Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
opisop_shop schreef:heeft dat jeuken door het zweten te maken met het eczeem, of heeft ze in de winter onder haar deken ook jeuk als ze heeft gezweet en je zet haar zo weg zonder af te spoelen? En zo ja, hoe doe je dat dan bij winterdag?
Hoe erg zweet ze trouwens, kun je niet beter niet afspoelen en laten opdrogen en en dan het opgedroogde zweet eraf poetsen?
En als ze nu zo heftig zweet dat ze niet snel opdroogt, wat is er dan 'mis' ?
Heeft ze dan al een te dikke vacht of moet ze te hard werken voor haar conditie?
opisop_shop schreef:maar, als je haar op adem stapt dan kan dat verder geen kwaad hoor (hoewel veel mensen nog steeds denken van wel). Enige reden om een zweetdeken te gebruiken is wanneer het paard geschoren is, want dan is zijn eigen vacht weg en moet je er dus een kunstvacht op gooien.
Paarden hebben het ook echt niet snel koud. Op paardnatuurlijk staat hier heel erg veel info over, ook een boel info die ik zelf ook nog niet wist (bv dat paarden hun bloed langs andere aderen kunnen laten stromen waardoor er geen bloed door hun benen stroomt, blijven ze beter warm. Wat een uitvinding van moeder natuur!!!).
Ik zet Wisse -die het hele jaar door 24/7 buiten loopt- gewoon nat weer buiten. Ook met -10. Uitstappen, op adem laten komen en afgekoeld wegzetten. Ja hij dampt dan, maar damp is een teken van afkoelen BUITEN het lichaam, wat dus geen kou veroorzaakt.
Eigenlijk dus ook weinig reden om dekens te gebruiken of te scheren, tenzij je paard zoveel zweet dat ze er niet lekker door lopen tijdens het trainen. Zweten is immers niet erg
Met deken op moet je ze wel weer droogstappen of inderdaad zweetdekens opdoen en die (weer tijdig, anders wordt je paard dus wel degelijk koud en stijf ivm vocht dat in de deken zit) afdoen want anders gaan ze nat onder de deken en dat is niet fijn.
Sorry voor het offtopic-gaan
opisop_shop schreef:Maar dan heb ik heb dus over 2 a 3x per maand wassen, vaker doe ik het sowieso niet. Ik denk gemiddeld eens in de 3 weken, dan is de boel zo vet dat ik het idee heb dat dat weer overlast veroorzaakt.