[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:19

ellepel wat is die hals kort van je boett? Trekt de deken naar achteren omdat hij achter te lang is?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:19

Je zou ook een veiligheidshalster om kunnen doen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:20

Ja maar zijn die wel stevig genoeg om de hals op de plek te houden? Neem aan dat het daar voor bedoeld is tenminste?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:20

ik heb op stal van dat ijzergaren en 2 naalden liggen :)
ik naai alle gaatjes en scheuren dus gewoon weer aan elkaar :)

(en dat zijn er inmiddels al véél!)
de halve buikflap een keer door geweest, een stuk of 4 haken van zo'n 15 cm erin, en een bóelveel kleine gaatjes :=

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:21

Naaltje, het voorbeenflapje zit al op zijn kortst. Maar inkorten zal inderdaad wel makkelijk gaan denk ik.
Ik vind de voorkant ook wat laag hangen (zeg maar bij zijn boeg) en denk dat er daardoor nog steeds beesten onder zullen komen. Iemand een idee hoe ik dat hoger kan zetten? Kan ik net onder de rand van de hals (dat elastiek) een soort plooitje naaien om het boegstuk hoger op te trekken of zou dan alles uit model gaan? (bij de foto van ellepel is het boeggedeelte bv veel hoger)

Ellepel ik zie bij jou ook dat de buikflap dicht bij de mannelijkheid van je paard zit :+ Hebben ze dan geen moeite met uitschachten?
Gek trouwens dat hij bij jou bij de hals en eigenlijk ook horizontaal (bij buik e.d.) zo kort is terwijl hij flink over de billen heenhangt!

Opisop, de elastieken kunnen nog een stuk strakker van de buikflap. Ik vind alleen de breedte wat overdreven en heb hem op het uiteinde een keer omgeslagen zodat hij minder opbolt bij de buik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:24

ja klopt,je ziet ook wel dat hij wat over de schoft schuift?
maar is niet erg hoor dat ie wat korter is .
daar heeft appie geen last van.

annetje:
de buikflap zat eerst zo:
Afbeelding
en toen ap er al een keer in had geplast heb ik hem een stukje omgenaaid..

Afbeelding
zie je?( net voor het zwarte elastiek van de buikflap een stukje dubbel genaaid
nu schuift hij niet verder

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:25

Hier de deken van wisse die dus helaas een maat te groot gekocht is (had hem al gekocht voordat hij bij ons stond en me wat verkeken op zijn maat, die in mijn ogen echt reusachtig was, begin er nu wat aan te wennen :+ ) :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCZFGLE8.jpg
Ik heb de buikflap ingenomen die kan nu strak waardoor de deken niet zo erg naar achteren kan schuiven. Ook heb ik de bilkoorden ingenomen zodat ze strakker zitten. hij blijft soms wat scheef zakken dus ik ga hem bovenop de kont ofzo ook nog wat vernaaien denk ik. Blijken gisteren twee meiden over het hek te zijn geklommen om zijn deken goed te doen, die hing scheef hoorde ik. Heel lief maar oh zo brutaal EN gevaarlijk; beetje tussen de kudde vreemde paarden in gaan lopen }:0

Edit *foto's gezocht* : zo zit de deken sinds het vernaaien: http://www.mijnalbum.nl/Foto-7MNNPTY7.jpg
dit is hij met de vliegendeken van de haflinger http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZBH7EVJ4.jpg
en dit met de nieuwste deken, een vernaaide meulenkamp die ik deze week in de schuur vond en heb gerepareerd. Heb daarvan ook de buikflap ingenomen die flubberde heel erg. Die hals is wat te kort maar ik naai daar een extra set clipjes in dan kan de pagony hoofdkap ook bij die deken om en dan heb ik dus een aantal goede setjes dekens voor hem :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RISPZJCX.jpg
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 01-05-09 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:28

Ellepel dát innemen kan ik ook nog wel! :D

Wle grappig trouwens dat alle dekens toch echt zo'n verschillende pasvorm hebben. Deken van Ellepel en Opisop zijn ook allebei wat aan de grote kant net als die van mij, maar zitten toch echt anders.

Ik las trouwens iets over ijzergaren, gaat dat niet ontzettend schuren? Ik zou het denk ik liever met gewone garen maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:30

Annetje schreef:
Gek trouwens dat hij bij jou bij de hals en eigenlijk ook horizontaal (bij buik e.d.) zo kort is terwijl hij flink over de billen heenhangt!

komt vast omdat ik een vreemde pony heb :P
ik heb geen flauw idee?
ap is wel vrij breed met een brede hals,misschien daarom?
hier valt het wel mee:
Afbeelding
was vorig jaar.

ik doe mijn deken gewoon onder de naaimachien door met gewoon normaal garen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:31

ijzergaren is geen ijzer :+
dat is gewoon sterk draad wat dus niet zo snel breekt als gewoon garen ;)
ik zit niet de deken te maken met ijzerdráád ;) :))

ik moest eerst ook kijken hoor, maar 't hangt bij de hema gewoon tussen de zakdoeken en knoopjes en ritsen ;)
niet bij de hamers en zagen :P

dids zijn buikflap zit ook vrij dicht bij de koker, maar hij baggert er niet mee (gelukkig := ) wel poept hij door afzakkende deken steeds over de achterkant := billen/benen/deken smerig :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:34

Dat poepen heeft Wisse ook nogal last van, komt hij eraan lopen, zwiept met zijn staart en dan vallen er nog drollen uit de deken van de mestbeurt daarvoor :o
Reden om de pagony verder in te nemen dus ;)

Ik heb bij de AH ook sterk garen gekocht, moet je echt met een schaar knippen, ander garen trek ik altijd met mijn handen op maat maar dat doet bij deze echt pijn! Dan doe ik die nog als dubbele draad door de naald voor extra stevigheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:35

ohw haha ik zag het al voor me joh met ijzerdraad door zo'n deken _O-

ap had vorig jaar erg last van vieze staart etc door de lange deken,maar nu gaat het goed.

ik zoek mijn bed op,het is wel weer mooi geweest voor vandaag. :Z
volgende week word het wat frisser he en wat wisselvalliger,maar extra regen betekend denk ik ook meer vliegen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:36

Ellepel schuurt ap niet het deel net achter zijn manen, dat ligt nu dus wel bloot? Daarom heb ik dus een hoofdkap bij besteld, ze hebben het voor het gezicht niet nodig maar puur net dat stukje achter de oren...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:45

ellepel schreef:
ohw haha ik zag het al voor me joh met ijzerdraad door zo'n deken _O-

ap had vorig jaar erg last van vieze staart etc door de lange deken,maar nu gaat het goed.

ik zoek mijn bed op,het is wel weer mooi geweest voor vandaag. :Z
volgende week word het wat frisser he en wat wisselvalliger,maar extra regen betekend denk ik ook meer vliegen

ik ben gek maar zo erg? :')
ik zie dids nu met een soort malienkolder door de wei scharrelen :(:)
is wel meteen scheurvast :') _O-

@opisop; volgens mij heb jij ook ijzergaren dan :j
ik knaag het altijd door O:) als ik te lui ben om schaar te zoeken :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:46

opisop_shop schreef:
Ellepel schuurt ap niet het deel net achter zijn manen, dat ligt nu dus wel bloot? Daarom heb ik dus een hoofdkap bij besteld, ze hebben het voor het gezicht niet nodig maar puur net dat stukje achter de oren...

nee daar schuurt ap dus helemaal niet.
sowieso nooit.
als hij gaat schuren dan alleen op het voorste gedelte van zijn hals.
achter zijn oren komt hij nooit aan

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 06:38

Nou, al m'n pogingen om de zomereczeem bij Kas te verminderen zijn mislukt.. na een kleine week op het land te hebben gestaan (alleen overdag) zat ie gisteren telkens te schuren met z'n manenkam tegen de poetsplaats, en op stal gaat ie moedwillig met z'n kont tegen de deur staan.. Ik denk dat er bij hem sprake is van erfelijke ZE, ipv een tekort van het een of ander....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 07:48

Hebben zijn ouders het dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:42

Gister is bij ons een vrouw langsgeweest die aan energietherapieen doet, en die kwam met goed én slecht nieuws. Zij denkt dat bij [naam] binnen een paar behandelingen zijn eczeem verminderd ( :D ) maar vertelde óók dat hij gebeten is door een teek en dus de Ziekte van Lyme heeft. Ze mompelde ook wat over een parasiet.. Ik snap ook echt niet hoe het kan, ik ben elke dag geweest en heb 'm steeds heel fanatiek gepoetst :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:04

ja maar dan nog kan een teek best wel op je paard komen hoor.
ik heb ze er bij ap ook wel af geplukt,ze zaten bij hem vaak op zijn bnen.

maar ziekte van lyme?
hoe komt ze daar bij dan?
en wat voor parasiet? krijg je daar nog wat meer over te horen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:05

opisop_shop mijn vraag was welke deken geschikt was om je paard zonder halster buiten te kunnen laten, ik wil gewoon echt geen halster om, ook geen veiligheidshalster.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:10

ik heb ap ook zonder halster lopen hoor.
alle dekens kunnen zonder halster,alleen bij sommige zakt de hals dan iets terug als ze met het hoofd omhoog staan

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:24

Wat gaan jullie snel, houdt het bijna niet bij :+

Zag een reactie dat het dit jaar misschien wel erg wordt voor de eczemers.
Hmmm uiteraard komt er steeds meer gespuis rondvliegen, en steeds paarden die eczeem ontwikkelen.
Die van mij gaat het denk ik niet moeilijk krijgen. Dat is een licht geval, met deken dan.
Blijf wel die drainagekuur geven, merk echt wel verschil.

Eumh dat ding tussen de voorbenen door, daar heb ik een hele mooie knoop of iets ingelegd, weet niet meer precies.
Zal anders even een foto maken ervan. Die van mij zit los tot strak zeg maar.

De grootte van de deken, ja ik heb een L van ivanhoe, alles blijft perfect zitten, ook de hals, die hangt mooi tot aan haar oren en met d'r koppie omhoog blijft ie net zo. Ze is erg geslonken in haar formaat, maar desondanks zal ik geen maat kleiner moeten hebben.

Halster heeft ze niet om, eigenlijk alleen wanneer ik haar heb vast staan met poetsen, in de wei/stal niks om.
Vind het niet veilig, dus en alle paarden op stal hebben niets om, puur uit veiligheid.
Er zijn tegenwoordig ook vliegenfranjes met een stuk eraan (soort hoofdstel idee) hierbij heb je dus geen halster nodig.
Vliegenkappen kun je ook zonder halster.
Helaas wil die van mij niets om haar hoofd.
Gister is de DA nog geweest voor haar ogen en hoogstwaarschijnlijk heeft ze een overgevoeligheid van het slijmvlies/bindweefsel.
Maar ze wil dus niets om haar hoofd, daarom smeer ik antivlieg e.d. op haar hoofdje (en royaal rond haar ogen) om vliegen weg te houden.

Wisten jullie trouwens dat ijzergaren niets uithaalt?
Dit soort garen is pas op zijn sterkst als het nat is. Velen vergissen zich hierin!
(dat was een tip van de vrouw uit naaiwinkel hier)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:18

Annetje die deken lijkt heel erg veel op de mijne. Mijne is voor Ulvy aan de achterkant ook wat ruim. Moet dat nog innemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:37

ellepel schreef:
ja dat spul wilde ik ook wel geven,maar kan er hier niet aankomen joh!

mmm, balen .... ik heb wat dat betreft weer geluk met mijn voerdame

wil de importeur het ook niet verzenden?
5 kilo emmertje doe je met 1 paard best lang mee, en is voor 6,75 te verzenden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:46

areke schreef:
hebben jullie trouwens halsters om?
Zo niet welke deken is daar geschikt voor.
Ik heb ze namelijk voor de veiligheid nooit met halster om staan.

boett en snuggy kunnen zonder(iedree deken met elastiek aan de hals kan over het algemeen zonder halster gebruikt worden )

de bucas kan ook zonder, de rambo ook dacht ik
equismart kan zonder , ivanhoe ook ...