[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:47

Kou niet, maar tocht kan eventueel als de twee deuren tegen elkaar open staan. Ook voor de spieren vind ik het fijn dat ze niet te snel afkoelt, zeker niet als ze stevig aan het werk is geweest. Dan vind ik een dekentje fijn, kan er toch frisse lucht binnen komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:04

maar, als je haar op adem stapt dan kan dat verder geen kwaad hoor (hoewel veel mensen nog steeds denken van wel). Enige reden om een zweetdeken te gebruiken is wanneer het paard geschoren is, want dan is zijn eigen vacht weg en moet je er dus een kunstvacht op gooien.
Paarden hebben het ook echt niet snel koud. Op paardnatuurlijk staat hier heel erg veel info over, ook een boel info die ik zelf ook nog niet wist (bv dat paarden hun bloed langs andere aderen kunnen laten stromen waardoor er geen bloed door hun benen stroomt, blijven ze beter warm. Wat een uitvinding van moeder natuur!!! :D ).
Ik zet Wisse -die het hele jaar door 24/7 buiten loopt- gewoon nat weer buiten. Ook met -10. Uitstappen, op adem laten komen en afgekoeld wegzetten. Ja hij dampt dan, maar damp is een teken van afkoelen BUITEN het lichaam, wat dus geen kou veroorzaakt.
Eigenlijk dus ook weinig reden om dekens te gebruiken of te scheren, tenzij je paard zoveel zweet dat ze er niet lekker door lopen tijdens het trainen. Zweten is immers niet erg :)
Met deken op moet je ze wel weer droogstappen of inderdaad zweetdekens opdoen en die (weer tijdig, anders wordt je paard dus wel degelijk koud en stijf ivm vocht dat in de deken zit) afdoen want anders gaan ze nat onder de deken en dat is niet fijn.
Sorry voor het offtopic-gaan :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:10

Nou ik ben toch een klein beetje sneu. Sybrich had gister toch iets weer geschuurd, bovendien heb ik haar voor het eerst dit jaar ook echt zelf zien schuren aan dr openluik boven de stal zeg maar. Dat is nooit een fijn gezicht :(
Gelijk weer gewassen met de ZT shampoo, hopelijk is het vanavond weer gewoon rustig allemaal. Eerder schuurde ze wel een klein beetje voor de hengstigheid, maar die was vorige week, dus dat kan nu niet.
Vorige week hebben we nauwelijks wat gedaan samen en ik denk dat dat toch dan direct wel terug te zien is ofzo. Ik weet het niet. Ik heb ook een andere antiklit gebruikt, vorige week, mja, dat dat dan pas nu gaat irriteren lijkt me ook sterk, bovendien heb ik dat niet direct op de huid gebruikt.
Wel moet ze deze week ook weer ontwormd worden, dus misschien dat dat dan nog iets doet..?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:53

opisop_shop schreef:
heeft dat jeuken door het zweten te maken met het eczeem, of heeft ze in de winter onder haar deken ook jeuk als ze heeft gezweet en je zet haar zo weg zonder af te spoelen? En zo ja, hoe doe je dat dan bij winterdag?
Hoe erg zweet ze trouwens, kun je niet beter niet afspoelen en laten opdrogen en en dan het opgedroogde zweet eraf poetsen?
En als ze nu zo heftig zweet dat ze niet snel opdroogt, wat is er dan 'mis' ?
Heeft ze dan al een te dikke vacht of moet ze te hard werken voor haar conditie?

Of het te maken heeft met de eczeem weet ik niet.
In de winter spoel ik haar af, zweetmes eroverheen en dan zweetdeken op. Als het onder de 5 graden is, sla ik het afspoelen over, dan gaat ze zo onder een zweetdeken (of 2). Op de een of andere manier heeft ze dan niet van die rare opgedroogde zweet randen. Daarna gaat de winterdeken er weer op.

Het is niet zo dat ze erg nat is hoor, alleen een beetje op haar hals en onder het zadel is ze nat. In de winter is ze wel echt nat, omdat ze dan een dikkere vacht heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:54

opisop_shop schreef:
maar, als je haar op adem stapt dan kan dat verder geen kwaad hoor (hoewel veel mensen nog steeds denken van wel). Enige reden om een zweetdeken te gebruiken is wanneer het paard geschoren is, want dan is zijn eigen vacht weg en moet je er dus een kunstvacht op gooien.
Paarden hebben het ook echt niet snel koud. Op paardnatuurlijk staat hier heel erg veel info over, ook een boel info die ik zelf ook nog niet wist (bv dat paarden hun bloed langs andere aderen kunnen laten stromen waardoor er geen bloed door hun benen stroomt, blijven ze beter warm. Wat een uitvinding van moeder natuur!!! :D ).
Ik zet Wisse -die het hele jaar door 24/7 buiten loopt- gewoon nat weer buiten. Ook met -10. Uitstappen, op adem laten komen en afgekoeld wegzetten. Ja hij dampt dan, maar damp is een teken van afkoelen BUITEN het lichaam, wat dus geen kou veroorzaakt.
Eigenlijk dus ook weinig reden om dekens te gebruiken of te scheren, tenzij je paard zoveel zweet dat ze er niet lekker door lopen tijdens het trainen. Zweten is immers niet erg :)
Met deken op moet je ze wel weer droogstappen of inderdaad zweetdekens opdoen en die (weer tijdig, anders wordt je paard dus wel degelijk koud en stijf ivm vocht dat in de deken zit) afdoen want anders gaan ze nat onder de deken en dat is niet fijn.
Sorry voor het offtopic-gaan :D

Geeft niks hoor! Ik ken de site van PN al jaaaren, en er staat idd van alles op. Dingen waar ik wel wat mee kan, en dingen waar ik absoluut niks mee kan. Bregh kreeg altijd en eeuwig snotneuzen als ik haar niet onder haar zweetdeken had gezet, ze viel af als ze 24/7 buiten stond met onbeperkt kuil in de winter zonder deken want dan had ze het koud (ondanks dat ze het geweldig vond), ze werdt strontsjaggo zodra de combi regen/wind begon in november dus PN kan zeggen wat ze willen, ik kijk naar mijn paard en handel daarna, dus een deken op. ;) Breghje mag zo i zo nooit meer 24/7 buiten omdat ze dan dusdanig veel zand binnenkrijgt (zelf eet) dat ze dan gegarandeerd snel klaar is met leven. En het is idd niet makkelijker hoor, dat gemuts met die dekens. Zweetdekens wisselen, wachten, andere deken op.. ik had het ook liever anders gehad. Maar goed, ik heb na de ok ipv een bikkel een watje teruggekregen, maar goed dan maar een watje, ze doet het nog, ze is er nog. :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:25

Dan ben ik ondanks dat zijn manen er door afschuren toch wel weer blij met mijn Bucas turnout.

• De Power Stay-Dry voering transporteert zweet en vocht zodat het paard droogt onder de deken en waardoor wisselen van dekens overbodig wordt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:33

Bucas heeft ook idd supergoede dekens, nu nog voor Friezels met een enorme boeg.... ;) Want ze passen geen van allen bij haar helaas. :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:41

ik blijf van alles proberen.
en nu lijkt ik echt iets te hebben gevonden.
Sweet-itch werkt geweldig bij haar.
daarnaast doe ik haar 1 keer per week wassen met met dode zee shampoo.
en ze schuurt nu bijna niet meer.
allen haar staart nog een heel klein beetje.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:55

@line18..

misschien een tipje, probeer het bij 1 soort te houden als je wat test (zoals wat je nu doet) en gebruik het een langere tijd.

ik ben wel van mening dat door het vele wassen (elke week) de huid weker wordt.. (zachter)
ik zou zeggen, was haar alleen als de manen/staart vies zijn en veel geschuurd heeft.

vorig jaar waste ik sterre ok elke week.. de manenkam werdt toen zo week dat de manen na 1x schuren flink beschadingd waren. ik kreeg het idee dat de manen steeds losser gingen zitten. dit hoeft natuurlijk niet bij jou pony te gebeuren..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:32

water is heel slecht voor de huid ;)
Laat staan shampoos e.d. erbij te doen, nog erger.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:25

ik was mijn haf wanneer het nodig is en hij krijgt er gelukkig geen zachte huid van ofzo. door al dat vet blijft het zand veel sneller in de manen zitten en volgens mij kriebelt dit heel erg ik zie hem egt genieten als ik hem was :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:26

Wassen is wel zó slecht voor de huid/het haar. :n Da's algemeen bekend, snap dan ook niet dat vooral eczemers zoveel wassen. :n Droge huid zorgt IMO nog sneller voor jeuk...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:35

Ik denk dat wassen niet zo heel erg is, als je het maar niet te vaak doet en een shampoo neemt die op het smeersel is afgestemd.
Niet iets met andere "geneeskrachtige" ingrediënten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:44

water heeft een hele andere ph en hardheid als de huid.
Hoe je het ook went of keert, de huid zal hier altijd schade van ondervinden.
Shampoos, sorry, maar ook al zijn ze verzorgend, dan nog is het niet iets wat het de huid bevordert in een natuurlijk systeem.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:01

Tsja, toch merk ik hele positieve resultaten met het wassen met ZT shampoo. De huid is daarvoor heel vettig, plakkerig (ondanks dat ik op dit moment niets smeer!) en schilferig en na het wassen is het dan gelijk rustig.
Donderdag was ik sneu dat ze geschuurd had, gister was alles weer kalm, netjes glad, vlecht zat er nagenoeg perfect nog in. De staartwortel ook weer kalm. De huid voelt dan weer normaal aan (net als overal anders).
Dus alle nadelige gevolgen die jullie noemen, die merk ik dus (gelukkig of helaas?) niet bij mijn paard.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:23

Ik vind af en toe wassen ook goed, ik merk dat de schilfers dan wegzijn en de huid ziet er daarna ook vaak wel kalmer uit. De huid onder de manen, dus echt op de manenkam, daar zie ik wel dat het iets minder goed is. Maar dat is ook een stuk huid wat vaak snel vet wordt en zich wat uitdrogen betreft imo snel hersteld. Ik zie er meer voordelen in, in praktijk, dan nadelen.
Maar dan heb ik heb dus over 2 a 3x per maand wassen, vaker doe ik het sowieso niet. Ik denk gemiddeld eens in de 3 weken, dan is de boel zo vet dat ik het idee heb dat dat weer overlast veroorzaakt.

Ik ben gisteren weer even bij Wisse gweest op de trainingsstal, want de hoefsmid kwam langs.
Hij had zijn staart overduidelijk geschuurd (alleen ragebol, geen plekjes gelukkig), een pluk uit de voorpluk zat los en als ik zijn hals aanraakte werd hij er zowat geil van zo lekker ;)
Dus ik heb gisteren zijn hals, voorpluk en met name staart weer behandeld met Derfen. Ik hoop dat dit de jeuk weer snel stilt en dat de schade mee zal vallen deze maand.
Woensdag ben ik er weer sowieso en misschien dat ik heel brutaal maandag even langswip om te kijken hoe het met de jeuk gaat. Lastig om een paard met dit probleem uit handen te geven. Gelukkig is het einde seizoen en zal de schade nooit zo lang duren als aan het begin van het seizoen...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:21

opisop_shop schreef:
Maar dan heb ik heb dus over 2 a 3x per maand wassen, vaker doe ik het sowieso niet. Ik denk gemiddeld eens in de 3 weken, dan is de boel zo vet dat ik het idee heb dat dat weer overlast veroorzaakt.

Door het wassen stimuleer je ook de talgklieren. Je krijgt dus een vicieuze cirkel Toen ik een tijd mijn haren elke avond waste had ik de volgende morgen al weer vet haar. Op aanraden van een dermatoloog ben ik toen mijn haar minder vaak gaan wassen en dat werkt vele malen beter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:58

Klopt wel wat je zegt hoor, maar ik heb ook tijdenlang NIET gewassen en toen werd het dus heel vet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:44

Als je niets smeert, hoef je ook niet te wassen.
Zo kun je het huideigen smeersel goed op gang laten komen.
De huid krijgt dan langzaamaan weer zijn goede functie terug.

Ik ben 2 jaar geleden gestopt met wassen, ook niet meer afspoelen.
Sindsdien is de huid echt perfect!
Geen schilfers, niet droog, niet vet, gewoon goed.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:52

als iemand wilt wassen.. dat is ieder voor zich zelf.
iedereen heeft er een andere kijk op. dat TE vaak wassen niet goed is, dat is bekend. (voor niemand is dat goed, beest of mens)
je haalt de vetlaag eraf en de huid zal minder weerstand hebben tegen invloeden van buitenaf.

maar ik ben wel van mening... als de manen echt vies zijn door zand kunnen ze daar op gaan schuren. niets smeren is natuurlijk het beste.
maar als je niets doet en je paard schuurt zich open is ok niet de juiste weg.

zo heeft iedereen een andere metode om zijn/haar paard jeukvrij te laten staan.

net zoals ik ook tegen line18 zei... hou het wel in de gaten als je wat vaker wilt wassen. ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:05

Hai, ik heb een vraagje.
Mijn 5jarige trekpaardruin heeft echt een fobie voor kriebels! Hij kan erg heftig reageren als er maar een vliegje ergens op zn lijf zit, of als er een zweetdruppel langs zijn been of buik loopt.
Ook schuurt hij regelmatig zijn staart of manen waar hij maar kan.
Niet tot bloedens toe en ook niet altijd, maar wel regelmatig.
Dit jaar heeft hij het gepresteerd om zijn bijna 30cm lange manen er voor 3/4 helemaal af te schuren! Binnen een paar dagen lag het er allemaal af! Maar ook hier weer niet tot bloedens toe.

Zou hij iets van eczeem hebben oid? Ik heb het idee dat het erger is als ze net de wei opgaan (eiwitten?), maar aan de andere kant; hij doet het nu nog steeds, dus ja....

Graag jullie mening en tips wat ik zou kunnen proberen om hem ervan af te helpen. Alvast enorm bedankt!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:57

ik kan me voorstellen dat het lastig is om in zijn maat een goede deken te vinden, maar dat zou ik als eerste even proberen. Dan zie je of het aan vliegjes ligt immers.
Verder the usual stuff; weinig eiwitten/melasse en in goede conditie houden scheelt al een heleboel vaak.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:42

Wat voor deken bedoel je dan? Eczeem of gewoon vliegendeken? Laatste kan ik wel vinden, heb er voor mn andere belgje ook eentje, maar voor hem zal ik dan met hals moeten hebben en dat zal lastig worden....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:49

kan je niet zelf tussenstukjes maken?
en een boett-soort (dus pagony, everline oid geldt het zelfde voor) past ook om dikke nekken hoor...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:55

ik weet alleen niet welke maat je voor je belg moet hebben?
Trouwens, ze gaan toch wel tot 225 of niet?
Dat zal wel passen hoor!