[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:14

Ik ben weer terug gegaan naar het Listerine mengsel wat ik een paar jaar terug ook gebruikt hebt. Het helpt niet 100% maar toch wel redelijk in de mugjes uren. In Amerika wordt het veel gebruikt en er is zelfs een site met forum waar menig paardenhouder aangeeft dat dit toch echt 'Het' middel is na van alles geprobeerd te hebben. Je gebruikt alleen van het originele merk Listerine. De Original of de Cool mint. Ik gebruik de laatste. Je mengt het half om half met baby olie of half om half met water. Je kunt het in een sprayfles doen en bijv. op de oren en rond de koker of uier sprayen. Of in een flesje met tuit en zo mooi op de huid tussen de manen en de staartharen spuiten en insmeren op de huid.

Tip: de Listerine is deze week bij het Kruidvat per 2 in de aanbieding.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:58

Horseloverl schreef:
Culico en apis druppels, op warme dagen kamille voeren, dit koelt het lichaam. Vaak zijn maaneczemers heel erg heet op de plekken waar ze schuren. Je kunt ook thee trekken van kamille en dat op de hete punten deppen. Heb de hele winter rode bieten gevoerd: B vitamines, herstellen de huid. Wortelen voeren bij de bergen, hier zitten stoffen in die de B vitamines ondersteunen en werken herstellend op darmen, ontgiftend op lever. Bieten ontgiften nieren . Optiform van mijten, levende biergist, gekookt lijnzaad.

Dus ja ze krijgt veel, maar het is allemaal vrij goedkoop. Absoluut mijden van gifstoffen om mugjes weg te houden. 0.0 vliegensprays met gekke stoffen. Het is een korte en snelle oplossing de sprays en smeerseltjes maar lange termijn echt enorm schadelijk voor de eczeem. Vaak hebben eczemers een overbelast systeem waardoor de eczeem ontstaat. Bij deze merrie weet ik dat heel zeker omdat de eczeem pas op haar 6e levensjaar is ontwikkeld na een veulen krijgen. Op jonge leeftijd enorm veel meegemaakt en medicatie gehad dan ontwikkeld eczeem zich vaak tussen 6e en 7e levensjaar. Erfelijke eczeem zal een ander verhaal zijn. Ik laat haar nu ook gewoon schuren. Ene dag schuurt ze heftiger dan de ander maar het accepteren van de situatie is ook fijn voor het paard.
Zonder deken buiten op dagen met veel zon of dagen met veel wind. Dan zijn mugjes minder actief. Ook super belangrijk voor de huid is het zon licht. Merk duidelijk dat open plekjes hier echt goed van herstellen. As ze een keer een open plekje heeft smeer ik hier zelf gemaakte calendula zalf op zonder rommel erin.
Ze krijgt wel jeuk van haar vliegenkap dus op stal direct af en haar even krabben aan het hoofd en dan is het ook goed.
Ze heeft ook geen imuunreactie meer wat je vaak ziet met eczeem. Dus dat als er 1x geschuurd word dat ze dagen door gaan. Hier schuurt ze nu Max 1 volle dag wat heftiger en dan is het klaar.
Dus kort en krachtig heb ik haar goed ontgift de hele winter door, darmen gestimuleerd en gezorgd dat ze wat gezonder zijn geworden.

En ja lies, snap wat je zegt. Was even zoeken en wat proberen maar ik ben direct toen ik zag dat ze eczeem kreeg gaan werken van binnenuit en niet buiten op de huid en er de hele winter ook mee bezig geweest. Denk dat dat ook een beetje de redding is geweest. Het is geen lekke band aan een auto zullen we maar zeggen. Alleen met dagen met extreem veel muggen krijgt ze om 17 de deken op en op stal gaat hij direct weer af.

Dankjewel! ik ben ook wel voor de inwendige aanpak en dat het systeem helemaal overbelast raakt is wel te zien inderdaad. Een overbelaste lever kan ook voor jeuk zorgen. Ik weet niet in hoeverre die van ons een erfelijke variant hebben of ten gevolge van andere allergieen. Dat laatste vermoed ik bij de extreme ZE, er.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:17

Die van mij heeft momenteel vooral aan de neus jeuk (haar hoofd en oren zijn ingepakt verder), lastige plek, maar als het daar verder bij blijft ben ik blij.. Bij haar heeft het verschil van wel of geen deken al zoveel geholpen sinds we die gebruiken (ze is niet van mij), daarvoor echt tot bloedens aan toe lag ze altijd open voornamelijk op de manenkam en staart.

Ze staat verder gewoon met een deken op, hier is het max 28 graden vandaag en morgen max 22/24, scheelt toch behoorlijk dat we vlakbij de kust wonen.

Mooi @horselover dat het op die manier zo kan! Vriendin van mij heeft ook goed de eczeem onder controle van haar paard (ook van binnenuit veel regelen)

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:43

lies schreef:
AvHdG schreef:
Hier ook jeuk aan hoofd (geen enkele kap is lang genoeg), benen en geslachtsdeel. Wonen ook direct aan het bos, dus zullen op zoek moeten naar een andere plek. Zo zonde hebben grond erbij gekocht voor hem. Uiteraard proberen we van alles van binnen uit. Het middel helaas nog niet gevonden

Wat ontzettend jammer zeg! Gaan jullie verhuizen, of alleen het paard verplaatsen?
Ja, daar ben ik me, nu blijkt dat ik een eczemer heb, opeens van bewust, dat je maar net geluk moet hebben als je aan het bos woont, dat je paard geen eczeem heeft of ontwikkelt. Ik woon vrij open, dus weinig insecten gelukkig (alsnog schuren zonder deken, dat wel). Als ik naar het bos ga, wordt ze helemaal panisch van de muggen en ander gespuis, dus denk dat als ik aan het bos zou wonen, dat ik haar ook moest verhuizen.

En ja horseloverl, ik begrijp wat je zegt, maar het is zo lastig, want hoe check je dan of het werkt? Steeds een poosje zonder deken laten lopen en wachten of/tot ze weer gaan schuren? En als ze dat dan weer doen, dan weer die cyclus opnieuw beginnen met ander voer, andere suplementen, poeders en kruiden? Vind het heel ingewikkeld hoor. Lijkt me dat je erg veel geluk hebt gehad of dat je paard een 'simpel' probleem had met zijn voeding, want het is bijna niet uit te vogelen. Dat zie je in dit topic wel. Wat voor de een super werkt, doet bij de ander helemaal niks.

We denken er wel eens aan om ons huis te verkopen. Maar momenteel krijg je er geen huis voor terug. Dus nu lopen er 2 shetjes op en maaien we veel. Die van ons heeft inderdaad erfelijke eczeem. Begon al toen hij anderhalf was

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:42

Sadira schreef:
Ik gebruik de Greenvalley zomereczeemspray voor op de jeukende delen, en de repellent spray over het hele lijf om steekbeesten weg te houden. En de wondgel voor echte wondjes door schuren en dergelijke.

Lijkt trouwens of alle producten van hun hetzelfde bevatten? Vetzuren van kokos, emulgator en pepermunt? Staat er iets anders op de verschillende producten zelf?

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:55

Goedemiddag, ik lees hier voornamelijk dat paarden hun manen en staart schuren maar zijn er ook paarden die echt ontzettend jeuk op hun rug hebben? Rox laat zich echt bijna omvallen door de jeuk qls ik haar boven haar rug aanraak.. ze staat onder een deken en ben al met van alles aan het smeren maar de jeuk op haat rug word echt niks minder..
En heeft iemand een idee wat een allergie test kost?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:08

Nee, buik ken ik wel, rug niet. Heb je goed gecheckt of het niet iets anders is, luis, hertenluisvlieg, andere beestjes?

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:12

Ik ga maandag de dierenarts laten komen om te checken.. zelf zie ik geen beestjes maar ze zijn ook zo klein
Dierenassistent zei dat jeuk.op de rug ook voorkomt maar ik heb er nog nooit van gehoord

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:19

Hopelijk zijn het beestjes, daar kom je wel weer vanaf :(:)

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:24

Ik hoop het ook.. heb heel het topic doorgespit en tor nu toe nog niemand gelezen waarbij de paarden ontzettend jeuk op de rug hadden!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:09

Ik heb het wel een keer gehad met een paard, die bleek niet tegen de shampoo te lunnen waarmee ik hem had gewassen. Maar die had plotseling jeuk over zijn hele lichaam, niet zomereczeemachtig

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:20

Rox is 2 en heb haar nog niet gewassen of iets dergelijks dus dat kan het niet zijn.. ze heeft ook wel wat vreemde plekjes op haar schouder . Ik zal er strak een foto van maken

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:45

Ik ben dit jaar gestart met immunotherapie. Alleen de allergenen test koste ons 223 euro.
Ik heb gelukkig alles vergoed gekregen vanuit de verzekering, dus heel netjes.

Ik ben heel blij dat ik deze test heb gedaan. Het is voor mij duidelijker waar ze reactie op geeft en immunotherapie lijkt wel zeker wat te doen.
Nog wel wat jeuk, dus merk ook wel dat deze plek voor haar niet het meest geschikt is (direct aan het bos, uit de wind).
Maar gok op een locatie op een meer open plek voor haar bijna geen jeuk meer zou betekenen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:32

Heb je meer info over de immunotherapie, car0linee? Ik ben heel benieuwd!
Mijn eigen ervaring met immunotherapie tegen hooikoorts is dat het een paar jaar (met regelmatige injecties) duurde voor het echt hielp

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:02

car0linee schreef:
Ik ben dit jaar gestart met immunotherapie. Alleen de allergenen test koste ons 223 euro.
Ik heb gelukkig alles vergoed gekregen vanuit de verzekering, dus heel netjes.

Ik ben heel blij dat ik deze test heb gedaan. Het is voor mij duidelijker waar ze reactie op geeft en immunotherapie lijkt wel zeker wat te doen.
Nog wel wat jeuk, dus merk ook wel dat deze plek voor haar niet het meest geschikt is (direct aan het bos, uit de wind).
Maar gok op een locatie op een meer open plek voor haar bijna geen jeuk meer zou betekenen.

Kreeg jij ook echt een duidelijk uitslag wat betreft de allergenentest?
Ik hoor namelijk dat de uitslag aangeeft dat hij misschien overgevoelig is voor ipv een duidelijk allergisch voor

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:13

Afbeelding
Hier de foto van de plekjes.. is dit voor de kenners zomereczeem of toch luis?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:16

Ik heb voor nu injecties voor een jaar gekregen. Ze hebben ook aangeven dat ik ook echt een jaar moet prikken om verschil te zien. Als je na dat jaar prikken totaal geen verschil ziet dan helpt het niet voor jouw paard.
Wij zijn in mei gestart en zitten nu denk ik 2 maanden op volledige dosis.

Uitslag zelf vond ik heel helder en duidelijk. Zie hier onder de uitslag van mijn merrie.
Voor haar is een mengsel gemaakt voor timotheegras, haverpollen en katwilg.

Afbeelding

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:27

Dat is indd veel duidelijker dan dat mijn DA me deed geloven (mits je indd waarden boven 150/200 krijgt)

Heb je dit via je dierenarts gedaan? Of zelf via een lab geregeld?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:29

Dommeljw schreef:
[ [url=m/vmleI3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Valt echt helemaal niks over te zeggen… jeuk is jeuk, en schuren geeft kale plekken. Of dat nou door ZE, luis, schimmel of heel wat anders komt.

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:05

prugelpiet schreef:
Dommeljw schreef:
[ [url=m/vmleI3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Valt echt helemaal niks over te zeggen… jeuk is jeuk, en schuren geeft kale plekken. Of dat nou door ZE, luis, schimmel of heel wat anders komt.

Thnx.. alleen deze plekjes zijn niet door het schuren gekomen. Ik zie hem wel eens schuren maar echt nooit waar deze plekjes zitten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:12

car0linee schreef:
Ik heb voor nu injecties voor een jaar gekregen. Ze hebben ook aangeven dat ik ook echt een jaar moet prikken om verschil te zien. Als je na dat jaar prikken totaal geen verschil ziet dan helpt het niet voor jouw paard.
Wij zijn in mei gestart en zitten nu denk ik 2 maanden op volledige dosis.

Uitslag zelf vond ik heel helder en duidelijk. Zie hier onder de uitslag van mijn merrie.
Voor haar is een mengsel gemaakt voor timotheegras, haverpollen en katwilg.

[ [url=m/9FAJZJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat duidelijk! En fijn dat je nu weet hoe het zit en je kunt handelen.
Maar vraag me wel af, hoe lang heeft je paard al jeuk en kreeg je het niet of alleen deels onder controle onder een eczeemdeken of was het niet zo ernstig? En dan wil ik ook graag weten hoe het nu gaat met de therapie in vergelijk met de situatie voor je ermee begon. Vertel ons alles!! :D

Ik twijfel ook nog steeds of mijn paard wel allergisch is voor de knutten of dat het iets anders is. Ze begon pas te schuren nadat ik haar naar huis verhuisd heb, waarbij ze van kale paddock naar deels gras kwam. Verdere omstandigheden zijn een beetje hetzelfde, open ruimte, wel iets meer bossage dan op de pensionstal. Ze schuurde hier vrijwel direct behoorlijk hevig (dezelfde avond begon ze al), echt tot wonden aan toe op haar maantop en de kruinen op de hals. Toen ik dat ontdekte heb ik haar een dag en nacht onder een eczeemdeken gehad. Ze schuurde al na een paar dagen vrijwel niet meer.

Heb haar nu overdag bloot lopen of onder een gewone vliegendeken als er veel vliegen zijn. Alleen de avond/nacht loopt ze onder de eczeemdeken. Overdag zie ik haar wel eens schuren, maar het is niet overmatig en ze houdt er geen wonden aan over (tot nu toe). Vraag me dan af, heeft ze geen wonden doordat ze niet gestoken wordt door de knutten (immers in de avond/schemer actief), heeft ze geen wonden doordat ze niet goed kán schuren doordat ze de deken een groot deel van de dag op heeft of schuurt ze weinig doordat ze nu gewend is aan het gras en is die deken helemaal niet nodig.. Ingewikkeld allemaal hoor.

Lang verhaal, hoop dat iemand zin heeft om het te lezen en er iets zinnigs op zou kunnen zeggen :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:13

dommelijw;dat is geen luis hoor, dat zit echt niet op die plek :(
luis zit in warmte, onder de manen,onder de staart,in de liezen.
niet op een schouder, dan moet het al heel heel erg zijn.

heb je ook foto van de plekjes op de rug,is dat niet meer een ander bacteriele huid infectie?

mijn tinkermmerrie is momenteel echt vreselijk aan de achterbenen aan het schuren.
baal me rot.
is behandeld tegen mijt met spotinor.
wassen gaat echt never niet lukken,daar heeft ze een te erg trauma mee.
ik had skinkalmin er op gedaan, en nu is het nog erger |o
dus maar wat smeren met het een of ander.
bedenk me net dat ik proberen kan of ik ergens hydrocortiderm vandaan kan halen.
vaak helpt dat wel.
zag nog een filmpje op facebook dat grasaren ook nog kunnen irriteren in de huid.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 19-06-22 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:14

prugelpiet schreef:
Dommeljw schreef:

Thnx.. alleen deze plekjes zijn niet door het schuren gekomen. Ik zie hem wel eens schuren maar echt nooit waar deze plekjes zitten.

Als je zegt dat ie daar niet schuurt, dan zou ik zeggen een schimmel (zo vanaf de foto). Maar ben geen dierenarts!

Dommeljw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:34

lies schreef:
prugelpiet schreef:

Als je zegt dat ie daar niet schuurt, dan zou ik zeggen een schimmel (zo vanaf de foto). Maar ben geen dierenarts!

Zouden zulke plekjes ook door mijten kunnen komen?
Haar shetlander vriendinnetje heeft namelijk mijt en die ben ik al aan het behandelen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:43

Ik zou denken van niet. Plus, als de mijt daar zou zitten, zou hij daar ook schuren lijkt me.