Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horseloverl schreef:Culico en apis druppels, op warme dagen kamille voeren, dit koelt het lichaam. Vaak zijn maaneczemers heel erg heet op de plekken waar ze schuren. Je kunt ook thee trekken van kamille en dat op de hete punten deppen. Heb de hele winter rode bieten gevoerd: B vitamines, herstellen de huid. Wortelen voeren bij de bergen, hier zitten stoffen in die de B vitamines ondersteunen en werken herstellend op darmen, ontgiftend op lever. Bieten ontgiften nieren . Optiform van mijten, levende biergist, gekookt lijnzaad.
Dus ja ze krijgt veel, maar het is allemaal vrij goedkoop. Absoluut mijden van gifstoffen om mugjes weg te houden. 0.0 vliegensprays met gekke stoffen. Het is een korte en snelle oplossing de sprays en smeerseltjes maar lange termijn echt enorm schadelijk voor de eczeem. Vaak hebben eczemers een overbelast systeem waardoor de eczeem ontstaat. Bij deze merrie weet ik dat heel zeker omdat de eczeem pas op haar 6e levensjaar is ontwikkeld na een veulen krijgen. Op jonge leeftijd enorm veel meegemaakt en medicatie gehad dan ontwikkeld eczeem zich vaak tussen 6e en 7e levensjaar. Erfelijke eczeem zal een ander verhaal zijn. Ik laat haar nu ook gewoon schuren. Ene dag schuurt ze heftiger dan de ander maar het accepteren van de situatie is ook fijn voor het paard.
Zonder deken buiten op dagen met veel zon of dagen met veel wind. Dan zijn mugjes minder actief. Ook super belangrijk voor de huid is het zon licht. Merk duidelijk dat open plekjes hier echt goed van herstellen. As ze een keer een open plekje heeft smeer ik hier zelf gemaakte calendula zalf op zonder rommel erin.
Ze krijgt wel jeuk van haar vliegenkap dus op stal direct af en haar even krabben aan het hoofd en dan is het ook goed.
Ze heeft ook geen imuunreactie meer wat je vaak ziet met eczeem. Dus dat als er 1x geschuurd word dat ze dagen door gaan. Hier schuurt ze nu Max 1 volle dag wat heftiger en dan is het klaar.
Dus kort en krachtig heb ik haar goed ontgift de hele winter door, darmen gestimuleerd en gezorgd dat ze wat gezonder zijn geworden.
En ja lies, snap wat je zegt. Was even zoeken en wat proberen maar ik ben direct toen ik zag dat ze eczeem kreeg gaan werken van binnenuit en niet buiten op de huid en er de hele winter ook mee bezig geweest. Denk dat dat ook een beetje de redding is geweest. Het is geen lekke band aan een auto zullen we maar zeggen. Alleen met dagen met extreem veel muggen krijgt ze om 17 de deken op en op stal gaat hij direct weer af.
lies schreef:AvHdG schreef:Hier ook jeuk aan hoofd (geen enkele kap is lang genoeg), benen en geslachtsdeel. Wonen ook direct aan het bos, dus zullen op zoek moeten naar een andere plek. Zo zonde hebben grond erbij gekocht voor hem. Uiteraard proberen we van alles van binnen uit. Het middel helaas nog niet gevonden
Wat ontzettend jammer zeg! Gaan jullie verhuizen, of alleen het paard verplaatsen?
Ja, daar ben ik me, nu blijkt dat ik een eczemer heb, opeens van bewust, dat je maar net geluk moet hebben als je aan het bos woont, dat je paard geen eczeem heeft of ontwikkelt. Ik woon vrij open, dus weinig insecten gelukkig (alsnog schuren zonder deken, dat wel). Als ik naar het bos ga, wordt ze helemaal panisch van de muggen en ander gespuis, dus denk dat als ik aan het bos zou wonen, dat ik haar ook moest verhuizen.
En ja horseloverl, ik begrijp wat je zegt, maar het is zo lastig, want hoe check je dan of het werkt? Steeds een poosje zonder deken laten lopen en wachten of/tot ze weer gaan schuren? En als ze dat dan weer doen, dan weer die cyclus opnieuw beginnen met ander voer, andere suplementen, poeders en kruiden? Vind het heel ingewikkeld hoor. Lijkt me dat je erg veel geluk hebt gehad of dat je paard een 'simpel' probleem had met zijn voeding, want het is bijna niet uit te vogelen. Dat zie je in dit topic wel. Wat voor de een super werkt, doet bij de ander helemaal niks.
Sadira schreef:Ik gebruik de Greenvalley zomereczeemspray voor op de jeukende delen, en de repellent spray over het hele lijf om steekbeesten weg te houden. En de wondgel voor echte wondjes door schuren en dergelijke.
car0linee schreef:Ik ben dit jaar gestart met immunotherapie. Alleen de allergenen test koste ons 223 euro.
Ik heb gelukkig alles vergoed gekregen vanuit de verzekering, dus heel netjes.
Ik ben heel blij dat ik deze test heb gedaan. Het is voor mij duidelijker waar ze reactie op geeft en immunotherapie lijkt wel zeker wat te doen.
Nog wel wat jeuk, dus merk ook wel dat deze plek voor haar niet het meest geschikt is (direct aan het bos, uit de wind).
Maar gok op een locatie op een meer open plek voor haar bijna geen jeuk meer zou betekenen.
prugelpiet schreef:Dommeljw schreef:[ [url=m/vmleI3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier de foto van de plekjes.. is dit voor de kenners zomereczeem of toch luis?
Valt echt helemaal niks over te zeggen… jeuk is jeuk, en schuren geeft kale plekken. Of dat nou door ZE, luis, schimmel of heel wat anders komt.
car0linee schreef:Ik heb voor nu injecties voor een jaar gekregen. Ze hebben ook aangeven dat ik ook echt een jaar moet prikken om verschil te zien. Als je na dat jaar prikken totaal geen verschil ziet dan helpt het niet voor jouw paard.
Wij zijn in mei gestart en zitten nu denk ik 2 maanden op volledige dosis.
Uitslag zelf vond ik heel helder en duidelijk. Zie hier onder de uitslag van mijn merrie.
Voor haar is een mengsel gemaakt voor timotheegras, haverpollen en katwilg.
[ [url=m/9FAJZJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
prugelpiet schreef:Dommeljw schreef:
Valt echt helemaal niks over te zeggen… jeuk is jeuk, en schuren geeft kale plekken. Of dat nou door ZE, luis, schimmel of heel wat anders komt.
Thnx.. alleen deze plekjes zijn niet door het schuren gekomen. Ik zie hem wel eens schuren maar echt nooit waar deze plekjes zitten.
lies schreef:prugelpiet schreef:
Thnx.. alleen deze plekjes zijn niet door het schuren gekomen. Ik zie hem wel eens schuren maar echt nooit waar deze plekjes zitten.
Als je zegt dat ie daar niet schuurt, dan zou ik zeggen een schimmel (zo vanaf de foto). Maar ben geen dierenarts!