[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:36

Hebben jullie gemerkt dat jullie paarden in vergelijking met de zomer de laatste dagen feller zijn gaan schuren? [***] is zijn manen weer kwijt ^) En dat is echt iets van de laatste dagen .. Hij had wel de deken op maar toch blijkbaar jeuk (de deken is ook niet helemaal meer heel :o maarja, ik ben op het einde van het seizoen aan het wachten, andere dekens zijn ook kapot dus had gehoopt dat deze het wel zou houden tot het einde := ). Maar, ik ben ook noodgedwongen lucerne aan het geven sinds eind vorige week .. en nu vraag ik me af of hij misschien daarvan niet meer jeuk heeft .. De hele zomer heeft hij op Optiform gestaan, nu was de voorraad helemaal op dus moest wat doen, dacht dan even tijdelijk een zak lucerne (hartog) te geven, maar als hij daarop reageert moet [***] het maar opeten :+ Of zou het weinig meer uitmaken nu de temperaturen toch lager gaan gaan?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:14

De vliegjes waren de afgelopen dagen zeer agressief. Mijn paard jeukte ook weer behoorlijk terwijl ze nog wel onder de exceemdeken staat. Maar mijn ervaring is dat de mugjes juist in deze tijd met hoge temperaturen veel agressiever zijn dan in de zomer. Pas als de temperatuur overdag niet boven de 5 graden komt kan de deken af. Dus dat je paardje extra schuurt is geen raar verschijnsel. Dit weekend wordt het frisser, hopelijk zijn ze dan weg. Maar pas op als het daarna wel weer boven de 10 graden wordt, dan komen ze geheid weer te voorschijn. :(

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:17

Ik wilde nog even een algemeen oproepje doen. Na deze warme nazomer zijn de eczeemdekens bij ons toch wel flink naar de haaien. Ik ben dus op zoek naar nieuwe en vroeg me af of bokkers een hip kleurtje eczeemdeken hadden die ook van goede kwaliteit is. Heb er drie nodig dus een eczeemdeken van 200 euro gaat het niet worden :|

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:25

Ok, dan blijf ik de lucerne gewoon voeren (is ook handiger, is die sneller op :Y) ) en hoop ik dat het dit weekend wegtrekt qua erge jeuk .. Moest het ondanks lage temperaturen nog zo zijn zal het dan toch wel van de lucerne zijn .. maar dat hoop ik niet..

Hier moet er ook weer een nieuwe komen .. Die ik heb nog maar eens laten herstellen (zijn dit seizoen al eens hersteld geweest) maar ik wil toch ook een echt nieuwe. Ga toch eens een Rambo proberen, al heb ik schrik voor de sluitingen (dat hij de deken dus gaat open doen) maar misschien valt dat mee, en moest het deken toch uit gaan dan kan dat ook altijd dichtgemaakt worden zodat het niet meer open kan .. Dus toch maar eens proberen :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 05:19

Malou9 schreef:
Ik wilde nog even een algemeen oproepje doen. Na deze warme nazomer zijn de eczeemdekens bij ons toch wel flink naar de haaien. Ik ben dus op zoek naar nieuwe en vroeg me af of bokkers een hip kleurtje eczeemdeken hadden die ook van goede kwaliteit is. Heb er drie nodig dus een eczeemdeken van 200 euro gaat het niet worden :|

Ik heb een tijdje terug de nieuwe eczeemdeken van epplejeck gekocht.
Grijs met feloranje randjes eraan. Zelfde systeem en bedoelingen als de rambo alleen iets goedkoper.
Stof voelt wel wat anders aan, maar tot nu toe voldoet hij echt super en doet hij totaal niet onder voor bv. de Rambo.
Maar scheelt zich wel zo'n €60 met de rambo
Geloof dat je hem nu voor €69 krijgt, heb hem zelf in een actie kunnen kopen voor €59 :-D
Deze bedoel ik: Afbeelding

Hij zit rondom de oren iets ruimer dan bij de RSIH, maar totaal geen problemen mee.
Pasvorm is prima bij mijn paard. Zitten dezelfde sluitingen aan enzo. echt een aanrader!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:58

Hmm, dat is misschien wat voor volgend jaar. Ruimer dan de rish klinkt me als muziek in de oren, maar hoe zit het met de stevigheid vsn de stof? De rambo gaat hiet (24/7 op de wei met bijtgrage pony's) met moeite 1 seizoen mee.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:20

quote="o0melis0o"]
Malou9 schreef:

Ik heb een tijdje terug de nieuwe eczeemdeken van epplejeck gekocht.
Grijs met feloranje randjes eraan. Zelfde systeem en bedoelingen als de rambo alleen iets goedkoper.
Stof voelt wel wat anders aan, maar tot nu toe voldoet hij echt super en doet hij totaal niet onder voor bv. de Rambo.
Maar scheelt zich wel zo'n €60 met de rambo
Geloof dat je hem nu voor €69 krijgt, heb hem zelf in een actie kunnen kopen voor €59 :-D
Deze bedoel ik: Afbeelding

Hij zit rondom de oren iets ruimer dan bij de RSIH, maar totaal geen problemen mee.
Pasvorm is prima bij mijn paard. Zitten dezelfde sluitingen aan enzo. echt een aanrader![/quote]

Kijk dat je die deken niet over het hoofd hoeft te trekken spreekt me ook wel super aan! Vind het een leuke deken. Kan m alleen niet vinden op ej.nl :( Heeft nog iemand ervaring met pfiff eczeemdekens in die zilveren kleurtjes?

http://www.pfiff.com/nl/producten/dekens-sjabrakens-03/exceem-vliegendekens-03.40/pfiff-eczeemdeken-101481/[

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:27

[***] schreef:
Hebben jullie gemerkt dat jullie paarden in vergelijking met de zomer de laatste dagen feller zijn gaan schuren? Cobe is zijn manen weer kwijt ^) En dat is echt iets van de laatste dagen .. Hij had wel de deken op maar toch blijkbaar jeuk (de deken is ook niet helemaal meer heel :o maarja, ik ben op het einde van het seizoen aan het wachten, andere dekens zijn ook kapot dus had gehoopt dat deze het wel zou houden tot het einde := ). Maar, ik ben ook noodgedwongen lucerne aan het geven sinds eind vorige week .. en nu vraag ik me af of hij misschien daarvan niet meer jeuk heeft .. De hele zomer heeft hij op Optiform gestaan, nu was de voorraad helemaal op dus moest wat doen, dacht dan even tijdelijk een zak lucerne (hartog) te geven, maar als hij daarop reageert moet Boke het maar opeten :+ Of zou het weinig meer uitmaken nu de temperaturen toch lager gaan gaan?

hartog zit vol met melasse wat dus niet goed is voor een eczemer.dus waarschijnlijk komt het toch door deze lucerne.ik zou de lucerne van subli geven hier zitten geen melasse in.
melasse=suiker

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:29

Malou9 schreef:
Kijk dat je die deken niet over het hoofd hoeft te trekken spreekt me ook wel super aan! Vind het een leuke deken. Kan m alleen niet vinden op ej.nl :(

http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... +ITCH+FREE
Zo moeilijk wassie niet te vinden hoor, staat gewoon tussen de vliegen dekens :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:54

keona schreef:
[***] schreef:
Hebben jullie gemerkt dat jullie paarden in vergelijking met de zomer de laatste dagen feller zijn gaan schuren? [***] is zijn manen weer kwijt ^) En dat is echt iets van de laatste dagen .. Hij had wel de deken op maar toch blijkbaar jeuk (de deken is ook niet helemaal meer heel :o maarja, ik ben op het einde van het seizoen aan het wachten, andere dekens zijn ook kapot dus had gehoopt dat deze het wel zou houden tot het einde := ). Maar, ik ben ook noodgedwongen lucerne aan het geven sinds eind vorige week .. en nu vraag ik me af of hij misschien daarvan niet meer jeuk heeft .. De hele zomer heeft hij op Optiform gestaan, nu was de voorraad helemaal op dus moest wat doen, dacht dan even tijdelijk een zak lucerne (hartog) te geven, maar als hij daarop reageert moet [***] het maar opeten :+ Of zou het weinig meer uitmaken nu de temperaturen toch lager gaan gaan?

hartog zit vol met melasse wat dus niet goed is voor een eczemer.dus waarschijnlijk komt het toch door deze lucerne.ik zou de lucerne van subli geven hier zitten geen melasse in.
melasse=suiker

Daar ben ik me van bewust maar ik had geen andere optie (of ik moest hem de ruwe spelt puur geven maar dat lijkt me ook niet zo handig).
Vandaar dat ik ook vraag of andere paarden de laatste dagen feller zijn gaan schuren owv het warme weer, en dit is blijkbaar wel zo .. dus het zal niet enkel door de lucerne zijn denk ik dan. Ik kijk het nog even aan, hij zou dan na dit weekend toch minder jeuk moeten hebben ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:59

nou hier zonder deken en nergens last van al weken staat ze zo,dus ik zeg wel dat het aan de lucerne kan liggen als jou paard het gaat doen na dat je dit voert

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:04

Hier gisteren de eczeemdeken afgedaan en de 200 grams ipv de 100 grams ivm de koudere temperatuur en gure wind in deze hoek.. Benieuwd hoe het zal gaan.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:09

EquiPhoto schreef:
Malou9 schreef:
Kijk dat je die deken niet over het hoofd hoeft te trekken spreekt me ook wel super aan! Vind het een leuke deken. Kan m alleen niet vinden op ej.nl :(

http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... +ITCH+FREE
Zo moeilijk wassie niet te vinden hoor, staat gewoon tussen de vliegen dekens :=

Goeiemorgen Malou. Maar hier staat dat het om een vliegendeken gaat. Maar een van de drie is wel eeen heel erge eczemer. Is dit dan goed genoeg voor haar. Of bleef jou (fries volgens mij he ) paard er ook redelijk ongedeerd onder? PS EJ is 15% korting op online bestellingen *\o/*

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:12

keona schreef:
[***] schreef:
Hebben jullie gemerkt dat jullie paarden in vergelijking met de zomer de laatste dagen feller zijn gaan schuren? Cobe is zijn manen weer kwijt ^) En dat is echt iets van de laatste dagen .. Hij had wel de deken op maar toch blijkbaar jeuk (de deken is ook niet helemaal meer heel :o maarja, ik ben op het einde van het seizoen aan het wachten, andere dekens zijn ook kapot dus had gehoopt dat deze het wel zou houden tot het einde := ). Maar, ik ben ook noodgedwongen lucerne aan het geven sinds eind vorige week .. en nu vraag ik me af of hij misschien daarvan niet meer jeuk heeft .. De hele zomer heeft hij op Optiform gestaan, nu was de voorraad helemaal op dus moest wat doen, dacht dan even tijdelijk een zak lucerne (hartog) te geven, maar als hij daarop reageert moet Boke het maar opeten :+ Of zou het weinig meer uitmaken nu de temperaturen toch lager gaan gaan?

melasse=suiker

Niet elke excemer gaat jeuken van suikers of melasse. Mijn fries heeft jaren op lucerne geleefd met melasse omdat ze geen hooi kan eten en kreeg er totaal geen jeuk van terwijl ze een zware excemer is. Vind dat je deze uitspraken heel snel gedaan worden maar echt niet elk excemer is gevoelig voor suikers, dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Bovendien zit er maar een heel geringe hoeveelheid aan melasse in lucerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:17

Hier vliegen (vlogen, hopelijk) de beestjes de voorbije dagen je zo om de oren wanneer het ging schemeren, kreeg er zelf kriebels van, dus ik had wel het idee dat ze actiever waren dan anders .. Vandaar dat ik het moeilijk vind om te zeggen wat de oorzaak is .. Dit weekend nog even kijken en anders ga ik maandag maar een zak Optiform halen als ze het weer hebben .. handig toch om 2 paarden te hebben :Y) :+

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:19

Die jeuk is niet zomaar in een dag weg. Dat kan best nog een paar dagen aanhouden dus verkijk je daar niet op.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:23

He Melis, die is leuk! Maar er zitten zeker geen sluitingen aan zodat de liner van Rambo er ook in past?
Vooralsnog heeft mijn Rambo het hele seizoen goed overleeft. Er zit een heel klein scheurtje aan de binnenkant op overgang hals - schoft, maar dat vind ik niet zo erg ;)

Verder, mijn paard heeft vrij dunne en fragiele manen, en haar manen zijn aan de achterkant allemaal afgebroken totop een handbreedte ong (ietsje langer)
Heeft iemand tips om volgend seizoen de manen sterker te maken?
Invlechten zie ik eigenlijk niet zitten, maar in mn eigen haar smeer ik ook sterkmaak serum, dan moet dat voor paarden toch ook wel bestaan?
Brandt los :D

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:49

Omdat mijn pony gecastreerd is woensdag, heb ik nu sinds woensdag de deken af. het leek me niet fijn voor hem als er iets tussen zijn benen zat in de buurt van de wonden, maar het leek me ook niet heel hygienisch (of ik had hem moeten wassen). het lijkt goed te gaan, ik heb hem nog niet zien schuren, wel heel af en toe rollen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:21

ik heb de halsdeken net afgehaald, hier was nachtvorst en de komende dagen blijft het frisjes.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:28

Ik twijfel om de deken vanavond af te doen.
Paardlief geniet nog wel als ik aan haar hals krabbel, maar daar blijft het bij.

Het gaat hier behoorlijk frisjes worden vannacht.
Zou ik het riskeren?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:58

Ik ben dit weekend weg dus hij houd de deken nog maar even op... zul je zien dat hij nog net jeuk krijgt en ik niet in de buurt ben om hem 'te redden.' :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:19

Ik heb de deken eraf gehaald .. Was niet de bedoeling, wilde de andere deken weer opleggen (die is ook stuk, maar iets minder stuk dan wat hij nu had opliggen :+ ) maar [***] dacht er anders over .. Hij was ook heel nat onder de deken van de regen dus ja .. Heb de deken nu klaarliggen en de stalknecht gaat vanavond kijken of hij jeuk heeft of niet (ik moet werken) maar met 6°C en regen hoop ik dat het hem goed gaat .. Voor z'n manen is het toch al te laat :+ Nu gewoon zorgen dat hij zich niet geroepen voelt om alles te gaan openschuren (maar dat denk ik niet, dan moet het echt al heel erg zijn en dan staat hij normaal te bedelen om de deken ;) ).

@ miek140 : ik heb dit seizoen invlechten geprobeerd maar dat was hier helemaal geen succes .. Heb meer manen verloren door de vlechten dan dat het zo zou gebeurd zijn denk ik := Misschien deed ik het niet goed (te los of te vast) maar ik vond het teveel gedoe en had niet het idee dat pony het fijner vond .. Maar verder ben ik ook nog aan het kijken of er geen mogelijkheden zijn, dus als je wat weet .. :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:35

miek140 schreef:
He Melis, die is leuk! Maar er zitten zeker geen sluitingen aan zodat de liner van Rambo er ook in past?
Vooralsnog heeft mijn Rambo het hele seizoen goed overleeft. Er zit een heel klein scheurtje aan de binnenkant op overgang hals - schoft, maar dat vind ik niet zo erg ;)

Er zitten inderdaad, voor zover ik weet, geen sluitingen voor de rambo liner in. Dat vind ik persoonlijk ook erg jammer, want had volgend seizoen de liner ook eens willen proberen onder de Rambo.
Maar aangezien deze deken van Ej zo goed voldoet tot nu toe, ben ik niet van plan om dan komend seizoen een nieuwe Rambo + liner te kopen. Dan maar zonder liner hihi..
In princiepe drogen de dekens prima als er droge periodes zijn op een regenachtige dag. Dus imo is het voor het paard niet echt nodig zo'n liner.
Is alleen fijner als je zou willen rijden terwijl het net geregend heeft en je paard is nat. Maar je kunt een nat paard ook rijden, dus ik heb er zelf niet zo'n problemen mee :)
Deken + paard droogt vrij snel weer op als het regent :)

@ Malou, de deken wat ik heb van Epplejeckwordt op de site benoemd als Vliegendeken, maar er staat duidelijk bij dat hij geschikt is voor eczeempaarden.
Deze is sinds dit seizoen Nieuw bij epplejeck, hebben ze voorgaande jaren ook niet gehad.
Misschien dat er daarom wat verwarring is. Alle eczeemdekens staan op de epplejeck-site onder 'vliegendekens' erbij, hier hebben ze geen apart 'kopje' voor, voor eczeemdekens.
Heb het ook nog uitdrukkelijk nagevraagd, aangezien ik geen deken wilde kopen wat achteraf niet zou werken. Voel je trouwens ook duidelijk aan de deken hoor dat het geen 'gewone' vliegendeken is,
en merk je ook aan paardlief aangezien hij er niet mee schuurt terwijl er wel mugjes zijn.
Iedereen wat deze deken tot nu toe heeft uitgeprobeerd bij zijn/haar eczeempaard is er echt supertevreden over, waaronder ikzelf en mijn paard hihi :)

EDIT: bij mijn paard is er momenteel wat ruimte tussen hals-borststuk, hij is de afgelopen maandjes wat 'gegroeid' in spiertjes hihi..
Alle dekens beginnen wat krapper te worden, ben bang dat ik een heel assortiment aan nieuwe dekens aan't kopen kom volgend jaar van eczeem- tot regen/winterdeken..

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:24

Toch onthouden voor volgend jaar, die Ej deken.
Mischa staat naakt! *\o/* Zette hem net terug in het land, en hij keek me echt aan "Vergeet jij niet iets?"

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:06

Ik heb alleen maar goede ervaring met de deken van EJ, net zo sterk als de Rambo, alleen de knippen aan de voorkant niet, die heb ik vervangen door knippen van een oude/kapotte Rambo.

Mijn mega-eczemer, Blacky, doet het er super mee, de buikflappen zijn een stuk langer, die vallen aan de onderkant goed over elkaar :D