[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:35

Het schijnt dat in de bast salicylzuur zit. Dus niet in het blad enzo. In welke hoeveelheid weet ik ook niet. Weet dat paard gevoelig was op de maag en toen de bast liet staan. Geef het nu eigenlijk ook niet meer.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:53

Dat zou goed kunnen hoor de mijne eet ook niet altijd de bast op

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:55

Beetje laat, maar bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb heb wat wilgentakken gegeven en hij was echt als de dood voor die dingen _O-
Hij eet ze trouwens ook niet dus ik heb ze er maar weer uitgehaald en aan mijn andere paard gegeven, die heeft de grootste lol met die dingen en eet ook de blaadjes en de bast op.

Ik heb wel nog even een andere vraag: Weten jullie misschien of het mogelijk is dat twee paarden tegen elkaar op gaan zuigen? Die van mij staat namelijk naast een andere luchtzuiger en van wat ik op stal hoor schijnt het zo te zijn dat als de een begint, de ander ook aan de gang gaat. Het gekke is dat het zuigen helemaal gestopt is bij die van mij sinds zijn buurman een weekje op vakantie is. De buurman is gisterenavond terug gekomen dus we gaan vandaag zien of hij weer begonnen is maar je hoort er zoveel verschillende meningen over. We hadden ook kribbox op zijn deur gesmeerd ( dat is nl de enige plek waar hij op zuigt) maar hij heeft ook niet de neiging om ergens anders op te zuigen. Daarnaast zit dat spul al dagen niet meer aan zijn deur dus het lijkt me niet dat dat het geweest is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:23

Wilg is niet goed voor een zuiger, door de zuren erin (vergelijkbaar met aspirine) krijgen ze meer last van maagzuur en eventuele zweren.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:34

Is dat dan bewezen want mijn osteppaat en dierenarts zijn er erg over te spreken door hun natuurlijk pijn stilling

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:15

Hoi,
Ik heb niet alle pagina's gelezen maar ik zou toch graag jullie advies willen. Ik heb een 13 jarige merrie die op haar 3de is beginnen luchtzuigen. Da erbij advies was meer hooi minder krachtvoer (paarden staan in de zomer 24/7 buiten in de winter zoveel als het weer toelaat.) dit leek niet te helpen maar na een maandje begonnen de problemen.
Paard wilde niet eten, viel in, had constant verhoging... Een maand heb ik in de stal gebivakkeerd. Uiteindelijk zijn we naar someren gegaan waar een gastroscopie werd uitgevoerd. Deze bracht verschillende maagzweren aan het licht. ( dan krijg je natuurlijk weer de kip of het ei verhaal)
Mijn merrie heeft toen gastroguard gekregen. En het advies om het luchtzuigen tegen te gaan.
We hebben de hele weide luchtzuigerproof gemaakt, maar toch vind ze steeds weer een plekje, dit is dus een onmogelijke opgave.
Vorig jaar vond de tandarts haar tanden toch wel errrrg slecht en ze werd weer mager, dus ten einde raad toch maar een band erop gedaan. Resultaat was echt spectaculair, ik heb nu een mooi vol paard dat goed eet, geen koliek symptomen meer heeft en ook nog maar zelden probeert te zuigen. (Vroeger had ik minstens om de 2 weken de da aan het huis omdat t paard koliekerig was) ik ben er dus van overtuigd dat ze er wel koliek van krijgt.
Je zou denken iedereen gelukkig, alleen ik vind die band vreselijk, durf hem er gewoon niet aflaten. Ze staat elke dag een aantal uur zonder band en dan doet ze weinig of niets, maar opeens begint ze en dan is het einde zoek. Als ze de band omheeft gaat ze terug de wei in en graast ze gewoon. Ze heeft onbeperkt ruwvoer en stro in de stal. Ik geef haar regelmatig een cimetidine kuur (zuurremmer)
Graag jullie mening

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:32

hutch84 schreef:
Is dat dan bewezen want mijn osteppaat en dierenarts zijn er erg over te spreken door hun natuurlijk pijn stilling

Pijnstillers van dit type werken altijd slecht op de maag... dus een pijnstiller met salicylzuur aan een paard met maagproblemen geven is niet handig en kan bij grote zweren zelfs tot bloedingen leiden. Google het maar even... of op het pharmaceutisch kompas,
Bij mensen mag dat ook niet... en is algemeen bekend in de medische wereld, nogal vreemd als je DA dit niet weet eigenlijk :?
Ik begrijp dat een leek niet weet dat deze stof in wilg zit, maar een DA zou wel moeten weten wat ze "aanbevelen".
Voor paarden met spier en gewricht problemen, of gezonde paarden is het prima spul en een goede aanvulling. Voor een zuiger is wilg niks.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:39

tja maar een luchtzuiger zonder maag zweren is toch een gezond paard??
de mijne zoog lucht door vervelling en kan dus prima met wilgen weg.
dus ik denk dat het anders gezegd moet worden voor paarden met maag zweren of problemen aan het maag gestel is wilg niet goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:43

paarden zuigen vrijwel nooit uit verveling zelf, het is een symptoom, voor zo ver ik weet (en altijd van mijn VA en Utrecht heb gehoord) gaat er altijd een stukje somatiek aan vooraf. Wel of niet veroorzaakt door verveling (=stress)
Sowieso zijn zuigers en ex zuigers gevoelig op het maag-darm stelsel en zou ik er persoonlijk nooit wilg aan voeren. Puur om eventuele pijnlijke bijwerkingen te voorkomen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:08

lando2 schreef:
Hoi,
Ik heb niet alle pagina's gelezen maar ik zou toch graag jullie advies willen. Ik heb een 13 jarige merrie die op haar 3de is beginnen luchtzuigen. Da erbij advies was meer hooi minder krachtvoer (paarden staan in de zomer 24/7 buiten in de winter zoveel als het weer toelaat.) dit leek niet te helpen maar na een maandje begonnen de problemen.
Paard wilde niet eten, viel in, had constant verhoging... Een maand heb ik in de stal gebivakkeerd. Uiteindelijk zijn we naar someren gegaan waar een gastroscopie werd uitgevoerd. Deze bracht verschillende maagzweren aan het licht. ( dan krijg je natuurlijk weer de kip of het ei verhaal)
Mijn merrie heeft toen gastroguard gekregen. En het advies om het luchtzuigen tegen te gaan.
We hebben de hele weide luchtzuigerproof gemaakt, maar toch vind ze steeds weer een plekje, dit is dus een onmogelijke opgave.
Vorig jaar vond de tandarts haar tanden toch wel errrrg slecht en ze werd weer mager, dus ten einde raad toch maar een band erop gedaan. Resultaat was echt spectaculair, ik heb nu een mooi vol paard dat goed eet, geen koliek symptomen meer heeft en ook nog maar zelden probeert te zuigen. (Vroeger had ik minstens om de 2 weken de da aan het huis omdat t paard koliekerig was) ik ben er dus van overtuigd dat ze er wel koliek van krijgt.
Je zou denken iedereen gelukkig, alleen ik vind die band vreselijk, durf hem er gewoon niet aflaten. Ze staat elke dag een aantal uur zonder band en dan doet ze weinig of niets, maar opeens begint ze en dan is het einde zoek. Als ze de band omheeft gaat ze terug de wei in en graast ze gewoon. Ze heeft onbeperkt ruwvoer en stro in de stal. Ik geef haar regelmatig een cimetidine kuur (zuurremmer)
Graag jullie mening

Ik vind dat je het al heel erg goed hebt aangepakt. Waar in de weide kan ze nog luchtzuigen? Hoe lang staat ze op stal in de winter gemiddeld? Ik heb ontdekt dat bij mijn paardje afwisseling in combinatie met goede voeding al veel helpt. Ik doe hem geen band om maar door de afwisseling is hij wat afgeleid, meer gefocust op het eten dan luchtzuigen. Ik probeer ook goed met hem te werken zodat de darmen ook actief worden. Voeding probeer ik ook te maken dat hij veel speeksel aan maakt en er lang mee bezig is. Hooi doe ik nu in een hooizak waar hij de hele nacht mee toe komt als hij op stal moet staan. Ik vertel je gewoon wat ik doe, niet dat ik jouw aanpak verkeerd vind want je bent ook creatief op zoek naar oplossing voor jou paardje. Ik kies ervoor om geen band om te doen omdat hij nu eenmaal luchtzuigt tegen stress of verveling of dergelijke. Ik heb het geaccepteerd. Zijn tanden lijden er trouwens ook niet onder, de tandarts kon niet afleiden dat hij lucht zoog.

Edit: mijn paardje kreeg ook kolieken door het luchtzuigen, dit was dan vooral stresskoliek, misschien dat dit bij jouw paardje ook zo is? Afwisseling helpt bij mij hiervoor. Overdag buiten op de weide met een maatje en 's avonds binnen op stal met hooi en stro. (winterritme)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:42

gelukkig zijn er verschillende meningen mijn paard kan ook zelf kiezen of hij het op eet of niet en dus ook of hij het zelf van de bomen haalt of niet
en ik kijk daar altijd naar om te weten pakt hij wilg zal hij het nodig hebben pak hij een andere boom is ijn behoefte daar aan

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:44

Nu pakt ze de palen op de zijkant vast, in e winter laat ik ze zoveel buiten als het weer toelaat. Ze heeft echt beschikking over veel hooi.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:55

Ik had de hoop opgegeven maar ik ben blij om te zien dat na bijna 11 jaar mijn paardje zo langzaamaan begint op te houden met luchtzuigen. Het was al fel geminderd nadat ik een jaar geleden gestopt was met krachtvoer te voeren maar ik heb ze nu al even niet meer zien luchtzuigen! Nu was het voor mij niet zo'n probleem, ik liet ze altijd maar doen maar het is wel leuk om te zien dat het dan toch kan ophouden!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:34

lando2 schreef:
Nu pakt ze de palen op de zijkant vast, in e winter laat ik ze zoveel buiten als het weer toelaat. Ze heeft echt beschikking over veel hooi.

Krijgt ze ook iets van krachtvoer? Want zoals hieronder geschreven reageerd mijn luchtzuigertje hier ook fel op vandaar dat ik voer genomen heb die heel laag is in verschillende waarden en met lucerne in. Hij krijgt er hier ook niet zoveel van, het is ook wat maagvulling en afleiding.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:20

je kan nog pavo daily fresh geven ipv de lucerne... is nog iets minder zuur

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:50

Wat is dus het fijnste om te voeren? Meer ruwvoer en minder krachtvoer?

Mijn 4 jarig sportpaard heb ik sinds gisteren weer op stal staan met het slechte weer. Hij stond dag en nacht op het weiland en deed daar geen luchtzuigen. Nu kom ik op het punt dat hij gaat luchtzuigen en mensen mij attenderen een band te kopen. Iets waar ik geen voorstander van ben en niet wil omdat ik liever de reden vind waarom hij het doet en hem wil helpen misschien minder pijn in zijn buik te hebben bijvoorbeeld.

Ik heb hem pas sinds kort dus heb hem maar even op stal gehad voor hij het land op ging. Ik wist dat hij aan luchtzuigen deed. Nu komt er natuurlijk weer winter aan en dit is ook weer nieuw voor mij. Ik wil hem zo best mogelijk helpen. Hij is erg schraal geworden de laatste maand, vandaar heb ik hem ook wat eerder op stal gehaald zodat ik hem met ruwvoer kan bijvoeren. De stal eigenaresse vertelde mij dat ik beter meer ruwvoer en krachtvoer moest gaan voeren en misschien een zuigband moest omdoen. Maar toen ze me vandaag vertelden dat hij na het eten het ergst luchtzuigen doet ging er bij mij een lichtje branden en ben ik op internet gaan zoeken. En ik lees inderdaad in dit topic dat het dus aan het krachtvoer kan liggen.

Hij doet het dus niet continu. In het weiland helemaal niet. In stal staat hij soms ook gewoon met zijn hoofd naar buiten te kijken ( stallen met buitenluiken. ). Meer als hij zich verveelt ( als ik in de ochtend ben geweest bijvoorbeeld tegen de loop van de dag. ) en na het krachtvoer voeren het ergst. Zijn tanden zijn dan ook niet om aan te zien. Naast de training staat hij ook gewoon nog genoeg buiten met mijn andere paard.

Wat is nu handig om te doen? Mij lijkt in ieder geval onbeperkt ruwvoer aanbieden. Maar krachtvoer is ook nodig, welke zullen jullie mij nu aanraden? Mixen?

Alvast bedankt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:46

Zipporah schreef:
Wat is dus het fijnste om te voeren? Meer ruwvoer en minder krachtvoer?

Mijn 4 jarig sportpaard heb ik sinds gisteren weer op stal staan met het slechte weer. Hij stond dag en nacht op het weiland en deed daar geen luchtzuigen. Nu kom ik op het punt dat hij gaat luchtzuigen en mensen mij attenderen een band te kopen. Iets waar ik geen voorstander van ben en niet wil omdat ik liever de reden vind waarom hij het doet en hem wil helpen misschien minder pijn in zijn buik te hebben bijvoorbeeld.

Ik heb hem pas sinds kort dus heb hem maar even op stal gehad voor hij het land op ging. Ik wist dat hij aan luchtzuigen deed. Nu komt er natuurlijk weer winter aan en dit is ook weer nieuw voor mij. Ik wil hem zo best mogelijk helpen. Hij is erg schraal geworden de laatste maand, vandaar heb ik hem ook wat eerder op stal gehaald zodat ik hem met ruwvoer kan bijvoeren. De stal eigenaresse vertelde mij dat ik beter meer ruwvoer en krachtvoer moest gaan voeren en misschien een zuigband moest omdoen. Maar toen ze me vandaag vertelden dat hij na het eten het ergst luchtzuigen doet ging er bij mij een lichtje branden en ben ik op internet gaan zoeken. En ik lees inderdaad in dit topic dat het dus aan het krachtvoer kan liggen.

Hij doet het dus niet continu. In het weiland helemaal niet. In stal staat hij soms ook gewoon met zijn hoofd naar buiten te kijken ( stallen met buitenluiken. ). Meer als hij zich verveelt ( als ik in de ochtend ben geweest bijvoorbeeld tegen de loop van de dag. ) en na het krachtvoer voeren het ergst. Zijn tanden zijn dan ook niet om aan te zien. Naast de training staat hij ook gewoon nog genoeg buiten met mijn andere paard.

Wat is nu handig om te doen? Mij lijkt in ieder geval onbeperkt ruwvoer aanbieden. Maar krachtvoer is ook nodig, welke zullen jullie mij nu aanraden? Mixen?

Alvast bedankt.

Als je iets extra wil geven dan zou ik het volgende doen, ik doe het ook zo met mijn luchtzuigertje. Ik ben om een flexi emmer geweest dus een emmer dat bestaat uit plastic en flexibel is. Waardoor mijn paard niet de tanden erin kan zetten om daarop te luchtzuigen. Als je echt krachtvoer moet geven aan je paardje laat hem daarvoor eerst wat hooi eten zodat zijn maag al aan het werk is. Laat daar wat tijd tussen en biedt dan zijn krachtvoer aan met eventueel wat luzerne erdoor zodat hij meer moet kauwen en meer speeksel aan maakt. Ik geef mijn luchtzuiger fibre force waar er lucerne in zit en hij doet het daar goed op. Is een voeding laag aan suikers en zetmeel. Succes. Ps: ik maak ook geen gebruik van een band vanuit dezelfde principes zoals jij. Ik zou wel maken dat hij veel buiten kan en zo weinig mogelijk op stal staat. Eventueel rubbere matten gebruiken en instaleren in de stal zodat hij minder zijn tanden beschadigt?

Edit: als hij zo snel is afgevallen, misschien even de dierenarts bellen en te vragen of hij geen last zou hebben van maagzweren en wat je eventueel kunt geven om hem te ondersteunen om zijn gewicht terug te krijgen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:41

Krachtvoer liefst in kleine porties , zorgen dat hij veel (minstens 15 minuten) heeft gekauwd voor je krachtvoer geeft (paarden produceren alleen speeksel als ze kauwen en dat speeksel is nodig om de maagwand te beschermen). Misschien iets ter ondersteuning van zijn maag als maagcompositum.
Zeker bij zo'n jong paard zou ik toch ook gaan controleren op maagzweren. Er zijn nog wel middelen tegen en door pijn in de maag kan dat ook invloed hebben op de manier van lopen etc.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:03

Bedankt voor jullie antwoorden, hier heb ik al heel veel aan! Ik ga hem inderdaad nog op maagzweren laten onderzoeken en zal hem goed ruwvoer laten kauwen voor hij aan zijn kracht voer begint. En mixen met luzerne.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:09

Waarom voeren jullie precies maagcompositum? Paard word steeds dikker en zit niet lekekr in zijn vel. Zuigt enorm lucht, zelfs in de lucht...
Ben erg in dubio wat te doen. Misschien hebben jullie goed advies :)

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:29

c_alsemgeest schreef:
paarden zuigen vrijwel nooit uit verveling zelf, het is een symptoom, voor zo ver ik weet (en altijd van mijn VA en Utrecht heb gehoord) gaat er altijd een stukje somatiek aan vooraf. Wel of niet veroorzaakt door verveling (=stress)
Sowieso zijn zuigers en ex zuigers gevoelig op het maag-darm stelsel en zou ik er persoonlijk nooit wilg aan voeren. Puur om eventuele pijnlijke bijwerkingen te voorkomen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

JD hoeft de takken toch niet dus dat scheelt weer, anders had ik ze er denk ik voor de zekerheid toch maar uitgehaald. Ik denk niet dat hij last van zijn maag heeft trouwens, de osteo heeft ook zijn maagstreek gecontroleerd en hij reageerde hier helemaal niet op. Ik ga er bij hem voornamelijk vanuit dat het door stress komt, zeker gezien hij het helemaal niet meer deed toen zijn buurman weg was. Ik hou natuurlijk wel altijd in mijn achterhoofd dat het misschien toch ooit begonnen is door zijn maag.
Sinds zijn buurman terug is is hij trouwens weer een het zuigen geslagen. We hebben hem daar dus maar weg gehaald. Nu kijken hoe hij het op zijn andere plekje gaat doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:41

Er zijn veel verschillende middelen die de maag ondersteunen. Kijk bijv. maar eens bij de paardendrogist. Equitop Pronutrin ondersteunt het maagslijmvlies. Cavalor Gastro Aid vermindert de productie van maagzuur en beschermt de maagwand.

Ik voer zelf geen maagcompositum... paard is nu 21 staat nu 24/7 op wei en krijgt van mij halfje muesli zonder melasse en schep NAF pink senior te eten. Heb hem sinds de verhuizing (ruim twee week geleden) ook niet meer zien zuigen en daarvoor was het ook al stuk minder dan toen ik hem net had (6 jaar geleden).

@KMF ... als je het idee hebt dat hij echt pijn heeft... DA erbij. Daarnaast leefomstandigheden verbeteren (weidegang, ruwvoer voor krachtvoer, extra kauwen op krachtvoer etc.) en misschien dan een product erbij ter ondersteuning.. dat kan maagcompositum zijn... maar ik zou advies vragen aan DA of Paardendrogist wat in jouw situatie beste werkt.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:28

@Evelijn ik denk niet echt aan pijn, iig geen maagzweer ofzo. Zulke tekenen zie ik niet. Maar ze staat zolang het weer het toe laat hele dag op t land en krijgt 2x hooi en kwart schep biks. Vandaar mijn vraag voor maagcompositum bijvoeren...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:32

Voor jou... ook maar even filmpje... misschien heb je er iets aan http://youtu.be/Fr05hMmLCY4 de drukpunten om te controleren of hij last heeft van zijn maag.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:25

Dankjewel. Ga het morgen eens bekijken