Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fargo schreef:http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... 0paard.pdf
aah gevonden, dit is een rapport dat ik ooit ook van een bekende kreeg, haar paard werd via Utrecht behandeld, zal hem direct ook weer opslaan is informatie die zij ooit toegezonden kreeg van Utrecht
op pagina 13 staat een tabel met waarden en ook een baseel ACTH vermeld van 12,1
op pagina 14 staat de hier zo bekende basis/vuistregel voor pergolide
geerke schreef:ojee....kan dat ook nog?
Dat het paard wel cushing heeft maar dat het niet in het bloed te zien is?
Volgende week vrijdag komt de da,ik zie zelfs zonder bloedproef dat er duidelijk cushing aan zit te komen.
Indy1990 schreef:Hey Geerke, dat van die bloedtest was bij mij het geval. Uit de bloedtest kwam niets bijzonders. Uit de urinetest (februari) kwam heel duidelijk naar voren dat hij cushing had. (Bloedtest was eind oktober, deze periode schijnt ook weer van invloed te zijn op het 'cortisolgehalte' als ik me niet vergis)
Jannepauli schreef:Indy1990 schreef:Hey Geerke, dat van die bloedtest was bij mij het geval. Uit de bloedtest kwam niets bijzonders. Uit de urinetest (februari) kwam heel duidelijk naar voren dat hij cushing had. (Bloedtest was eind oktober, deze periode schijnt ook weer van invloed te zijn op het 'cortisolgehalte' als ik me niet vergis)
Dat klopt Indy: van Juli t/m December moet rekening gehouden worden met de zgn. seasonal rise - een periode op het noordelijk halfrond waarin alle paarden ( ook de gezonde) een gewijzigd bloedbeeld vertonen en eigen hogere dosis pergolide moeten hebben om e.e.a. onder controle te houden.
Er zijn artsen die ook tijdens deze periode eigenlijk niet op Cushing willen testen omdat het een onbetrouwbaar beeld geeft. Dat is inmiddels wel achterhaald door een nieuw rekenmodel ontwikkeld door Andy Durham van Liphook Equine Hospital.
Overigens... de urinetest wordt niet beschouwd als een betrouwbare indicator - het kan een idruk geven maar niet meer dan dat. Mogelijk is er met de bloedtest iets misgegaan? Weet je nog welke test gedaan is?
Indy1990 schreef:Hey Geerke, dat van die bloedtest was bij mij het geval. Uit de bloedtest kwam niets bijzonders. Uit de urinetest (februari) kwam heel duidelijk naar voren dat hij cushing had. (Bloedtest was eind oktober, deze periode schijnt ook weer van invloed te zijn op het 'cortisolgehalte' als ik me niet vergis)
Ik noemde jullie al dat het minder met Indy ging (vacht lang en geel). En het wordt nu weer bevestigd in nog meer uiterlijke symptomen. Dikke ogen, traanogen, zweten en lelijk(er) tegen andere paarden.
Het is of ik 2 jaar terug in de tijd ga in nog geen 5 weken tijd. DA zou berekenen hoevel mg hij erbij mag hebben. Doet me echt weer verdriet hem zo te zien. Hij eet verder goed en zijn humeur is ook nog 'Indy'. Zijn humeur is de belangrijkste maatstaaf voor mij.