Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nynkex01 schreef:De vader is vrij en de vader ook, daarmee is de merrie ook vrij geeft de eigenaar aan. Klopt dat?
SilvanoN schreef:@Connemara,
Ik ben net bekend met PSSM dus weet er nog niet heel veel van. Ik vind dat uitproberen met supplementen ook moeilijk. Hoe bouw je ze op, hoe lang kijk je of er daarop verbetering komt en tot hoeveel Gr/ml kan je daarmee gaan? En dan nog alle verschillende soorten en merken…!
Ik Maakte de klassieke fout door alle supplementen in 1 keer te starten. Ik dacht alstie maar beter wordt, daarna gaan we wel schuiven. Maar er gebeurde niets.
Een kennis opperde om hem een poosje overal vanaf te halen ( ook gras ook al Istie type 2) en echt arm hooi te voeren. En van daaruit weer starten. Dit was (tot nu toe) een hele goede zet. Na een week werden de spieren losser. Nu zie ik weer spieren blubberen tijdens het longeren. En nog geen supplement toegevoegd, alleen balancer en suikerarm hooi. Misschien Istie nog wel meer gevoelig op suikers dan dat ie last heeft van pssm op het moment.
Lang verhaal maar misschien kan je er iets mee.
SilvanoN schreef:Ik geef mijn pssm2 paard niet bewust rustdagen. Met slecht weer staat ie wel eens stil. Overigens kan ik mijn paard niet rijden door angstig gedrag (pssm of trauma, wie zal het zeggen) en doe grondwerk met hem. Het verhaal van Mac over spierafbraak klinkt aannemelijk en zij is ook ervaringsdeskundige.
Tegelijkertijd heb ik nu ook contact gehad met bv kruidendeskundigen (depaardentherapeut, / pure horse, stroming de Duitse Christina Fritz), die ook voor type 2 paarden veel beweging aanraadt (geen zo zeer zwaar werk piekbelasting, maar wel werk zoveel hij aan kan), ook de dierenarts/voedingsconsulent zegt dit (stroming Anneke hallenbeek).
Tja, wat moet je dan?
Toch maar weer uitproberen wat voor jouw paard werkt…..?
En dat maakt zo onzeker, moe en bezorgt hersenpijn.
Waarom dacht je eraan om voor harde spieren aminozuren te gaan voeren? Is hij ook arm bespierd? Anders zou mijn logica eerder magnesium en vit E zijn?
Connemara_79 schreef:Aminozuren niet zo zeer voor de harde spieren maar omdat ze het nodig heeft. In het hooi wat ik voer zitten nauwelijks eiwitten, en de lever heeft het zwaar op het moment. Om de lever te ontlasten en de spieren wel de nodige bouwstoffen te geven voer ik aminozuren.
Magnesium en vit e krijgt ze al volop.
Slmt9 schreef:Connemara_79 schreef:Aminozuren niet zo zeer voor de harde spieren maar omdat ze het nodig heeft. In het hooi wat ik voer zitten nauwelijks eiwitten, en de lever heeft het zwaar op het moment. Om de lever te ontlasten en de spieren wel de nodige bouwstoffen te geven voer ik aminozuren.
En hoeveel selenium krijgt je paard? Hier werd paard ook erg stijf toen hij tekort had. Ik geef dat nu blijvend in een hogere dosering, daar is ook veel winst mee behaald.
Connemara_79 schreef:Aminozuren niet zo zeer voor de harde spieren maar omdat ze het nodig heeft. In het hooi wat ik voer zitten nauwelijks eiwitten, en de lever heeft het zwaar op het moment. Om de lever te ontlasten en de spieren wel de nodige bouwstoffen te geven voer ik aminozuren.
Hieperdi schreef:Connemara_79 schreef:Aminozuren niet zo zeer voor de harde spieren maar omdat ze het nodig heeft. In het hooi wat ik voer zitten nauwelijks eiwitten, en de lever heeft het zwaar op het moment. Om de lever te ontlasten en de spieren wel de nodige bouwstoffen te geven voer ik aminozuren.
Maar dit is volgens mij de fout die mensen vaak maken. Aminozuren is alleen om de eiwit volledig temaken, als jij weinig eiwit voert kun je wel aminozuren bij voeren maar als er geen eiwit aanwezig is zal het denk ik niet veel doen. De bron is eiwit, wil je dat de eiwit geen tekorten komt kan je evt aanvullen met amino. Dit is hoe ik het altijd heb geleerd ook vanuit menselijk aspect. Maar wellicht heb ik het helemaal fout.
Ik merkte met eiwitten voeren/luzerne meer spieropbouw dan met amino’s
Connemara_79 schreef:Ja idd, een andere balans zoeken qua training. Ik gaf haar dagelijkse een uur beweging in de vorm van actieve stap (onder het zadel en aan de hand) en af en toe 5 min draf erbij. Maar dit is toch te zwaar gebleken, of de duur te snel opgebouwd.
Change03 schreef:Wie heeft er hier ervaring met de test via CAG in Duitsland. Zo ja, is het deze test die ik moet hebben? —> https://shop.generatio.de/de/gch208/mim ... mals-pssm2