[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:32

Stal_Fiore schreef:
Hi
Ik kom even binnenvallen. Hoe doen jullie het met de dekens als het echt warm is?
Welke dekens vinden jullie het fijnst qua luchtigheid?
En hebben jullie ook ervaringen met alleen halsdekens?

Ik heb deze deken van Kramer. Echt heel erg fijn! En super luchtig vanwege dat de hele buik vrij is.
Als je paard alleen jeuk heeft bij hals en staart is echt ideaal!

https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... ker-Gibson

Iriss072

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:30

Ik ben al jaren een stille meelezers maar wil nu toch graag wat kwijt. Ik heb mijn paard ook onder de dekens gehad, allerlei middelen geprobeert en heel veel soorten speciaalvoer uitgeprobeerd.

Nu loopt mijn paard vaak stijf en dacht ik een paar maanden pavo Eplus te proberen. Dit hielp niet tegen der stijfheid dus mee gestopt. Paard stond inmiddels wel tot augustus jeukvrij maar nooit een link gelegd.

Toen ging het in oktober ineens helemaal fout paard lag helemaal open van het jeuken. Veel gewassen en restant Eplus opgemaakt om wat aan te sterken. Paardje was binnen 2 dagen jeukvrij.

Dit jaar had ze heel vroeg jeuk dus weer Eplus gaan voeren. Binnen een paar dagen was de jeuk weer weg.

Verder krijgt ze alleen gras en in de winter ruwvoer.

Misschien helpt dit voer bij meer paarden?!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:35

Anne77 schreef:
Stal_Fiore schreef:
Hi
Ik kom even binnenvallen. Hoe doen jullie het met de dekens als het echt warm is?
Welke dekens vinden jullie het fijnst qua luchtigheid?
En hebben jullie ook ervaringen met alleen halsdekens?

Ik heb deze deken van Kramer. Echt heel erg fijn! En super luchtig vanwege dat de hele buik vrij is.
Als je paard alleen jeuk heeft bij hals en staart is echt ideaal!

https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... ker-Gibson

Top deze zou perfect zijn

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:33

Heb de bucas sweet itch light gekocht, ook een topdeken qua luchtigheid. Moet alleen nog even een extra klittenband rond haar kaak/hals laten zetten, want hij valt over haar oren als ze een keer schudt met d'r hoofd. Vind het verder een aanrader. Ook qua pasvorm zit hij perfect, ook bij haar borst. De horsegear zit daar niet lekker, helaas.

Afbeelding

Marigo

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:22

Hoi allemaal,

Ik heb een paard die nooit geschuurd heeft. Tot 3 dagen geleden. Ben daardoor helemaal nieuw in de wereld van jeuk. Kan jeuk door insecten zo plots opkomen? Of moet ik het eerder zoeken aan iets wat van binnen komt? Jullie tips voor een lotion of spray die echt goed helpt met het verzachten van de jeuk?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:26

Wassen met teatree shampoo en daarna smeren met Sweet Itch van Sectolin, dat werkt hier goed.

Verder heb ik mijn eczemer 24/7 onder een deken staan en voer ik druppels van Puur bij en verder zo sober mogelijk. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Jeuk kan zoveel oorzaken hebben, allergie voor iets van buitenaf of juist binnen uit. De oorzaak vinden is vaak erg lastig. Is er wat veranderd qua voer/omgeving?

Weet niet hoe oud het dier is? Maar de meesten met eczeem vertonen pas na een aantal jaren klachten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:27

Hebben jullie paarden ook meer jeuk met luzerne of evt timothee in grotere hoeveelheden ( zoals Vitalbix of een luzernerijk product )

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:28

Dank je voor het snelle antwoord! Hij is 14. Heeft tot nu toe nooit jeuk vertoond. Kan het nog zo laat ontstaan?
Nu ik het me zo bedenk, ben ik een week terug gewisseld van luzernebrok. Die kreeg hij vanwege eiwitten aanvullen. Nooit last van gehad. Had ook Agrobs. Nu de Metazoa HP23. Die heeft ook een stuk meer eiwitten. Kan dat meespelen?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:30

Dat is toevallig want net mijn vraag ook haha.
Ik gok dus van wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:33

Die van mij kan absoluut geen Luzerne hebben, dan heb ik een open liggend paard. Ik hoor dit meer, dus ja dat kan heel goed de oorzaak zijn helaas.

Marigo, optie om terug te wisselen? Dan weet je het zeker. En dan nu natuurlijk wel even ter ondersteuning smeren aan de buitenkant, maar dat is lapwerk vaak, als het van binnenuit komt.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:55

Ja ik ga zeker even helemaal de Metazoa HP23 eruit halen. Kijken of het dan afneemt. Ondertussen zal ik idd even wassen met tea tree shampoo en iets verzachtends smeren. Ben benieuwd of het voer de oorzaak is idd.
Toevallig Muze! Maar ik zie jou ook vaker topics openen met voedingsvragen waarvan ik dacht: hé dat wil ik nu ook weten haha

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:21

Marigo schreef:
Dank je voor het snelle antwoord! Hij is 14. Heeft tot nu toe nooit jeuk vertoond. Kan het nog zo laat ontstaan?
Nu ik het me zo bedenk, ben ik een week terug gewisseld van luzernebrok. Die kreeg hij vanwege eiwitten aanvullen. Nooit last van gehad. Had ook Agrobs. Nu de Metazoa HP23. Die heeft ook een stuk meer eiwitten. Kan dat meespelen?

Bij oudere paarden die nog nooit last gehad hebben jeuk wil het wel eens voorkomen dat ze een zink tekort hebben.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:56

Uit mijn allergie onderzoek voor immunotherapie kwam inderdaad naar voren dat mijn merrie allergisch is voor timothee. En verder alleen reactie geeft op pollen en bomen.
Jeuk kan van zoveel verschillende dingen komen helaas.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:08

Ik voer fiber force van cavalor, daar zit ook luzerne in, bedenk ik me nu. Ik voer het al sinds vorig jaar, heb geen verschil gemerkt in jeuk toen ik ermee begon (althans, niet opgemerkt), maar zou het verstandig zijn om er toch mee te stoppen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 06:13

Muze schreef:
Hebben jullie paarden ook meer jeuk met luzerne of evt timothee in grotere hoeveelheden ( zoals Vitalbix of een luzernerijk product )

Daar kreeg die van mij wel jeuk van, bleek na een eliminatietest.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:34

Ik lees het hier nu weer...Zijn er echt niet meer mensen die hun paarden door bloed te laten prikken ,laten testen waar ze door schuren???
Nou de mijne heeft het dus echt van de knutten.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:36

vivana schreef:
Ik lees het hier nu weer...Zijn er echt niet meer mensen die hun paarden door bloed te laten prikken ,laten testen waar ze door schuren???
Nou de mijne heeft het dus echt van de knutten.

Ik heb dit overlegd met mijn DA,
En die gaf aan dat het zonde van het geld is, omdat de allergie test geen definitieve uitslag geeft
Maar een “heeft misschien een gevoeligheid voor” uitslag

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:37

Mijn DA zei ook dat testen vrij nutteloos is want dat de uitslagen te weinig zeggen. Uiteindelijk toch laten testen maar kwam ook weinig zinnigs uit inderdaad.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:57

Ik weet eigenlijk pas sinds kort zeker dat m'n paard eczeem heeft, dus ik dub nog of ik wil onderzoeken wat de oorzaak is. Krijg morgen de dierenarts voor een enting voor haar en voor de jeukbenen van de pony (geen eczeem, maar mok-achtige klachten)., dus kan eens vragen wat het kost en of het zinvol is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:34

Sadira schreef:
Mijn DA zei ook dat testen vrij nutteloos is want dat de uitslagen te weinig zeggen. Uiteindelijk toch laten testen maar kwam ook weinig zinnigs uit inderdaad.

Nuja; bij die van mij was overduidelijk de waarde van de knutten duidelijk véél hoger.
Andere dierenarts ..bij een klant van hem bleek de pony allergisch te zijn voor katoen...daar ga je dan met je dekens..

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:37

Ik had een vraag en hoop dat jullie het antwoord hebben. Zo rond de avond hebben we hier erg veel last van muggen die rond mijn pony zitten, en waar zij ook veel last van heeft. Met poetsen/zadelen ed laten we de deken zoveel mogelijk op, maar dan nog blijft ze erg onrustig omdat ze op haar benen gaan zitten.
We spuiten al flink veerust, maar waar je dan de vliegen gewoon ziet verdwijnen, trekken de zwermen muggen zich daar niks van aan. Hebben jullie een vliegenspray waar muggen wel op reageren?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:59

Greenvalley werkt bij mij goed.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:53

Bij ons ook veel muggen in het bos met name. Als we gaan wandelen zitten we beide helemaal onder.. ik denk dat ik daar maar een deken voor ga zoeken.
Op de weides valt het nog mee, wel bosrand maar wel veel wind.( meestal). En open. Daar zitten soms wel
Vliegen maar mugjes niet veel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:38

Iriss072 schreef:
Ik ben al jaren een stille meelezers maar wil nu toch graag wat kwijt. Ik heb mijn paard ook onder de dekens gehad, allerlei middelen geprobeert en heel veel soorten speciaalvoer uitgeprobeerd.

Nu loopt mijn paard vaak stijf en dacht ik een paar maanden pavo Eplus te proberen. Dit hielp niet tegen der stijfheid dus mee gestopt. Paard stond inmiddels wel tot augustus jeukvrij maar nooit een link gelegd.

Toen ging het in oktober ineens helemaal fout paard lag helemaal open van het jeuken. Veel gewassen en restant Eplus opgemaakt om wat aan te sterken. Paardje was binnen 2 dagen jeukvrij.

Dit jaar had ze heel vroeg jeuk dus weer Eplus gaan voeren. Binnen een paar dagen was de jeuk weer weg.

Verder krijgt ze alleen gras en in de winter ruwvoer.

Misschien helpt dit voer bij meer paarden?!

Interessant..altijd de moeite van het uitproberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:53

Ik geef sinds een maand of 2 propolis druppels en moet zeggen dat het tot nu toe vrij goed gaat _/-\o_ . Staat met deken dat wel, enkel de manen zijn iets geschuurd. Staart blijft maar groeien. We kunnen zelfs zonder vliegendeken op het bos nog in! Zou dit het dan zijn voor hem?