[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsefan08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:02

Als ik jullie zo hoor, lijkt het of zomerexeem heel erg is... maar ik heb een paard dat ook zomderexeem had toen die kwam, en nu is het bijna weg!! Bloos Heb je ook verschillen tussen hoe erg het is??

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:06

Dan is het waarschijnlijk geen zomereczeem geweest... want dat gaat niet meer over. Je kan het wel verminderen, door middeltjes of een deken.

Het kan ook zijn dat je paard voordat je hem kocht in een omgeving stond met veel vliegjes en dat jij bijvoorbeeld bij de kust woont... waar minder vliegjes zijn. Dan heeft je paard er namelijk minder last van.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:20

AngelsDitch schreef:
Dan is het waarschijnlijk geen zomereczeem geweest... want dat gaat niet meer over. Je kan het wel verminderen, door middeltjes of een deken.

Het kan ook zijn dat je paard voordat je hem kocht in een omgeving stond met veel vliegjes en dat jij bijvoorbeeld bij de kust woont... waar minder vliegjes zijn. Dan heeft je paard er namelijk minder last van.

Hmm... maar het is wel zomerexeem zeggen ze allemaal, witte korreltjes in de manen had ze een soort van roos, en in de staart ook.,.. wat daar allemaal wondjes waren(toen ze nog niet van ons was) Toen kwam ze bij ons en we deden het goed vet houden met uierzalf en binnen een week had ze het niet meer(heeeeeeeeelll maar dan ook echt een heeeeel klein beetje als je goed door de manen heen spit!)

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:41

@horsefan08: Zomereczeem is de allergie tegen de mugjes en de overdreven reactie daarop (dwz kaal schuren, uren rondjes lopen in het land, onrustig rond zonsop- en ondergang, wonden en idd roos en schilfers op de manenkam en staartwortel en kale plekjes op hoofd en lichaam). Lijkt erop dat bij jouw paard, aangezien ze 'alleen' schilfers en een paar wondjes had, geen eczeem was maar iets anders...

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:06

Dendie schreef:
@horsefan08: Zomereczeem is de allergie tegen de mugjes en de overdreven reactie daarop (dwz kaal schuren, uren rondjes lopen in het land, onrustig rond zonsop- en ondergang, wonden en idd roos en schilfers op de manenkam en staartwortel en kale plekjes op hoofd en lichaam). Lijkt erop dat bij jouw paard, aangezien ze 'alleen' schilfers en een paar wondjes had, geen eczeem was maar iets anders...

Hmm tjaah dat kwam maar toen ze net bij ons was had ze bijna geen manen meer(allemaal erafgeschuurt) en nu opeens groeit het haar weer vet goed enzow.... maar noujahh het kan inderdaad ook iets anders zijn! Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 06:14

je hoort het wel vaker dat als een paard naar een andere stalling gaat de eczeem juist beter word of erger.
denk dus bij horsefan dat dat het geval is.
andere omgeving, ander voer,andere grond minder muggen.
heeft allemaal een reden dat eczeem wel es wegtrekken wil.

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:09

voor eczeem kan je ook zink-zwavel creme gebruiken werkt goed

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:55

ik zie nu al verbetering na 3 dagen.
ze schuurt maar een klein beetje op stal ik heb alleen een exceem halsdeken van ivanhoe voor haar de staart schuurt ze niet.
daarbij spuit ik ook acijnspray over haar hele lichaam(ze heeft geen wondjes).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:23

horsefan08 schreef:
Dendie schreef:

Hmm tjaah dat kwam maar toen ze net bij ons was had ze bijna geen manen meer(allemaal erafgeschuurt) en nu opeens groeit het haar weer vet goed enzow.... maar noujahh het kan inderdaad ook iets anders zijn! Clown

Een verandering van omgeving kan ook heel veel doen. Zoals ik eerder ook al schreef kan het zo zijn dat je paard eerst in een omgeving heeft gestaan met veel mugjes... bijvoorbeeld vlakbij een bos of meertje.
En misschien staat ze nu bij jou vol op de wind of vlakbij de zee. Wind en zeelucht vinden de vliegjes niet leuk en daarom zie je daar ook minder vliegjes.

Voorbeeld van mijn eigen pony:

Voordat ik haar kocht stond ze in Friesland, vlakbij bos en in het land was weinig wind. Zo zag ze er daar uit:
http://i12.photobucket.com/albums/a248/rosalinde/Rosalinde%202002-2004/12Rosalindetwenterzomer2004.jpg

Nu staat ze inmiddels 3 zomers bij mij. Dichterbij de kust en behoorlijk wat wind in het land. Dit is hoe ze er nu uit ziet:
http://i81.photobucket.com/albums/j224/ad_2002_ad/rosalinde_0024.jpg

Bij mij schuurt ze weinig, gelukkig.

Zo kan je zien wat omgeving kan doen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:40

AD: wat een verschil!!
Onze schurende paarden gaan ook elke zomer 3 weken mee naar Zeeland op vakantie. We lopen dan flink die door de zee en na het rijden spoelen we zeewater uit flessen over ze heen. Na een paar dagen houdt het schuren op en genezen alle wonden en thuis zijn ze daarna ook een maand ongeveer jeukvrij...
Mn ouders willen graag verhuizen naar Zeeland, maar hebben nog niet het geschikte huis met voldoende grond gevonden...
En eigenlijk zouden we de Anda die schuurt wel willen verkopen/weggeven aan iemand die aan de kust woont en hem daar jeukrvij zou kunnen zouden...

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:48

@Angelsditch; idd een verschil zeg!

Mijn pony komt van een stal aan zee, hij had daar altijd gestaan, nooit last van eczeem.
Nu 6 jaar bij mij, iets verder van zee maar vlak aan bos, slootjes etc, kreeg hij na 1 jaar ook eczeem. Het rare was dat dat na verplaatsing naar ander weiland op het landgoed was, meer naast het bos en omringing door slootjes.
Nu ga ik over 3 weken tijdje terug naar de stal waar hij vandaan komt. Kan hij even lekker zonder deken en idd in zeewater, en samen lekker scheuren op het strand Lachen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:15

Dat scheelt zo voor de paardjes met eczeem... lekker aan de zeelucht....

@ Nickeltje... met anda bedoel je andalusier? Een vriendin van mij is nog op zoek naar een leuke andalusier...

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:49

En met dit weer als ze alleen maar buiten kunnen staan?
Kan dat kwaad om de deken op te houden?
Normaal zou hij nu ook zonder deken buiten staan.

Ik heb dus van de week een maatje 0 van Boett gekocht voor mijn Shet maar hij is er heel erg blij mee volgens mij!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:10

Ja hoor ze kunnen er gewoon mee buiten staan... die van mij staat er wel mee buiten... voel me er af en toe ook niet lekker bij, maar als ik dan op stal aankom ziet ze er niet uit alsof ze het koud heeft en vaak is het onder de deken best warm.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:05

Heeft iemand van jullie enig idee waar ik dit kan krijgen=

HOET manen en staart créme en shampoo, ook wel Piet Raymakers 2 stappen Ginseng pakket genoemd...

Zoek me suf! Op google krijg ik alleen maar buitenlandse sites naar voren...

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:01

Ja, dat is het inderdaad.
Met dit weer denk ik steeds, oh als hij het maar niet koud krijgt!
Terwijl mijn andere paarden ook zonder deken buiten staan.
Ik moet er nog ff aan wennen, dit is de 1e keer dat ik aan z'n deken begonnen ben.
Hij heeft hem nu 5 dagen op!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:26

Als hij zo met dit weer (het waait hier windkracht 8-9) naar buiten gaat, mag van mij de deken af blijven hoor.... knap vliegje die hem nu nog irriteert Clown

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:05

Sorry als de vraag al een keer gesteld is,maar ik voel er niet veel voor om 172 pagina's te gaan doorspitten Bloos

Weet iemand door welk vliegbeest zomerexceem precies veroorzaakt wordt?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:07

Javayo schreef:
Als hij zo met dit weer (het waait hier windkracht 8-9) naar buiten gaat, mag van mij de deken af blijven hoor.... knap vliegje die hem nu nog irriteert Clown

ze zijn er wel hoor , ik dagt ook deken kan wel af blijven maar keek toevallig ff naar ze staart
die beestjes zitten er gewoon in hoor ! ze gaan gewoon op hem zitten !

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:14

Hmmm meestal met wind zijn er minder... vreemd dat ze er bij jou in zitten... weet je zeker dat het dat vliegje is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:45

zijn het geen luizen?
behandel de start eens met sebacil of iets tegen luizen,wie weet trekt het dan weg?

guanacotje:
Citaat:
De oorzaak
Eén van de oorzaken van de aandoening zijn mugjes (van de soort Culicoïdes, zie plaatje) die tussen de haren in de huid prikken en een beetje speeksel in de huid spuiten. Dit speeksel bevat stoffen die de bloedstolling remmen waardoor het mugje langer voedsel op kan nemen. De jeuk en de huidontsteking ontstaan als reactie op dit muggenspeeksel. In het verleden bleek één bepaalde vertegenwoordiger van de soort Culicoïdes verantwoordelijk voor de problemen maar het lijkt er op dat op het moment meer soorten mugjes de problemen kunnen veroorzaken. Mogelijk dat door het stijgen van de buitentemperatuur andere muggensoorten een kans krijgen te overleven.
Behalve het genoemde mugje zijn zeer waarschijnlijk ook eiwitten of koolhydraten in het rantsoen en het bloed van het paard verantwoordelijk voor het al dan niet ontstaan van klachten.

De laatste jaren zijn er een aantal onderzoeken gestart die meer duidelijkheid moeten geven in de oorzaken en het erfelijke karakter van de aandoening. Zo zijn er onderzoekers die menen dat het helemaal aan de voeding ligt, maar ook die menen dat het puur erfelijk is.
Kijken we naar eczeem bij mensen dan zal het waarschijnlijk wel een mengvorm zijn, waarbij de aanleg erfelijk is en het zich openbaren van de klachten ligt aan het wel of niet aanwezig zijn van de veroorzaker (het mugje en stofwisselingsproducten in het bloed).

bron:http://www.staljongsma.nl/StaartEnManenEczeem.php

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:19

ik ben met homeopatische medicijnen bezig, nu een paar maanden... eerst korreltjes, toen nog een keer korreltjes en nu druppeltjes... het lijkt goed te helpen.. Banjer schuurt nog wel, maar vele malen minder (eigenlijk nog maar vrij weinig), niet meer tot bloedens toe... de afgelopen 2 dagen heb ik haar niet zien schuren trouwens... Lachen

De medicijnen zijn me voorgeschreven door een gediplomeerd klassiek dierenhomeopaat (Mazzeltje op Bokt)

Mistral_Love

Re: HELP wat moet ik doen tegen zomerexeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:32

Een kennis van onz is bevriend met een boer die heel veel koeien heeft!
Hij heeft een bonte shetlander in het weiland staan,
Maar die shetlander heeft al z'n manen er al af geschuurt en schuurt z'n hele hout kapot hij schuur net zo lang tot dat hij er open wonden van krijgt Boos!
We hebben overal waar hij maar kan schuuren stroomdraad neer gehangen maar hij vind altijd wel plekjes Verdrietig
Wat moet ik hier tegen doen? z'n hele lichaam zit zowat onder de wonden Huilen Ach gut

HELP WAT KAN IK HIER TEGEN DOEN?? Pling

Het is niet mijn verzorgpony! maar ik kom dr vaak dan wandel ik ermee en vertroetel hem!! Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:38

die pony staat waarschijnlijk in land met koeiengras..zit nogal wat suiker in wat mede veroorzaker van eczeem kan zijn Knipoog
op de plekken kun je zalf smeren,maakt niet uit wat voor zalf,als het maar vet is.
die boer moet eigenlijk die pony op ander gras zetten,gras wat minder/anders bemest word,
geef hem beweging zodat hij zijn afvalstoffen goed kwijt kan
en mooiste zou zijn een eczeemdeken op Knipoog

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:47

Afbeelding
Bedankt