Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hilli schreef:Hou er rekening mee dat je Abler (of welke maagzuurremmer dan ook) moet afbouwen omdat je anders op heel kwetsbaar/net hersteld weefsel een extra plons maagzuur laat trechtkomen.
Ik heb destijds op advies van anderen uit dit topic na de behandelperiode nog 2 wkn de halve dosis en nog eens 2 wkn daar weer de helft van gegeven voor ik stopte met geven.
henshem schreef:Van dit laatste schrik ik. Omeprazol zorgt ervoor dat er minder zuur wordt aangemaakt in de maag. Hierdoor krijgen de zweren de kans om te genezen, ze worden nl niet steeds geprikkeld door het zuur. Door te stoppen met de zuurremmers stijgt de hoeveelheid zuur ineens weer naar een normale hoeveelheid. De maagwand is dit niet meer gewend en is gevoelig omdat de oude zweren net of nog niet helemaal weg zijn. En viola, een nieuwe maagzweer. Helaas op dit forum veel mensen die hun neus al heb gestoten op dit punt.
Thea_Ste schreef:henshem schreef:Van dit laatste schrik ik. Omeprazol zorgt ervoor dat er minder zuur wordt aangemaakt in de maag. Hierdoor krijgen de zweren de kans om te genezen, ze worden nl niet steeds geprikkeld door het zuur. Door te stoppen met de zuurremmers stijgt de hoeveelheid zuur ineens weer naar een normale hoeveelheid. De maagwand is dit niet meer gewend en is gevoelig omdat de oude zweren net of nog niet helemaal weg zijn. En viola, een nieuwe maagzweer. Helaas op dit forum veel mensen die hun neus al heb gestoten op dit punt.
Hey iedereen,
Ik ben vooral een meelezer op bokt, maar nu heb ik een vraagje.
Mijn veulen heeft last (gehad) van een maagzweer, de eerste keer dat ik hier mee in aanraking kom.
Het is bij mijn veulen de combinatie geweest van stress (afspenen) gecombineerd met verhogen van het krachtvoer. Ik was erg geschrokken toen ik mijn kereltje zondagavond suf aantrof en hij niet wou eten en buikpijn had.
Direct de dierenarts gebeld, gastrogard opgestart, voor 200kg, dit heeft hij 6 dagen gehad, daarna over gegaan op een ander product ulcergard (of care) maar met dezelfde werkzame stof (omeprazol) maar dan afgebouwd naar 100kg en dit nog een maand (4 spuiten voor 700 kg).
Mijn kleintje voelde zich na 2 dagen gastrogard echt al weer zijn oude zelf! En nu met de ulcergard/care is het net of nooit iets is geweest.
Maar mijn vraag is of ik genoeg afbouw met van een volledige dosis naar een halve dosis, of zou ik beter ook nog eens afbouwen naar 1/4?
Jouw post heeft me aan het denken gezet, bedankt voor de info henshem!
__elise__ schreef:Oh, Ik heb een beetje een domme actie. Ik dacht dat ik van de gastri comp 2 schepjes per dag moest geven, maar het is 2x daags 2 schepjesvanaf vandaag de juiste dosis.
Het valt me op dat ze veel meer hooi eet sinds ze aan de gastri comp zit, herkennen jullie dat? Is dat een logisch gevolg? Het valt me ook op dat ze nagenoeg geen hooi meer sopt in het water.
Ethelate schreef:Even een paar vragen aan de ervaring experts van Abler,
Mijn merrie heeft maagzweren gehad, ging afgelopen tijd eigenlijk heel goed (onbeperkt ruwvoer, alleen vitamine brok enz) maar nu weer medicijnen nodig door een onverklaarbare ontsteking. Meteen weer Ulcergold erbij en zoveel mogelijk medicijnen spuiten in de spier i.p.v. oraal.
Nu zal ze voorlopig vochtafdrijvers en bloedverdunners moeten krijgen dus ik vrees voor die maag.
Daarom wil ik graag een kuur Abler bestellen.
- Hoelang is de levertijd? (echt die 7 tot 14 dagen? Heb nog een ruime week Ulcergold)
- Welke voeren jullie? De AbPrazole of de AbPrazole Plus?
- Is zo'n bulk pak handig?
- Mijn paard weegt 600kg: 3,5 zakje per dag. Moet dat in 1 voerbeurt of juist verspreid?
- voeren die korrels makkelijk? Het is een zeer kieskeurige eter.
- Ze krijgt 's ochtends & 's avonds een emmer seniores priores, kan het er bij als het nog moet weken of beter pas bij voeren er overheen gooien?
Coentjuh schreef:Hmmmm nu snap ik hem niet meer.. Nog meer mensen ervaring met bulkpacks?
Bulkpack = zelfde als 50 zakjes. Als paard 3 zakjes per dag zou moeten, kan ik er 50 / 3 = 16,66 dagen mee doen. Ik heb nu precies / net 11 dagen meegehaald? Het maatschepje klopt toch wel (afgestreken uiteraard)