PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 13:04

De ademhalingsspieren, maar ook het diafragma kan wel degelijk worden aangetast door PSSM/MIM. Dit is ook uit autopsie gebleken.

Change03: wat is de afstammin van jouw Paint? Mag ook per pb als je wil. Dan heb ik misschien een idee of er een verhoogde kans is op MIM.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:26

Is dat ook bewezen dat het door pssm is veroorzaakt? En bij meerdere paarden? Is het zeker dat dit niet gewoon toeval/pech was? Ik heb dit nog nooit gezien of gehoord namelijk. Het spierspanning verhaal wat ik hierboven schreef heb ik al wel heel vaak gezien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 13:45

PSSM/MIM tast de skeletspieren aan en het diafragma is een skeletspier, dus ja, er is wel een directe link.

Uit onderzoek van Beth Valentine:

Severe diaphragmatic necrosis occurred in horses with degenerative myopathy due to polysaccharide storage myopathy (n = 2), nutritional myopathy (n = 1), and vasculitis (n = 1). Blood gas analysis performed in 1 horse indicated development of respiratory acidosis. Respiratory muscle necrosis can be severe in horses with degenerative myopathy and can lead to respiratory failure.

Op de site van Generatio/CAG:

FLNC (P3)
The filamin C gene (FLNC, equine mutation P3, FLNC-E73K + FLNC-A1207T) encodes an actin-binding protein that
is involved in the connection of the actin filament and the Z-disk. The Z-disk delimits the sarcomeres within a myofibril.
The mixed presence of the defective gene leads to a partial loss of function. In humans, mutations in the FLNC gene are
associated with myofibrillar myopathy 5 (MFM5), an adult-onset disease characterized by progressive skeletal muscle
weakness that sometimes also affects the diaphragm and heart. The changes in the biopsy are highly dependent on the
muscle being examined and the stage of the disease

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:11

Wie van jullie heeft de test bij Generatio gedaan?

Ik heb de haren opgestuurd en daar ook een bevestigingsmail over ontvangen. Moet ik nu gewoon wachten? De mail die ik kreeg was erg onoverzichtelijk en ik heb hem moeten vertalen omdat mijn Duits niet top is…

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:50

Ik wil je wel helpen, mijn Duits is goed. Maar het is nu gewoon even afwachten. Je krijgt vanzelf de uitslag en die is duidelijk leesbaar, ook in het Duits.

Bij mijn paard zijn denk ik ook ademhalings spieren aangedaan. Sowieso voorhand en schouders. Zijn voorvoeten waren zo mooi. En nu zo ongelijk en gevoelig geworden. en zijn strottenhoofd heeft iets. Hij maakt bij het slikken altijd een raar geluid.

Verder gaat hij heel goed op het moment. Hij staat vol in training en dat houdt bij ons in om de dag. Met iedere dag zou hij een aanval krijgen denk ik. En hebben we in het verleden als gehad. Om de dag is prima, juist ook voor de super compensatie. Mijn andere paard train ik ook zo.

Wat de Oostenrijkse fokkerij aangaat, bij norikers wordt wel veel PSSM1 getest, al jaren. Harlingers pas sinds kort.

@nynke Uit welke lijn wil je een paard kopen?

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:30

Ik heb de test bij Generatio gedaan. Je krijgt een mail als de sample is ontvangen en een mail wanneer de uitslag klaar staat. Volgens mij heb ik 9 werkdagen moeten wachten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 12:17

Je krijgt idd vanzelf een mail met de uitslag. Kan even duren (> week).

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:41

Change03 schreef:
Wie van jullie heeft de test bij Generatio gedaan?

Ik heb de haren opgestuurd en daar ook een bevestigingsmail over ontvangen. Moet ik nu gewoon wachten? De mail die ik kreeg was erg onoverzichtelijk en ik heb hem moeten vertalen omdat mijn Duits niet top is…

Als je op je mobiel vertalen zet. Vertaald deze alles ook de uitleg van welke varianten enzo.
En als je de bevestiging heb heb je normaal met 9a10 werkdagen alle uitslagen ze druppelen een beetje binnen.

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:13

Heeft er iemand ervaring met atom pssm vital? Een mineralenvoer speciaal gericht op pssm paarden. Het lijkt mij wel interessant, maar kan er weinig over vinden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:58

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:48

Esperanza schreef:
Er zijn echt betere. Zonder calcium en ijzer. Er staat met natuurlijke vitamine E, maar dat is niet zo (Vitamin E als Alpha-Tocopherol-Acetat).

https://www.dr-maroske.de/produkt/complex-711/

Dank je wel voor je reactie! Kan je misschien uitleggen waarom calcium slecht is?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 23:17

De uitslag is binnen. Alles n/n behalve Px

Enorm balen maar van de andere kant ook "opgelucht", aangezien er nu wel veel op zn plek valt. Maar hoe nu verder.. ik ben een beetje zoekende. Wie van jullie heeft een paard met specifiek n/Px?

Vandaag al een ontzettend fijne uitleg gekregen van bokker Mac, waarvoor dank!! _/-\o_

Welke supplementen doet een paard met deze variant het goed op? Ik begreep van bokker Mac dat extra zout heel belangrijk is. Mijn paard heeft toegang tot een zouten liksteen maar dit is dan onvoldoende? Wat zijn nog belangrijke dingen om op te letten? Extra vita E en eiwitten?

Verder dus ook begrepen dat Px paarden het beter doen zonder gras. Dat is wel even een dingetje, want hij is (zoals alle paarden) dol op gras....

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 23:38

Ja hier n/Px. Matcht met haar explosieve en autistische karakter. Ik heb een voedingsconsult gehad met Marion Otto en dat was echt super fijn. Ze staat op de JPGEF Hi Support en verder krijgt ze alleen lijnzaadolie en Equine 74 voor haar maag. Ze mag niet op gras. Zout is inmiddels al achterhaald volgens Marion. Heb nu nog steeds contact met Marion omdat ik nu bij Heesch het onderliggende probleem probeer te achterhalen aangezien Px een versterker lijkt te zijn, geen oorzaak. Die van mij had ontstekingen in de hals en is ingespoten. Hopelijk was dat het probleem.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 00:03

Zout is achterhaald? Maar afhankelijk van je hooianalyse gewoon nodig, ook voor gezonde paarden. Ik kom met mijn berekeningen toch op 30 gram per dag.

Dus ik weet niet hoe ze dat ziet, bovenstaande is voor gewoon gezonde paarden al nodig, dus ik ben heel benieuwd naar haar gedachte er achter?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:31

Nee sorry extra zout bedoel ik, dus bovenop de gewone dagelijkse behoefte.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:53

Tinkerbel2 schreef:
Dank je wel voor je reactie! Kan je misschien uitleggen waarom calcium slecht is?

Calcium an sich is natuurlijk niet slecht, paarden hebben het nodig. Tijdens groei en dracht natuurlijk meer.

Het gaat meer in de geval om hoeveelheden. Dat geld voor alle voedingsstoffen. Een dieet moet uitgebalanceerd zijn. Calcium- fosfor-magnesium en de ijzer-zink-mangaan-magnesium moeten in bepaalde verhoudingen in het dieet zijn, wil alles voldoende worden opgenomen, omdat ze dezelfde opname weg gebruiken.

Ons ruwvoer is het grootste aandeel in het dieet van een paard en daar moet je dus de rest op aanpassen. Onze ruwvoeders hebben oa. meer dan genoeg kalium, calcium en ijzer in het hooi en gras zitten. Even door de bank genomen omdat er natuurlijk gebieden kunnen zijn waar dit anders is. Maar noord Europa heeft al een overschot aan die stoffen.

Dus als je paard niet meer behoefte heeft aan, want niet drachtig of niet in de groei, dan is er in hooi en gras al te veel. Eruit halen lukt niet echt, maar dan is toevoeren dus niet logisch. Een goede voerleverancier moet dus kijken wat er al in ons gemiddelde hooi zit en daar een voer op maken.

Dat is al lastig genoeg, een gemiddelde maken voor x paarden met x verschillende behoeften en daarom voeren we bepaalde voedingsstoffen bij. Alleen bij vele leveranciers speelt geld een rol en het moet natuurlijk makkelijk gegeten worden anders kopen mensen het niet meer.

Het PSSM dieet is voor het grootste deel gebaseerd op wat paarden sowieso goed kunnen gebruiken. Eiwitten, de bijbehorende aminozuren, zout, magnesium. En het extra geven van deze middelen bij stress (enting, verharing, ziekte) heeft ook voor gezonde paarden nut. Voor PSSSM moet je zien uit te vissen aan welke voedingstoffen een extra behoefte is. Maar dat kan dus bij meer ziekten.

Ook is bij PSSM belangrijk dat je kijkt waar ze niet tegen kunnen. Voor sommige paarden is dat calcium. Voor alle paarden zijn er ook stoffen die je sowieso niet wilt oversupplementeren omdat ze toxisch kunnen zijn.

IJzer kan een paard niet uitscheiden bij een te veel. Het wordt alleen gebruikt bij de aanmaak van bloed. De rest stapelt zich op in het lichaam en dat kan negatief uitpakken. Dan heb je nog stoffen die elkaar helpen bij de opname. Zoals vitamine C de opname van ijzer verbetert.

Ik zit in een extreem hoog ijzer gebied, dus moet ik daarvoor oppassen. Aan de andere kant zijn niet alle paarden hier in de regio doodziek, dus er spelen meer factoren mee. En dat is altijd zo. Je kunt veel berekenen, maar een levend wezen is geen machine, dus het blijft een beetje puzzelen.

Het mooiste is natuurlijk alles baseren op een hooianalyse, maar dat kan niet bij iedereen. Dan moet je puzzelen hoe je tot het beste uitgebalanceerde dieet komt. Maar veel voeders, en supplementen zijn nog erger, die schieten gewoon met hagel. Kan ook niet anders voor een gemiddelde, maar drijfveer geld is bij mij gewoon niet een goed argument.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:55

Marion Otto lees ik ook veel goede ervaringen over.

Ik geef wel zout, een schepje denk een eetlepel zoiets? Graanvrij voer een kg per dag ongeveer, onbeperkt hooi, vitamine e en magnesium.

MRIIIS hoe zijn ze achter de ontstekingen gekomen? Echo?

hier dus ook alleen de n/px maar weet nog niet wat de trigger is. Ze heeft nu best een hele periode gehad dat ik dacht hehe rust... rustige ogen, rustig overkomen etc. En ineens dacht ik een paar dagen terug van jeetje wat is ze weer een dramaqueen. Kwartje viel gisteren na pb van Change met de vraag wel of niet op gras. Ze zijn er nu weer af omdat oudje pijnlijk ging lopen na een dag erop. Normaal gaan ze 1 of 2 uurtjes erop omdat we niet zoveel gras hebben. Dus gras gaat hier even een opletter zijn of dat verergert.

Wat ik gelezen heb is bij de px de calium en kalium regulatie soms een probleem.

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:28

Esperanza schreef:
Tinkerbel2 schreef:

Calcium an sich is natuurlijk niet slecht, paarden hebben het nodig. Tijdens groei en dracht natuurlijk meer.

Het gaat meer in de geval om hoeveelheden. Dat geld voor alle voedingsstoffen. Een dieet moet uitgebalanceerd zijn. Calcium- fosfor-magnesium en de ijzer-zink-mangaan-magnesium moeten in bepaalde verhoudingen in het dieet zijn, wil alles voldoende worden opgenomen, omdat ze dezelfde opname weg gebruiken.

Ons ruwvoer is het grootste aandeel in het dieet van een paard en daar moet je dus de rest op aanpassen. Onze ruwvoeders hebben oa. meer dan genoeg kalium, calcium en ijzer in het hooi en gras zitten. Even door de bank genomen omdat er natuurlijk gebieden kunnen zijn waar dit anders is. Maar noord Europa heeft al een overschot aan die stoffen.

Dus als je paard niet meer behoefte heeft aan, want niet drachtig of niet in de groei, dan is er in hooi en gras al te veel. Eruit halen lukt niet echt, maar dan is toevoeren dus niet logisch. Een goede voerleverancier moet dus kijken wat er al in ons gemiddelde hooi zit en daar een voer op maken.

Dat is al lastig genoeg, een gemiddelde maken voor x paarden met x verschillende behoeften en daarom voeren we bepaalde voedingsstoffen bij. Alleen bij vele leveranciers speelt geld een rol en het moet natuurlijk makkelijk gegeten worden anders kopen mensen het niet meer.

Het PSSM dieet is voor het grootste deel gebaseerd op wat paarden sowieso goed kunnen gebruiken. Eiwitten, de bijbehorende aminozuren, zout, magnesium. En het extra geven van deze middelen bij stress (enting, verharing, ziekte) heeft ook voor gezonde paarden nut. Voor PSSSM moet je zien uit te vissen aan welke voedingstoffen een extra behoefte is. Maar dat kan dus bij meer ziekten.

Ook is bij PSSM belangrijk dat je kijkt waar ze niet tegen kunnen. Voor sommige paarden is dat calcium. Voor alle paarden zijn er ook stoffen die je sowieso niet wilt oversupplementeren omdat ze toxisch kunnen zijn.

IJzer kan een paard niet uitscheiden bij een te veel. Het wordt alleen gebruikt bij de aanmaak van bloed. De rest stapelt zich op in het lichaam en dat kan negatief uitpakken. Dan heb je nog stoffen die elkaar helpen bij de opname. Zoals vitamine C de opname van ijzer verbetert.

Ik zit in een extreem hoog ijzer gebied, dus moet ik daarvoor oppassen. Aan de andere kant zijn niet alle paarden hier in de regio doodziek, dus er spelen meer factoren mee. En dat is altijd zo. Je kunt veel berekenen, maar een levend wezen is geen machine, dus het blijft een beetje puzzelen.

Het mooiste is natuurlijk alles baseren op een hooianalyse, maar dat kan niet bij iedereen. Dan moet je puzzelen hoe je tot het beste uitgebalanceerde dieet komt. Maar veel voeders, en supplementen zijn nog erger, die schieten gewoon met hagel. Kan ook niet anders voor een gemiddelde, maar drijfveer geld is bij mij gewoon niet een goed argument.

Dankbaar je wel voor je uitgebreide reactie! Weer wat bijgeleerd

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:04

Een kennis van mij vertelde dat PharmaHorse haar geadviseerd had dat je magnesium en vitamine e niet tegelijk mag geven.
Ze kon niet duidelijk waarom niet.
Weten jullie hier wat van?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:25

joyce83 schreef:
Marion Otto lees ik ook veel goede ervaringen over.

Ik geef wel zout, een schepje denk een eetlepel zoiets? Graanvrij voer een kg per dag ongeveer, onbeperkt hooi, vitamine e en magnesium.

MRIIIS hoe zijn ze achter de ontstekingen gekomen? Echo?

hier dus ook alleen de n/px maar weet nog niet wat de trigger is. Ze heeft nu best een hele periode gehad dat ik dacht hehe rust... rustige ogen, rustig overkomen etc. En ineens dacht ik een paar dagen terug van jeetje wat is ze weer een dramaqueen. Kwartje viel gisteren na pb van Change met de vraag wel of niet op gras. Ze zijn er nu weer af omdat oudje pijnlijk ging lopen na een dag erop. Normaal gaan ze 1 of 2 uurtjes erop omdat we niet zoveel gras hebben. Dus gras gaat hier even een opletter zijn of dat verergert.

Wat ik gelezen heb is bij de px de calium en kalium regulatie soms een probleem.

Foto's en echo. Ga volgende week weer terug voor controle. Klopt heb ik ook gelezen en ook dat dat probleem bij mensen geassocieerd lijkt te worden met autisme. Ik zeg niet dat het hetzelfde is hoor, maar extreem reageren op prikkels, geluid, veranderend weer etc past echt precies bij die van mij. Maar alles (onderzoek etc) is natuurlijk heel erg in ontwikkeling dus kan ook veranderen natuurlijk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:27

Ja het extreem reageren is hier ook. Wat mij ook opvalt is dat ze heel erg haar neus gebruikt met ruiken. Ze snuffelt mij soms echt helemaal af als een hond.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:59

Ja doet die van mij ook idd!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:02

Stal_Fiore schreef:
Een kennis van mij vertelde dat PharmaHorse haar geadviseerd had dat je magnesium en vitamine e niet tegelijk mag geven.

Dat is dus geen enkel probleem, beide zijn belangrijk om dagelijks te voeren.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:27

Stal_Fiore schreef:

Ik geef alle supplementen maar 1 keer per dag, en dit gaat al meer dan een jaar prima.
Dus ik weet ook niet hoe Pharmahorse hierbij komt :?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:37

Ik vermoed dat ze het verkeerd begrepen hebben.
Ze zei dat PH had gezegd dat je deze niet bij elkaar mocht geven omdat dat elkaar juist tegenwerkt.

Ik geef het al een jaar wel samen, niks aan het handje, maar dacht... toch even checken.