016, dag 31, hier heb ik de benen net gewassen en ik ben al heel blij met dit resultaat! 7-7-2016 dus begonnen met de mudgard en hier zijn we dus 3 weken verder... Inmiddels is de training ook weer ingezet door mijn verzorgster, want ze loopt weer 100% goed. Door de pijn die ze heeft gehad is ze enorm afgevallen en dat zie je ook terug in de bespiering :( Haar neus is inmiddels helemaal genezen en daar doen we dus niets meer aan. We kunnen ons dus ook alleen concentreren op de benen

Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder en ik heb weer een happy paard :D Het mudgard supplement is bijna op en ik ga geen nieuwe bestellen. Heb inmiddels wel een nieuwe pot zalf moeten bestellen, want het smeren ging toch sneller en dikker dan verwacht. Willemijn haar benen zien er super goed uit!! Helaas geen foto's (die zal ik binnenkort als het lukt nog eens maken), maar de mok is op haar benen bijna overal weg en er groeit volop haar. Dit is wel nog donzig en staat erg pluizig, maar er zit gelukkig weer haar op. Ook de kootholtes zijn bijna schoon. De korsten die er zitten, zitten ook nog echt vast en zijn hardnekkig. De kroonranden zijn helemaal schoon. Vaak komen de korsten er met smeren ook af en kan je ze er soms afborstelen, omdat ze alleen nog in het haar zitten en niet meer op de huid.

Ook de training gaat weer met sprongen vooruit. Zelf ben ik alleen met haar in de roundpen bezig en sinds ze op stal staan staat ze ook regelmatig in de losgooibak. Verder rijdt er naast mijn verzorgster nog iemand op die haar nog net wat meer in training oppakt, zodat ik straks na de bevalling (die elk moment in kan zetten) er weer lekker mee verder kan.

Maar het moraal van mijn verhaal is dus: ik zweer toch zeker weer bij de Mudgard van NAF. Het kost wel wat, maar het resultaat mag er zeker wezen!! Zodra ik ook maar weer merk dat ze hier toch weer last van gaat krijgen (ze was nl. 8 jaar zo goed als mok vrij op af en toe een klein plekje in de kootholte na), wordt dit supplement gelijk weer besteld. De zalf hou ik nu nog van over, maar ook deze is heel erg lang houdbaar :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:54

Poeh, wat een verhaal en een werk. Het lijkt wel heel erg op vasculitus, dat is geen mok (mok is natuurlijk ook een verzamelnaam) maar ontstaat onder invloed van zonlicht. Helaas heeft mijn merrie het ook gehad en is het ook van binnenuit aangepakt met speciale kruiden. Het is wel een heel lang traject en ze blijven er vaak gevoelig op...

Sassy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:29

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:25

Hoihoi allemaal,

Ik meld me hier even met een vraagje. Paar weken terug is meneer fjord geschoren. Nou blijkt hij een paar hele kleine plekjes mok (?) te hebben. Zo klein dat je het toen hij sokken had niet kon zien. Het zijn plekjes van hooguit enkele mm breed en cm lang, droge korstjes. Dus geen vochtige rode huid oid. Waarmee zou ik dit het best kunnen behandelen? Het liefs iets enigsinds betaalbaars :p

Alvast bedankt voor de hulp! Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:01

Je zou gewoon sudo-creme kunnen proberen, werkt meestal als een tierelier!