Gisteren de Bucas Buzz off binnen gekregen. Overgenomen van iemand waarbij ik om een exceemdeken had gevraagd maar volgens mij is deze dat niet voldoende. Iemand ervaring met deze deken?
Silver_Fox
Geplaatst: 24-02-16 12:33
ZE kan wel degelijk op andere plekken op het lichaam voorkomen, vaak uit het zich in de manen en staart omdat daar de huid het dunst is. Omdat er geen plekjes/bultjes te vinden zijn lijkt het toch op ZE of dat de stofwisseling die niet goed werkt, wat vaak ook de reden is voor ZE. Misschien dat hij toch op verkeerd bemeste weilanden heeft gestaan en daardoor een jeuk reactie heeft gekregen? Het is heel lastig met paarden want eer hun stofwisseling volledig 'ge-reset' is kan soms wel een jaar duren.
Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar omdat de dierenarts ook niet weet wat het is.. ik hoop in elk geval niet dat het cushing is, maar dat lijkt me niet heel waarschijnlijk
Pleasuregaits
Geplaatst: 24-02-16 13:26
Jeuk wordt algemeen geassocieerd met zomereczeem maar er zijn natuurlijk veel meer oorzaken. Zo heb ik mijn (inmiddels) ruin laten onderzoeken omdat hij van jongs af aan schuurde. Hij is allergisch voor schimmels in hooi en stro en kan ook geen grasmijt hebben. Zie dat laatste maar eens te voorkomen... Verder heb ik geleerd dat hij ook overgevoelig reageert op graan.
Voordrooghooi is dus te gevaarlijk omdat daar makkelijk schimmelsporen in zitten. Verder geen granen meer voor mijn paard.
Testen (bloedtest bv) is dus zeker aan te raden. Andere mogelijkheid is dat je paard PPID heeft, eveneens dmv bloed te testen. En dan de ringworm, luizen en mijten niet te vergeten. In alle gevallen heeft Sioskin een toegevoegde waarde tegen jeuk en heling van de huid. Een oplossing is het niet. Je mag mij ook prive berichten voor meer info en tips.
Staar je dus zeker niet blind op alleen zomereczeem!
tiwi1969
Geplaatst: 24-02-16 13:33
De Bucas Buzz Off is geen echte eczeemdeken maar toch zag ik sommige eczeempaarden met een milde vorm er al wel van opknappen. Wat ik mooi vind aan deze deken is de enorme buikflap, maar de stof met toch nog een redelijk wijde maas maakt de deken minder geschikt als echte eczeemdeken. Knutjes steken er toch nog doorheen. Voor de hele hete zomerdagen, als het erg droog is en er daardoor minder knutten zijn is deze deken door zijn luchtigheid wel geschikt voor erbij. Als de RSIH of Boett te warm is.
Wat betreft het voorkomen van ZE op het lichaam, dat zie je eigenlijk altijd in combinatie met ZE in staart en manen. Op het filmpje van Joosie lijken de staart en manen intact terwijl de jeuk zich vooral op het lichaam manifesteert, vandaar mijn conclusie geen ZE/knuttenallergie. Wel enorme jeuk waarvan de oorzaak nog niet bekend is.
Als het allergische jeuk is dan is het ontstaan van ZE niet uitgesloten bij een ontregeld lichaam.
Hallo allemaal, mag ik hier even mijn vraag stellen? Ik heb sinds afgelopen zaterdag een fantastische merrie in mijn bezit! Alles is positief aan haar, ze heeft maar 1 minpuntje: zomereczeem. Het is een lichte vorm zolang ze op tijd haar deken draagt en ze is nu in bezit van een geweldig dikke bos manen en volle staart, geen sporen van te zien. Ze is dan ook pas 3,5 jaar oud. Op internet heb ik al best veel informatie kunnen vinden en ik ben al wat wijzer geworden over het onderwerp, maar ik heb een specifieke vraag. Nu we een redelijk zachte winter achter de rug hebben, is er dan kans dat de knutten eerder 'opdoemen'? Ik heb gelezen dat de deken het beste eind maart op kan, maar is het verstandig om er dit jaar eerder mee te beginnen? Ik ben benieuwd naar hoe jullie het gaan aanpakken dit voorjaar.
(Mijn paard staat dag en nacht buiten en heeft een schuilcontainer, er staat een groepje bomen langs het land maar verder is het redelijk open gebied en waait het vaak lekker door. Hier en daar loopt een klein beekje.)
ellepel
Geplaatst: 24-02-16 19:52
Je moet naar de temperatuur kijken. Op zich gaat de culicoidesvlieg weer uitvliegen met een temperatuur van 5 graden boven nul
Dus dan heb je risico dat er geprikt kan wordrn. Maar het ligt dan de ernst van de allergie of je dier dan al jeuk krijgt.
Zodra de dagtemperatuur zo boven de 8 graden blijft en snachts boven de 5 dan moet je je dier erg goed in de gaten houden. Bij appie is het voldoende om te wachten tot ik hem zie jeuken,dan gaat de deken er op.
Maar het varieerd, ik heb wel eens 15 februari al de eczeemdeken op moeten doen,maar ook wel eens pas ver in april. Maar zorg dat je de boel klaar hebt liggen
ninji
Geplaatst: 24-02-16 20:28
Bedankt voor je nuttige antwoord! De dekens liggen klaar voor gebruik op stal dus dat komt goed Komende tijd het weer plus temperatuur in de gaten houden dus, al ziet het er voorlopig toch niet best uit... Haar vorige eigenaresse vertelde me dat ze een lichte vorm heeft en zolang de deken op tijd op heeft heeft ze weinig/geen last dus daar streven we naar
Dan ben ik ook nog wel benieuwd hoe jullie (buiten) rijden in de zomer, hou je de gewone deken op (lijkt me niet handig)? Bestaat er een speciale deken om mee te rijden, of maakt het voor een uurtje/paar uurtjes niet uit om zonder te lopen? Ik ben nu nogal een leek in ZE en probeer een beetje persoonlijke ervaringen te verzamelen zodat we ons eerste voorjaar samen comfortabel door kunnen komen
Marvel
Geplaatst: 24-02-16 20:32
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
De komende 5 nachten vriest het hier in drenthe nog
In de bak rijd ik vaak bloot (edit: dit is een gekke zin..herstel: in de bak rijd ik mijn paard zonder deken op ) Maar de ervaring leert dat ze'ers nog sneller geirriteerd zijn van ook ander (on)gedierte/vliegen. Buiten rijd ik met een vliegenuitrijddeken met hals en vliegenfrontriem. Zo zonde, zo'n knap paard en niemand die m ziet doordat hij als wandelende burka voorbij komt
ellepel
Geplaatst: 24-02-16 20:39
Appie kan ook wel een paar uur zonder deken hoor. En ik zet hem ook een tijd zonder deken, kan hij normaal rollen als hij dat wil de zon op zijn vacht,lijkt me ook altijd wel goed
Jotoma, ja erg he Appie ook hij is zo knap! En dan zit hij verstopt
Dank je wel Jotoma! Haha toen ik die zin las zag ik wel even wat voor me zeg... Vliegenoutfit voor bij het rijden is wel een goed idee aangezien we daar wel last van kunnen krijgen in de buitenbak en omgeving of misschien een speciale vliegenspray, schijnt te werken tegen meerdere soorten las ik hier en daar. Inderdaad wel erg zonde dat ook mijn knappe paard word verstopt haha Maar af en toe even zonder deken laten lopen en rollen is ook wel zo fijn
assebassie
Geplaatst: 24-02-16 21:17
Ook met deken vind ik haar nog knap hoor , niet lachen en zien jullie de vliegenklapper?, is ook handig onderweg
Ik vind het zo onhandig dat er aan de rijvliegendekens geen buikflap zit. Mijn merrie irriteert zich daar juist het meest op vliegjes. Reed dus met de buikflap van mijn bruine eczeemdeken. En naai voor dit jaar een buikflap aan mijn vliegenrijdeken
MoniekV
Geplaatst: 24-02-16 21:24
Ik vind het altijd raar als ik mijn paarden zonder deken zie staan omdat ze 99% van de tijd met deken staan
Het grote voordeel van een deken in de zomer is toch wel dat ze niet verkleuren door de zon. En toch hoop ik dat het lukt om Cherise bij gunstig weer ook af en toe een paar uurtjes zonder deken te laten lopen. Vitamine D aanmaken in de zon.
Vitamine D zit voldoende in mijn voer In de winter loopt ze ook al met deken... dusja heb het even gecheckt maar voor de vit. D gaat de deken niet af. Voor af en toe wassen & rollen wel!
Imre
Geplaatst: 24-02-16 22:59
Mijn pony in haar antivliegjesoutfit.
Marvel
Geplaatst: 24-02-16 23:14
In mijn voer zit ook vit D, maar weet niet of t voldoende is. Per 200mg: Vitamine D 3.000 IE Vitamine D 4.225 IE / 5.200 IE
Misschien vermenselijk ik het, maar zon op de huid, daar knapt mijn eczeemhuid van op. Maar ik weet niet hoe dit bij paarden zit.