Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RianneH schreef:En nu kom ik een beetje bij mijn afsluiter voor de avondLaten we alsjeblieft ophouden elkaar helemaal gek, bang en paranoia te maken, want het kost meer energie dan dat het waard is.
Wees verstandig, neem zo min mogelijk contact met andere paarden buiten de stal (ik aai nooit onbekende paarden), zorg voor schone kleren die je kan wisselen als je al naar twee verschillende locaties moet en ken de basistemperatuur van je paard!
RianneH schreef:Mijn god, dit topic stroomt over van paniekzaaierij tot de grootste onwaarheden en bizarste plannen. Als het niet zo sneu is voor de eigenaren van de besmette paarden zou het om te lachen zijn. Hoe bang kunnen we elkaar praten?
Mijn paard heeft op haar 3de Rhino gehad, variant EHV1 de verlammingsvorm. Toen was ze nog niet van mij, maar zij was het enige paard van de besmette dieren die het overleefd heeft. In banden aan het plafond gehangen, maar met de juiste zorg dit gelukkig overleefd.
En nu beweren bokkers dat dit paard afgemaakt moet worden omdat zij 14 jaar geleden besmet is geweest? Wat een onzin. In de afgelopen jaren echt wel eens een verminderde weerstand gehad en eens goed mager geweest maar nooit meer symptomen van EHV1 gehad. Zonder problemen een gezond veulen gekregen. Zonder problemen verhuisd van stallingen. Wat een bangmakerij dat zulke dieren nu onder permanente controle moeten staan. Naast dat het niet te controleren is, wie kan bevestigen dat mijn paard een 'besmettingsbron' is? Zoals ik al zei, de grootste onzin en nog respectloos ook naar de mensen die ervoor zorgen dat een dier een besmetting kan overleven.
Zoals ik al zei, mijn paard heeft dus de neurologische vorm gehad en is verlamd geweest. Haar achterhand zal altijd een zwak punt blijven, maar verder functioneert zij gewoon goed (zeker voor een recreatiepaard) en wordt ze dit jaar 17. Dus natuurlijk kunnen paarden dit overleven, het hangt van zoveel meer factoren af dan enkel de besmetting.
Dan het enten. Er kan alleen geënt worden tegen de abortusvorm, dit moet 2x per jaar gebeuren, geeft geen 100% bescherming en dan mag ook nog eens het paardenbestand op de desbetreffende stal eigenlijk niet gewisseld worden. Plus dat álle dieren op stal geënt moeten worden. Om deze redenen alleen al geen nut om nu plots je paard te enten.
En nu kom ik een beetje bij mijn afsluiter voor de avondLaten we alsjeblieft ophouden elkaar helemaal gek, bang en paranoia te maken, want het kost meer energie dan dat het waard is.
Wees verstandig, neem zo min mogelijk contact met andere paarden buiten de stal (ik aai nooit onbekende paarden), zorg voor schone kleren die je kan wisselen als je al naar twee verschillende locaties moet en ken de basistemperatuur van je paard!
Voorlopig gaan wij nog met een gerust hart naar buiten, want contact met andere paarden wordt altijd vermeden en wij hebben geen wedstrijdpaarden op stal staan.
stef schreef:Ulaney schreef:Ik was er van overtuigd dat ik een bericht had gepost maar blijkbaar niet. Heeft iemand toevallig een duidelijk stukje over Rhino, de gevolgen, en vooral de maatregelen die getroffen kunnen worden?
Google, wiki, dit topic, jiezz mensen, je kan ook zelf ea uitzoeken
Lovely schreef:RianneH schreef:En nu kom ik een beetje bij mijn afsluiter voor de avondLaten we alsjeblieft ophouden elkaar helemaal gek, bang en paranoia te maken, want het kost meer energie dan dat het waard is.
Groot gelijk, maar veel mensen hier op bokt schoppen liever wel paniek en roepen ook graag maar wat of bouwen na wat ze 'ergens' hebben gehoord. Zo gaat dat op bokt en dat zal voorlopig nog niet veranderen.
RianneH schreef:Mijn god, dit topic stroomt over van paniekzaaierij tot de grootste onwaarheden en bizarste plannen. Als het niet zo sneu is voor de eigenaren van de besmette paarden zou het om te lachen zijn. Hoe bang kunnen we elkaar praten?
Mijn paard heeft op haar 3de Rhino gehad, variant EHV1 de verlammingsvorm.
niikita schreef:Kan iemand vertellen in welke woonplaatsen het virus op dit moment is vastgesteld?
PLK schreef:[quote="zomon"
Nou,ik slaap er niet minder om hoor. Hoop wel dat de nog 7 dagen incubatie tijd te gaan snel om zijn en alle dingen die we nu moeten doen niet meer nodig zijn. Iedereen doet wat mogelijk is en meer kan je niet doen.
En ja, ik sta in een besmette stal.