[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:34

Lucerne zit veel suiker in. Variant van Hartog in ieder geval wel.

Ik maak altijd een hapje om haar de prascend te geven incl gluco. Dus daar kan de Balancer mooi bij.
Heb 9 kilo besteld, hoppa!

Ze gaan zondag het land op. Heb via mp geboden op een greenguard. Ik weet dat ze vrij prijzig zijn maar deze dame wil er best wat voor hebben ondanks dat een hoek al stuk is en met tape vast zit.......
Dan maar een nieuwe..........

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:48

JP, maar denk je dat de PPID nu is "opgelost" bij je paard ? Ik bedoel dat ze het beter ging doen na de prascend is op zich logisch. Dus waarom besluit je dan om er mee te stoppen ? Hoe wist je dat ze het ook goed ging doen zonder de prascend ?

p.s. Voor alle duidelijkheid : dit is totaal geen aanval op je besluit hoor !!

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:13

Maris: nee, dat denk ik niet. Als ze echt Cushing heeft, dan geneest dat niet. Maar het lijkt wel gestabiliseerd en wat ik vooral erg belangrijk vind is dat haar voeding nu bijna 100% in balans is. Zoals je ook weet is dat één van onze ECIR stokpaarden - als de basis goed is, dan heeft een paard een veel betere kans om deze aandoening te kunnen hanteren .
Ik denk overigens ook dat het feit dat ik gestopt ben ná het einde van de Seasonal Rise, er ook het nodige mee te maken heeft. Daarom ga ik haar nu ook om de 6-8 weken laten testen om het verloop in de gaten te houden. Je zult wellicht ook wel ergens in de ECIR posten gelezen hebben dat een aantal mensen de pergolide ná de SR verlagen. Soms met goed resultaat.
De reden waarom ik stopte was eigenlijk 'toeval'- iemand zou haar dagelijks een pil voeren ( tijdens mijn afwezigheid) maar is dat 'vergeten'.. toen ik weer op honk was vond ik haar er zo vrolijk en goed bij staan dat ik dacht het uit te proberen om te zien of ze het zonder de pil zo goed zou blijven doen. Daarbij is het voor mij een absoluut belang dat ik weet dat haar dieet zeer strak in de hand gehouden wordt en tot nu toe gaat het erg goed. De lange wintervacht vliegt eraf, je kunt er zowat een matras mee vullen :) - eronder komt een prachtig glimmend vel tevoorschijn.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:22

Super hoor JP dat je merrie stabiel is en er zo goed uit ziet! Als je het goed in de gaten houdt, dan zie ik het probleem ook niet van (tijdelijk) stoppen met de meds.

Pandora: helaas zal hooi niet gaan. Het is dan kiezen tussen twee kwaden, want van hooi gaat hij onherroepelijk hoesten. Wat voordroog vervangen door stro is nog niet zo gek idee...

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:39

[quote="Jannepauli"] Je zult wellicht ook wel ergens in de ECIR posten gelezen hebben dat een aantal mensen de pergolide ná de SR verlagen. Soms met goed resultaat.

Kan het ook omgedraaid? Mijn paard had ondanks de medicatie in de nazomer een dipje. Achteraf wijt ik dit aan de SR. Is het een optie om tijdens de SR de dosering te verhogen? Zijn er vanuit de ECIR ervaringen hiermee?
Ik liep al met deze vraag rond om deze bij de volgende check-up aan mijn DA voor te leggen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:42

Dat is ook eigenlijk wat JP bedoelt geloof ik. Dat mensen de dosering tijdelijk verhogen tijdens de SR en daarna weer verlagen. Maar het zijn er echt niet veel die dat doen volgens mij.
heb je tijdens dat dipje ACTH laten bepalen ?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:54

Nee, heb geen ACTH laten bepalen.

Hij had de hele zomer goed gewerkt dus conditie was er voldoende. Was tevreden over het verloop. Ergens in augustus vond ik dat hij juist weer slomer begon te worden en was moeilijk aan het werk te krijgen. Vond hem iets kortademig. Eigenlijk symptomen die hij ook voor de medicatie had.

Nu op dit moment gaat het juist erg goed vind ik zelf.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:05

Mayflower schreef:
Pandora: helaas zal hooi niet gaan. Het is dan kiezen tussen twee kwaden, want van hooi gaat hij onherroepelijk hoesten. Wat voordroog vervangen door stro is nog niet zo gek idee...

Hoesten is ook geen optie, natuurlijk! Hopelijk gaat het wel goed met stro...anders is er nog een mogelijkheid...beetje minder voordroog geven :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:38

Jannepauli schreef:
Maris: nee, dat denk ik niet. Als ze echt Cushing heeft, dan geneest dat niet. Maar het lijkt wel gestabiliseerd en wat ik vooral erg belangrijk vind is dat haar voeding nu bijna 100% in balans is. Zoals je ook weet is dat één van onze ECIR stokpaarden - als de basis goed is, dan heeft een paard een veel betere kans om deze aandoening te kunnen hanteren .
Ik denk overigens ook dat het feit dat ik gestopt ben ná het einde van de Seasonal Rise, er ook het nodige mee te maken heeft. Daarom ga ik haar nu ook om de 6-8 weken laten testen om het verloop in de gaten te houden. Je zult wellicht ook wel ergens in de ECIR posten gelezen hebben dat een aantal mensen de pergolide ná de SR verlagen. Soms met goed resultaat.
De reden waarom ik stopte was eigenlijk 'toeval'- iemand zou haar dagelijks een pil voeren ( tijdens mijn afwezigheid) maar is dat 'vergeten'.. toen ik weer op honk was vond ik haar er zo vrolijk en goed bij staan dat ik dacht het uit te proberen om te zien of ze het zonder de pil zo goed zou blijven doen. Daarbij is het voor mij een absoluut belang dat ik weet dat haar dieet zeer strak in de hand gehouden wordt en tot nu toe gaat het erg goed. De lange wintervacht vliegt eraf, je kunt er zowat een matras mee vullen :) - eronder komt een prachtig glimmend vel tevoorschijn.

Dan ben ik toch zo gek nog niet om die ene merrie ( nog ) geen prascend te geven.... ;)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:41

Dimple schreef:
Ik kreeg net de factuur............110 euro voor doosje van 60 pillen. Katsjieng!!!!
Totaal factuur voor onderzoek en enting................399 euro. Gooit u maar even een emmer leeg! :oo

Ff Willem bellen dat een maand niet zoveel dagen heeft ;(

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:47

Kom me ook weer eens melden. Het gaat eigenlijk erg goed met Maxx op het moment, daarom heb ik dit topic een beetje links laten liggen (en iets met drukte ;) )

Nu loop ik echter tegen 2 probleempjes aan
- sinds een weekje vertikt Maxx het om zijn pergolide in te nemen. Voorheen stopte ik het pilletje in een stukje wortel en at meneer het zo op. De wortel wil hij nu niet meer, dus ben overgestapt op appel. Dat ging 1 dag goed, dag daarna wilde hij ook de appel niet meer. Pilletje in een beetje hooi gedraaid. Dit werkte ook maar 1 keer. Mijn fantasie is nu een beetje op. Hebben jullie nog ideeen?

- de paarden gaan eerdaags het land op, en ik weet nog niet goed hoe ik dat moet gaan doen. ip gaan ze er gewoon allemaal in 1 keer op (wel in kleine groepjes of zelfs alleen) Maar er word dus niet aan wennen gedaan. Uiteraard ben ik er vrij in om hem na een uurtje of 2 weer van het land te halen, maar ten eerste werk ik, en ten tweede zou hij dan uren lang alleen in stal staan. Ik laat hem wel al een poosje grazen zo nu en dan, maar vraag me af of het problemen zal geven als ik Maxx gewoon op het land zet.
Een graasbeperker is geen optie, daar snapt hij niets van. Vorig jaar meerdere keren geprobeerd, maar hij eet dan gewoon niets.

Maxx is trouwens ontzettend verkleurd

Dit is zijn normale kleurtje (ook geschoren)
Afbeelding

en dit is hem nu
Afbeelding
NB, hij is niet HB hoor, staat zich net uit te schudden na het rollen ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:55

Essie, ik doe die pil in een spuit met een beetje water...laten oplossen en in de mond spuiten zoals een ontworming...

Die kleur is ...ahum...wel vreemd inderdaad :D Vind het wel mooi staan zo, maar bizar gewoon ! Straks heb je een witte ! :+

Wat betreft de weide...Maxx gaat te dik worden vrees ik... :( Maar hoe je dat kan oplossen op de stal waar je staat... als graasmasker geen optie is, geen idee eerlijk gezegd...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:02

wit is ook leuk :D

Ik zou de greengard kunnen proberen, misschien weet meneer hier wel mee om te gaan. Hij is zeker 50 kilo afgevallen, zou echt zonde zijn als alles er weer bij komt. Hij voelt zich met dit gewicht veel beter.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:13

Mijne eet de pil zo op met wat muesli.. maar zag ook wel eens dat ze t in een stukje brood doen en daar een bolletje van maken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:22

Essie: pilletje in brood doen, in appel/peen gaat het door de sappen vies smaken. Zo moet mijn paard nooit meer mandarijn. Muesli zou ik niet doen, dalijk eet hij geen muesli of hooi meer

Brood is de meest neutrale optie

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:51

Ik gaf een handje brokjes met pil uit de hand nooit probleem gehad

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:02

Essie73 schreef:
wit is ook leuk :D

Vooral als hij elke dag in de donkere zand gaat liggen rollebollen ! :D :D

Die greenguard is iets makkelijker om te snappen voor een paard als die gewone met zo'n gaatje in onderin heb ik de indruk....Die greenguard zit ook ruimer, misschien scheelt dit 'm wel voor Maxx !
Zou idd zonde zijn dat die kilo's er weer aankomen !

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:53

Bedankt voor de brood tip!
Net is het weer gelukt in stukje appel, maar heb ik daarvoor eerst stukjes zonder moeten voeren, en die nam hij pas na 5 min twijfelen. Bij het stukje met pil ging hij flemen. Dus morgen trapt hij daar ook niet meer in.

zie dat je bij de paardendrogist de greenguard een week kan testen. Dat gaan we dus cker doen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 02:41

Een stukje krentenbol werkt ook goed - lekker zoet rozijntje/krentje gaat er altijd in en maskeert de
nare smakk van pergolide

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 07:32

Hier werkt afwisselend krentenbol en ontbijtkoek het beste.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:38

Ons bevalt de greenguard ook goed, ook getest bij de paardendrogist.

Hier inmiddels half pilletje in een spuitje met water, kreeg er niets meer in......... Dit gaat prima en op één of andere manier, sinds ik het zo geef, lijkt ze een stuk vrolijker (maar misschien zie ik dingen die er niet zijn :\ )

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:11

Mijn merrie is gelukkig nog even veelvraat als anders........ik meng het door haar hapje heen en ze eet alles gewoon op. Ik hoef dus geen trukendoos open te trekken.
Succes Essie!
En inderdaad.......wat een grappige kleur zeg! Dat paarden zo kunnen veranderen he!

Ik ga ook de greenguard proberen. Ze beginnen bij ons met halve dagen, dat durf ik nog zo wel aan. maar hele dagen niet. Ze mag ook halve dagen in de paddock, maar als het warmer weer wordt is het ook geen optie. Ik bestel dat ding dus eind volgende week, dan kan ik het eerst proberen want de vorige snapte mevrouw geen hol van.

Trouwens.........vraagje over gras. Ik ben van mening dat kort gras meer fructaan bevat dan lang gras. Vriendin zegt dat met name kort gras wat net kort gemaaid is teveel fructaan bevat. Gewoon kort gras is geen probleem. Maar volgens mij is zowiezo kort gras niet goed.Of zie ik dat verkeerd?

Gras bij ons op stal is nooit hoog.........er wordt niks aan gedaan behalve drollen wippen. Geen mest oid.

Vandaag weer lekker gereden, ze begint tammetjes, maar krijgt er daarna meer plezier in. Voor mij voelt het nog steeds of ik met de handrem erop rij, maar er zit wel verbetering in.

Tot op heden ook nul last van bijwerkingen. *\o/* *\o/* *\o/*

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:56

janouk schreef:
Hier werkt afwisselend krentenbol en ontbijtkoek het beste.

Dat is ook een super tip. Ontbijtkoek is ook wat langer houdbaar dan brood.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:39

Krentenbol vind hij ook erg lekker, de pil blijft dan meer plakken. In brood moet je goed kneden om de pil te laten plakken

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:52

Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen weet ik dat mijn merrie van bijna 22 (31 maart) cushing heeft.
Ik reed haar 2 maanden geleden nog fanatiek. Hoe ik er achter kwam: haar bespiering op haar rug was de ene week beter als de ander, terwijl ik haar geschoren had en dekens op deed toch weer dikker in haar haar komen. Ze heeft einschuss gehad begin februari, ze kreeg in 1 keer acute mok. Terwijl ze dit in de 10 jaar dat ik haar heb nog nooit heeft gehad en dit allemaal dit jaar. Nu heeft ze sinds vandaag een soort van ontstoken oog. En dit allemaal sinds februari.

Pfff wat heb ik een medelijden met haar. Sinds 2 dagen geef ik haar nu ook prascend. Ik hoop dat het snel aanslaat. Ga morgen bij de drogist echinacea bloem halen. Hebben jullie paardjes dit ook allemaal gehad?

Groetjes,
Esther