Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:15

Of dat stuk al niet tig keer voorbij is gekomen...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:16

Waves schreef:
--
Ehm.. ik weet toch zelf wel wat ik doe? En ik ga er zelf een beetje vanuit dat andere mensen ook zelf wel uit hun doppen kijken. Niemand wil Rhino.

Een verbod gaat er volgens mij helemaal niet komen, daar is het simpelweg niet ernstig genoeg voor en het levert al helemaal geen gevaar op voor de volksgezondheid of voor de veehouderij in het algemeen. Ik vind persoonlijk ook dat de politie wel wat beters te doen heeft dan trailers controleren.

Zal ik zeggen dat heel veel mensen niet eens weten dat er Rhino is..

Ik heb al genoeg mensen gesproken die gewoon thuis een paardje hebben en niet naar een club gaan of wat dan ook.
Deze info hoor je alleen via via. En niet via de NOS (klinkt raar, maar ik volg op die manier het nieuws en ga niet iedere site afkijken of er ook ander nieuws is) en zolang het daar niet op komt, of er geen landelijke verbod op vervoeren van paarden komt ben ik bang dat gewoon niet iedereen er vanaf weet en zich dan ook aan de maatregelen kunnen houden die worden geadviseerd..

ik snap niet dat dit word afgedaan als een griepje. Dit is gewoon een dierenziekte met sterfgevallen die weliswaar voor de mensen niet gevaarlijk is, maar wel voor menig paard wat gevolgen kan hebben op landelijke wedstrijden (indoor brabant o.a.) en misschien nog wel groter. Want komt er een springruiter uit engeland hier en neemt hij de ziekte mee dan word het een ander verhaal)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:16

Paniek vind ik niet echt het goede woord, veel mensen zijn gewoon bezorgd en aangezien het zo onduidelijk is waar Rhino heerst wordt er veel gespeculeerd.
Hopelijk is er morgen meer duidelijkheid zodat speculeren niet meer nodig is.

En hopelijk kan het verspreiden dan tegen worden gegaan en is het virus snel ''weg'' :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:17

Euhm, het us gister bij het NOS nieuws geweest en hvnl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:18

Bloodymary schreef:
Dat argument werd bij de Mexicaanse Griep ook gebruikt. Achteraf was er vrijwel niets aan de hand, is er 144 miljoen aan vaccinaties weggegooid en zijn er kinderen die geent zijn die hier de rest van hun leven last van hebben (omdat de stoffen niet voor iederen oke waren).

Haal niet de mexicaanse griep erbij, die heeft voor veel mensen voor veel ellende gezorgt. Ik heb nachten doodsbang naast mijn heel erg zieke kind in het ziekenhuis gewaakt.
Je weet niet wat er was gebeurd zonder al die maatregelen. Wellicht dat die maatregelen voorkomen hebben dat het geen grootschalige epidemie is geworden.

Ook nu zullen de maatregelen ervoor kunnen zorgen dat het beperkt blijft. En dus ben ik voorzichtig, niet paniekerig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-12 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:20

Jolandaa_ schreef:
Waves schreef:
--
Ehm.. ik weet toch zelf wel wat ik doe? En ik ga er zelf een beetje vanuit dat andere mensen ook zelf wel uit hun doppen kijken. Niemand wil Rhino.

Een verbod gaat er volgens mij helemaal niet komen, daar is het simpelweg niet ernstig genoeg voor en het levert al helemaal geen gevaar op voor de volksgezondheid of voor de veehouderij in het algemeen. Ik vind persoonlijk ook dat de politie wel wat beters te doen heeft dan trailers controleren.

Ik heb al genoeg mensen gesproken die gewoon thuis een paardje hebben en niet naar een club gaan of wat dan ook.
Deze info hoor je alleen via via. En niet via de NOS (klinkt raar, maar ik volg op die manier het nieuws en ga niet iedere site afkijken of er ook ander nieuws is) en zolang het daar niet op komt, of er geen landelijke verbod op vervoeren van paarden komt ben ik bang dat gewoon niet iedereen er vanaf weet en zich dan ook aan de maatregelen kunnen houden die worden geadviseerd..

ik snap niet dat dit word afgedaan als een griepje. Dit is gewoon een dierenziekte met sterfgevallen die weliswaar voor de mensen niet gevaarlijk is, maar wel voor menig paard wat gevolgen kan hebben op landelijke wedstrijden (indoor brabant o.a.) en misschien nog wel groter. Want komt er een springruiter uit engeland hier en neemt hij de ziekte mee dan word het een ander verhaal)

Dan moet je misschien toch beter opletten volgende keer want er is in het NOS nieuws en bij hart van NL al aandacht aan besteed ;)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:21

Jolandaa_ schreef:
Waves schreef:
--

Inderdaad mensen die niet bij een vereniging zijn aangesloten of op bokt zitten krijgen het niet echt mee.
Vrijdag sprak ik ook iemand met twee paarden op twee verschilende plekken die er helemaal niets van gehoord had.
Ook de wat jongere meiden bij ons op stal hebben wel een clubmailtje gelezen dat de lessen niet door gaan maar wisten voordat ik even met ze had gepraat er ook vrijwel niets vanaf.
Dit was beide wel voordat het ook op het nieuws was geweest dus voordat er nieuwe stallen besmet waren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:22

Lotus83 schreef:
Lotus83 schreef:
Gelieve geen pb's te sturen....

ik heb alleen neergezet met wat ik heb gelezen uit eerste hand, maar ik ben een derde en ga deze plaatsen dus niet verder benoemen

Nogmaals, zie hierboven....

En wederom, gelieve geen pb's te sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:22

stef schreef:
Lov, wat banketstaaf je nou? Enten is compleet niet van toepassing en dat weet jij ook...
Zo ken ik je niet :n

Joh, houd even je gemak, want als ik dit topic probeer om te relativeren en de paniek weg te halen, dan is het volgens jou OOK NIET GOED. Ga jij nou maar gewoon lekker verder met onzin verkopen en mensen op stang te jagen, want daar ben je goed in.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:23

madelief88 schreef:
Ik denk dat de 'paniek' ontstaat omdat het toch op al 4 verschillende stallen bevestigd is, voorheen was het meestal maar 1 of 2 stallen waar het uitbrak.

Wat ik wel verontrustend vind is dat veel pensionstal en hier toch al op slot gaan uit voorzorg (hartstikke goed), maar voor zover ik weet zijn de 2 supergrote maneges hier in de omgeving er helemaal niet mee bezig. Vind toch dat als manege met zo veel wisselende contacten daar verantwoording in kunt nemen. Beter even dan wat inkomsten mislopen dan al die da kosten, pff had dat artikel ook gelezen waar meerdere paarden op de intensive care zitten, met broek en al. Heftig hoor.

helemaal mee eens :j

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:24

Lovely schreef:
stef schreef:
Lov, wat banketstaaf je nou? Enten is compleet niet van toepassing en dat weet jij ook...
Zo ken ik je niet :n

Joh, houd even je gemak, want als ik dit topic probeer om te relativeren en de paniek weg te halen, dan is het volgens jou OOK NIET GOED. Ga jij nou maar gewoon lekker verder met onzin verkopen en mensen op stang te jagen, want daar ben je goed in.

zullen we het gewoon gezellig houden en elkaar niet persoonlijk gaan aanvallen, heeft geen enkele zin :n

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:24

Jolandaa_ schreef:
...Deze info hoor je alleen via via. En niet via de NOS (klinkt raar, maar ik volg op die manier het nieuws en ga niet iedere site afkijken of er ook ander nieuws is) en zolang het daar niet op komt, of er geen landelijke verbod op vervoeren van paarden komt...

Zaterdag is het vrijwel op elk NOS radio- en TV journaal geweest...

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:25

Teddy321 schreef:
Bloodymary schreef:
Begrijp me niet verkeerd, het is heel erg als het virus er is en niets dan het beste voor mijn paard. Maar als je hier die 170 pagina's doorleest is er wel degelijk sprake van paniekzaaierij. Het virus gaat niet door de lucht, er zijn "slechts' 4 stallen waar iets is geconstateerd. Ik begrijp dat wedstrijden worden afgelast aangezien daar van alle windrichtingen paarden bij elkaar komen, maar dat maneges sluiten en er geen lessen meer gegeven worden.........

Begrijp je dat echt niet??? Dom dom
Das geen paniekzaaien, maar zorgen dat het virus wordt gestopt

Dat begrijp ik heel goed :) Ik sta op een kleinschalige pensionstalling in NBr waar ook prive lessen gegeven worden.
Nu dus even niet!! Ook mogen we niet meer op wedstrijd en ook instructeurs worden geweerd. Ik ben heel blij met
dit besluit. Dat verkleint het risico aanzienlijk. Maar nogmaals > paniek heb je niks aan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:25

misschien nog wel ff makkelijk voor diegene die de wiki nog niet hebben geraadpleegd

WANNEER WORDT MIJN PAARD ZIEK?
Incubatietijd: dit is de tijd die verloopt tussen het moment dat het paard besmet is geraakt en de tijd dat het paard ziek wordt of verwerpt.
Voor de verkoudheids- en de verlammingsvariant kan je 3 –14 dagen rekenen, meestal binnen een week
Voor verwerpen is de incubatietijd 7 dagen tot meerdere maanden. De besmette, drachtige, merrie is zelf meestal niet ziek ( geweest).
WORDT MIJN PAARD ALTIJD ZIEK?
Je paard wordt niet altijd ziek. Dit kan omdat het virus soms niet erg heftig is, het kan ook zijn dat je paard de ziekte al eerder gehad heeft en daarnaast een goede weerstand heeft dus dan werkt hij/zij het virus snel het lichaam uit en wordt er niet ziek van of gaat verwerpen.
HELP, ER IS RHINO GECONSTATEERD! WAT NU???
Als eerste zorg ervoor dat je paard zo min mogelijk stress heeft want dat verlaagt de weerstand.
Zorg dat je paard zo min mogelijk direct contact heeft met andere paarden
Gebruik geen spullen van andere paarden en hou elk paard in zijn/haar eigen box
Merries die verworpen hebben kunnen het beste 21 dagen apart gehouden worden
Als je naar andere stallen gaat, doe dit dan met schone kleren
Desinfectie zinvol? Het virus overleeft niet lang buiten het paard dus algemene hygienemaatregelen zijn doorgaans voldoende
Ookal is de incubatietijd korter, ga 4 weken niet met je paard van het erf af
MOET IK NU MIJN PAARD INENTEN TEGEN RHINOPNEUMONIE?
Het vaccin tegen rhinopneumonie geeft slechts een gedeeltijke bescherming
Vaccineren is eigenlijk alleen zinvol als ALLE paarden op een stal of bedrijf ingeent worden
Als je gaat inenten dan moet dit twee maal gebeuren met 14 dagen ertussen.
7 – 10 dagen na de tweede vaccinatie heeft je paard dan bescherming.
De vaccinatie moet elke zes maanden herhaald worden.

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:26

montoya schreef:
Bloodymary schreef:
Jeetje wat een paniekzaaierij. Dit is nog erger dan toen met de Mexicaanse Griep.

ja tot dat je er zelf mee te maken krijgt wat ik echt niet hoop

Nou,ik slaap er niet minder om hoor. Hoop wel dat de nog 7 dagen incubatie tijd te gaan snel om zijn en alle dingen die we nu moeten doen niet meer nodig zijn. Iedereen doet wat mogelijk is en meer kan je niet doen.

En ja, ik sta in een besmette stal.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:28

Jolandaa_ schreef:
Waves schreef:
--

Je quote nu eem reactie van mij van inmiddels tig pagina's geleden. Als je alles had gelezen dan zou je hebben gezien dat ik mijn mening al weer heb aangepast naar aanleiding van de compleet ongeïnformeerde vragen van mensen hier in het topic, ik realiseer me inmiddels dan veel mensen inderdaad geen benul hebben. Mij quoten is dus niet meer van toepassing.

Ik heb ook gezegd dat als je maar zorgt dat je eigen stal goed op slot is, je in principe geen last hoeft te hebben van mensen die niet verstandig handelen. Er zijn immers altijd 2 partijen nodig om een besmetting over te brengen!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:29

En de hele stal moet dan wel ge ent worden! Anders heeft het geen zin.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:29

mijn ouders en schoonouders zitten totaal niet in de paarden en die belden me vandaag toch ook echt op van wat er aan de hand is... is dus bullshit dat 'paardenmensen' niet of nauwelijks bereikt zijn met dit nieuws als zelfs leken er van weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:30

Heeft enten tegen de neurologische variant dan uberhaupt wel zin? Nee toch?

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:31

PhiaBink schreef:
En de hele stal moet dan wel ge ent worden! Anders heeft het geen zin.

Bovendien moet tegen de abortusvariant 4x per jaar geent worden en dan nog is er geen zekerheid dat het bescherming biedt!

Hier vind je informatie: http://www.sectorraadpaarden.nl/
Laatst bijgewerkt door Fanniehh op 05-03-12 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:32

hmm.. geen stress voor t paard maar dus wel apart houden als ze ziekteverschijnselen vertonen. Dat is voor mijn paarden een contradictio interminis oftewel compleet niet mogelijk. die twee kunnen niet met maar zeker ook niet zonder elkaar.. hopen dat t hier niet komt dus. Hoe zien jullie dat voor je als er eentje uit de kuddegroep gehaald moet worden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:33

WildWings schreef:
Heeft enten tegen de neurologische variant dan uberhaupt wel zin? Nee toch?

Nee, dat heeft geen zin. Zelfs enten tegen de abortusvariant geeft met vier keer per jaar geen zekerheid.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:34

Mijn god, dit topic stroomt over van paniekzaaierij tot de grootste onwaarheden en bizarste plannen. Als het niet zo sneu is voor de eigenaren van de besmette paarden zou het om te lachen zijn. Hoe bang kunnen we elkaar praten?

Mijn paard heeft op haar 3de Rhino gehad, variant EHV1 de verlammingsvorm. Toen was ze nog niet van mij, maar zij was het enige paard van de besmette dieren die het overleefd heeft. In banden aan het plafond gehangen, maar met de juiste zorg dit gelukkig overleefd.
En nu beweren bokkers dat dit paard afgemaakt moet worden omdat zij 14 jaar geleden besmet is geweest? Wat een onzin. In de afgelopen jaren echt wel eens een verminderde weerstand gehad en eens goed mager geweest maar nooit meer symptomen van EHV1 gehad. Zonder problemen een gezond veulen gekregen. Zonder problemen verhuisd van stallingen. Wat een bangmakerij dat zulke dieren nu onder permanente controle moeten staan. Naast dat het niet te controleren is, wie kan bevestigen dat mijn paard een 'besmettingsbron' is? Zoals ik al zei, de grootste onzin en nog respectloos ook naar de mensen die ervoor zorgen dat een dier een besmetting kan overleven.

Zoals ik al zei, mijn paard heeft dus de neurologische vorm gehad en is verlamd geweest. Haar achterhand zal altijd een zwak punt blijven, maar verder functioneert zij gewoon goed (zeker voor een recreatiepaard) en wordt ze dit jaar 17. Dus natuurlijk kunnen paarden dit overleven, het hangt van zoveel meer factoren af dan enkel de besmetting.

Dan het enten. Er kan alleen geënt worden tegen de abortusvorm, dit moet 2x per jaar gebeuren, geeft geen 100% bescherming en dan mag ook nog eens het paardenbestand op de desbetreffende stal eigenlijk niet gewisseld worden. Plus dat álle dieren op stal geënt moeten worden. Om deze redenen alleen al geen nut om nu plots je paard te enten.

En nu kom ik een beetje bij mijn afsluiter voor de avond :P Laten we alsjeblieft ophouden elkaar helemaal gek, bang en paranoia te maken, want het kost meer energie dan dat het waard is.
Wees verstandig, neem zo min mogelijk contact met andere paarden buiten de stal (ik aai nooit onbekende paarden), zorg voor schone kleren die je kan wisselen als je al naar twee verschillende locaties moet en ken de basistemperatuur van je paard!

Voorlopig gaan wij nog met een gerust hart naar buiten, want contact met andere paarden wordt altijd vermeden en wij hebben geen wedstrijdpaarden op stal staan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:34

PLK schreef:
hmm.. geen stress voor t paard maar dus wel apart houden als ze ziekteverschijnselen vertonen. Dat is voor mijn paarden een contradictio interminis oftewel compleet niet mogelijk. die twee kunnen niet met maar zeker ook niet zonder elkaar.. hopen dat t hier niet komt dus. Hoe zien jullie dat voor je als er eentje uit de kuddegroep gehaald moet worden?

Als een paard echt ziek is, dan taalt hij echt niet naar zn vriendje!

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:36