[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:46

Ben dit topic gaan volgen. En wil even mijn verhaal kwijt, misschien dat jullie nog goeie tips hebben.

Ik heb een fjordenmerrie van 16 of 17 jaar (weet zo niet uit mijn hoofd). Heb haar al zo'n 13 jaar.
Deze pony heeft in het verleden, ik gok alweer zo'n tien jaar geleden maandagziekte gekregen, oftewel spierbevangen geweest. Sindsdien hebben wij haar altijd soberder gehouden dan onze andere paarden.
Ze had zo nu en dan een harde nek en had dan qua lopen ook wat meer opstarttijd nodig. Dit was voor ons altijd een teken dat ze weer teveel kreeg (in combinatie met te weinig beweging).

De laatste tijd/ afgelopen jaar merkten we op dat die dikke nek niet meer weg ging. Ze strompelt ook weer wat meer met rijden, maar ze heeft ook een peesblessure gehad die na te zware training ook wel eens op wil spelen. Nu hebben wij onlangs van iemand over Insuline Resistentie gehoord, en opeens viel alles op zijn plek.

Veel over IR gelezen. Heb met mijn DA overlegd, die wees ons ook op de ziekte van cushing. Echter alles wat ik daar over lees vind ik niet passend. Bloedprikken om het zeker te weten vinden wij een kostig gebeuren, terwijl er daarna geen medicijn is. Bewust niet gedaan dus, zeker weten dat ze het heeft weten we dus niet.

We zijn glucobalance gaan voeren. Het eerste wat we opmerkten is dat er weer wat beweging in de nek kwam, met slechts een ruime week dit spul gebruiken! Erg fijn dus!

Ze staat in de kudde 24/7 buiten op een grasland dat zo goed als kaal is. Ons land wordt al twee jaar niet bemest, omdat we simpelweg toch te veel gras hebben en onze andere paarden ook koudbloeden zijn.

Haar dagschema ziet er op het moment zo uit:
- 's ochtends krijgen ze hooi. We hebben mooi stug hooi om te voeren.
- 's middags wordt zij van het land gehaald om weer een plak hooi te krijgen. De andere paarden krijgen dan namelijk een strook gras erbij. Hierna krijgt ze glucobalance over een handje dieetmix van subli.
- 's avonds krijgen ze weer met zijn allen hooi.

Beweging is zo'n 3 a 4 keer per week een buitenrit (per keer klein uurtje). Hierbij wordt ze wel aan het werk gezet, maar niet heel extreem vanwege die oude peesblessure. Het gaat momenteel ook wel goed, ze loopt weer lekker en is mooi op gewicht. De dikke nek heeft ze nog, zijn er hier ook ervaringen dat dit ook nog meer wegtrekt?

Graag hoor ik het als mensen andere ideeën of tips hebben! Alles is welkom, en door het lezen op internet zie ik even door de bomen het bos niet meer.
-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:19

Hallo, ik kom even binnenvallen..
Ik vermoed al langer ir bij mijn paard, nou vermoed mijn hoefsmid het ook.
Om uit te sluiten of hij het heeft wil ik graag een bloedonderzoek doen. Wat zijn de kosten ongeveer?
Ik heb hier wat DA praktijken gebeld maar die komen met belachelijke dingen (lees: uurtarief DA, materiaal kosten, kosten GD) nou weet ik dus nog niets..
Ik wil graag globaal een prijs weten zodat ik ongeveer weet waar ik aan toe ben.

Mijn paardje
Afbeelding

Zadel ligt te ver naar voren, komt door zijn gewicht..

Loe_Loe

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:11

@No_No: bij mij was het ook een duur grapje. Voorijdkosten €27, behandelkosten ca. €15, GD onderzoek ca. €60. Dus reken maar uit...
Leuke fjord heb je trouwens.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:19

Dank je Loe_Loe!

jij was dus goed 100,- kwijt. Was dat alleen het onderzoek voor IR of zat er ook iets anders bij?
Heeft jouw paard IR?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:00

Ik was ook rond de 100 euro kwijt. Pony heeft geen cushing maar moet hem goed in de gaten houden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:17

eliana heb jij dan ook op ppid laten onderzoeken?
Of heb je alleen een ir onderzoek laten doen?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:22

O sorry voor IR heb ik toen geen test laten doen, ik kwam voor iets anders bij de kliniek (scopie) en het eerste wat de da zei.. nou die heeft IR daar hoef je geen test bij te doen die heeft echt alle symptomen.
Laten testen was volgens mij ook rond die prijs, wat ik tegenwoordig wel doe is dat ik naar de kliniek fiets met pony naast de fiets, dat scheelt me weer voorrijkosten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:51

oke bedankt!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:54

Wij hebben net ons paard weer laten testen op IR,kost 50 euro :)
Nu kan ik met heeeeeeeele grote trots en opluchting vertellen dat ons paard GEEN IR meer heeft *\%/* *\%/* *\%/*
Vorig jaar was zijn suiker 45,mag niet boven de 20 zijn, en nu was hij 2 :D

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:37

Oh wauw! Gefeliciteerd er mee.

Heb je dat gewoon bij de DA laten doen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:39

Wauw! Wat heerlijk! En nu? Misschien een domme vraag :o maar ik ga er vanuit dat je paard wel op dieet moet blijven?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:49

Flowq: Mijn veearts heeft bloed getrokken en opgestuurd naar het lab waar ze die testen uitvoeren :)
No_No: Helemaal geen domme vraag hoor :) Hij blijft idd gewoon op het voer regime wat we nu hebben maar hij mag nu niet meer heel veel afvallen want dan kan het juist fout gaan.

Wij zijn echt trots op wat we bereikt hebben in 1 jaar tijd!
Van 900 kilo naar 680 kilo en geen IR meer :D
Toen de veearts belde stonden we te springen van blijheid,zelfs de veearts stond mee te springen aan de andere kant van de lijn :D

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:16

Geweldig joh! Enorme prestatie!

Hoe heb je het vorig jaar aangepakt? Em nog n vraagje :o waarom is nog dunner gevaarlijker?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:26

Vorig jaar ben ik elke dag gaan rijden,kreeg hij geen kuil meer en een beperkt aantal plakken hooi.
Hij is toen na 1 maand al 100 kilo afgevallen.
Helaas was het niet mogelijk, op die stal waar we toen stonden, dat hij full time op de wei kon(de wei was veeel te vet).
We zijn toen verhuisd naar een andere stal waar hij wel op de wei kon :)

Als hij te dun word kan dat ook weer gevaarlijk zijn.
Ik kan zo even de precieze uitleg niet meer herinneren,krijg je als je altijd met veel te dik bezig bent :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:27

Leververvetting misschien, Evelyne?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:30

Dat zou goed kunnen kloppen ja! :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:47

Maar hij heeft nu geen ir meer, wordt dat gezegd?
Dat vind ik raar.. Ik zou eerder zeggen "onder controle" want de ir is er wel degelijk zodra hij weer te rijk voer krijgt toch? Nu is zijn bloed goed.
Ik weet niet hoe het zit hoor! Ik heb er geen kaas van gegeten zeg maar. Maar dat het "over" is klinkt mij als iets wat helemaal weg is en geen aanpassingen meer nodig zijn.
Ik ben blond, dat verklaard mijn vraag :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:23

IR gaat volgens mij nooit meer over. Het inderdaad onder controle, wat natuurlijk helemaal super is, maar IR hebben paarden, net als mensen met suikerziekte, voor de rest van hun leven...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:20

Ah, kijk, dat dacht ik al!

Is een gewoon bloedonderzoek ook goed? Ik bedoel, komt ir daar ook uit? Of moet er een speciaal bloedonderzoek gedaan worden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:24

Met 'gewoon' bloedonderzoek kun je geen IR bepalen. Daar heb je speciale buisjes voor nodig, het afgenomen bloed moet ook op een speciale manier behandeld worden ( koelen, afdraaien etc) en het moet naar de GD gestuurd worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:35

Bedankt!
Dat is jammer want ik wil ook graag een gewoon bloedonderzoek.
Er blijkt hier in de grond een overschot te zitten aan bepaalde mineralen waarop ik mijn paard ook op wil laten nakijken.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:40

No_No schreef:
Dank je Loe_Loe!

jij was dus goed 100,- kwijt. Was dat alleen het onderzoek voor IR of zat er ook iets anders bij?
Heeft jouw paard IR?

Dat was een combi onderzoek voor cushing en ir. Geen cushing gelukkig, maar wel een extreem hoge score voor ir, nl. 211 terwijl het onder de 20 moet liggen. Na een maand en 15 kg afgevallen te zijn, is de waarde nu 67. We zijn op de goede weg, maar er moeten nog wat kilootjes af. En voorlopig natuurlijk absoluut geen gras. Wellicht dat ze in de toekomst weer beperkt op de wei mag. Nu hebben we op de wei een stukje apart omheind en zand op gestort. Staat ze toch nog een beetje samen bij haar vriendin. Het is trouwens een Shetlandertje van bijna 80 cm, en woog 185 kg. Ik vond haar eigenlijk niet extreem zwaar, maar ik heb daar toch de plank flink misgeslagen blijkbaar...
Mijn advies aan jou is toch ongeacht de hoge kosten wel laten testen. IR leidt niet zelden tot HB, en dat had ik mn dametje toch graag willen besparen.
Hou je ons op de hoogte?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:46

Jazeker!
Ik houd mijn paard wel als een ir paard inmiddels. Hij is dus van het gras af. Krachtvoer kreeg hij al niet.
Ik ben er achter dat we selium(?) overschot hebben in onze omgeving en een hoog ijzergehalte wat weer zou zorgen voor een gebrek aan koper en nog iets.
Selium zou hand in hand staan met ir..? Zou wel een tegenvaller zijn denk ik want het hooi komt van het zelfde land. Daarom wil ik ook graag een algemeen bloedonderzoek laten doen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:03

Ja verstandig idd! Het kost natuurlijk wat, maar dan weet je tenminste Echt waar je staat. Ik vind je voorzorgsmaatregelen ook erg goed trouwens, wou dat ik zelf zo oplettend was geweest!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:13

Ir vermoed ik langer.
Hij heeft ook andere klachten waar niet echt een vinger op te zetten is. Mijn stalgenoten vinden mij soms overbezorgd maar ik zie gewoon de negatieve verandering bij mijn paard.
Het is ook niet zo dat ik direct allerlei onderzoeken laat doen maar ik overleg wel geregeld met de DA.
De ir wil ik nou wel zekerweten eigenlijk, is toch handiger. Het is nu maar gokken.
De andere problemen zouden heel goed van de overschotten aan mineralen kunnen zijn.
Ik zal eerdaags weer overleggen met de DA wat ik het beste kan doen nu.