PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:53

Het lijkt mij erg moeilijk om te weten hoeveel zout je paard binnen krijgt (of opneemt). Ik reken alleen met de cijfers van wat ik voer naast hooi. Ik heb deze zomer hetzelfde als vorig jaar, als ik extra keltisch zeezout bij geef en zelfs baking soda knappen mijn paard zn spieren echt weer extra op. Ik was vh winter gestopt omdat ik dacht dat het niet zoveel deed en vanaf het warme weer weer begonnen, dan is binnen een week of twee consequent zachter in zn spieren.

Dus ik vind het nogal wat om te zeggen dat extra zout achterhaald is :o

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 16:05

Heeft Marion ook gezegd waaróm zout voeren achterhaald is?
Ik heb persoonlijk ook echt hele opmerkelijke verbeteringen gezien bij Px paarden na het voeren van zout.

De meeste paarden krijgen sowieso niet genoeg zout binnen.

Leuk leesmateriaal:
https://www.calmhealthyhorses.com/the-i ... eding-salt

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:09

Super interessant! Ik heb het nog even gevraagd en ze zegt:

Hi, it‘s not. Up to medium work free access to a lickblock is regarded as sufficient. Only with heavy sweating adding extra salt seems to be necessary. I personally would recommend to replenish with a sugarfree electrolyte with heavy sweating to keep the balance with all the other lost minerals.

Maar iedereen moet doen wat werkt he, no judgement :) Juist fijn dat we hier alles kunnen delen!

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:27

Welk mangaan supplement adviseren jullie?
Ik zag eentje voorbij komen maar op dit moment heb ik een gevuld winkelmandje bij Agradi.... :P Als daar toevallig een goed supplement voor mangaan opstaan hoor ik het graag!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:42

MRIIIS schreef:

Hi, it‘s not. Up to medium work free access to a lickblock is regarded as sufficient. Only with heavy sweating adding extra salt seems to be necessary. I personally would recommend to replenish with a sugarfree electrolyte with heavy sweating to keep the balance with all the other lost minerals.

Maar iedereen moet doen wat werkt he, no judgement :) Juist fijn dat we hier alles kunnen delen!

Jammer, de onderbouwing mis ik. Merk dat ik zelf een beetje allergisch ben voor meningen die als feiten worden gedeeld.
Ik blijf er in elk geval mee door gaan. Met een zoutblok doet mijn paard ook niets overigens.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:21

Zout zorgt wel degelijk voor minder pijn in de spieren. Een zout liksteen voldoet niet aan de behoefte. Bijzonder dat iemand beweert dat dat niet zo is. Ik heb zelf ook snel natrium tekort (ik eet geen pakjes en zakjes en praktisch Leto) maar ik kan je vertellen, je spieren doen dan zo’n zeer! Alles verstrakt en verzuurt. Beetje zout erin en de wereld ziet er binnen een half uur heel anders uit.

De mijne krijgt alle supplementen ook 1x per dag allemaal tegelijk. Werkt prima. Kan ook niet anders want ik ben er 1x per dag. Ze is is er 20 mee geworden dus zo dramatisch zal het niet zijn om supplementen tegelijk te geven.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:33

Ja ik heb een tijdje zout gegeven, maar zag geen effect. Wat voor zout geven jullie?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:33

MRIIIS schreef:

Oh, hier schiet ik graag direct even wat gaten in. :D Ik ga met Slmt9 mee, ik vind het een slecht advies, en het klopt gewoon niet. Ik ben inmiddels afgestudeerd NRC-plus. Verder heb ik Nutrition as a therapy, Musculair and neurological disorders gedaan en ben nu bezig met Understanding Bloodwork. En heb nog een paar cursussen op de verlanglijst. Dus inmiddels weet ik wel een beetje van paardenvoeding. :o

De NRC schrijft bepaalde waardes voor als minimale behoeften. Wie niet weet wat NRC betekent;
http://www.drkellon.com/coursedescriptions/nrcplus.html

Zout, bestaande uit Natrium en Chloride zijn te weinig aanwezig in ons hooi. Het toevoegen van 15 tot 30 gram (ongejodeert) zout is echt wel nodig. De meeste paarden likken dat niet per dag aan de steen. En dan hebben we het nog niet gehad over zweten. 1 uur arbeid betekent nog eens ca. 50 gram toevoegen. (seems to be necessary?) Is nodig, afhankelijk van de hoeveelheid zweet.

Plus een electrolytenmix die je kunt kopen, daar zit ook weer Calcium en Kalium aan toegevoegd. Voor gezonde paarden onnodig. Voor spierenpaarden een No-go. Gewoon zout geven. En magnesium.

Spierenpaarden knappen echt wel op van zout. Zout is nodig voor alle transport van stoffen in het lijf, maar ook voor een goede werking van het hart, de spieren, het zenuwstelsel, het onderhouden van een goede zuur-basebalans en een goede vochtbalans. Ook heeeeeel belangrijk voor paarden met stofwisselingsproblemen btw.

Dus zonder judgement naar jou toe hoor. Ik hoop dat ik je wat op weg kan helpen, maar dit klopt echt niet. Dat moest ik wel even rechtzetten. :')

Voor mangaan gebruik ik deze, ik heb nog geen betere gevonden.
https://www.discountfutter.shop/mangan- ... d-fuettern

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:35

Nou dat vind ik alleen maar fijn om te lezen hoor! Ik heb een tijdje zout gegeven maar merkte toen geen verschil, misschien toch maar weer geven dan. Maakt het nog uit wat voor zout?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:39

@Esperanza: Jij geeft de 3 dubbele aanbevolen hoeveelheid toch? Ik lees in de dosering dat voor kleine en jonge paarden hier maar de helft voor staat aanbevolen. Hoeveel is verstandig om mee te starten?

Voedingsinstructies:
Paarden vanaf ca. 500 kg: 30 g/dag (33 g komt overeen met ca. 60 ml op de maatbekerschaal) met het voer.
Jonge en kleine paarden half. Vanwege het hoge gehalte aan mangaan mag het dagrantsoen niet meer dan verdubbeld worden.
Duur van de voeding: Minimaal 4 weken

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:43

Oei laat maar zitten, ik zie nu pas dat ze niet naar NL of BE verzenden :(

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:46

Ik geef anderhalve maatbeker, weet zo even uit mijn hoofd niet of dat die 60 ml is, ik moet het even nazoeken voor je. Heb het zelf ook niet verzonnen, ik moest ook even weten tot hoever ik veilig kon gaan. En ik voer continu :D Oh en soms hebben ze koop 4 en betaal 3 emmers ;)

Hoe klein is jou klein? Ian is 580 kilo maar ik heb alles berekend. Ook nav hooi enzo.

Mag dat morgen? Ik moet nu heftig op stap, nog jurk aan make-up enz. :o

Ik peebee je morgen even

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 11:24

Lieve mensen, de discountfuttershop levert gewoon ook naar Nederland of België. Ze zitten in Duitsland en verzend naar Nederland is niet duurder als naar Oostenrijk.

Ik heb even met ze gebeld en gevraagd. En gezegd dat ze het misschien beter kunnen aanpassen in hun shop. maar het is geen mega groot bedrijf, dus vandaar dat ze het nog niet hebben gedaan. Maar ze gaan het even met de baas bespreken

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:54

Esperanza schreef:
Lieve mensen, de discountfuttershop levert gewoon ook naar Nederland of België. Ze zitten in Duitsland en verzend naar Nederland is niet duurder als naar Oostenrijk.

Ik heb even met ze gebeld en gevraagd. En gezegd dat ze het misschien beter kunnen aanpassen in hun shop. maar het is geen mega groot bedrijf, dus vandaar dat ze het nog niet hebben gedaan. Maar ze gaan het even met de baas bespreken

Ow oke! Nederland stond er inderdaad niet tussen en een ander land selecteren durfde ik niet.

Ik twijfel nu om deze te kopen: https://www.reiterlive.de/futter/ergaen ... -plus-1kg/

Ik ben binnen 40 minuten bij Reiterlive. Verzending is 24 euro :') dan maak ik er liever een uitje van
Als er hier bokkers zijn die iets op deze site interessant vinden wil ik gerust eea meenemen en vanuit Nederland versturen

BrightBren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:07

Ik zou het wel willen proberen om extra zout te voeren. Wat voor zout, hoe veel en op welke manier voeren jullie het aan je paard?

Alvast bedankt!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:52

Ik geef een maatlepeltje van 5ml door het voer met keltisch zeezout en sinds deze winter ook 5ml baking soda.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:57

Ik geef gewoon zout zonder toegevoegde jodium. Is een beetje afhankelijk van waar ik het kan krijgen maar gewoon simpel supermarkt of reformwinkel denk ik in Nederland.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:37

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Ik ben gestart met vita E en zout, nu ongeveer 1,5 week. Mijn paard lijkt hier nog niet op te reageren en had eigenlijk een slechte dag gisteren.... In zo'n situatie gooi ik het liefste het roer volledig om en wil ik er allerlei dingen in proppen in de hoop dat hij zich beter gaat voelen maar dat is natuurlijk geen goed idee.

Vorige week heb ik ook magnesiumchelaat en amino complex van Horseflex besteld maar ik ben nog niet gestart met dit te voeren. Denken jullie dat het goed is om hier voorzichtig mee te starten of toch nog een tijdje aankijken met Vita E / zout?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:47

Het ligt eraan hoe slecht een slechte dag is. Beetje strammer dan anders of echt een aanval?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:50

pluisje88 schreef:
Het ligt eraan hoe slecht een slechte dag is. Beetje strammer dan anders of echt een aanval?

Ik weet helaas pas sinds 2 weken dat hij het heeft, dus super lastig om nu te bepalen wat bij hem een echt slechte dag is.

Hij struikelde in ieder geval heel veel, was sloom, moeite met dragen van de ruiter, vacht stond overeind (alsof hij het koud had met 22 graden). Eenmaal een beetje warm gereden ging het wel maar het was beduidend een mindere dag dan andere dagen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:51

Ik zou even niet rijden, desnoods een deken op doen en even afwachten. Het kan helpen maar het kan ook een extra prikkel toevoegen die hij net niet kan helpen. Warmte van buiten toevoegen op de spieren helpt bij mij altijd het beste. Ookal is het maar een uurtje. Die van mij heeft eigenlijk altijd een deken op maar als ze slecht wordt dan pak ik haar belachelijk warm in en na een uurtje of 2 zie je dan dat ze beter gaat bewegen. Dan wandel ik een paar rondjes met haar door de bak of wei als ze dat wil (niet dwingen) om alles weer een beetje losser te maken. Meestal is dat voldoende. Maar ze is natuurlijk wel goed gemanaged voor de rest.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 12:01

Een deken is een goede tip idd, vooral omdat het weer dit jaar zo verschrikkelijk onvoorspelbaar is.
Regendekentje of een vliegendeken met een regendeel over de rug voor warme dagen
wellicht?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:09

Pfoe lastig, hij zweet zich namelijk helemaal de pleuris. En dan echt zeiknat van het zweet.... Ik heb enkele weken geleden een eczeemdeken opgehad van Weatherbeeta (vrij dikke stof) en hij was zo erg aan het zweten dat hij deze niet op kon houden. Met de rambo protector gaat het redelijk omdat dit een mesh is, maar nog steeds heel veel zweet aan de borst, billen en flanken.

Ik woon op 30 minuten afstand en kom maar 1 x per dag, heb dus niet echt de mogelijkheid om even een deken op en af te doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:20

Overmatig zweten kan prima een aanval zijn. Dat doen ze in dat geval niet omdat ze het warm hebben maar vanuit pijn. Ga niet te blind op zweten zou ik zeggen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 12:35

Zweet hij tijdens/vlak na arbeid? Zweet hij als jij hem verder ook symptomatisch vindt? Of zweet hij "gewoon" makkelijk?