[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:48

In de bijsluiter meldt BI ook: "Speciale voorzorgsmaatregelen, te nemen door degene die het diergeneesmiddel aan de dieren toedient Na het breken kan dit product oogirritatie, een irriterende geur of hoofdpijn opwekken. Minimaliseer het blootstellingsrisico wanneer u de tabletten breekt. Tabletten mogen niet worden verpulverd.
Vermijd contact met de ogen en inhalatie bij het hanteren van de tabletten. Was de handen na gebruik.
Personen met een bekende overgevoeligheid voor pergolide of andere ergotderivaten moeten contact met het diergeneesmiddel vermijden en moeten het niet toedienen.
Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, moeten handschoenen dragen tijdens de toediening van het diergeneesmiddel.
In geval van accidentele ingestie, dient onmiddellijk een arts te worden geraadpleegd en de bijsluiter of het etiket te worden getoond.
Was in geval van huidcontact de blootgestelde huid met water. Spoel bij blootstelling van de ogen aan pergolide het aangedane oog onmiddellijk uit met water en raadpleeg een arts. Ga bij irritatie van de neus naar een omgeving met frisse lucht en raadpleeg een arts als er zich ademhalingsproblemen ontwikkelen.
Kinderen dienen niet in contact te komen met dit diergeneesmiddel. Accidentele ingestie, met name door kinderen, kan bijwerkingen veroorzaken."
De bijsluiter online: http://www.boehringer-ingelheim-ah.nl/s ... letten.pdf

Jeetje Dennis, balen zeg, maar nummer 3 boft dat je al veel ervaring hebt ;)

Mijn merrie heeft al 3 dagen al haar voer op *\o/*
Ze krijgt nu Bonpard Muscle, muesli via de DA a €90 pm, dan valt die €50 pm prascend best mee 8)7

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:38

Hoe zit het met cushing pony's in de sport? Wat betreft doping test.
Die andere 2 van mij lopen niet in de sport, dus heb er verder nooit bij stil gestaan.
Maar het is toch wel de bedoeling dat Roos terug de sport in komt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:42

Ik had een verklaring van de dierenarts bij mijn papieren. Volgens da was dat voldoende

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:53

Alleen een verklaring bij de papieren is niet voldoende, het moet bij de KNHS ingediend zijn als dispensatie verzoek.
Ik heb dit eerder nodig gehad i.v.m. Regumate (achteraf... ppid speelde toen mogelijk al), dit was dispensatie verzoek voor de Altrenogest. Dit moet je per kalenderjaar opnieuw indienen. Je krijgt dan een schriftelijke goedkeuring welke je op wedstrijd moet kunnen tonen mocht er controle zijn.
Geen idee of er zo ook een dispensatie verzoek voor Prascend is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:04

Wat raar. Mij was verteld dat verklaring voldoende was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:10

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-17 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:13

Was hier inderdaad iemand die frankrijk woont die ze zelf maakte. Ze kocht volgensmij pergolide in China en deed dat in capsules. Haar paard leeft niet meer, dus daarom is ze uit dit topic verdwenen. Ben alleen haar naam kwijt. Pablo heette haar paard geloof ik.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:55

Klopt van de pergolide in China halen, maar dat lukte toen geloof ik nog doodleuk met aliexpress, lukt volgens mij ook niet meer...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:56

Geerke ! :j
Misschien leest ze nog wel mee af en toe...

Die linkjes zijn interessant ! Maar blijkbaar toch ook een voorschrift nodig voor de pergolide... :\

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:40

Dennis schreef:
Ik ben gezegend met de primeur bij onze kliniek *\o/* .

Mijn primeur is dat ik de eerste eigenaar ben met 3 cushing pony's -O- .

229 pmol/L, waar dus 11 de max is.

Jeetje Dennis, wat balen.
Dat is toch wel heel toevallig. Zou er een trigger zijn voor alle-3?

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:18

Het is toch zo dat de grondstoffen in China op zijn. En dat de productie van nieuw nog op zich laat wachten?

Dan verwacht ik dat je zelf ook geen pure pergolide kunt bestellen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:46

Ik geloof er geen ruk van dat de grondstoffen op zijn. Las wel dat het voor mensen niet meer gebruikt wordt vanwege de enorme bijwerkingen. En er zijn inmiddels betere medicijnen voor Parkinson.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:24

Als de grondstoffen op zijn kan prascend ook niet meer gemaakt worden, en zullen dus enkel hun huidige voorraad kunnen verkopen dus dat lijkt me niet. Als dat wel zo is zal de prijs flink gaan stijgen vrees ik!

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:48

We gaan het ervaren ben ik bang. Het is inderdaad zo dat pergolide voor mensen niet veel met gebruikt wordt. Als er vanuit de humane kant weinig tot geen vraag meer is dan moet ik nog maar zien dat het weer geproduceerd gaat worden. Kosten/baten verhaal. Moet voor de farmaceutische industrie wel lonen om dit weer uit te brengen. Zij doen niets vanuit filantropische gedachtegoed.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:42

Is er ergens een bron die bevestigt dat de grondstof op is?

Het wordt voor paarden gigantisch veel gebruikt en het levert gigantisch veel geld op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:47

Blijkbaar een bevestiging van Teva, de leverancier van pergolide voor mensen. Maar hoe betrouwbaar dat is...?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:19

Ik werk bij Chrysal, van de plantjes en bloemetjes.
Ik bestel grondstoffen voor onze mengsels en ik kom de laatste periode heel vaak tegen dat bepaalde grondstoffen NIET meer te krijgen zijn of dat er een Force Majeur op zit.
We gebruiken ook chemische grondstoffen en allerlei andere troep in ons labo . Dus het kan heel goed dat bepaalde grondstoffen niet meer te krijgen zijn.
We moeten ook op zoek naar alternatieven en dat valt niet mee bij een werkende formule.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:34

Fabster schreef:
Blijkbaar een bevestiging van Teva, de leverancier van pergolide voor mensen. Maar hoe betrouwbaar dat is...?

Klopt, Teva heeft dat tegen mij gezegd. Maar ik geloof er niet veel van. Anders heeft BI nu ook een probleem met productie.
Misschien B I eens contacten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:06

Zo net Yoob laten testen weer (herhalingstest) voor PPID.

Maar mij viel op dat hier zulke lage waarden voorbij komen (eentje met 11) en dat de DA dan toch gelijk naar een hoge dosering wil.
Ik had eerste keer waarden van over de 250 en ging naar een halve tablet. Na 3 maanden waren de waarden nog altijd veel te hoog en moest ik ophogen naar hele tablet.
De andere, die ook over de 200 zat, begon op een halve en testte na herhaling goed. Dat is nu jaar geleden en is net dus geprikt. Benieuwd of hij nog onder de referentiewaarde zit (al was die vorig jaar rond deze tijd wel iets van 29), maar goed dat heb ik nooit goed begrepen en heb verder ook geen uitdraai gekregen destijds.
Maar weet wel dat die 2 van mij enorm hoog zaten tov de refentiewaarden maar dus geen extreem hoge dosering prascend hoefden te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:08

Geef je dan ook een hele tablet aan je shetjes Isapaardje?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:30

Hier iemand ervaring met overdreven hengstige merrie > Cushing en Prascend gestart?
Nu het idee dat ze om de week hengstig is >;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:15

Mijn schimmeltje was altijd extreem hengstig, merkte er weinig van omdat ze ieder jaar gedekt werd, dus dat was 1 of hooguit 2x. Toen leeg gelaten, werd het minder na 2 jaar. Maar toen bleek ze cushing te hebben, aan de pillen en nu brengen opa (tot z'n 13e hengst geweest) en oma elkaar het hoofd op hol in het voorjaar ;) .
Het is duidelijk merkbaar, maar niet vervelend. Dus laat het lekker zo.
Van Roos merkte ik nooit echt goed wanneer ze hengstig was, hooguit wat plakkerig voor mijn hulpen. Ben benieuwd hoe dat van het voorjaar zal zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:46

Ik heb mijn dierenarts gevraagd hoe het zit met prascend/pergolide in de sport.
Het staat op de doping lijst als controlled, dat betekend dat het onder bepaalde voorwaarde wel mag. Maar die voorwaarde zijn nergens te vinden. Mijn dierenarts heeft andere artsen gevraagd en BI, maar niemand kon haar tot nu toe antwoord geven. Ze gaan er nu mee naar de FEI.

Ik ben toch niet de enige die een cushing pony in de sport uit wil brengen?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:50

Ik kom even binnenvallen in het topic, sorry :o , maar ik zit met een dilemma.
3 weken terug heb ik 3 oude shetjes van mij laten testen met het idee dat ik nieuwsgierig was wat hun waarde was, ze hebben geen klachten en geen uiterlijke kenmerken dat ze cushing zouden hebben.
Maar omdat het gratis was en ik toch voor een gebitsbehandeling op de kliniek moest zijn heb ik ze laten testen.

Nu bleken ze extreem hoge waardes te hebben, alle 3 en zo hoog dat de dierenarts dacht dat het een foutje was.
Dus vorige week weer laten testen en zijn de waardes weer zo hoog (al dan niet hoger).

Ik vind het zo apart dat ze totaal geen klachten hebben en toch zulke hoge waardes, nu heb ik zoiets van ik wil ze medicijnen geven, maar dat gaat toch niet de zwelling/tumor tegen?
Want op internet hebben ze het over het leven beter maken ivm de klachten die erbij komen, maar die hebben ze dus totaal niet.
Dus wat zou het voor hun dan verbeteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:03

Je zou ook een andere test kunnen overwegen. De torenhoge waardes zijn wel opvallend dit gratis test seizoen nu de humane pergolide niet meer leverbaar is..

Wat betreft pony in de sport meen ik mij een schimmeltje te herinneren die aangespannen in de sport liep?