Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:37

ja ook weer waar..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:38

@RianneH, 4x per jaar. En je kan ook enten tegen de verkoudheidsvorm, EHV-4.

Verder ben ik het met je eens. Wij hebben ook voorzorgsmaatregelen genomen en dat is voor nu volgens ons voldoende (stal alleen toegankelijk voor eigenaren van de paarden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:38

RianneH schreef:
En nu kom ik een beetje bij mijn afsluiter voor de avond :P Laten we alsjeblieft ophouden elkaar helemaal gek, bang en paranoia te maken, want het kost meer energie dan dat het waard is.
Wees verstandig, neem zo min mogelijk contact met andere paarden buiten de stal (ik aai nooit onbekende paarden), zorg voor schone kleren die je kan wisselen als je al naar twee verschillende locaties moet en ken de basistemperatuur van je paard!

Groot gelijk, maar veel mensen hier op bokt schoppen liever wel paniek en roepen ook graag maar wat of bouwen na wat ze 'ergens' hebben gehoord. Zo gaat dat op bokt en dat zal voorlopig nog niet veranderen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:39

RianneH schreef:
Mijn god, dit topic stroomt over van paniekzaaierij tot de grootste onwaarheden en bizarste plannen. Als het niet zo sneu is voor de eigenaren van de besmette paarden zou het om te lachen zijn. Hoe bang kunnen we elkaar praten?

Mijn paard heeft op haar 3de Rhino gehad, variant EHV1 de verlammingsvorm. Toen was ze nog niet van mij, maar zij was het enige paard van de besmette dieren die het overleefd heeft. In banden aan het plafond gehangen, maar met de juiste zorg dit gelukkig overleefd.
En nu beweren bokkers dat dit paard afgemaakt moet worden omdat zij 14 jaar geleden besmet is geweest? Wat een onzin. In de afgelopen jaren echt wel eens een verminderde weerstand gehad en eens goed mager geweest maar nooit meer symptomen van EHV1 gehad. Zonder problemen een gezond veulen gekregen. Zonder problemen verhuisd van stallingen. Wat een bangmakerij dat zulke dieren nu onder permanente controle moeten staan. Naast dat het niet te controleren is, wie kan bevestigen dat mijn paard een 'besmettingsbron' is? Zoals ik al zei, de grootste onzin en nog respectloos ook naar de mensen die ervoor zorgen dat een dier een besmetting kan overleven.

Zoals ik al zei, mijn paard heeft dus de neurologische vorm gehad en is verlamd geweest. Haar achterhand zal altijd een zwak punt blijven, maar verder functioneert zij gewoon goed (zeker voor een recreatiepaard) en wordt ze dit jaar 17. Dus natuurlijk kunnen paarden dit overleven, het hangt van zoveel meer factoren af dan enkel de besmetting.

Dan het enten. Er kan alleen geënt worden tegen de abortusvorm, dit moet 2x per jaar gebeuren, geeft geen 100% bescherming en dan mag ook nog eens het paardenbestand op de desbetreffende stal eigenlijk niet gewisseld worden. Plus dat álle dieren op stal geënt moeten worden. Om deze redenen alleen al geen nut om nu plots je paard te enten.

En nu kom ik een beetje bij mijn afsluiter voor de avond :P Laten we alsjeblieft ophouden elkaar helemaal gek, bang en paranoia te maken, want het kost meer energie dan dat het waard is.
Wees verstandig, neem zo min mogelijk contact met andere paarden buiten de stal (ik aai nooit onbekende paarden), zorg voor schone kleren die je kan wisselen als je al naar twee verschillende locaties moet en ken de basistemperatuur van je paard!

Voorlopig gaan wij nog met een gerust hart naar buiten, want contact met andere paarden wordt altijd vermeden en wij hebben geen wedstrijdpaarden op stal staan.

+:)+ En zo is het! Neem aan dat jij er verstand van hebt, want je hebt je er ongetwijfeld heel erg in verdiept.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:39

PLK schreef:
ja ook weer waar..

Het andere paard voelt aan dat zn vriendje ziek is en laat hem met rust!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:40

Waarom zou je enten tegen de verkoudheidsvorm? Tenzij je een oud of heel gevoelig paard hebt, maar ook dit brengt voor risico met zich mee.

Ulaney

stef schreef:
Ulaney schreef:
Ik was er van overtuigd dat ik een bericht had gepost maar blijkbaar niet :') . Heeft iemand toevallig een duidelijk stukje over Rhino, de gevolgen, en vooral de maatregelen die getroffen kunnen worden?

Google, wiki, dit topic, jiezz mensen, je kan ook zelf ea uitzoeken

Ik weet ook goed hoe het in elkaar steekt en wat voor maatregelen er getroffen moeten worden, probeer het aan iemand uit te leggen met een beperking, die blijft maar niet begrijpen dat het belangrijk is dat ze zich aan de maatregelen houdt. Had ik er in eerste instantie even bij moeten zetten! :) Dus ik zoek naar de meest simpele manier om het uit te leggen, dat is het probleem ze snapt me helaas niet goed genoeg.

Shalot

Ik doe mee. Welterusten. En laten we allemaal onze voorzorgmaatregelen nemen. En hopen op het goede.

Lovely schreef:
RianneH schreef:

Groot gelijk, maar veel mensen hier op bokt schoppen liever wel paniek en roepen ook graag maar wat of bouwen na wat ze 'ergens' hebben gehoord. Zo gaat dat op bokt en dat zal voorlopig nog niet veranderen.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:41

[quote="zomon"

Nou,ik slaap er niet minder om hoor. Hoop wel dat de nog 7 dagen incubatie tijd te gaan snel om zijn en alle dingen die we nu moeten doen niet meer nodig zijn. Iedereen doet wat mogelijk is en meer kan je niet doen.

En ja, ik sta in een besmette stal.[/quote]

o en nu wil heel bokt weten waar je staat natuurlijk!! Maar heel veel sterkte, jullie doen van alles dus. Regelt de DA zoiets of moet je als eigenaar 24-7 je paard behandelen? ik hoop dat de week snel om is!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

RianneH schreef:
Waarom zou je enten tegen de verkoudheidsvorm? Tenzij je een oud of heel gevoelig paard hebt, maar ook dit brengt voor risico met zich mee.

Weet ik het. Ik zeg alleen dat je ertegen kan eten, meer niet.

kevje06

Is t niet zo dat er jaarlijks rhino uitbraken zijn?
Dat is wat mijn va vertelt.
Hij zegt laat je niet gek maken, mail je klanten even over contact met andere paarden en doe gewoon je ding.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:42

Ik ben het helemaal met je eens Rianne. De 1 is geheel in paniek en laat bij een snotneus al de DA komen, de ander bagateliseert de boel en komt het niet uit dat de boel op slot gaat.
Maar goed, het blijft een forum om ervaringen uit te wisselen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:49

RianneH schreef:
Mijn god, dit topic stroomt over van paniekzaaierij tot de grootste onwaarheden en bizarste plannen. Als het niet zo sneu is voor de eigenaren van de besmette paarden zou het om te lachen zijn. Hoe bang kunnen we elkaar praten?

Mijn paard heeft op haar 3de Rhino gehad, variant EHV1 de verlammingsvorm.

Omdat we dit wat jouw paard gehad heeft niet willen. Niks meer en niks minder.

niikita

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:55

Kan iemand vertellen in welke woonplaatsen het virus op dit moment is vastgesteld?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:56

niikita schreef:
Kan iemand vertellen in welke woonplaatsen het virus op dit moment is vastgesteld?

Beginpost.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:57

Wacht. Waar denk je dat paniekzaaierij helpt? Zorg voor de juiste voorzorgsmaatregelen, praat er op stal over ken de basistemperatuur van je paard. Maar ga niet (en zeg niet dat jij dat doet) ongefundeerd op het internet dingen plaatsen.
Want het enige wat helpt in deze gevallen (neem ook bijv droes of de paardenpest, of welke andere besmettelijke gevaarlijke dierenziekte dan ook) is duidelijke en heldere informatie en vermijden van contact met 'buitenaf'.

Dus kan heel goed begrijpen dat mensen zich zorgen maken of bang zijn, maar er staan echt dingen in dit topic die totaal geen functie hebben en puur en alleen door simpel na te denken niet geroepen hoeven te worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:59

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:59

Doe ik dus niet RianneH.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:02

Zoals ik al zei, ik zeg niet dat jij dat doet. Maar jij reageerde op het eerste gedeelte van mijn bericht en op die reactie wou ik 'uitleg' geven ;)

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:04

PLK schreef:
[quote="zomon"

Nou,ik slaap er niet minder om hoor. Hoop wel dat de nog 7 dagen incubatie tijd te gaan snel om zijn en alle dingen die we nu moeten doen niet meer nodig zijn. Iedereen doet wat mogelijk is en meer kan je niet doen.

En ja, ik sta in een besmette stal.

o en nu wil heel bokt weten waar je staat natuurlijk!! Maar heel veel sterkte, jullie doen van alles dus. Regelt de DA zoiets of moet je als eigenaar 24-7 je paard behandelen? ik hoop dat de week snel om is!![/quote]

Wij zijn een van de al bekende stallen.Geen nieuw geval dus. Wij hebben voorlichting gekregen van een arts na overlijden paard. Stalhouders hebben het prima aangepakt en iedereen werkt mee..je moet nu b.v 2x per dag de temp.opnemen en deze registeren. Zo zijn er nog meer dingen die wij nu moeten doen.

keezebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:39

het is gewoon belangrijk je niet in paniek te raken,niet op andere manege's of stallen te komen en je paard in de gaten te houden.
Mijn overbuurvrouw heeft een verzorgpaard en die heeft nu koorts en zakt bij het temperaturen door zijn achterhand.
Ik heb besloten mijn overbuurvrouw hier niet meer binnen te laten en mijn paard in de gaten te houden.
Dit is erg rigoreus maar tot ik zekerheid heb houden we even afstand.
We staan bij verschillende stallen in zuidholland.
Ze wist me te vertellen dat het op *** ook al geconstateerd is maar het is nogal een paniekpersoon.
Als haar paard één keer hoest heeft ie volgens haar al een longaandoening.
Was je handen en reinig je schoenen als je van stal komt.zo voorkom je al besmettingsgevaar.
Laatst bijgewerkt door Angela op 05-03-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: plaatsnaam verwijderd

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:48

Er word in elk geval gezegd niet enten als je al besmette paarden op stal hebt staan vanwege de weerbaarheid. En aan de mensen die echt niet weten waar ze het over hebben denk eerst eens ff na. tanx alvast.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:35

kevje06 schreef:
Is t niet zo dat er jaarlijks rhino uitbraken zijn?

Yup net als droes, en elk jaar hebben we weer dezelfde topics op de diverse fora en dezelfde paniekzaaierij.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:42

In de Telegraaf van vandaag worden twee plaatsnamen genoemd, 1 zou officieel bevestigd zijn en de andere een sterk vermoeden (ZH & Overijssel) om deze twee provincies zou het gaan. Ene is al is genoemd en die van ZH heb ik volgensmij nog niet hier voorbij horen komen

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:56

wij moeten eigenlijk met school morgen naar de manege voor het Orun , en woensdag stage lopen.
school gaat vandaag overleggen maar hopelijk laten ze beide vervallen . . . naar andere stallen toe nu . . lijkt me niet zo heel verstandig