Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hutch84 schreef:Is dat dan bewezen want mijn osteppaat en dierenarts zijn er erg over te spreken door hun natuurlijk pijn stilling
lando2 schreef:Hoi,
Ik heb niet alle pagina's gelezen maar ik zou toch graag jullie advies willen. Ik heb een 13 jarige merrie die op haar 3de is beginnen luchtzuigen. Da erbij advies was meer hooi minder krachtvoer (paarden staan in de zomer 24/7 buiten in de winter zoveel als het weer toelaat.) dit leek niet te helpen maar na een maandje begonnen de problemen.
Paard wilde niet eten, viel in, had constant verhoging... Een maand heb ik in de stal gebivakkeerd. Uiteindelijk zijn we naar someren gegaan waar een gastroscopie werd uitgevoerd. Deze bracht verschillende maagzweren aan het licht. ( dan krijg je natuurlijk weer de kip of het ei verhaal)
Mijn merrie heeft toen gastroguard gekregen. En het advies om het luchtzuigen tegen te gaan.
We hebben de hele weide luchtzuigerproof gemaakt, maar toch vind ze steeds weer een plekje, dit is dus een onmogelijke opgave.
Vorig jaar vond de tandarts haar tanden toch wel errrrg slecht en ze werd weer mager, dus ten einde raad toch maar een band erop gedaan. Resultaat was echt spectaculair, ik heb nu een mooi vol paard dat goed eet, geen koliek symptomen meer heeft en ook nog maar zelden probeert te zuigen. (Vroeger had ik minstens om de 2 weken de da aan het huis omdat t paard koliekerig was) ik ben er dus van overtuigd dat ze er wel koliek van krijgt.
Je zou denken iedereen gelukkig, alleen ik vind die band vreselijk, durf hem er gewoon niet aflaten. Ze staat elke dag een aantal uur zonder band en dan doet ze weinig of niets, maar opeens begint ze en dan is het einde zoek. Als ze de band omheeft gaat ze terug de wei in en graast ze gewoon. Ze heeft onbeperkt ruwvoer en stro in de stal. Ik geef haar regelmatig een cimetidine kuur (zuurremmer)
Graag jullie mening
lando2 schreef:Nu pakt ze de palen op de zijkant vast, in e winter laat ik ze zoveel buiten als het weer toelaat. Ze heeft echt beschikking over veel hooi.
Zipporah schreef:Wat is dus het fijnste om te voeren? Meer ruwvoer en minder krachtvoer?
Mijn 4 jarig sportpaard heb ik sinds gisteren weer op stal staan met het slechte weer. Hij stond dag en nacht op het weiland en deed daar geen luchtzuigen. Nu kom ik op het punt dat hij gaat luchtzuigen en mensen mij attenderen een band te kopen. Iets waar ik geen voorstander van ben en niet wil omdat ik liever de reden vind waarom hij het doet en hem wil helpen misschien minder pijn in zijn buik te hebben bijvoorbeeld.
Ik heb hem pas sinds kort dus heb hem maar even op stal gehad voor hij het land op ging. Ik wist dat hij aan luchtzuigen deed. Nu komt er natuurlijk weer winter aan en dit is ook weer nieuw voor mij. Ik wil hem zo best mogelijk helpen. Hij is erg schraal geworden de laatste maand, vandaar heb ik hem ook wat eerder op stal gehaald zodat ik hem met ruwvoer kan bijvoeren. De stal eigenaresse vertelde mij dat ik beter meer ruwvoer en krachtvoer moest gaan voeren en misschien een zuigband moest omdoen. Maar toen ze me vandaag vertelden dat hij na het eten het ergst luchtzuigen doet ging er bij mij een lichtje branden en ben ik op internet gaan zoeken. En ik lees inderdaad in dit topic dat het dus aan het krachtvoer kan liggen.
Hij doet het dus niet continu. In het weiland helemaal niet. In stal staat hij soms ook gewoon met zijn hoofd naar buiten te kijken ( stallen met buitenluiken. ). Meer als hij zich verveelt ( als ik in de ochtend ben geweest bijvoorbeeld tegen de loop van de dag. ) en na het krachtvoer voeren het ergst. Zijn tanden zijn dan ook niet om aan te zien. Naast de training staat hij ook gewoon nog genoeg buiten met mijn andere paard.
Wat is nu handig om te doen? Mij lijkt in ieder geval onbeperkt ruwvoer aanbieden. Maar krachtvoer is ook nodig, welke zullen jullie mij nu aanraden? Mixen?
Alvast bedankt.
c_alsemgeest schreef:paarden zuigen vrijwel nooit uit verveling zelf, het is een symptoom, voor zo ver ik weet (en altijd van mijn VA en Utrecht heb gehoord) gaat er altijd een stukje somatiek aan vooraf. Wel of niet veroorzaakt door verveling (=stress)
Sowieso zijn zuigers en ex zuigers gevoelig op het maag-darm stelsel en zou ik er persoonlijk nooit wilg aan voeren. Puur om eventuele pijnlijke bijwerkingen te voorkomen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.