Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eleven schreef:Is er iemand die er iets meer van weet of ervaring heeft? Mijn paard zuigt ook lucht. In het begin alleen bij het eten van appels, daarna ook van de brok, nu ook zelfs van het hooi. Maagcomposium gebruiken we al vanaf het begin, maar lijkt niet meer te helpen.
Sinds vorige week is aansingelen dramatisch geworden. Ik vraag me nu af of dit een link met elkaar heeft.
Ik wil dat iemand naar haar kijkt. Hebben. Jullie ervaring met een osteopaat /fysio omtrent het luchtzuivering probleem?
fargo schreef:Eleven schreef:Is er iemand die er iets meer van weet of ervaring heeft? Mijn paard zuigt ook lucht. In het begin alleen bij het eten van appels, daarna ook van de brok, nu ook zelfs van het hooi. Maagcomposium gebruiken we al vanaf het begin, maar lijkt niet meer te helpen.
Sinds vorige week is aansingelen dramatisch geworden. Ik vraag me nu af of dit een link met elkaar heeft.
Ik wil dat iemand naar haar kijkt. Hebben. Jullie ervaring met een osteopaat /fysio omtrent het luchtzuivering probleem?
Appels zijn ook vrij zuur, ik geef ze niet meer aan mijn luchtzuiger met gevoelige maag, ik geef overigens wel wortels, zag dat iemand anders dat weer niet deed.
De mijne krijgt bij hoge uitzondering wat appel, wortels en slobber krijgt hij wel elke avond.
Jientis schreef:hey,
ik heb ook een luchtzuiger. ik heb er wat over zitten lezen en blijkbaar zou het achterhaald zijn dat het koliek uitlokt en zou je door het hun proberen af te leren, net meer stress geven.
Nu zit ik er op zich niet zo veel mee in dat hij dat doet (hier vooral na wortelen en dan weer niet na appelen) maar wel met zijn tandjes die korter en korter worden.
Ik las een tijdje terug dat je rubber(of iets gelijkaardig) rond de bak kan plaatsen zodat ze wel nog kunnen zuigen maar hun tanden niet afslijten. Heeft iemand hier ervaring mee? Eten ze die rubber dan niet op na verloop van tijd?
Jientis schreef:24/7 naar buiten is jammer genoeg geen oplossing. Ik heb geen eigen wei en hij staat op de manege dus... Bovendien kan hij niet meer naar buiten met de manegepaarden omdat hij vecht met hen en hen door de draad jaagt...
Dat met die rubber durf ik niet proberen. Het is mijn voerbak niet en lijm en rubber opeten/inademen lijkt me ook niet zo gezond :-s
Anya schreef:Nee voor een voerbak is er niets. Ik heb haar de voerbak stuk laten zuigen. Die geeft nu dus mee en dan is het niet leuk meer. Dus ze zuigt alleen nog op de rand van het rek dat ik omwikkeld heb.
madelaine schreef:je kunt toch gewoon een beugelriem om zijn nek doen?
heb ik ergens gelezen...
Elke86 schreef:Heeft iemand van jullie al meegemaakt dat zijn luchtzuiger haar eten niet meer graag luste? Mijn merrie lust sinds een aantal maanden haar eten niet meer en ondertussen ben ik al aan het 3de merk toegekomen. Haar tanden zijn gedaan dus dat mag het niet zijn, maar nu bedacht ik mij dat ze misschien door maagzuur niet veel trek zou kunnen hebben? Haar hooi en voordroog eet ze wel met hartelust op.
fargo schreef:Elke86 schreef:Heeft iemand van jullie al meegemaakt dat zijn luchtzuiger haar eten niet meer graag luste? Mijn merrie lust sinds een aantal maanden haar eten niet meer en ondertussen ben ik al aan het 3de merk toegekomen. Haar tanden zijn gedaan dus dat mag het niet zijn, maar nu bedacht ik mij dat ze misschien door maagzuur niet veel trek zou kunnen hebben? Haar hooi en voordroog eet ze wel met hartelust op.
En wat geef je dan precies? Ik ben bij mijn luchtzuiger gestopt met het geven van biks maar geef hem nu droge mueslie met een paar handjes luzerne zodat er genoeg structuur in zit en er genoeg speeksel wordt geproduceerd. Als de mijne zich niet echt lekker voelde, dan liet hij de biks staan of begon er niet echt gemotiveerd aan. Bij zijn mueslie heb ik daar geen problemen mee, evt met wat zonnebloemolie eroverheen.