[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:19

tiwi1969 schreef:
Ik heb alleen maar goede ervaring met de deken van EJ, net zo sterk als de Rambo, alleen de knippen aan de voorkant niet, die heb ik vervangen door knippen van een oude/kapotte Rambo.

Mijn mega-eczemer, Blacky, doet het er super mee, de buikflappen zijn een stuk langer, die vallen aan de onderkant goed over elkaar :D

knippen aan de voorkant heb ik zelf nog niet ervaren, maar nu heeft mijn paard de deken nog geen heel seizoen in gebruik gehad.
Maar da's gelukkig wel makkelijk (en goedkoop) te verhelpen hihi
Paar maanden pas. Maar ook ik ben echt super tevreden over de kwaliteit. Doet echt niet onder tov Rambo.
En de buikflappen zijn inderdaad langer ja, vind ik ook fijner. En bij de schoft zit de Ej-deken bij mijn fries beter als de Rambo zat :)

EquiPhoto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:21

Wat een fijne berichten zeg :o Ik weet wel welke deken ik ga proberen als mijn rambo stuk is...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:25

Ja kan ik je zeker aanraden om dan die van EJ te pakken.
Ik had me dit seizoen een nieuwe rambo gekocht en die is gescheurd omdat paardlief in paniek is blijven hangen :( Denk dmv de oorgaten ergens aan de staldeur :S.. Deken kapot in ieder geval..
Met veel geluk nog de laatste deken van EJ kunnen krijgen ( die was op de aanbieding voor €60 en overal uitverkocht totdat hij nog in een filiaal opdook :-D ). ondertussen is hij al lang en breed weer bestelbaar, maar tijdje terug was hij even uitverkocht.
Mijn plan was in eerste instantie om dan de EJ deken volgend seizoen als reserve deken te gebruiken en dan een nieuwe rambo aan te schaffen als '1e' deken.. Maar ben toch mooi van gedachten veranderd haha..
Ik blijf fijn bij de EJ-deken. Volgend seizoen schaf ik me een 2e EJ-deken aan als reserve.
Ben ik evenveel kwijt voor 2 dekens als voor 1 rambo deken :-D

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:26

Aaah ik word ook enthousiast van jullie. Ik ga het vanavond even thuis in de groep gooien!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:10

De rambo deken van Nilay gaat nu al 3 jaar mee. De voering is inmiddels wel aardig gehavend en de oorgaten zijn een stukje uitgescheurd, maar verder is hij nog prima. Wat mij betreft is hij zijn prijs dus echt wel waard. Hopelijk heb ik snel geld bij elkaar voor een nieuwe. Dan heb ik die alvast klaar liggen. Deze zal het vast geen vierde jaar vol houden.

Ik ben met de EJ deken veel te bang dat die geen twee jaar volhoud. Als ik er maar een jaar mee kan doen is hij dus duurder dan de Rambo.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:36

*\o/* Ik heb de deken vanmiddag afgedaan. Denk dat hij nu wel weer tot april af kan blijven *\o/*

Ik heb vanmiddag wel even zijn staart gewassen. Die was ook wel echt erg vies. Beetje dunne mest gehad. Eerst gewassen met teatree shampoo en toen met zwavel teer shampoo na. Eerst ontsmetting en dan verzorging *D

Ben aan het eind van de dag nog even gaan checken maar alles rustig en zo te merken geen jeuk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:06

Blacky ook de deken afgedaan, als het weer warmer wordt gaat hij weer op.
Eigenlijk hoop ik dat het dit weer blijft, droog en koud.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:10

Hier flink koud maar pony had erg jeuk nog, dus deken blijft hier nog eventjes op..

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:42

Hier gisteren ook de deken afgedaan, het was fris genoeg dacht ik maar bij de eerste beste gelegenheid stond ze toch weer te schuren :(, gelukkig was dat maar kort. Met het oog op de temp van vandaag toch besloten het risico te nemen en de deken af te laten. Ga straks kijken hoe dat afgelopen is.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:11

Deaglan: ik had ze deken weer opgedaan zodra ik zag dat hij/zij staat te scheuren.
De mijne heeft hem nog steeds om wil geen risico lopen dat ze alles kapot scheurt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:15

Hebben jullie gemerkt dat jullie paarden in vergelijking met de zomer de laatste dagen feller zijn gaan schuren? Cobe is zijn manen weer kwijt ^) En dat is echt iets van de laatste dagen .. Hij had wel de deken op maar toch blijkbaar jeuk (de deken is ook niet helemaal meer heel :o maarja, ik ben op het einde van het seizoen aan het wachten, andere dekens zijn ook kapot dus had gehoopt dat deze het wel zou houden tot het einde := ). Maar, ik ben ook noodgedwongen lucerne aan het geven sinds eind vorige week .. en nu vraag ik me af of hij misschien daarvan niet meer jeuk heeft .. De hele zomer heeft hij op Optiform gestaan, nu was de voorraad helemaal op dus moest wat doen, dacht dan even tijdelijk een zak lucerne (hartog) te geven, maar als hij daarop reageert moet Boke het maar opeten :+ Of zou het weinig meer uitmaken nu de temperaturen toch lager gaan gaan?
[/quote]
hartog zit vol met melasse wat dus niet goed is voor een eczemer.dus waarschijnlijk komt het toch door deze lucerne.ik zou de lucerne van subli geven hier zitten geen melasse in.
melasse=suiker[/quote]

Niet elke excemer gaat jeuken van suikers of melasse. Mijn fries heeft jaren op lucerne geleefd met melasse omdat ze geen hooi kan eten en kreeg er totaal geen jeuk van terwijl ze een zware excemer is. Vind dat je deze uitspraken heel snel gedaan worden maar echt niet elk excemer is gevoelig voor suikers, dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Bovendien zit er maar een heel geringe hoeveelheid aan melasse in lucerne.[/quote]

er word verteld dat ze hartog is gaan voeren en erna de jeuk kwam,dan is het voor mij het meest logische dat het toch door de hartog komt.dat dit niet bij ieder paard is oke.maar bij zo'n verhaal denk ik het van wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:21

Maar het is toen dezelfde dag/dagen ook ineens een stuk warmer geworden, bijna nog warmer dan een groot deel van de zomer :+ Dus echt linken aan de Hartog kan je het toch niet, vandaar de vraag of paarden van jullie nu recent ook weer zoveel of meer last hadden, vergelijkbaar met de zomer ;)

Nuja, ik ga er zo naartoe, zal kijken of hij het overleefd heeft of dat hij weer met deken staat :)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:25

Mag ik mij ook melden? :) Heb een haflinger met zomerexceem :o

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:31

AAAAAArgghhh ik vind dit zo moeilijk he! Wanneer kun je de deken nou veilig af doen? Ik denk dat ik gezien de 14-daagse voorspelling op Buienradar toch de deken vandaag af haal. Maar alweer veel twijfels hoor :o

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:40

Ik heb de mijne al sinds vorige maand af :o Ze jeukt af en toe nog wat... Ze heeft toch geen manen er kan ook niks meer af :+

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:59

Cha_rity schreef:
Deaglan: ik had ze deken weer opgedaan zodra ik zag dat hij/zij staat te scheuren.
De mijne heeft hem nog steeds om wil geen risico lopen dat ze alles kapot scheurt

Ik zat daar idd ook over te twijfelen maar de laatste dagen begon ze met deken te zweten en leek daardoor veel meer jeuk te krijgen (heeft dus ook de deken daardoor kapot geschuurd, tewijl die al een heel seizoen mee gaat). Bovendien leek het schuren wat ze gisteren zonder deken deed meer op het schuren wat andere paarden zouden doen als ze van de wei komen en op stal gaan. Dus gewoon even kort schuren omdat het kan en niet het schuren met volle overgave omdat het zo jeukt.
Hopelijk heb ik het goed ingeschat :roll:

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:02

Ik ga straks mijn paard haar deken afnemen :=

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:47

Ik geef nu Fibra, de gewone variant, aan Famke omdat ze erg dun van het veulen af is gekomen. Daar zit geen melasse in en wel veel luzerne.

Dit jaar heb ik Famke compleet zonder deken laten lopen en op een paar gebroken haren (randje van de manenkam) na geen enkele schade.
Wel regelmatig Derfen gesmeerd en dagelijks 150 gram TWM horsemix gegeven.
Gras hebben we flink afgeknepen, dit in eerste instantie i.v.m. terugkerende gaskoliek wat duidelijk grasgerelateerd is, ze heeft de meeste tijd met een graasmasker, greenguard, gelopen.
Dit is lang goed gegaan, de laatste 2 weken kon ze het nietmeer handelen, is heel snel dun geworden ondanks dagelijks een paar uur kuilvoer eten en 3 kg krachtvoer.
Momenteel krijgt ze helemaal geen gras en onbeperkt voordroog kuil in combi met 2 kg krachtvoer en een emmer Fibra.

Het begint er steeds meer op te lijken dat ze een stofwisselingsprobleem heeft niet de klassieke ZE, met beperkt gras geen koliek en nagenoeg geen jeuk. Op het gras lijkt vooral de koliek ieder jaar erger te worden.
Als jaarling heeft ze het heel erg slecht gehad, van de 3 paarden is er ééntje overleden en de andere 2, waaronder Famke, broodmager. Zo mager is ze nu gelukkig niet. Wel is ze relatief klein gebleven, 1.60 terwijl haar dochters, van verschillende vaders, veel groter worden

Met Famke wordt niet meer gefokt, aangezien de zorg voor een veulen niet te combineren is met de voeding die ze verdraagt.

Blacky daar in tegen krijg ik met voeding aanpassing echt niet jeukvrij, met een deken wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:06

Hier met succes de deken af *\o/*
[***] helemaal happy .. die vindt het wel prima zo :j
Geen schuursporen te zien, geen jeuk meer op de plaatsen waar hij normaal jeuk heeft en een blije, vuile pony :Y)
Hij heeft op 1 dag tijd ook ineens een pak winterhaar gekregen .. die deken houdt dat toch wat tegen heb ik het idee .. zeker nu ik kan vergelijken met mijn andere pony, die heeft al een maand de vacht die [***] nu op 1 dag heeft gekregen :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:28

Ik heb de deken dan toch maar op gehouden...

Het is hier vrij warm, windstil en de zon schijnt. Het is hier zo'n 9° maar met de zon voelt het warmer.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:29

@[***]: het haar ligt door de deken ook wat platter, daardoor lijkt het misschien nu veel meer, maar zat dat er al wel. bij mijn shet zie ik niet echt super veel verschil nu de deken af is, maar wel dat het inderdaad 'wijder' uit staat. :)

gaat hier ook nog steeds goed zonder deken. is sinds woensdag af :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:46

Senna staat met een winterdeken plus eczeemhals. Verder geen jeuk. Sen heeft voor het eerst sinds jaren gewoon nog haar op de staartwortel, ze heeft nu zelfs daar meer haar dan aan het begin van het ZE-seizoen. Manen zijn wel wat aangetast, voornamelijk door schuren eczeemdeken.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:09

De mijne heeft niet geschuurd gelukkig. Hij was vandaag ook lekker rustig in de wei. Je kunt aan die van mij altijd meteen zien als ze gestoken worden want dan gaat hij rennen.
Het is vandaag maar 6 graden geweest hier dus de deken is lekker af gebleven. Morgen maar even in de wasmachine.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:13

Blacky was vanmiddag toch nog iets schuurderig aan zijn staart. ;(
Meteen Derfen op gedaan en hoop dat het morgen beter is, zo niet gaat de deken weer op.

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:30

Hier de deken ook af vanaf gisteren bij Kels
Het was toen zo koud en nat dat ik hem er maar af heb gehaald

Ze heeft tot nu toe geen jeuk gehad gelukkig
De deken is lekker 2 keer gewassen en weer schoon, alleen zit er wel helaas een haal in de hals, dus mag mijn moeder maken
Verder heeft de deken het super gedaan dit jaar