[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiomiamigo

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:02

Ja ik was zelf ook erg verbaasd.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:39

Dat is gek ja!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:23

Heb ze gemaild (via dierapotheker), maar ze willen het niet vrijgeven >;)

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:09

Heel apart, maar ik ben er in ieder geval tevreden over, het hoesten wordt nog minder.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:02

Nog een vraagje voor de flexineb gebruikers, zijn jullie paarden het uiteindelijk prettig gaan vinden? Of was het zo van oh heb je haar weer met dat masker?

En briezen jullie paarden ook met dat masker op? Goed teken denk ik?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:23

Mijne kon er niet aan wennen. Altijd een gespannen veer die opeens kon ontploffen en door de spanning veelte oppervlakkig bleef ademen. Ze werd er kopschuw van helaas. Het heeft een enorme deuk in onze relatie gegeven die lang heeft door geebt (vertrouwen in mij). Maar als ik alle ervaringen hoor en lees, is dat een van de uitzonderingen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:39

Die van mij vind het echt heerlijk. Doet ook echt z’n hoofd naar beneden om m om te kunnen doen en ademt ook diep en ontspannen in, hij wordt er helemaal zen van haha. En dan gebruik ik alleen zoutoplossing.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:50

Is er hier iemand waarvan hun paard ook allergisch is voor pollen en gebruik maken van een neusnetje? Omdat de mijne nu al 3 jaar achter elkaar rond dezelfde periode last krijgt van hoesten en wat kortademig, verdenken we toch (naast stofallergie) ook pollen. Ik heb ooit wel een neusnetje geprobeerd maar dit was geen succes want deze werd nat door het drinken en vervolgens kwam er allemaal zand etc aan plakken. Hierdoor ging ze alleen maar meer briesen en proesten. Misschien dat dit ook aan het neusnetje lag maar welke gebruiken jullie en merken jullie echt verschil? :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:38

Die van ons vindt de flexineb vanaf dag 1 tegen onze verwachtingen in helemaal prima. ok, eerste dag wat onwennig en hij durfde nog niet goed te briesen erin, maar nu staat hij altijd heerlijk te relaxen. En hij briest er soms in, maar niet elke keer, en ook niet echt heel veel.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:00

Mijn pony is niet echt een fan en ik moet er ook wel echt bijblijven, anders is ze niet rustig. Dan gaat ze wel op rust staan.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:01

Bedankt voor jullie ervaringen! Ik hoop dat mijn paard er ook van leert te genieten..

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:12

Mijn paard hoest elk jaar in of rond april,
alleen nu hoest hij en lijkt het tijdens het eten of hij zichzelf verslikt, beetje zoals slokdarmverstopping en word dan heel ongemakkelijk en schraapt met zijn benen.
Heeft iemand hier een zelfde ervaring?
Morgen komt de DA

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 02:22

Ik meld me ook.
Jaren terug hoestte mijn pony van de pollen, dat heb ik opgelost met loratadine.
Vanaf dat moment hoefde puffen met flixotide niet meer.
Zijn voorzetkamer gebruik ik nu voor een dampige manegepony, en helaas na jaren niet puffen is het dankzij de pollen weer hoesten.
Nu ligt alles met corona op zijn gat aan manegeles, en er moet een tweede voorzetkamer komen.
Is er iemand die een voorzetkamer met masker voor een C of D pony heeft liggen en deze niet meer gaat gebruiken..?
Ik wil eerst kijken of ik een gebruikte voorzetkamer kan vinden voor ik de manege een nieuwe laat aanschaffen, ik geef hem elke dag zijn pufjes en regel zijn medicijnen.
Ze doen echt veel voor de paarden, menig manege had deze pony laten slachten.
Maar nee, meneer krijgt hoestkruiden, allergiepilletjes en pufjes.
Super natuurlijk, maar als ik een tweedehands voorzetkamer kan scoren is dat fijn. :D

De flexineb heb ik voor mijn pony overwogen toen, maar toch net even te prijzig gezien de ernst van zijn problemen.
Hij zou er nu denk ik zeker baat bij hebben, maar het is een hele uitgave voor iets wat misschien over zes weken weer voor jaren de kast in gaat. -O-

Quickly2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:10

Ik meld me ook even.
Mijn pony hoest nu al een paar maanden. Dus we lieten de DA komen (dat omdat we al een pony verloren hebben dat begon ook allemaal met een stomme hoest). Die gaf ons een siroop (weet even niet meer hoe die heet) het leek best goed te werken. We moesten deze een weekje geven. Het hoesten was over, maar hij kwam terug... maandag hebben we de DA weer gebeld. Ze heeft bloed getrokken en heeft ons een puffer gegeven die we ook een week moeten gebruiken. Het bloed was perfect in orde. Alleen had ze te kort aan vitamine E en daar gaat ze wat voor geven. Ze vond ze ook wat vermagerd daarom dat ze ging kijken of ze wat vitamines miste. Nu moeten we ook elke dag haar hooi goed laten weken in water dat al het stof er uit is. Dit helpt opzich wel maar eergisteren hebben we haar toch nog even horen hoesten ( een echte hoestbui) gisteren hebben we haar niet gehoord. Laten we hopen dat we in dit weer nog mooie ritjes zonder hoest kunnen maken :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:19

Ik keek t altijd twee weken aan, om te testen met nat hooi. Als t over twee weken niet beter is, kan je ook nog checken op longworm ivm t vermageren.
Hou uberhaupt t gewicht goed in de gaten met nat hooi, die van mij was zo 100 kilo kwijt.

lisette59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:17

Ik heb vorig jaar een tien daagse zouttherapie ‘behandeling’ gedaan in een zouttrailer en daar knapte mijn paard goed van op. Er zit (voor zover ik kan vinden) niet echt iets in de regio Utrecht mbt zouttherapie. Om die reden heb ik verder gekeken en kwam ik bij magnacare, een transpirator therapie voor luchtwegproblemen (er wordt dan, als ik het goed heb begrepen, damp van 40gr ingeademd door een speciaal masker, die damp zorgt dat het slijm los komt). Is iemand bekend met dit laatste? Ik ben heel benieuwd of dit ongeveer hetzelfde effect heeft als zouttherapie. Mijn paard hoest niet, maar had vorig jaar vocht in zijn longen. Ik verdenk hem er van dat hij nu ook weer wat last heeft (altijd wat vocht in zijn neusvleugels). Ik wil er op tijd bij zijn zodat zijn zuurstofgehalte in het bloed niet weer verminderd.
Ik lees hier ook veel over vernevelaars waarbij zoutoplossing wordt gebruikt. Ik heb heel wat bladzijdes gelezen van dit onderwerp, maar kan er niet helemaal wijs uit worden wat de werking van de zoutoplossing is. Kan het uiteraard wel zelf bedenken (zout neemt het vocht mee), maar of dat ook klopt..? Kan iemand mij hier wat over vertellen?
Mijn paard staat overigens in een uitloop stal en krijgt elke portie hooi natgemaakt. Hij is er dus niet perse slecht aan toe, maar ik wil voorkomen dat het erger wordt.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:35

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 00:08

Mij werd deze onlangs ook aangeraden door DA.
Ik heb het niet gedaan.
Het schijnt dat je erg diep moet ademen om de stof effectief in de longen te krijgen.
Een mens kan dit bewust doen bij het gebruik van een inhalator maar een paard niet, die houd vaak juist uit spanning de ademhaling oppervlakkig.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:15

Ik kreeg deze ook aangeraden door mijn da maar ook niet voor gekozen. Ik vind het ten eerste best duur. En ten tweede vind ik het nog best moeilijk om te doen. Paard vind ook niet fijn en ben dan afhankelijk van m’n stal eigenaresse want moet eerste 5 of 6 dagen 2x per dag.

Ook heb ik wat verder gelezen en word er dus geadviseerd om zelf een masker te dragen

Afbeelding

Bron: https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:20

10tje2 schreef:
Voor mijn paard met ernstige RAO kreeg ik van de DA de suggestie om het nieuwe product van Boerhringer te gebruiken. Het is pas op de markt, maar wellicht heeft iemand er ervaring mee.

https://www.boehringer-ingelheim.com/pr ... ma-therapy

https://www.youtube.com/watch?v=Q23HGnxT0BY

Ik heb al eerder een inhalator geprobeerd, maar het is me niet goed gelukt. Paard werd er zelfs kopschuw van.

Ik hoop dat er iemand al een ervaring heeft met dit nieuwe apparaat .

Ik heb hem vandaag opgehaald, vanavond eens proberen. Wel enorm duur in vergelijking met flixotide...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:10

Lootje1991 schreef:
Ik kreeg deze ook aangeraden door mijn da maar ook niet voor gekozen. Ik vind het ten eerste best duur. En ten tweede vind ik het nog best moeilijk om te doen. Paard vind ook niet fijn en ben dan afhankelijk van m’n stal eigenaresse want moet eerste 5 of 6 dagen 2x per dag.

Ook heb ik wat verder gelezen en word er dus geadviseerd om zelf een masker te dragen

[ [url=m/SQbsgq.png]Afbeelding[/url] ]

Bron: https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Dank je wel! Ik ga het aandachtig lezen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:15

r iemand al een ervaring heeft met dit nieuwe apparaat .
[/quote]

Ik heb hem vandaag opgehaald, vanavond eens proberen. Wel enorm duur in vergelijking met flixotide...[/quote]

Ik kreeg een gewone inhalator met flixotide niet gedaan......ondanks zorgvuldige voorbereiding. Het sis geluid en de plotselinge spul in zijn neus was een brug te ver. Daarna nog verschillende keren geprobeerd, maar helaas.....

Misschien is jouw paard makkelijker als hij de gewone puffer wel accepteert. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring! Mijn DA gaf aan dat het 180 euro zou kosten. Was het bij jou ook zo duur?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:18

Clasical schreef:
Mij werd deze onlangs ook aangeraden door DA.
Ik heb het niet gedaan.
Het schijnt dat je erg diep moet ademen om de stof effectief in de longen te krijgen.
Een mens kan dit bewust doen bij het gebruik van een inhalator maar een paard niet, die houd vaak juist uit spanning de ademhaling oppervlakkig.

Heeft de DA dat gezegd? Ik wil graag alles goed van te voren weten, ook al vanwege de hoge prijs......

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:15

10tje2 mijn da zei dat het voor 10 dagen 230€ kost

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:46

Lootje1991 schreef:
10tje2 mijn da zei dat het voor 10 dagen 230€ kost

Oeps, dat is nog duurder.
Het kan te maken hebben met de hoeveelheid die een DA inkoopt. Dat zei mijn DA door de telefoon. Ik heb voor de zekerheid vandaag nog via een mail gevraagd hoeveel het nu gaat kosten, ze had het eerder door de telefoon over 180 euro . Inderdaad ook voor 10 dagen.