[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:50

Annetje schreef:
Ik heb 'wat' foto's gemaakt, wie weet kunnen jullie iets zinnigs zeggen over hoe ik het wat aan kan passen zodat het gewoon zijn werk doet?

volgens mij is dit een everline

dat flapje tussen de voorbenen zit bij de boett ook , maar daar is ie iets breder en korter en beschermt dus ook tussen de voorbenen en houd de deken netter op zijn plek

ik dacht dat het bij jouw deken ook met een elastiek zat?
je zou het in kunnen korten
of er af kunnen halen , dat heeft een vriendin van me gedaan
maar toen verschoof de deken wel iets makkelijker rond de voorhand

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:22

dees_daan schreef:
2misty2 schreef:
Nogmaals voor de gene die interesse hebben,

Deze heb ik op me fries

http://static.marktplaza.nl/images/1/54/7652254.jpg

De mijne heeft absoluut nog geen jeuk! Gaat echt prima.

Kost ongeveer € 28 incl verzenden.

kan die ook onder een gewone eczeemdeken, en een vliegenkap? dan zit de hals dus dubbel, en de oren zijn dubbel bedekt, maar dan blijven zijn manen iig bescherm..

Ik denk dat dat wel kan. Het zit strak om zijn lijf. Maar heb er geen ervaring mee. Ik heb dit jaar ook voor het eerst een deken op gedaan. En deze leek mij erg handig! Maar dacht deze deken vind je bijna nergens dus wou hem delen met jullie! :D
Heb de jaren ervoor alleen met TKC97 behandeld. Werkte super maar in mijn ogen niet goed genoeg. Dus nu ook een halsdeken erbij. Tot nu toe gaat het prima en staat ze heerlijk op het gras te grazen zonder jeuk.

xkimmx

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:58

Ik zit heel erg in een dilema of ik mijn paard nou van de zomer nou op het land moet gooien of niet. Óf ze staat 24/7 op stal
of ze staat 24/7 op het land. Wat zouden jullie kiezen?
Ze gaat dan 2 maandjes naar het land mocht ze toch naar het
land gaan!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:59

hier is het grootste gedeelte van de wntervacht er af, jeuk is ook iets minder, ook door minder gras
ik heb gewoon nog steeds het vermoeden dat bij Edda grs heel erg mee speelt... en de einde dracht hormoontjes

ik wil als het veulen er is ook even bloed laten trekken om te kijken wat het kwa alle denkbaar mogelijke waarden zit in de jonge dame,
zit nog even te denken over een haartest ...
ga ik eerst even nog goed over lezen ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:01

ligt aan de toestand van de weide denk ik , kort gras , dan zou ik mijn paard niet op de wei zetten , lang gras, dan wel
maar ja, dat ligt een beetje aan het paard

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:04

_Amyyy schreef:
Gister is bij ons een vrouw langsgeweest die aan energietherapieen doet, en die kwam met goed én slecht nieuws. Zij denkt dat bij Chic binnen een paar behandelingen zijn eczeem verminderd ( :D ) maar vertelde óók dat hij gebeten is door een teek en dus de Ziekte van Lyme heeft. Ze mompelde ook wat over een parasiet.. Ik snap ook echt niet hoe het kan, ik ben elke dag geweest en heb 'm steeds heel fanatiek gepoetst :n

ik zou dan even bloed laten trekken om te kijken of je paard idd lyme heeft opgelopen
want daar helpt maar 1 ding tegen , antibiotica... een heleboel AB

en ellepel vroeg nog extra naar de parasiet?
maar dat kan dus heel goed de lyme zijn ,
lyme is een bacterie, borreleose nog iets :P
mar die veroorzaakt dus alle problemen bij de ziekte van lyme ...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:38

vanmorgen tot mijn verbazing voor het eerst mijn vorige paard om deze tijd gezien zonder schuurschade, geen deken en lekker in een kudde, ook heel rustig terwijl wij met onze broekspijpen aan de andere kant van de draad vol stonden met culicoides-muggen in een pas recent gemaaid grasland, ze staan lekker in de wind langs een meer, terwijl de gewone muggen nog volop rond vlogen.

dit valt niet te begrijpen, twee weilanden meer de wal op stond wel een duidelijke schuurder, toen ze vanochtend vertelden dat hij daar stond, had ik ze bijna voor gek verklaard, maar schijnbaar een heel gunstrig microklimaatje. ook de andere paarden hadden keurige manen staart en onderbuik, stonden allemaal rustig te eten en kwamen pas toen we riepen.
er zijn volgens zeggen meerdere eczemers bij.

de mijne vond het wel heerlijk om wat haar kwijt te raken van zijn wintervacht, vooral onder en op zijn hoofd, maar anders draaide hij altijd zo dat je hem over zijn rug kon wrijven, vond hij niet nodig nu, nu maar duimen dat dit blijft werken.

ze staan op mooi groen land met ruim gras en dat was zichtbaar, als ze werken krijgen ze krachtvoer en ze krijgen gewoon wortels, afgelopen winter hebben ze 24/7 buitengestaan en kregen ze kuil en voordroog bijgevoerd. nu staan ze 24/7 buiten.

wordt behalve wind wel weer een hele puzzel om uit te zoeken?

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:15

Hallo :) ,

Mijn paard had vorige week zulke erge jeuk dat ze gewoon in dr stal helemaal door dr benen ging, ze wilde schuren alles.... vorig jaar had ze ook wel last van jeuk in dr manen en staart maar nooit zo erg, ze staat nu in een wei 24/7, is het misschien handig om een zomerexceem deken bij haar op te doen? En is het niet zo dat die paarden in die deken gaan happen.... gister had mn paardje dus weer last van jeuk, en de rest niet... dan zoekt ze een pony op om mee te 'manenkrauwen' maar gaan weer heel dr manen en staart kapot, en is net aangegroeit.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:44

Sonja degene waar ik de deken van over genomen heb heeft de deken hier gekocht http://www.kerckhaert.be/webshop/dekens ... ns/?id=328
Het stuk tussen de voorbenen is niet met elastiek. Ik denk dat ik het wel laat zitten, de deken is sowieso al wat schuifgevoelig. Na een flinke rolbeurt (waar ik gelukkig bij stond) zat de deken helemaal naar links.
Ik heb de achterkant nu wat ingekort met wat tijdelijke steekjes, ik ben benieuwd hoe het nu blijft zitten allemaal.

Kimm gewoon op de wei doen hoor!

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:46

Oke, ja mijne heeft er erg veel last van, en bij de divoza hebben ze ook, even aankijken anders kan ik 'm altijd nog af doen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:31

Sonja_vR schreef:
ligt aan de toestand van de weide denk ik , kort gras , dan zou ik mijn paard niet op de wei zetten , lang gras, dan wel
maar ja, dat ligt een beetje aan het paard

Het is een aardig stuk land en ze gaat er dan in juni op.
Nu staan er nog geen paarden maar ik denk dat in deze
maand mei er wel eerst een paar maanden voor haar al
eerder naar het weiland gaan. Dus het is dan wel iets
gegeten maar niet helemaal super kort ofzo!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:05

opisop_shop schreef:
Hebben zijn ouders het dan ook?

Dat weet ik niet, z'n moeder als het goed is niet. Maar hij had het al toen hij nauwelijks twee was (nu bijna drie), en hij staat nu een klein weekje op het land (waarvan 's nachts op stal) en hij had nu al ontzettende jeuk. Gelukkig doet zijn deken wonderen; heb nu pas één nachtje deken zijn deken bij 'm om gedaan (hij staat sinds gisteren 24/7 op het land) en vandaag liet hij al helemaal geen tekenen meer van jeuk zien. :D *\o/*

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:38

Ik heb nog wat betere foto's gemaakt van hoe de deken bij Vies zit en ook wat foto's gemaakt nadat ik hem bewerkt had.
Zo trof ik hem aan in de wei. De buikflap is hier duidelijk te groot en ook over de billen hangt hij teveel.
Met het rollen verdween zijn hele staart in de deken. :+
Duidelijk niet rolproof:
Afbeelding

Echt te lang, er zat ook nog een drol in de 'rechterbil' van de deken verstopt.
Afbeelding

Ik heb gewoon een stuk omgeslagen en met wat steken vastgezet. Alles hangt nu wat hoger en ook de achterkant ziet er beter uit (vergelijk maar eens met de zichtbare foto hier boven):
Afbeelding

Totaalplaatje http://www.mijnalbum.nl/Foto-KMRCTBNQ.jpg

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:40

Van die verstopte drollen hoor je wel vaker, ik heb er echt nog nooit last van gehad _O- maar ik heb dan ook niet zo echt gewaad. Heb de rambo sweet itch hoody en voor mij nooit geen andere deken meer :j

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:43

Ik ben vandaag even op pad gewest voor een deken, nergens een deken in kleine maat te vinden.

Heb nu spray die ook heel goed moet werken, ff kijken of die werkt, zodat ik op mn gemak misschien nog een deken kan zoeken voor een redelijke prijs.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:46

ik maakte vliegenspray met azijn citronella olie enz
zou de citronella-spray die ze bij de hema verkopen ook kunnen functioneren als citronella olie? het meurt wel net zo ? :))

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:50

heyyy

ik zag dit topic staan en had een vraagje

mijn pony heeft ook staart en maan eczeem. maar ik zit nu een beetje te twijfelen wel of geen deken. ik smeer nu elke dag notenmelk op hem (dat is een soort zonnebrand voor mensen maar werk ook bij sommige paarden om de wondjes te dichten die ze maken door te schuren enz.) maar ik zie nu toch wel weer een paar plekjes op komen bij de schoft en op de staart wortel. ik wil niet dat hij zijn staart en manem er weer gaat af schuren nu het net weer mooi bijgekomen is. maar verder heeft hij niet echt last van vliegen. wat voor deken kan ik het beste bij hem op doen een eczeemdeken of een vliegendeken?? en waarom?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

groetjes Bianca

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:08

Oké mijn vermoeden van eind vorig jaar is bevestigd.
Een van ons pony's heeft zomereczeem.
Zijn manenkam is open, allemaal kleine wondjes….
En op zijn kont zitten ruwe kleine plekjes, een soort bultjes.
Ik heb helemaal geen ervaring met eczeem….
Dus van jullie graag advies, wat is slim om nu te doen?
Moet ik gaan smeren? Of moet ik een eczeemdeken halen? Of volstaat alleen een hals?
Ben ik nu te laat met de deken en het smeren?
Kan ik evt bijvoeren met iets wat hem kan helpen?
Als ik moet smeren waarmee?
En qua deken/hals… wat voor advies geven jullie daarin? Merk? Maat?
Hij is 1.20 m.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:37

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met :Insicalm Emulsie
dit staat erover op de site
Houdt insecten lange tijd (tot wel 8 uur) weg. De karakteristieke knoflookgeur verbergt het goed gekozen mengsel essentiële en verzorgende oliën, dat zeer effectief is bij staart-en maneneczeem, ook wel zomereczeem genoemd, bij paarden. Insicalm doorbreekt de circel van insectenoverlast, jeuk, schuren, wondjes die vliegjes aantrekken, jeuk schuren enzovoorts. Verder helpen de verzorgende bestanddelen de huid herstellen.

Trek latex handschoenen aan voor het aanbrengen. Verdun Insicalm emulsie in een verhouding van 1:20 tot 1:30 met schoon water, dus een flesje van 30 ml met 600-900 ml water.

Goed schudden voor gebruik en in ieder geval 2 maal daags op de aangedane plaatsen ruim aanbrengen met een natgemaakt met water badstof washandje.

Verdere beschrijving wordt met het produkt meegeleverd.

Ik vind het wel goed klinken, dus ben benieuwd naar ervaringen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:41

Ik heb altijd last met de staartflap.
Mijn deken gaat nu het 2e jaar in, en het stukje klittenband is behoorlijk eumh.... gehavend.

Heel toevallig had de DA hem gister losgemaakt (de staartflap) i.v.m. temperaturen en was hem zelf vergeten dicht te doen.
Zou ik hem ook gewoon hangend kunnen laten?

Dus het uitstekende klittenbandje eraf knippen (stelt toch niets voor meer, klit amper nog vast)
Vandaag was er niets aan de hand ondanks dat ie dus heel lang heeft los gehangen.

Annetje: Dat heb je goed opgelost! Eerder was het echt een soepjurk om te zien, nu zit het al veel beter.
De tijd moet alleen nog leren hoelang het houdt (met rollen enzow)

Iemand hier een mening over?

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:27

heeft iemand toevallig ervaring met de eczeemdeken van QHP?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:40

Annetje dat ziet er al beter uit qua pasvorm.
Alleen ben je niet bang dat door de kracht die er nu bij het rollen op gezet wordt de hele deken uitscheurt waar je hem nu met wat steken hebt vastgezet?
Was het gemakkelijk te doen en hoeveel scheelt het; dan kan ik het bij de pagony van wisse misschien ook doen.

Heb vandaag Darrens hoofdkap afgemaakt, zal morgen proberen fotos te maken. Hij was flink aan het jeuken tegen zijn voorbeen om het masker af te krijgen maar die zat daarna nog even goed, hoop dat hij hem morgen ook nog zo omheeft :D

Auks ik zou echt meteen een (echte!) eczeemdeken ophalen, dat helpt al enorm aangezien ze dan veel minder geprikt zullen worden en dus de jeuk afneemt.
Misschien verder gelijk een drainagekuur geven om de afvalstoffen weg te krijgen, maar daar heb ik geen verstand van verder.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:58

opisop: Daar ben ik wel een beetje bang voor ja. Maar omdat ik eerst wilde zien hoe dit zo bleef zitten, heb ik het maar met een paar steken vastgezet. Zit het morgen nog steeds zo mooi en ben ik tevreden, dan denk ik dat ik het wat verder dichtnaai zodat er minder kans is op uitscheuren. Moet ik wel even kijken hoe ik dat precies doe, want juist doordat ik het nu maar een klein stukje vast gezet heb, valt het zo mooi over zijn heupen heen. :+
Zoals je op de voor- en nafoto's kunt zien scheelt het heel erg veel! Het was heel makkelijk, ik heb de deken vanaf de staartkant richting het kruis getrokken tot de hoogte waar ik het wilde hebben. De plooien meteen goed gehangen zodat je geen gekke uitsteeksels krijgt en aan de bovenkant vast gezet. Ik heb later ook nog net onder de heup een plooi vast gezet.
Hier nog twee close-ups van de naaisels:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WMQQGEAK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HN3DMJQD.jpg

CS heb jij zo'n dichte staart? Die van mij heeft gewoon een staartflap zonder klitteband. Ik denk dat je het klitteband er best vanaf kunt halen, als dat zo mooi blijft hangen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:11

Annetje, misschien kun je hem dan inknippen op het model dat jij wilt en langs die rand omvouwen en vastzetten, snap je wat ik bedoel? Dan bepaal je zelf meer hoe hij valt doordat je ook op sommige plekken meer om kunt slaan dan op andere plekken.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:12

annet: als je de beenriemen door elkaar heen haalt wordt het opschuiven ook veel minder.

voor de rest pas etherische oliesoorten wel een beetje voorzichtig toe en probeer eerst een klein beetje uit op een stukje huid.

er zijn bij alle soorten inmiddels allergische of overgevoeligheidsreactie's bekend, zowel bij mensen als dieren, ze zijn niet bedoeld om in pure vorm te gebruiken en er wordt inmiddels op allerlei sites gewaarschuwd ze niet direct op een wond te gebruiken, ook schuurplekken zijn wonden als de huid beschadigd is.

geldt ook voor vliegenspray.
in de meeste landen lijkt een spray op basis van deet beter te werken dan de anderen, je moet alleen wel goed op de hoeveelheid deet die er in zit letten, dat bepaald de werkzaamheid en de prijs, werking schijnb je pas te mogen verwachten vanaf een 20 - 25% deet, de orginele jungleolie had zelfs 60% deet, voor gebruik in de tropen raden ze meestal nog hogere percentages aan vanaf 40%.

pas wel een beetje op bij merrie's met veulen en als er andere paarden in de wei bij staan, het prikkelt de slijmvliezen behoorlijk, in je ogen wrijven als het op je eigen handen zit is geen prettige ervaring, voor je paard dus ook niet.