[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:55

Mijn paard kreeg ook mok, slechts aan 1 been. Sinds ik die druppels geef, op aanraden van fargo, heeft hij geen last meer

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:02

Fijn om te horen. Hoop dat 't bij mijn paardje ook helpt! Al die "kwaaltjes" horen die gewoon bij de ziekte of worden die straks ook onderdrukt door de prascend?

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:11

Ben echt een leek op t gebied van cushing. Ik probeer morgen heel dit forum even te lezen :-) ze stond er vandaag echt als een dood vogeltje bij. Hebben jullie ook in het begin overwogen of jullie dit je paard wel willen aandoen? Dat ik er gewoon bijna over nadenk om haar uit haar lijden te verlossen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:16

Ben je begonnen met 1 prascend of ben je met opbouwen begonnen? Meeste da's zeggen starten op 1, maar dan is de kans op bijwerkingen aanwezig. Ik ben van 1/4 gaan opbouwen en op bij de verhoging naar 1/2 kreeg mijn paard bijwerkingen waarbij ik dacht moet ik hiermee doorgaan: dikke benen, niet willen lopen en depressief. En op een gegeven moment niet meer willen eten.

Nu staat op 3/4 (moest van de DA 1), maar hij doet het er zo goed op en zie zoveel verbetering.

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:21

Klopt, de dierenarts heeft gezegd dat ik 1 pil per dag moest geven. Over opbouwen heeft hij het nooit gehad. Morgen dan toch maar even de dierenarts bellen?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:25

Geen enkele DA zegt opbouwen aangezien weinig da's weten van de bijwerkingen, zelfs mijn DA wist het niet

Ik ben op eigen houtje begonnen met 1/4, op aanraden van dit topic. En daar ben ik zeer blij mee, gebruik nu 3/4 per dag en daar blijft ook voorlopig op staan

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:35

Ze krijgt morgen avond pas weer haar medicijnen. Ga morgen alles even doorlezen en dan lees ik ook vast meer over de bijwerkingen en hoe jij hier toe bent gekomen. Bedankt voor je reactie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:46

Gisteren is de Grand Old Lady inmiddels 24 jaar geworden. Het blijft mij steeds weer verbazen. Ze is nog hartstikke fit en één bonk spieren. Ondanks de Cushing. En sinds deze zomer maar weer terug in training 3 dagen in de week; bejaardengym.

Afbeelding

Sinds 2 weken staat ze weer op het land: half uur per dag. Voor haar werkt Prascend prima.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:52

Wat is ze geweldig! Moooiii !!!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:02

@janouk: wat ziet ze er geweldig uit

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:09

esthervannes schreef:
Fijn om te horen. Hoop dat 't bij mijn paardje ook helpt! Al die "kwaaltjes" horen die gewoon bij de ziekte of worden die straks ook onderdrukt door de prascend?

Zoals het mij is uitgelegd: doordat het lichaam teveel stresshormonen blijft aanmaken onder invloed van de uitdeiing in de hersenen, raakt het immuunsysteem verstoord.
Als je pergolide (prascend) geeft, raakt het hormonaal stelsel weer rustiger waardoor ook het immuunsysteem zou moeten gaan werken... Dus je paard zou ook minder kwaaltjes moeten krijgen.

Hoop dat het werkt. Hier was een maar terugkerende luchtweginfectie de aanleiding om goed te gaan kijken en o.a. op Cushing te testen en jawel, raak. ;(

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:38

Randalin, hoe hoog is de waarde? Ga je ook starten met Prascend?

Esther, mijn DA gaf ook aan met 1 pil te starten. Ben met een halve begonnen voor 2 weken. Ze heeft welgeteld 2 dagen met iets opgelopen benen gestaan, maar meer niet.
Ze staat nu op 1 pil en ben nu 5 weken onderweg.
Je ziet haar opknappen! De blik in de ogen etc.
Ik heb me dezelfde vraag gesteld als jij, moet ik dit wel willen. Ze was zó niet gelukkig en lekker in haar vel. De tranen sprongen me in de ogen als ik haar zag.
Ben blij dat ik toch aan de medicatie ben begonnen. Langzaam aan krijg ik mijn eigen merrie weer terug.
We zijn er nog lang niet, maar ik rij wel weer een beetje (3x in de week ongeveer) en doe leuke dingen met haar.
Even doorzetten hoor!

Janouk, wat een prachtige mooie dame!! WOW!!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:49

Tinkerbell zat zon 30 punten te hoog geloof ik.

Ze staat nu op een kwart prascend per dag, nu zon 2 weken. Zie nog weinig vooruitgang, ze lijkt nu zelfs weer wat depressiever maar we gaan dit nog even doorzetten...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:11

Het verhogen van de pil gaat met stapjes 1/4 naar 1/2 naar 3/4 naar 1. Steeds met tussenpozen van 3 a 5 dagen.

Voordeel van opbouwen verder is, dat je soms bij een bepaalde dosering ziet dat ze het zo goed doen dat verdere verhoging niet noodzakelijk is. Ik ben blijven steken op 3/4 en daar blijft hij voorlopig op.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:43

Ik weet net sinds een kleine week dat mijn pony cushing heeft. Eerder had ik hier nooit aan gedacht, de eerst keer dat hij een rare gekrulde vacht had is zo'n dikke drie jaar geleden geloof ik.
Daarnaast heeft hij sinds ongeveer toen ook spat in spronggewricht, deze is stabiel maar hij heeft bepaalde periodes duidelijk veel meer pijn (bij kou en vocht en helaas leven we in Nederland). Ik ben aan de bel gaan trekken omdat hij een maand geleden iedere dag schijterij had, alweer, terwijl hij een goed dieet heeft, structuur daar ook weer en echt genoeg krijgt. Ook is zijn vacht echt verschrikkelijk om te zien, sinds een paar weken wordt hij ook steeds lustelozer, ondanks dat hij de hele dag op het land staat en ik wel met hem bezig blijf.

Sinds begin dit jaar is zijn lichamelijke conditie beduidend minder. Hij liep eerst zeer slecht door de spat, dat gaat nu wel beter. Maar hij is heel erg snel moe, als hij een kwartiertje beetje basiswerk heeft gedaan staat hij al enorm te ademen. Zijn conditie was prima tot eind vorig jaar, maar ik doe snel te veel. Hebben jullie dat ook? het is zo'n ademhaling die heel diep zit zegmaar en het duurt echt superlang voor hij weer normaal kan ademen. En dan heb ik niet superveel met hem gedaan.

Het is werkwillige pony die graag wat doet, ik doe hem geen plezier met maar een beetje op het land blijven staan.
Ik heb nu pijnstilllers voor de spat gekregen en ga een pakketje Prascend bestellen om te kijken of hij verbeterd. Er is mij aangeraden zijn bespiering te onderhouden, maar met die ademhaling vrees ik dat dat onbegonnen zaak is. Iemand een idee of ook dat verbeterd met Prascend?

Ik maak me wel zorgen en ik heb het gevoel dat het al tot in diep in zijn gestel is doorgedrongen (dik 3 jaar vind ik een aardige tijd en die tijd heeft het zijn gang kunnen gaan).
Vorig jaar werd hij heel energiek van Care4forlife en ik ga summerfit koeken voeren, kleine hoeveelheiden, wat veel eten doet hij ook niet meer. Ik hoop dat dat een beetje helpt.

Maar mijn grootste vraag is of hij ook in die ademhaling zal verbeteren door die medicatie? ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
ps: hij is nu pas 14 jaar.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:59

De mijne had al 10 jaar cushing voordat ik het wist en begon met medicijnen. Hij had ook last van de zware ademhaling. Dat is verdwenen door de medicijnen.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:35

cybthiar- Dat stelt mij wel gerust.. dankjewel

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:48

RL, dat gaat echt verbeteren! Jouw verhaal klinkt als die van mij.
Ik heb ook een heel looplustig paard wat ineens niet meer wilde lopen en binnen no time buiten adem was.

Nu ben ik (na 5 weken prascend) weer aan het opbouwen, rustig aan. Zij bepaalt, maar ik merk dat ze veel meer plezier krijgt in het werk. En als ik de verhalen hier lees kan ik de komende maanden nog steeds een stijgende lijn verwachten.

Even doorzetten!! Het komt goed!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:41

esthervannes schreef:
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen weet ik dat mijn merrie van bijna 22 (31 maart) cushing heeft.
Ik reed haar 2 maanden geleden nog fanatiek. Hoe ik er achter kwam: haar bespiering op haar rug was de ene week beter als de ander, terwijl ik haar geschoren had en dekens op deed toch weer dikker in haar haar komen. Ze heeft einschuss gehad begin februari, ze kreeg in 1 keer acute mok. Terwijl ze dit in de 10 jaar dat ik haar heb nog nooit heeft gehad en dit allemaal dit jaar. Nu heeft ze sinds vandaag een soort van ontstoken oog. En dit allemaal sinds februari.

Pfff wat heb ik een medelijden met haar. Sinds 2 dagen geef ik haar nu ook prascend. Ik hoop dat het snel aanslaat. Ga morgen bij de drogist echinacea bloem halen. Hebben jullie paardjes dit ook allemaal gehad?

Groetjes,
Esther

Hier als symptoom alleen dikke, krullende vacht...net een schaapje :( Maar dat soort ontstoken oog kreeg mijn merrie ook toen ik ze prascend begon te geven...wel iets langer dan die 2 dagen bij jou, maar in elk geval had mijne tevoren nooit problemen het haar ogen...begon pas met die pillen, maar is na een paar weken ook weer weggegaan hoor !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:29

Laten jullie "alleen" ACTH ter controle bepalen ? Of ook IR ? Of heeft dat geen zin ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:52

IR heeft geen zin zei mijn DA. Maar ik ga het zeker nogmaals vragen als ik begin april weer laat testen.

Kijken of de mening daarin is veranderd. Ik weet niet of het voor mij zou uitmaken, ik ga haar zowiezo met graasmasker op de wei zetten. Ik ga het risico niet nemen.
Is de fructaan te hoog, dan gaat ze in de paddock. (haar vriendin gaat dan mee)

Moet ik nog voorzichtiger zijn? Halve dagen land? Geen idee........

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:24

+1 :D
Alleen acth... Dierenartsen hier zijn ook van mening dat een echt IR onderzoek in de kliniek moet gebeuren met om de zoveel tijd een glucose injectie om daarna de metingen te doen.
Ik heb het dus nooit gedaan...ik ben zo'n beetje van mening van '' wat je ziet, hoef je niet te meten '' ...kort door de bocht dan :D Is paard te dik met rare vetopslag overal, gaat ie op dieet en mag meer werken en na x aantal maanden zullen we dan de balans opmaken. Dit heeft mij de voorbije 2 jaar goed resultaat opgeleverd :j

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:26

Mijn dierenarts heeft wel een IR onderzoek gedaan tegelijkertijd met het bloed afnemen voor het bepalen van de ACTH waarde. Moest wel gebeuren s'morgens vroeg voordat ze te eten kreeg. Anders had het geen zin.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:15

Maar is IR altijd te zien aan een paard ?

En Dimple, waarom vond de DA het niet nodig om IR te testen dan ?
Uit dat uur-gesprek met Dianne mcFarlane en een da van prascend ( JP dank je voor die link nog), kwam toch naar voren dat IR paarden gevoelig zijn voor HB. En dat wil je dan toch wel weten ? Of bedoel je meer dat je toch een dieet van onder de 10% suiker aanhoudt ?

En is 1 keer testen van IR genoeg, of moet je dat elk jaar herhalen ?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:59

Vandaag vidar ontwormt met de gewone equest op advies van de DA.
Hij zei dat ik de vlg x beter mestonderzoek kon laten doen, dat dat nog beter was voor het paard!
Wat is jullie mening hierin ?