Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:23

Kijk maar gewoon even het filmpje over abler op de site of op youtube. Dan zie je wat er met de korrels gebeurd nadat ze nat worden. Als ze de maag niet halen heeft het weinig zin om ze te geven.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:35

Spannend.. Sinds gister gestopt met de Abler (in overleg met DA). Heb het dan 4 en een halve week gegeven. Nu komende dagen even goed in de gaten houden! Ze is in ieder geval weer helemaal zichzelf, drukdrukdruk met buitenrijden :D Ik ga vrijdag voor anderhalve week op vakantie, wel spannend. Heb gelukkig stalgenootje die haar goed in de gaten houdt, en ik heb nog genoeg Abler over om weer te starten. Maar ik hoop dat het zo afdoende is, er leek echt een duidelijk oorzaak te zijn voor een maagzweer en die oorzaak is weggenomen.. Dus hopelijk eenmalige actie :D

Hilli

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:49

Hou er rekening mee dat je Abler (of welke maagzuurremmer dan ook) moet afbouwen omdat je anders op heel kwetsbaar/net hersteld weefsel een extra plons maagzuur laat trechtkomen.

Ik heb destijds op advies van anderen uit dit topic na de behandelperiode nog 2 wkn de halve dosis en nog eens 2 wkn daar weer de helft van gegeven voor ik stopte met geven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:34

Omdat mijn paard na het geven van een flink portie kuil de dag erna ineens helemaal happy was ben ik toch nog eens met het voeren aan de gang gegaan.\

Nu ik dat veranderd heb gaat het steeds beter. Zo blij dat ik die dure gastroguard niet heb opgehaald.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:40

Hilli schreef:
Hou er rekening mee dat je Abler (of welke maagzuurremmer dan ook) moet afbouwen omdat je anders op heel kwetsbaar/net hersteld weefsel een extra plons maagzuur laat trechtkomen.

Ik heb destijds op advies van anderen uit dit topic na de behandelperiode nog 2 wkn de halve dosis en nog eens 2 wkn daar weer de helft van gegeven voor ik stopte met geven.

Volgens mijn dierenarts is dat onzin.. Als het goed is, is het goed. Vind dat zelf ook raar, dus ik ben wel gaan afbouwen de laatste week. We gaan het zien, vorige keer na de Gastrogard merkte ik na 2 dagen al een terugval.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:52

Van dit laatste schrik ik. Omeprazol zorgt ervoor dat er minder zuur wordt aangemaakt in de maag. Hierdoor krijgen de zweren de kans om te genezen, ze worden nl niet steeds geprikkeld door het zuur. Door te stoppen met de zuurremmers stijgt de hoeveelheid zuur ineens weer naar een normale hoeveelheid. De maagwand is dit niet meer gewend en is gevoelig omdat de oude zweren net of nog niet helemaal weg zijn. En viola, een nieuwe maagzweer. Helaas op dit forum veel mensen die hun neus al heb gestoten op dit punt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:27

Hmmzz. DA is van de Uithof (Yteke) en vind haar altijd heel goed. Maar ik heb wel wat afgebouwd, anderhalve week ongeveer.
We gaan het meemaken! Duimen dat het voldoende was.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:32

Twijfel nu wel haha! Denk dat ik toch nog even op halve dosis doorga tot na mijn vakantie. Voelt misschien toch wat fijner.. wat zouden jullie doen? Heb gister dan één keer overgeslagen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:20

Hi Meiden! Heeft iemand hier heel misschien nog maagkorrels van Abler die ik over zou kunnen kopen? :)

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:11

henshem schreef:
Van dit laatste schrik ik. Omeprazol zorgt ervoor dat er minder zuur wordt aangemaakt in de maag. Hierdoor krijgen de zweren de kans om te genezen, ze worden nl niet steeds geprikkeld door het zuur. Door te stoppen met de zuurremmers stijgt de hoeveelheid zuur ineens weer naar een normale hoeveelheid. De maagwand is dit niet meer gewend en is gevoelig omdat de oude zweren net of nog niet helemaal weg zijn. En viola, een nieuwe maagzweer. Helaas op dit forum veel mensen die hun neus al heb gestoten op dit punt.

Hey iedereen,
Ik ben vooral een meelezer op bokt, maar nu heb ik een vraagje.

Mijn veulen heeft last (gehad) van een maagzweer, de eerste keer dat ik hier mee in aanraking kom.
Het is bij mijn veulen de combinatie geweest van stress (afspenen) gecombineerd met verhogen van het krachtvoer. Ik was erg geschrokken toen ik mijn kereltje zondagavond suf aantrof en hij niet wou eten en buikpijn had.
Direct de dierenarts gebeld, gastrogard opgestart, voor 200kg, dit heeft hij 6 dagen gehad, daarna over gegaan op een ander product ulcergard (of care) maar met dezelfde werkzame stof (omeprazol) maar dan afgebouwd naar 100kg en dit nog een maand (4 spuiten voor 700 kg).

Mijn kleintje voelde zich na 2 dagen gastrogard echt al weer zijn oude zelf! En nu met de ulcergard/care is het net of nooit iets is geweest.

Maar mijn vraag is of ik genoeg afbouw met van een volledige dosis naar een halve dosis, of zou ik beter ook nog eens afbouwen naar 1/4?

Jouw post heeft me aan het denken gezet, bedankt voor de info henshem!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:52

Oh, Ik heb een beetje een domme actie. Ik dacht dat ik van de gastri comp 2 schepjes per dag moest geven, maar het is 2x daags 2 schepjes :+ vanaf vandaag de juiste dosis.

Het valt me op dat ze veel meer hooi eet sinds ze aan de gastri comp zit, herkennen jullie dat? Is dat een logisch gevolg? Het valt me ook op dat ze nagenoeg geen hooi meer sopt in het water.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:05

Thea_Ste schreef:
henshem schreef:

Hey iedereen,
Ik ben vooral een meelezer op bokt, maar nu heb ik een vraagje.

Mijn veulen heeft last (gehad) van een maagzweer, de eerste keer dat ik hier mee in aanraking kom.
Het is bij mijn veulen de combinatie geweest van stress (afspenen) gecombineerd met verhogen van het krachtvoer. Ik was erg geschrokken toen ik mijn kereltje zondagavond suf aantrof en hij niet wou eten en buikpijn had.
Direct de dierenarts gebeld, gastrogard opgestart, voor 200kg, dit heeft hij 6 dagen gehad, daarna over gegaan op een ander product ulcergard (of care) maar met dezelfde werkzame stof (omeprazol) maar dan afgebouwd naar 100kg en dit nog een maand (4 spuiten voor 700 kg).

Mijn kleintje voelde zich na 2 dagen gastrogard echt al weer zijn oude zelf! En nu met de ulcergard/care is het net of nooit iets is geweest.

Maar mijn vraag is of ik genoeg afbouw met van een volledige dosis naar een halve dosis, of zou ik beter ook nog eens afbouwen naar 1/4?

Jouw post heeft me aan het denken gezet, bedankt voor de info henshem!

Persoonlijk zou ik wel er voor kiezen om ook nog die tussenstap te doen bij het afbouwen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:06

__elise__ schreef:
Oh, Ik heb een beetje een domme actie. Ik dacht dat ik van de gastri comp 2 schepjes per dag moest geven, maar het is 2x daags 2 schepjes :+ vanaf vandaag de juiste dosis.

Het valt me op dat ze veel meer hooi eet sinds ze aan de gastri comp zit, herkennen jullie dat? Is dat een logisch gevolg? Het valt me ook op dat ze nagenoeg geen hooi meer sopt in het water.

Het is een gunstig teken als je paard meer eet en niet meer sopt.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:27

Elise dat is een teken dat ze minder pijn heeft. Soppen en stoppen met eten is vaak door pijn.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:52

Ze is bij mij gekomen met een maagzweer, dus ik heb weinig vergelijking. Maar dat is fijn om te horen! Gaat het toch de goede kant uit.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:12

Even een paar vragen aan de ervaring experts van Abler,

Mijn merrie heeft maagzweren gehad, ging afgelopen tijd eigenlijk heel goed (onbeperkt ruwvoer, alleen vitamine brok enz) maar nu weer medicijnen nodig door een onverklaarbare ontsteking. Meteen weer Ulcergold erbij en zoveel mogelijk medicijnen spuiten in de spier i.p.v. oraal.
Nu zal ze voorlopig vochtafdrijvers en bloedverdunners moeten krijgen dus ik vrees voor die maag.
Daarom wil ik graag een kuur Abler bestellen.

- Hoelang is de levertijd? (echt die 7 tot 14 dagen? Heb nog een ruime week Ulcergold)
- Welke voeren jullie? De AbPrazole of de AbPrazole Plus?
- Is zo'n bulk pak handig?
- Mijn paard weegt 600kg: 3,5 zakje per dag. Moet dat in 1 voerbeurt of juist verspreid?
- voeren die korrels makkelijk? Het is een zeer kieskeurige eter.
- Ze krijgt 's ochtends & 's avonds een emmer seniores priores, kan het er bij als het nog moet weken of beter pas bij voeren er overheen gooien?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:35

Alles staat op de site, levertijd kan met spoed maar kost dan meer ( soms maakt het niet uit) .
Ik voer ze in een voerbeurt niet verdeeld. Niet weken of nat maken. Als je terugleest kun je veel tips vinden.
Droog zijn ze vrij smaakloos.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:37

Inderdaad een hoop kunnen vinden, 4 bulk verpakkingen besteld, ben benieuwd!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:49

Bij mij duurde het 10 dagen (geen spoedbestelling, ik heb de normale AbPrazole en idd bulkpacks. Er zit een inieminieschepje bij en die staat gelijk aan 1 zakje, dus die van mij krijgt 3 schepjes per dag. Ik voer het in 1 voerbeurt. Hier een super slimme hengst/moeilijke eter die alles door heeft, maar zodra ik er foenegriek overheen strooi, likt tie alles braaf op.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:43

Hmmmm nu snap ik hem niet meer.. Nog meer mensen ervaring met bulkpacks?

Bulkpack = zelfde als 50 zakjes. Als paard 3 zakjes per dag zou moeten, kan ik er 50 / 3 = 16,66 dagen mee doen. Ik heb nu precies / net 11 dagen meegehaald? Het maatschepje klopt toch wel (afgestreken uiteraard)

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:50

Ethelate schreef:
Even een paar vragen aan de ervaring experts van Abler,

Mijn merrie heeft maagzweren gehad, ging afgelopen tijd eigenlijk heel goed (onbeperkt ruwvoer, alleen vitamine brok enz) maar nu weer medicijnen nodig door een onverklaarbare ontsteking. Meteen weer Ulcergold erbij en zoveel mogelijk medicijnen spuiten in de spier i.p.v. oraal.
Nu zal ze voorlopig vochtafdrijvers en bloedverdunners moeten krijgen dus ik vrees voor die maag.
Daarom wil ik graag een kuur Abler bestellen.

- Hoelang is de levertijd? (echt die 7 tot 14 dagen? Heb nog een ruime week Ulcergold)
- Welke voeren jullie? De AbPrazole of de AbPrazole Plus?
- Is zo'n bulk pak handig?
- Mijn paard weegt 600kg: 3,5 zakje per dag. Moet dat in 1 voerbeurt of juist verspreid?
- voeren die korrels makkelijk? Het is een zeer kieskeurige eter.
- Ze krijgt 's ochtends & 's avonds een emmer seniores priores, kan het er bij als het nog moet weken of beter pas bij voeren er overheen gooien?

- levertijd kan verschillen van een paar dagen tot 2 a 3 weken
- ik heb eerst de pasta gegeven aangezien die van mij ook moeilijk eet. Dit ging top, maar nu toch de korrels geprobeerd. Deze verstop ik in een uitgeholde appel. Dit gaat ook top en is een stuk goedkoper.
-Bulk pak is handig als je het ook op maakt binnen een maand. Anders zijn kleine zakjes makkelijker en langer houdbaar
- 1 voerbeurt en het liefst rond dezelfde tijd iedere dag
- korrels in een uitgeholde appel gaat goed. Mag niet door nat voer anders is de werking onvoldoende.
- helemaal niet door de sp voeren anders gaat het laagje van de korrels en is de werking onvoldoende

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:44

Maar als je paard nu alleen maar nog SP kan eten ivm slokdarmverlamming hoe kan je dan de korrels geven? Helemaal niet? Of aangemaakte slobber en korrels erop en dan geven of kan dat ook niet omdat het dan toch wat nat word?

Vroeg ik me af...

mijne heeft maagzweren gehad, gaat nu heel goed, maar mocht hij terug val krijgen wil ik ook abler gebruiken ipv dure gastrogaurd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:52

Zolang het maar snel genoeg opgegeten wordt hoef je verwacht ik niet bang te zijn voor het beschermlaagje, dus inderdaad uitstrooien over de geweekte seniores priores, eventueel geef je eerst een kleine portie (zeg een schep) waar je de korrels mee voert en daarna de rest van zijn portie.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:39

Coentjuh schreef:
Hmmmm nu snap ik hem niet meer.. Nog meer mensen ervaring met bulkpacks?

Bulkpack = zelfde als 50 zakjes. Als paard 3 zakjes per dag zou moeten, kan ik er 50 / 3 = 16,66 dagen mee doen. Ik heb nu precies / net 11 dagen meegehaald? Het maatschepje klopt toch wel (afgestreken uiteraard)

Zojuist de inhoud van het blauwe maatschepje van Abler gewogen met een 'weeg-lepel'. 1 Abler schepje zou overeen moeten komen met 1 Abler zakje van 2,8 gram. Nu heb ik een paar keer gewogen met de weeglepel en kom iedere keer tussen de 3,6 a 4,3 gram uit. Vandaar dat ik met een bulkpack amper 11 dagen kon doen ipv 16,7 dagen.. Het blauwe schepje moet dus niet helemaal vol, eerder ¾ als je het wilt vergelijken met zakjes.

Hebben nog meer mensen dit ondervonden?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 09:36

Elias ik voer de 18+ als slobber en het voordeel is dat het ook droog gegeven mag worden. Dus niet zoals bij bijv. Senior priores perce lang hoeft te weken.
Voor de korrels geef ik buiten de voerbeurt om een klein beetje voer dat met de helft water is geweekt.
Dus zo dat het nog net droog aanvoeld maar toch uit elkaar valt. Daar de korrels op en gelijk geven gaat goed. Ik roer het niet meer door nadat ik het onderop nog ietje natter laat dan de bovenkant waar de korrels op moeten. Even uitproberen maar dit lukt goed.
Bij natte slobber zakte de korrels tijdens het eten naar beneden en gaven toch smaak af doordat de blauwe laag er snel af ging. Dan liet ze het staan.

Ik ga even snel kijken of de paarden de oud en nieuw overleefd hebben.
Wat een ellende voor stresskippen.
Kost me toch mooi weer een zak Abler dat geknal.