[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:18

Wickedwyvern schreef:
Heeft hier misschien iemand ervaring met Equi Med stable boots of fetlock boots tegen mok?

Niet bij mok maar wel bij vasculitis (valt uiteindelijk feitelijk ook onder mok maar is toch wat anders). Zelf vind ik het verband van hen het beste werken, dat werkt als een tierelier. Maar de boots werken ook.

De fetlock boots wil ik evt wel verkopen bij interesse. Omdat het zich erg snel uitbreidde heb ik ze amper gebruikt en al snel de stable boots aangeschaft.

Wickedwyvern

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:26

En wat zijn de ingrediënten van de mokthee? @ ruiterhart

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:04

Ik zie dat er al een tijdje niks gezegd is hierin, maar toch had ik even een vraagje (heb niet het hele topic gelezen)..
Ik heb mijn paard nu bijna 4 weken en sinds een week ongeveer heeft hij een vervelende plek die steeds groter wordt in zijn kootholte op zijn achterbeen. Ik denk dat het mok is maar wil het toch nog zeker weten.. En wat kan ik het beste eraan doen als het mok is? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:27

Een week geleden ontdekte ik ook een ronde mokvlek bij m'n paard. Was wel nog niet zo groot als bij jou maar wel mok.

Heb er 1x zinkzalf van zwitsal opgedaan en het was genezen. Niet normaal :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:24

cindyy_1993 schreef:
Ik heb mijn paard nu bijna 4 weken
Mok komt bijna altijd van binnenuit en in dit geval zal het heel goed kunnen komen door de verhuizing van je paard. Ander voer/hooi/kuil/weidegang. Zijn weerstand heeft het voor z'n kiezen gehad en dan heb je heel snel mok.

Mok kun je op 101 manieren behandelen, de een kiest voor de DA met Hydrocortiderm met Albiotic, de ander voor kruiden (mokthee, puur mok e.d.) en weer de ander voor Sudocreme of Vaseline. Wat bij het ene paard goed werkt, werkt bij het andere totaal niet. Voor nu zou ik het een keer wassen met betadineshampoo, goed afdrogen en de plek vettig houden met een zalf. Breidt de mok zich snel uit, dan zou ik toch via je DA een afkrabsel laten nemen en dan gericht behandelen. Kruiden kun je altijd geven, dat vult alleen maar aan en kan geen kwaad.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:38

Ik heb super resultaat met mokthee.Ook omdat mijn paard erg paniekerig wordt van het behandelen van zijn been.En nu geef ik het als thee met meusli en wordt de mok van binnen zijn lichaam bestreden.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:45

Het breidt zich best wel snel uit.. vorige foto is van 3 dagen geleden, deze van vandaag. Bel denk ik toch de DA maar even voor gericht advies.. Ook omdat zijn been iedere dag dik is (na beweging trekt dat wel weg)
Afbeelding

Droppie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:48

Heel verstandig dat je toch de da belt.

Wat bij mijn paard goed geholpen heeft tegen haar dikke benen is beweging. Heb met haar flink wat kilometers gemaakt over de weg, bijkomend voordeel is dat ze gelijk verkeersmak gemaakt wordt en de doorbloeding etc. wordt goed opgang gezet. Verder word ze overdag een paar uurtjes in een droge zand paddock gezet, was voor mij wel erg belangrijk vanwege de erg natte kleigrond. Normaal zou ze overdag op een track (paddock paradise principe) behoren te staan, maar die is momenteel echt te nat voor mijn paard.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:10

Wat een gedoe, die mok! Mijn paard had eergisteren linksachter een dik been. Ik in paniek, bleek het om een dikke vette korst te gaan in de kootholte. Vanmiddag komt de veearts om te enten, heb hem meteen gevraagd om ook even naar Het Been te kijken. Ben benieuwd waar hij mee komt. Ik heb er gisteren die Equigel opgesmeerd, maar dat kan voor heftige reacties zorgen lees ik. Ik wacht even af wat de VA zegt voor ik 234712047 andere zalfjes en pillen ga bestellen...

PS: wel raar want die van mij staat hele dage buiten in een stenen paddock. Maar er zijn er meerderen op stal die er veel last van hebben (gezwollen benen)

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:20

De mokthee is dat echt zo goed spul?? heb er al meerdere dingen over gelezen in dit topic, maar moet eerlijk zijn dat ik altijd een beetje huiverig ben voor zulke dingen.

Hier paardje mok en bereidde zich ook erg snel uit.
Heb haar benen 1x gewassen met tea tree en daarna alleen maar met mok zalf en iedere keer dr benen volledig ingesmeerd met dikke uierzalf. Geen idee of het zou werken, maar het is wel binnen een week naar 4 kleine plekjes teruggedrongen ondanks dat ze alsnog weer terug moet in flinke blubber.
Nog 1,5 week dan gaat ze verhuizen. Nog eventjes uithouden dus kwa blubber en vandaag weer een mooie nieuwe laag van alles erop en dan zingen we het nog wel even uit!

Geven jullie ze ook wel eens een vitamine boost na het ontstaan van mok? Dat is nog wel iets waar ik overna heb gedacht om voor haar te halen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:43

Mokthee kan geen kwaad omdat het kruiden zijn.Bij mijn paard was het de oplossing omdat ik niet zonder een paard in de stress aan zijn been mocht komen.In het begin had ik ook twijfel,maar het kon niet anders.Maar echt super spul voor mijn paard.En dat dankzij een tip van een bokker *\o/*

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:42

Lisa_vera schreef:
De mokthee is dat echt zo goed spul?? heb er al meerdere dingen over gelezen in dit topic, maar moet eerlijk zijn dat ik altijd een beetje huiverig ben voor zulke dingen.

Heb haar benen 1x gewassen met tea tree en daarna alleen maar met mok zalf en iedere keer dr benen volledig ingesmeerd met dikke uierzalf. Geen idee of het zou werken, maar het is wel binnen een week naar 4 kleine plekjes teruggedrongen ondanks dat ze alsnog weer terug moet in flinke blubber.
Nog 1,5 week dan gaat ze verhuizen. Nog eventjes uithouden dus kwa blubber en vandaag weer een mooie nieuwe laag van alles erop en dan zingen we het nog wel even uit!

Geven jullie ze ook wel eens een vitamine boost na het ontstaan van mok? Dat is nog wel iets waar ik overna heb gedacht om voor haar te halen.

ik heb mokthee/kruiden geprobeerd omdat ik zoveel goede ervaringen las, maar merkte geen verschil.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:51

Oke. Hmm is misschien wel het proberen waard als het niet helemaal verdwijnt.

Bedankt voor jullie reacties

Droppie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:58

Lisa_vera schreef:

Mijn paard staat in ieder geval het gehele jaar door op een kruidenmengsel die goed is voor haar weerstand samen met lijnzaadolie.

Kitten84

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:03

Mijn bijrijdpaard heeft extreme mok en omdat haar benen tot bijna niet aan te raken zijn, ben ik bij de mokthee uitgekomen. Ik haal het uit Hallum(zij maken het zelf) en het werkt al een tierelier! Paard is rustiger, kan haar benen beter aanraken en ze zijn heel erg geslonken.
Eigenaren zijn ook dik tevreden.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:15

Hier ook een paard met aan twee achterbenen mok. 1 been in de koot en 1 been voorop. Nu heb ik in de kootholte de korstjes af kunnen krijgen. Deze zaten heel los en kon ik zo weg krijgen. Het andere been zitten de korsten echt wat onder het haar. Hoe krijg ik ooit deze korsten weg?

Heb het nu elke keer schoon gemaakt en met mokzalf ingesmeerd. Heb alleen het idee dat als ik het spul op de korsten smeer, er niks gebeurd. Daarom wil ik die korstjes weg hebben..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:20

kosten wassen met betadineshampoo. goed inmasseren en droogmaken.zijn ze zo weg

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:23

Dribbelkont schreef:
kosten wassen met betadineshampoo. goed inmasseren en droogmaken.zijn ze zo weg

Bedankt! :j Waar is dit te krijgen?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:29

ruiterzaak,apotheek.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:43

Ah Dribbelkont, bevalt jouw goedje nog steeds?
Dan bestel ik denk ik maar eens wat zwavelpoeder voor de kleine plekjes hier.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:10

ja bevalt prima.zo weer over.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:16

Mijn tinkers hebben ook (standaard) in de winter mok aan de voorbenen... Nu gebruik ik sinds november mokthee (chevadonyll), en ik heb wel het idee dat het er echt beter van wordt, ze stampen niet meer en ze zijn vrolijker.

Maar nu knipte ik vandaag weer de sokken weg van de tinker die het meeste mok heeft, en nu zag ik in de ene kootholte 3 kleine (bloed) wondjes en in de andere 2 kleine (bloed) wondjes, geen schilfers oid. Dit heb ik nog nooit eerder gezien bij die van mij, anders alleen maar schilfers, korstjes maar geen bloed. Is dit nu een verbetering of niet?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:35

Hier sinds een week ook mok waarbij t dit weekend naar binnen geslagen is. Dik been en niet meer willen belasten bij stilstaan. Accuut dierenarts erbij en al 4 dagen op rij diverse injecties (vochtafdrijver, ontstekingsremmer en ab), voor de pijnstilling metacam en een ab zalf om te smeren. De plekjes zien er mooi en rustig uit maar dat been blijft zo dik...Ik mag er wel gewoon aan zitten (ook aan de mokplekken) en als ze eenmaal loopt is het niet gevoelig qua belasting. Dit is overigens voor t eerst dat ze mok heeft. Wat is de ervaring met hoe lang t duurt voor dat dikke been weg trekt?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:33

Hier ook een nieuwe mokker erbij helaas...
Ook dikke benen en open plekjes met korstjes in kootholtes en langs zijkant achterbenen.
Pad naar de weide is blubberzooi, dus benen zijn absoluut niet mooi droog te houden. Als ik hem droog en schoon binnen laat staan krijgt hij hele dikke stalbenen en verveelt hij zich te pletter. Ik probeer zoveel mogelijk de droge modder er zachtjes af te borstelen en in te smeren met zilverzalf van Leovet. Het droogt hierbij toch mooi op heb ik indruk en op sommige plekjes zie ik al baby haartjes terug. Wassen doe ik niet meer, zo weinig vocht heb ik gelezen. Alleen na een paar natte dagen wordt het zo weer erger, zucht... -O- De dikke benen worden na beweging wel dunner, maar na een nacht op stal zijn ze toch alweer verdikt heb ik de indruk.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:05

Bij mijn paard heeft het zeker 2 weken geduurd voor het dikke been uit zichzelf slonk. Na het stappen was het wel elke keer weer een heel stuk dunner maar als ik dan de volgende dag op stal kwam was het weer dik.
Mijn paard heeft alleen 5 dagen Sulfatrim gekregen, en ik heb met vetramil gesmeerd. Dus het kan best even duren.