Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Change03 schreef:Wie van jullie heeft de test bij Generatio gedaan?
Ik heb de haren opgestuurd en daar ook een bevestigingsmail over ontvangen. Moet ik nu gewoon wachten? De mail die ik kreeg was erg onoverzichtelijk en ik heb hem moeten vertalen omdat mijn Duits niet top is…
Esperanza schreef:Er zijn echt betere. Zonder calcium en ijzer. Er staat met natuurlijke vitamine E, maar dat is niet zo (Vitamin E als Alpha-Tocopherol-Acetat).
https://www.dr-maroske.de/produkt/complex-711/
Tinkerbel2 schreef:Dank je wel voor je reactie! Kan je misschien uitleggen waarom calcium slecht is?
Esperanza schreef:Tinkerbel2 schreef:Dank je wel voor je reactie! Kan je misschien uitleggen waarom calcium slecht is?
Calcium an sich is natuurlijk niet slecht, paarden hebben het nodig. Tijdens groei en dracht natuurlijk meer.
Het gaat meer in de geval om hoeveelheden. Dat geld voor alle voedingsstoffen. Een dieet moet uitgebalanceerd zijn. Calcium- fosfor-magnesium en de ijzer-zink-mangaan-magnesium moeten in bepaalde verhoudingen in het dieet zijn, wil alles voldoende worden opgenomen, omdat ze dezelfde opname weg gebruiken.
Ons ruwvoer is het grootste aandeel in het dieet van een paard en daar moet je dus de rest op aanpassen. Onze ruwvoeders hebben oa. meer dan genoeg kalium, calcium en ijzer in het hooi en gras zitten. Even door de bank genomen omdat er natuurlijk gebieden kunnen zijn waar dit anders is. Maar noord Europa heeft al een overschot aan die stoffen.
Dus als je paard niet meer behoefte heeft aan, want niet drachtig of niet in de groei, dan is er in hooi en gras al te veel. Eruit halen lukt niet echt, maar dan is toevoeren dus niet logisch. Een goede voerleverancier moet dus kijken wat er al in ons gemiddelde hooi zit en daar een voer op maken.
Dat is al lastig genoeg, een gemiddelde maken voor x paarden met x verschillende behoeften en daarom voeren we bepaalde voedingsstoffen bij. Alleen bij vele leveranciers speelt geld een rol en het moet natuurlijk makkelijk gegeten worden anders kopen mensen het niet meer.
Het PSSM dieet is voor het grootste deel gebaseerd op wat paarden sowieso goed kunnen gebruiken. Eiwitten, de bijbehorende aminozuren, zout, magnesium. En het extra geven van deze middelen bij stress (enting, verharing, ziekte) heeft ook voor gezonde paarden nut. Voor PSSSM moet je zien uit te vissen aan welke voedingstoffen een extra behoefte is. Maar dat kan dus bij meer ziekten.
Ook is bij PSSM belangrijk dat je kijkt waar ze niet tegen kunnen. Voor sommige paarden is dat calcium. Voor alle paarden zijn er ook stoffen die je sowieso niet wilt oversupplementeren omdat ze toxisch kunnen zijn.
IJzer kan een paard niet uitscheiden bij een te veel. Het wordt alleen gebruikt bij de aanmaak van bloed. De rest stapelt zich op in het lichaam en dat kan negatief uitpakken. Dan heb je nog stoffen die elkaar helpen bij de opname. Zoals vitamine C de opname van ijzer verbetert.
Ik zit in een extreem hoog ijzer gebied, dus moet ik daarvoor oppassen. Aan de andere kant zijn niet alle paarden hier in de regio doodziek, dus er spelen meer factoren mee. En dat is altijd zo. Je kunt veel berekenen, maar een levend wezen is geen machine, dus het blijft een beetje puzzelen.
Het mooiste is natuurlijk alles baseren op een hooianalyse, maar dat kan niet bij iedereen. Dan moet je puzzelen hoe je tot het beste uitgebalanceerde dieet komt. Maar veel voeders, en supplementen zijn nog erger, die schieten gewoon met hagel. Kan ook niet anders voor een gemiddelde, maar drijfveer geld is bij mij gewoon niet een goed argument.
joyce83 schreef:Marion Otto lees ik ook veel goede ervaringen over.
Ik geef wel zout, een schepje denk een eetlepel zoiets? Graanvrij voer een kg per dag ongeveer, onbeperkt hooi, vitamine e en magnesium.
MRIIIS hoe zijn ze achter de ontstekingen gekomen? Echo?
hier dus ook alleen de n/px maar weet nog niet wat de trigger is. Ze heeft nu best een hele periode gehad dat ik dacht hehe rust... rustige ogen, rustig overkomen etc. En ineens dacht ik een paar dagen terug van jeetje wat is ze weer een dramaqueen. Kwartje viel gisteren na pb van Change met de vraag wel of niet op gras. Ze zijn er nu weer af omdat oudje pijnlijk ging lopen na een dag erop. Normaal gaan ze 1 of 2 uurtjes erop omdat we niet zoveel gras hebben. Dus gras gaat hier even een opletter zijn of dat verergert.
Wat ik gelezen heb is bij de px de calium en kalium regulatie soms een probleem.
Stal_Fiore schreef:Een kennis van mij vertelde dat PharmaHorse haar geadviseerd had dat je magnesium en vitamine e niet tegelijk mag geven.
Ze kon niet duidelijk waarom niet.
Weten jullie hier wat van?