Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_manuela_ schreef:Mijn luchtzuiger heeft nooit ergens last van gehad en zoveel als hij wilde op zijn voerbak kunnen zuigen. Nu staat hij echter in en nieuwe stal en op zijn nieuwe voerbak slijten ze wel. Ik heb inmiddels geprobeerd om met de sterkste lijm rubber erop te lijmen maar dat houdt maar een dag. Als iemand tips en foto,s heeft van oplossingen die wel werken zou ik dat erg waarderen. Ik mag eventueel een kunststof voerbak plaatsen maar deze moet of gebruik maken van de al bestaande gaten. Dus een bak met beugels heeft de voorkeur maar zijn die stevig genoeg? De huidige bak mag aangepast worden zolang deze in originele staat terug te brengen is.
Renske_W schreef:Even het verhaal van mijn paard.
Hij is inmiddels 10 jaar oud, waarvan hij al 7/8 jaar aan het luchtzuigen is.
Tot een goed half jaar geleden had ik dit goed onder controle.
Wat aanpassingen in de stal, zoals een vlotterdrinkbak en een voerbak die eruit gehaald kon worden waren voldoende.
Hij pakte niks vast, maar zette alleen zijn kin over de rand van de voerbak, en zoog dan lucht.
In februari heeft mijn kneusje over het draad gehangen waardoor hij 4 weken op stal heeft moeten staan.
In die periode is het mis gegaan, hij begon gewoon in de lucht te zuigen, pakte de rand van zijn (vlotter)drinkbak vast, en deed het nu zelfs ook in de paddock!
Mijn paard staat zonder band, op den duur gaat hij er doorheen luchtzuigen en hij krijgt er vervelende plekjes van.
Vorige week is mijn paard van stal verhuisd, naar een stal waar hij van half 8 tot 6 lekker op de wei loopt.
Op de wei is hij ook niet meer aan het luchtzuigen, op stal wel, maar ik weet dus niet hoe extreem hij het nog doet.
Als ik hem zijn muesli en luzerne geef na het rijden, is hij igg behoorlijk bezig.
Nou heb ik er verder geen problemen mee dat het een luchtzuiger is.
Echter sinds een paar dagen is hij aan het vermageren, en begint hij er echt schraal uit te zien.
Ribben komen te voorschijn en ook in de flanken valt hij in.
Is het mogelijk dat dit door het luchtzuigen komt?
En zoja, hoe dit aan te pakken?
MonteKarlo schreef:Ik heb me hier een tijdje geleden gemeld, en telkens wel meegelezen maar nu wil ik graag mijn verhaal doen
We zijn ondertussen weer van stal veranderd, staan daar nu 6 maanden.
Hij kan nu altijd zelf bepalen of hij binnen/buiten staat, krijgt eigenlijk onbeperkt hooi ter beschikking en staat nu dan lekker op het land.
Op deze stal is het ook een stuk rustiger en heeft hij veel meer sociaal contact.
Ik kan nu zeggen dat het luchtzuigen zo goed als over is!
Hij staat niet meer urenlang aan een stuk door te zuigen met zijn blik op oneindig, alleen nog 2 a 3 keer na het eten![]()
En zowaar komt hij ook nog is aan!
Ik ben zo blij dat ik altijd voor hem door heb gezocht, en het lijkt er dan nu toch op dat ie zn plekje gevonden heeft