[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkAxelle

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:49

Hij heeft 24/7 hooi ter beschikking en gras.. dus denk niet dat het daar aan kan liggen...

Hij krijgt het nu ongeveer een week en half...

Ik ga nu nog mijn wortels uitgeven, ik vertrek morgen met de paardjes op vakantie, dus ze moeten echt op.. ben benieuwd of hij het daar ook gaat doen..

dankje!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:57

Eleven schreef:
Is er iemand die er iets meer van weet of ervaring heeft? Mijn paard zuigt ook lucht. In het begin alleen bij het eten van appels, daarna ook van de brok, nu ook zelfs van het hooi. Maagcomposium gebruiken we al vanaf het begin, maar lijkt niet meer te helpen.
Sinds vorige week is aansingelen dramatisch geworden. Ik vraag me nu af of dit een link met elkaar heeft.
Ik wil dat iemand naar haar kijkt. Hebben. Jullie ervaring met een osteopaat /fysio omtrent het luchtzuivering probleem?

Appels zijn ook vrij zuur, ik geef ze niet meer aan mijn luchtzuiger met gevoelige maag, ik geef overigens wel wortels, zag dat iemand anders dat weer niet deed.
De mijne krijgt bij hoge uitzondering wat appel, wortels en slobber krijgt hij wel elke avond.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:58

fargo schreef:
Eleven schreef:
Is er iemand die er iets meer van weet of ervaring heeft? Mijn paard zuigt ook lucht. In het begin alleen bij het eten van appels, daarna ook van de brok, nu ook zelfs van het hooi. Maagcomposium gebruiken we al vanaf het begin, maar lijkt niet meer te helpen.
Sinds vorige week is aansingelen dramatisch geworden. Ik vraag me nu af of dit een link met elkaar heeft.
Ik wil dat iemand naar haar kijkt. Hebben. Jullie ervaring met een osteopaat /fysio omtrent het luchtzuivering probleem?

Appels zijn ook vrij zuur, ik geef ze niet meer aan mijn luchtzuiger met gevoelige maag, ik geef overigens wel wortels, zag dat iemand anders dat weer niet deed.
De mijne krijgt bij hoge uitzondering wat appel, wortels en slobber krijgt hij wel elke avond.

Ik heb net hetzelfde principe wortels wel maar appels niet, daar reageert hij duidelijk bij wortels is dit niet zo duidelijk dus ik denk dat hij er minder last van heeft

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:08

hey,

ik heb ook een luchtzuiger. ik heb er wat over zitten lezen en blijkbaar zou het achterhaald zijn dat het koliek uitlokt en zou je door het hun proberen af te leren, net meer stress geven.
Nu zit ik er op zich niet zo veel mee in dat hij dat doet (hier vooral na wortelen en dan weer niet na appelen) maar wel met zijn tandjes die korter en korter worden.
Ik las een tijdje terug dat je rubber(of iets gelijkaardig) rond de bak kan plaatsen zodat ze wel nog kunnen zuigen maar hun tanden niet afslijten. Heeft iemand hier ervaring mee? Eten ze die rubber dan niet op na verloop van tijd?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:25

Jientis schreef:
hey,

ik heb ook een luchtzuiger. ik heb er wat over zitten lezen en blijkbaar zou het achterhaald zijn dat het koliek uitlokt en zou je door het hun proberen af te leren, net meer stress geven.
Nu zit ik er op zich niet zo veel mee in dat hij dat doet (hier vooral na wortelen en dan weer niet na appelen) maar wel met zijn tandjes die korter en korter worden.
Ik las een tijdje terug dat je rubber(of iets gelijkaardig) rond de bak kan plaatsen zodat ze wel nog kunnen zuigen maar hun tanden niet afslijten. Heeft iemand hier ervaring mee? Eten ze die rubber dan niet op na verloop van tijd?

Heb ik ook geprobeerd, helemaal niet zo handig om vast te maken.Ik heb gebruik gemaakt van een fietsband, lijm, en spanbandjes. Maar omdat hij een zeer erge luchtzuiger was, ging het zo kapot. Ik was ook bang dat hij de rubber zou opeten en in het begin goed in de gaten gehouden maar hij heeft het niet gedaan. Zijn buur daarin tegen vond de rubber wel leuk om aan te knabbelen dus ook maar rekening mee houden en het een stukje korter gemaakt. Bij mij was het vooral aan de voerbak. Heb zelfs zijn gehele voorbak afgedekt met rubber en een andere gehangen die kon weggenomen worden. Wel, na 2 min was de voederbak aan de deur kapot door het luchtzuigen. Rubber is een zeer goed idee maar je moet een beetje geluk hebben met de stal waarin je paard staat. Bij mij had ik echt bijna geen mogelijkheden om iets vast te maken, lijm was de enige oplossing en het hield niet lang stand...dus ben ik er ook maar mee gestopt.

De oplossing die voor mij ? was 24/7 op het land gooien.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:03

ik heb wat ik moest beschermen bescherm met van dat grijze isolatie spul ( wat je ook om buizen gebruikt voor de isolatie cq tegen bevriezing
vervolgens met een touwje vast gebonden en wat crib boks er over en klaar

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:10

Ik lees hier al tijden mee om de juiste oplossing te vinden voor mijn merrie`tje en ik ben helemaal blij, ik ga verhuizen naar een stal waar ze zomer en winter 24/7 buiten staan. Eindelijk hier in de buurt een boer die wel de paarden buiten laat op kleigrond en een grote paddock heeft met schuilstal voor in de winter. Nu hopen dat het ook echt voor haar werkt en het niet als nog op een paal doet....

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:21

24/7 naar buiten is jammer genoeg geen oplossing. Ik heb geen eigen wei en hij staat op de manege dus... Bovendien kan hij niet meer naar buiten met de manegepaarden omdat hij vecht met hen en hen door de draad jaagt...
Dat met die rubber durf ik niet proberen. Het is mijn voerbak niet en lijm en rubber opeten/inademen lijkt me ook niet zo gezond :-s

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:12

Je kunt ook bij agradi een drinkbak kopen met een beschermrekje. Ik doe al lang geen rubber meer. Ik wikkel touw op de buitenste rand (van dat zachte natuurlijke touw zonder kleurstoffen) en vervang dat touw. Mijn paard luchtzuigt alleen op die plek. Gaat al jaren super en ze heeft zelfs weer echte tanden ;)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:12

anya ik heb zo een los rek gekocht en is nog steeds de best 30 euro die ik er aan uit heb gegeven
helaas zijn ze volgens mij niet te koop voor een voerbak althans ik heb ze nog niets gevonden

door die rand er om heen kan je het goed beschermen nu eet mijn paard van de grond aangezien het zonder voer bak prima te doen is

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 17:32

Nee voor een voerbak is er niets. Ik heb haar de voerbak stuk laten zuigen. Die geeft nu dus mee en dan is het niet leuk meer. Dus ze zuigt alleen nog op de rand van het rek dat ik omwikkeld heb.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:17

Ik heb naast de metalen voerbak een plastic gehangen. En zij verkiest die boven de metalen... Voor de veiligheid hebben we zon rubbere emmer in de metalen voerbak gezet en deze aan de tralies vastgemaakt. Dan ook nog een rubberen deurmat dubbel en driedubbel geplooid en tussen de rubberen emmer en voerbak gestoken zodat de emmer echt vaststaat. Maar ze gebruikt eigenlijk enkel de plastic voerbak :)

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:20

je kunt toch gewoon een beugelriem om zijn nek doen?
heb ik ergens gelezen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:26

@madelaine... en daarmee doe je het paard heel veel pijn en help je zijn strottehoofd naar zijn schrootjes... niet echt paardvriendelijke oplossing... en niet eens echte oplossing meer symptoom bestrijding.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 18:26

Dat kan.. kunnen ze niet meer luchtzuigen is de theorie. De praktijk is dat ze erdoor heen zuigen en daar behoorlijke inwendige en uitwendige wonden van krijgen. Die riem moet verboden worden!!!!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:20

Jientis schreef:
24/7 naar buiten is jammer genoeg geen oplossing. Ik heb geen eigen wei en hij staat op de manege dus... Bovendien kan hij niet meer naar buiten met de manegepaarden omdat hij vecht met hen en hen door de draad jaagt...
Dat met die rubber durf ik niet proberen. Het is mijn voerbak niet en lijm en rubber opeten/inademen lijkt me ook niet zo gezond :-s

Ik heb een fietsenband gebruikt om zo min mogelijk in aanraking te komen met de lijm. Maar het heeft niet lang stand gehouden zoals ik al eerder zei. Maar door de vele reacties van de bokkers kan je misschien tot een creatieve oplossing komen :) veel succes !

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:21

Anya schreef:
Nee voor een voerbak is er niets. Ik heb haar de voerbak stuk laten zuigen. Die geeft nu dus mee en dan is het niet leuk meer. Dus ze zuigt alleen nog op de rand van het rek dat ik omwikkeld heb.

Met wat voor touw is dat precies, ik had eerst alles van hout maar nu weer een ijzeren balk waar ze op lucht kan zuigen... :( Graag een link waar ik dat kan kopen!

Iemand ervaring met de pavo VitalComplete bij voeren bij een luchtzuiger? Ze krijgt in juli een veulen dus wilde ik misschien aan de pavo merrie brok met VitalComplete gaan. Ze krijgt nu een speciale licht verterende brok.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 08:36

ik ben naar de scheepswinkel geweest. Volgens mij is het fokketouw ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 02:43

madelaine schreef:
je kunt toch gewoon een beugelriem om zijn nek doen?
heb ik ergens gelezen...

:=

Zou ik niet doen... is net zo slecht als een luchtzuigband.
Paarden die zuigen hebben een bepaald probleem, daar moet je achter zien te komen.
Meestal is het lichamelijk, soms een combinatie met geestelijk.
(maagzweren kunnen ook door stress verergeren.
De meesten gaan van een goede omschakeling in voer/suplementen en beweging/stalling veel minder zuigen of stoppen er helemaal mee.
Die van mij deed het 24/7 en nu alleen nog maar tijdens het eten van krachtvoer of meusli.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:08

Heeft iemand van jullie al meegemaakt dat zijn luchtzuiger haar eten niet meer graag luste? Mijn merrie lust sinds een aantal maanden haar eten niet meer en ondertussen ben ik al aan het 3de merk toegekomen. Haar tanden zijn gedaan dus dat mag het niet zijn, maar nu bedacht ik mij dat ze misschien door maagzuur niet veel trek zou kunnen hebben? Haar hooi en voordroog eet ze wel met hartelust op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:11

Elke86 schreef:
Heeft iemand van jullie al meegemaakt dat zijn luchtzuiger haar eten niet meer graag luste? Mijn merrie lust sinds een aantal maanden haar eten niet meer en ondertussen ben ik al aan het 3de merk toegekomen. Haar tanden zijn gedaan dus dat mag het niet zijn, maar nu bedacht ik mij dat ze misschien door maagzuur niet veel trek zou kunnen hebben? Haar hooi en voordroog eet ze wel met hartelust op.

En wat geef je dan precies? Ik ben bij mijn luchtzuiger gestopt met het geven van biks maar geef hem nu droge mueslie met een paar handjes luzerne zodat er genoeg structuur in zit en er genoeg speeksel wordt geproduceerd. Als de mijne zich niet echt lekker voelde, dan liet hij de biks staan of begon er niet echt gemotiveerd aan. Bij zijn mueslie heb ik daar geen problemen mee, evt met wat zonnebloemolie eroverheen.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:14

fargo schreef:
Elke86 schreef:

En wat geef je dan precies? Ik ben bij mijn luchtzuiger gestopt met het geven van biks maar geef hem nu droge mueslie met een paar handjes luzerne zodat er genoeg structuur in zit en er genoeg speeksel wordt geproduceerd. Als de mijne zich niet echt lekker voelde, dan liet hij de biks staan of begon er niet echt gemotiveerd aan. Bij zijn mueslie heb ik daar geen problemen mee, evt met wat zonnebloemolie eroverheen.

Eerst kreeg ze Muesli van Havens welke ze ontzettend graag at tot op een bepaald moment. Na even wat afwachten ben ik overgeschakeld naar eten van de aveve en alsook daarvan wou ze niet heel veel eten. Ondertussen ben ik pavo eten met een lekkere geur aan het proberen, maar alsook hiervan eet ze maar kleine beetjes. Ik zie ook een vermeerdering van haar luchtzuigen, dus daarom begon ik een vermoeden te krijgen dat ze last heeft van maagzuur of dergelijke.

+ er wordt dagelijks olie op haar eten gedaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:15

Ik geef de groene mueslie van Havens en heb daar geen problemen mee, zoals gezegd met een paar handjes luzerne erbij.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:16

fargo schreef:
Ik geef de groene mueslie van Havens en heb daar geen problemen mee, zoals gezegd met een paar handjes luzerne erbij.

Die kreeg mijn merrie dus ook en at ze tot op een bepaald moment met veel smaak op. Luzerne wordt ook standaard bij haar eten gedaan + maisvlokken.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:25

Mijn luchtzuiger heeft nooit ergens last van gehad en zoveel als hij wilde op zijn voerbak kunnen zuigen. Nu staat hij echter in en nieuwe stal en op zijn nieuwe voerbak slijten ze wel. Ik heb inmiddels geprobeerd om met de sterkste lijm rubber erop te lijmen maar dat houdt maar een dag. Als iemand tips en foto,s heeft van oplossingen die wel werken zou ik dat erg waarderen. Ik mag eventueel een kunststof voerbak plaatsen maar deze moet of gebruik maken van de al bestaande gaten. Dus een bak met beugels heeft de voorkeur maar zijn die stevig genoeg? De huidige bak mag aangepast worden zolang deze in originele staat terug te brengen is.