[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:45

Onze (ex) luchtzuiger eet ook liever zijn hooi (kuilgras) maar moet zeggen dat heel veel paarden het kuilgras prefereren!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 21:30

_manuela_ schreef:
Mijn luchtzuiger heeft nooit ergens last van gehad en zoveel als hij wilde op zijn voerbak kunnen zuigen. Nu staat hij echter in en nieuwe stal en op zijn nieuwe voerbak slijten ze wel. Ik heb inmiddels geprobeerd om met de sterkste lijm rubber erop te lijmen maar dat houdt maar een dag. Als iemand tips en foto,s heeft van oplossingen die wel werken zou ik dat erg waarderen. Ik mag eventueel een kunststof voerbak plaatsen maar deze moet of gebruik maken van de al bestaande gaten. Dus een bak met beugels heeft de voorkeur maar zijn die stevig genoeg? De huidige bak mag aangepast worden zolang deze in originele staat terug te brengen is.

Die van mij hangt al een jaar happy aan de met touw omwikkelde beugel om haar drinkbak. En dat houdt het prima.
De voerbak is van plastic en daar heeft ze een scheur ingetrokken. Nu doet ze het daar niet meer op, want de bak geeft mee zodat ze zich niet vast kan zetten. Ze beperkt zich dus tot de beugel als luchtzuigplek.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:41

Hallo dames. Ik ga nu niet 173 pagina's nalezen maar ik vroeg me af of jullie een luchtzuiger zouden kopen (nu nog, na jullie ervaringen). Ik weet dat het een serieus stalgebrek is maar er staan toch hele leuke paarden te koop die luchtzuigen. Wat zouden jullie van de prijs afhalen bijvoorbeeld, als het gaat om een luchtzuiger?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:44

Ik zou wel weer een luchtzuiger kopen. Maar wel een waarvan ik bijna zeker ben dat ik het paard niet meer hoef te verkopen. Wat er aan prijs af moet... tja dat ligt aan de rest van het paard en aan wat ze ervoor vragen. Kan je niet zomaar zeggen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:18

Ik wist dat die van mij een luchtzuiger was, ik wist dat hij oud was en ik wist dat hij mok had :)
En toch heb ik hem gekocht omdat ik holderdebolder, stapelverliefd op hem ben. Hij zuigt ondertussen al 21 jaar lucht en ik hoop dat hij dit nog vele jaren mag doen :)
Beter een lief en goed paard dat lucht zuigt dan een paard waar je geen band mee hebt en niet op kan rijden dat geen stalgebreken heeft :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 18:12

Ik koop zonder problemen weer een luchtzuiger. Prijs wordt denk ik meer bepaald door of het een goed paard is en de stand van de economie. Eerlijk gezegd maakt het mij niet zo uit. Ik koop een paard om dat ik het een leuk paard vindt, mét of zonder luchtzuigen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:26

ik heb nu een jaar mijn luchtzuiger, ik zou zo opnieuw nog één kopen. Als ik rekening hou met bepaalde zaken lukt het allemaal goed en functioneert hij even goed als alle andere paarden :) Ik heb het luchtzuigen leren accepteren en kan ermee omgaan. Ik trek me ook niet zoveel meer aan van de suggesties van anderen rond luchtzuigbanden, ze weten dat ze niet meer moeten proberen om met zo'n dingen naar mij te komen :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:40

Even het verhaal van mijn paard.
Hij is inmiddels 10 jaar oud, waarvan hij al 7/8 jaar aan het luchtzuigen is.
Tot een goed half jaar geleden had ik dit goed onder controle.
Wat aanpassingen in de stal, zoals een vlotterdrinkbak en een voerbak die eruit gehaald kon worden waren voldoende.
Hij pakte niks vast, maar zette alleen zijn kin over de rand van de voerbak, en zoog dan lucht.
In februari heeft mijn kneusje over het draad gehangen waardoor hij 4 weken op stal heeft moeten staan.
In die periode is het mis gegaan, hij begon gewoon in de lucht te zuigen, pakte de rand van zijn (vlotter)drinkbak vast, en deed het nu zelfs ook in de paddock!
Mijn paard staat zonder band, op den duur gaat hij er doorheen luchtzuigen en hij krijgt er vervelende plekjes van.

Vorige week is mijn paard van stal verhuisd, naar een stal waar hij van half 8 tot 6 lekker op de wei loopt.
Op de wei is hij ook niet meer aan het luchtzuigen, op stal wel, maar ik weet dus niet hoe extreem hij het nog doet.
Als ik hem zijn muesli en luzerne geef na het rijden, is hij igg behoorlijk bezig.
Nou heb ik er verder geen problemen mee dat het een luchtzuiger is.
Echter sinds een paar dagen is hij aan het vermageren, en begint hij er echt schraal uit te zien.
Ribben komen te voorschijn en ook in de flanken valt hij in.

Is het mogelijk dat dit door het luchtzuigen komt?
En zoja, hoe dit aan te pakken?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:24

Renske_W schreef:
Even het verhaal van mijn paard.
Hij is inmiddels 10 jaar oud, waarvan hij al 7/8 jaar aan het luchtzuigen is.
Tot een goed half jaar geleden had ik dit goed onder controle.
Wat aanpassingen in de stal, zoals een vlotterdrinkbak en een voerbak die eruit gehaald kon worden waren voldoende.
Hij pakte niks vast, maar zette alleen zijn kin over de rand van de voerbak, en zoog dan lucht.
In februari heeft mijn kneusje over het draad gehangen waardoor hij 4 weken op stal heeft moeten staan.
In die periode is het mis gegaan, hij begon gewoon in de lucht te zuigen, pakte de rand van zijn (vlotter)drinkbak vast, en deed het nu zelfs ook in de paddock!
Mijn paard staat zonder band, op den duur gaat hij er doorheen luchtzuigen en hij krijgt er vervelende plekjes van.

Vorige week is mijn paard van stal verhuisd, naar een stal waar hij van half 8 tot 6 lekker op de wei loopt.
Op de wei is hij ook niet meer aan het luchtzuigen, op stal wel, maar ik weet dus niet hoe extreem hij het nog doet.
Als ik hem zijn muesli en luzerne geef na het rijden, is hij igg behoorlijk bezig.
Nou heb ik er verder geen problemen mee dat het een luchtzuiger is.
Echter sinds een paar dagen is hij aan het vermageren, en begint hij er echt schraal uit te zien.
Ribben komen te voorschijn en ook in de flanken valt hij in.

Is het mogelijk dat dit door het luchtzuigen komt?
En zoja, hoe dit aan te pakken?

Ik herken jouw verhaal een beetje. Ik heb mijn paardje verhuist net om dezelfde reden. Door op stal te staan begon hij ook te vermageren hij zat toen net in de overgang van 24/7 in de zomerweide te staan naar 21u op stal staan. Bij ons mochten de paarden niet meer in de weide in de winter. Ik heb toen de beslissing genomen om van stalling te veranderen, want ik zag mijn paard zienderogen achteruit gaan. Ook verschillende aanpakken geprobeerd maar toch ging het niet. Op de nieuwe stalling stond hij 24/7 buiten met een schuilhok. Weide was zo afgemaakt dat luchtzuigen op de palen niet meer kon, gaf soms ook wat problemen dat de palen dan los gingen gaan staan. Hij had natuurlijk wel nog andere plaatsen gevonden om te luchtzuigen, maar deze waren niet zo schadelijk voor zijn tanden dan als hij in stal stond. Hij kreeg toen een dikke 10kg hooi per dag, daarnaast van mij bietenpulp met slobber er door. Ik heb hem nog tijdelijk een supplement van equiforte en plantaardig olie gegeven in samenspraak met de DA. Door buiten te staan en veel voeding te krijgen is hij weer zijn oude zelf geworden. Buiten staan was voor mij dus de oplossing. Ondertussen heb ik een overeenkomst met de boer van stalling 1 gemaakt zodat hij daar kan blijven staan het hele jaar door met winterweide. Hij moet enkel 's avonds binnen, ik zal proberen om hem zo'n 16u per dag buiten te laten staan. De boer zal een speciaal voedersysteem laten maken door de lasser, zodat hij langer aan zijn hooi bezig is. De weide is ook aangepast aan zijn luchtzuigen en hij heeft op deze stalling ook een maatje voor in de weide. Buiten laten is dus de beste oplossing voor een luchtzuiger, dit was het toch in mijn geval. Ik hoop misschien dat het je wat geholpen heeft? (oh ja de verhuizing van stalling 2 terug naar de eerste was doordat deze dichter was, ik wilde het nog 1 zomer daar laten staan en dan kwam de boer af met een voorstel voor winterweide, ik heb het idee dat hij hier rustiger is dan op stalling 2 dus zal ik het proberen)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:14

Ook mijn merrie heb ik verhuisd naar een 24/7 buiten stal, weken lang geen luchtzuigen meer tot vorige week. Ze bleef aan een stuk door gaan bij het poetsen want in de wei lukt het niet. Dierenarts gaf aan dat er steeds minder voedingstoffen in het gras komt te zitten dus vanaf nu weer kleine beetjes meusli bij voeren en dit helpt erg goed. Na het eten likt ze de rand af en doet verder niets. Ook voor min heeft de overstap geholpen. Hoop dat de winter net zo goed gaat op de paddock met onbeperkt voer maar wel palen/bakken waar op gezogen kan worden....

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:46

is zeker niet gek dat een paard nu meer lucht ga zuigen de weides zijn bij ons ook erg kaal, bij ons was het hooi zo goed als op en heb mijn paarden luzerne stro beetje kuil bij gevoerd naast hun brokken zodat de magen niet leeg waren want ik zag de maagproblemen al weer aankomen

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:45

Goed dat ik dit lees ! Als eerste paardeneigenaar, had ik hier nog niet bij stil gestaan. Ik zal ook mijn voedingspatroon wat beginnen aanpassen. Ik gaf nu vooral voor na het werken omdat hij nogal de link legt met luchtzuigen in zijn stal. Daarom gaf ik het soms buiten op de grond, ik liet hem dan eerst even grazen. Hoeveel geven jullie zo bij? Ik laat hem meestal wel na het werken even grazen zodat hij wat droogt en ik dan vliegenspray kan gebruiken.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:45

Ze hebben bij ons op stal ruim 8 hectare land dus nu zeker nog voldoende gras. Het gras staat zelfs hoog en ze krijgen er iedere keer een stuk bij dus de hele dag eten lukt zeker nog maar ik merk dat er weinig voeding in zit vandaar het bij voeren. Ze is zo dik dat ze geen bergen krijgt vandaar dat ik zo moet opletten...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:40

smartbh
ik voer ongeveer 300 gram pavo careforlife gemixt met dieet mix van subli ( suiker arm zonder granen en is erg goed voor luchtzuigers en paarden met andere vage klachten , jeuk )
50 gram omega 3-6-9
2 grote handen luzerne
en dan naar arbeid krijgt hij er ongeveer 500 gram onderhouds muslie bij
dan staat hij tijdens dat alles op stal waar hij vers stro goede kuil en vanaf morgen weer vers hooi kan eten

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:31

Dus het kan zijn, dat hij door dat er minder voedingswaarde in het gras zitten hij op stal meer gaat luchtzuigen?
Want hij kan het ook gewoon in de lucht, maar dat doet hij op de wei niet.
En kan het luchtzuigen er dan voor zorgen dat het paard magerde wordt?
Want hij krijgt het zelfde aan voer als op zijn vorige stal, maar nu dus wat meer omdat hij magerde wordt.
Hij stond op 2x 3/4 basis sport brok, en 1x 1/2 muesli met een flinke hand luzerne.
Nu krijgt hij sinds gister, 2x 1 schep basis sport brok, 1x 1 schep muesli en een flinke hand luzerne.
Tevens krijgt hij 2x per dag hooi, en krijgt hij op de wei hooi bijgevoerd, en 's nachts op stal nu ook.
Ik zit er aan te denken om paardenmeel of slobber bij te gaan halen, gezien hij echt dun is geworden.
Verder met rijden nog wel energiek, het is niet dat hij er ook heel sloom van wordt.
Tot vorige week heeft hij ook een maagcompositum gekregen, maar dit bracht geen verandering.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:37

persoonlijk denk ik waarom zo veel brokken?
want een paard komt niet aan van brokken in mijn ogen maar van goed hooi , goed stro goede luzerne
brokken zijn er voor de energie en zeker bij een luchtzuiger wil je dat de maag altijd gevuld is

in het topic word meerder keren aangehaald waarom brokken eigenlijk niet geschikt zijn voor een luchtzuiger namelijk de zuren verteren brokken snel waardoor de maag zuur blijft bij bv muslie is dat al minder

maar om een paard vetter te krijgen helpt het niet echt is mijn ervaring om meer in brokken te gaan voeren het luchtzuigen kan juist daar ook ergere van worden
verhuizing stress andere kwaliteit van hooi alles kan er voor zorgen dat het luchtzuigen toe neemt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:05

Bij zulke hoeveelheden brok zou ik het ook mixen met een grasmix... dat verlicht ook al heel wat.
Die van mij krijgt cavalor brok met pavo daily erdoor. Lucerne is wel goed, maar ook wat aan de zure kant.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 08:35

Hier vielen wat paarden in die opeens op een te schrale wei stonden (overigens niet mijn luchtzuigende merrie.. die is dik zat). Maar mijn ruin viel heel erg in. Er moet op dit moment echt hooi bijgevoerd worden als de wei kort is en weinig groeit.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:18

ik zou ook meer hooi gaan bijvoeren dan andere zaken. Mijn paardje is er op hooi, bietenpulp en slobber (heel weinig omdat hij de bietenpulp zo niet op at) door gekomen. Ze houden zich langer bezig met eten, hebben minder last van de maag en ze komen er ook goed van bij. Mocht het zijn dat hij te erg af valt zou ik voor bietenpulp gaan, dit heeft zeer goed geholpen voor mij. Maar doe het in samenwerking met de DA zodat je de hoeveelheden weet, mijn paardje had véél nodig.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:01

Ik heb me hier een tijdje geleden gemeld, en telkens wel meegelezen maar nu wil ik graag mijn verhaal doen :D
We zijn ondertussen weer van stal veranderd, staan daar nu 6 maanden.
Hij kan nu altijd zelf bepalen of hij binnen/buiten staat, krijgt eigenlijk onbeperkt hooi ter beschikking en staat nu dan lekker op het land.
Op deze stal is het ook een stuk rustiger en heeft hij veel meer sociaal contact.
Ik kan nu zeggen dat het luchtzuigen zo goed als over is!
Hij staat niet meer urenlang aan een stuk door te zuigen met zijn blik op oneindig, alleen nog 2 a 3 keer na het eten *\o/*
En zowaar komt hij ook nog is aan!
Ik ben zo blij dat ik altijd voor hem door heb gezocht, en het lijkt er dan nu toch op dat ie zn plekje gevonden heeft :j

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:07

MonteKarlo schreef:
Ik heb me hier een tijdje geleden gemeld, en telkens wel meegelezen maar nu wil ik graag mijn verhaal doen :D
We zijn ondertussen weer van stal veranderd, staan daar nu 6 maanden.
Hij kan nu altijd zelf bepalen of hij binnen/buiten staat, krijgt eigenlijk onbeperkt hooi ter beschikking en staat nu dan lekker op het land.
Op deze stal is het ook een stuk rustiger en heeft hij veel meer sociaal contact.
Ik kan nu zeggen dat het luchtzuigen zo goed als over is!
Hij staat niet meer urenlang aan een stuk door te zuigen met zijn blik op oneindig, alleen nog 2 a 3 keer na het eten *\o/*
En zowaar komt hij ook nog is aan!
Ik ben zo blij dat ik altijd voor hem door heb gezocht, en het lijkt er dan nu toch op dat ie zn plekje gevonden heeft :j

Wat fijn voor je ! *\o/*

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:58

Super leuk nieuw montekarlo!

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:01

Hallo dames,
Ik ben ook in het bezit van een luchtzuiger, om hem wat te doen te geven op stal gebruiken we een Little bite tas en geven we hem wilgentakken. Ik lees nu alleen dat wilgentakken niet zo goed zouden zijn omdat de aspirine- achtige stof die erin zit weer voor extra aanmaak van maagzuur zou zorgen. Iemand hier bekend mee?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 12:58

Ik heb geen idee.. Ik geef wel eens berken/wilgentakken. Heb nooit iets aan Lan gemerkt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:14

mijn osteopaat en dierenarts adviseren juist om wilgen te voeren niet dagelijks maar in kuur vorm en beter is het paard zelf te laten kiezen wanneer hij het nodig zou hebben. bij ons staan er naast de weide verschillende soorten bomen en de paarden kunnen dus zelf kiezen aan welke bomen en struiken ze eten