PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:10

Als vader en moeder beide vrij zijn dan kan de merrie geen PSSM hebben nee. Dan is testen ook niet nodig. maar dan zou ik wel de testresultaten van de moeder en vader willen zien

Mac

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 17:32

Wat Spenk zegt

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:05

Nynkex01 schreef:
De vader is vrij en de vader ook, daarmee is de merrie ook vrij geeft de eigenaar aan. Klopt dat?

Nee. De vader is vrij en de vader van de moeder is vrij (wat je volgens mij bedoelt) maar dan kan het het nog steeds via oma aan moederskant erin zitten.

Stel moeder blijkt n/p1 via oma dan is er in combi met een n/n vader nog steeds 25% kans op een nakomeling die n/p1 is.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:35

Er wordt pas sinds kort bij goedkeuring van de hengsten ook een pssm1 test meegenomen. Dus van de oudere hengsten ben je van de testbereidheid van de hengstenhouder afhankelijk. Ik zou vragen of je onder voorbehoud van test mag kopen, zou voor de verkoper maar een klein risico zijn als vader en moedersvader vrij zijn.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:40

Ik heb gevraagd naar de moeder, als ze dat niet weten ga ik inderdaad onder voorbehoud van test kopen

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:58

@Connemara,

Ik ben net bekend met PSSM dus weet er nog niet heel veel van. Ik vind dat uitproberen met supplementen ook moeilijk. Hoe bouw je ze op, hoe lang kijk je of er daarop verbetering komt en tot hoeveel Gr/ml kan je daarmee gaan? En dan nog alle verschillende soorten en merken…!

Ik Maakte de klassieke fout door alle supplementen in 1 keer te starten. Ik dacht alstie maar beter wordt, daarna gaan we wel schuiven. Maar er gebeurde niets.

Een kennis opperde om hem een poosje overal vanaf te halen ( ook gras ook al Istie type 2) en echt arm hooi te voeren. En van daaruit weer starten. Dit was (tot nu toe) een hele goede zet. Na een week werden de spieren losser. Nu zie ik weer spieren blubberen tijdens het longeren. En nog geen supplement toegevoegd, alleen balancer en suikerarm hooi. Misschien Istie nog wel meer gevoelig op suikers dan dat ie last heeft van pssm op het moment.
Lang verhaal maar misschien kan je er iets mee.

Connemara_79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:04

SilvanoN schreef:
@Connemara,

Ik ben net bekend met PSSM dus weet er nog niet heel veel van. Ik vind dat uitproberen met supplementen ook moeilijk. Hoe bouw je ze op, hoe lang kijk je of er daarop verbetering komt en tot hoeveel Gr/ml kan je daarmee gaan? En dan nog alle verschillende soorten en merken…!

Ik Maakte de klassieke fout door alle supplementen in 1 keer te starten. Ik dacht alstie maar beter wordt, daarna gaan we wel schuiven. Maar er gebeurde niets.

Een kennis opperde om hem een poosje overal vanaf te halen ( ook gras ook al Istie type 2) en echt arm hooi te voeren. En van daaruit weer starten. Dit was (tot nu toe) een hele goede zet. Na een week werden de spieren losser. Nu zie ik weer spieren blubberen tijdens het longeren. En nog geen supplement toegevoegd, alleen balancer en suikerarm hooi. Misschien Istie nog wel meer gevoelig op suikers dan dat ie last heeft van pssm op het moment.
Lang verhaal maar misschien kan je er iets mee.

Dank voor je reactie en het meedenken! Erg fijn en waardevol. Ik vind het ook erg zoeken en heel veel ballen die je in de lucht moet houden. Ik laat er nog wel eens een paar vallen.

Ik heb in november hetzelfde gedaan. Ook vanuit de gedachte even helemaal resetten en terug naar de basis. Balancer en suikerarm hooi. Wel aangevuld met magnesium en selenium, want uit bloedonderzoek bleek dit veel te laag. Dat deed helaas niet genoeg. Dus langzaamaan de aminozuren toegevoegd. Dit leek wel wat te doen.

Maar ondertussen krijgt ze ook wat ondersteuning voor haar lever en maag. En wordt het wel erg veel wat ze allemaal krijgt. Fijn om weer even scherp gemaakt te worden op kritisch kijken naar de supplementen. Dank.

Ik denk dat ik de mist in ben gegaan met blind het trainingsadvies te volgen dat ze elke dag moeten lopen. En dat ik haar te snel weer terug gebracht heb in het werk. Misschien door de te hoge spierspanning, overbelaste lever en stress dat haar pezen overbelast zijn geraakt, toch chronisch pijn aan haar spieren wat weer een maagzweer oplevert. Cirkeltje weer rond.

Ik heb haar nu twee weken rust gegeven (ze loopt 24/7 buiten op paddock met grote track en schuil) en haar spieren worden wat zachter.

Nu las ik een interessant stuk over dat sommige pssm paardjes meer baat hebben bij ingebouwde rustdagen ipv elke dag beweging.
Hoe doe jij dat?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 11:51

Rustdagen inbouwen is volgens de "nieuwe" inzichten sowieso beter voor spieropbouw.
Mijn persoonlijke ervaring met mijn n/P2's is ook dat ze het daar beter op deden.

PSSM2/MIM is een andere aandoening dan PSSM type 1, waarbij het essentieel is om te zorgen dat het glycogeen uit de spieren wordt opgebruikt zodat het paard minder snel aan zijn tax zit vwb glycogeenopslag (de essentie van het probleem met PSSM type 1)

PSSM2/MIM is een spierafbraakprobleem en training is in principe ook spierafbraak veroorzaken (zodat spierweefsel sterker terug opgebouwd wordt) dus is het logisch dat je er dan voor moet zorgen dat je paard genoeg hersteltijd heeft om spierweefsel op te kunnen bouwen.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:20

Ik geef mijn pssm2 paard niet bewust rustdagen. Met slecht weer staat ie wel eens stil. Overigens kan ik mijn paard niet rijden door angstig gedrag (pssm of trauma, wie zal het zeggen) en doe grondwerk met hem. Het verhaal van Mac over spierafbraak klinkt aannemelijk en zij is ook ervaringsdeskundige.

Tegelijkertijd heb ik nu ook contact gehad met bv kruidendeskundigen (depaardentherapeut, / pure horse, stroming de Duitse Christina Fritz), die ook voor type 2 paarden veel beweging aanraadt (geen zo zeer zwaar werk piekbelasting, maar wel werk zoveel hij aan kan), ook de dierenarts/voedingsconsulent zegt dit (stroming Anneke hallenbeek).
Tja, wat moet je dan?
Toch maar weer uitproberen wat voor jouw paard werkt…..?
En dat maakt zo onzeker, moe en bezorgt hersenpijn.

Waarom dacht je eraan om voor harde spieren aminozuren te gaan voeren? Is hij ook arm bespierd? Anders zou mijn logica eerder magnesium en vit E zijn?

Connemara_79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:24

Aminozuren niet zo zeer voor de harde spieren maar omdat ze het nodig heeft. In het hooi wat ik voer zitten nauwelijks eiwitten, en de lever heeft het zwaar op het moment. Om de lever te ontlasten en de spieren wel de nodige bouwstoffen te geven voer ik aminozuren.

Magnesium en vit e krijgt ze al volop.

Connemara_79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:29

SilvanoN schreef:
Ik geef mijn pssm2 paard niet bewust rustdagen. Met slecht weer staat ie wel eens stil. Overigens kan ik mijn paard niet rijden door angstig gedrag (pssm of trauma, wie zal het zeggen) en doe grondwerk met hem. Het verhaal van Mac over spierafbraak klinkt aannemelijk en zij is ook ervaringsdeskundige.

Tegelijkertijd heb ik nu ook contact gehad met bv kruidendeskundigen (depaardentherapeut, / pure horse, stroming de Duitse Christina Fritz), die ook voor type 2 paarden veel beweging aanraadt (geen zo zeer zwaar werk piekbelasting, maar wel werk zoveel hij aan kan), ook de dierenarts/voedingsconsulent zegt dit (stroming Anneke hallenbeek).
Tja, wat moet je dan?
Toch maar weer uitproberen wat voor jouw paard werkt…..?
En dat maakt zo onzeker, moe en bezorgt hersenpijn.

Waarom dacht je eraan om voor harde spieren aminozuren te gaan voeren? Is hij ook arm bespierd? Anders zou mijn logica eerder magnesium en vit E zijn?

Ja idd, een andere balans zoeken qua training. Ik gaf haar dagelijkse een uur beweging in de vorm van actieve stap (onder het zadel en aan de hand) en af en toe 5 min draf erbij. Maar dit is toch te zwaar gebleken, of de duur te snel opgebouwd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:17

Connemara_79 schreef:
Aminozuren niet zo zeer voor de harde spieren maar omdat ze het nodig heeft. In het hooi wat ik voer zitten nauwelijks eiwitten, en de lever heeft het zwaar op het moment. Om de lever te ontlasten en de spieren wel de nodige bouwstoffen te geven voer ik aminozuren.

En hoeveel selenium krijgt je paard? Hier werd paard ook erg stijf toen hij tekort had. Ik geef dat nu blijvend in een hogere dosering, daar is ook veel winst mee behaald.

Connemara_79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:50

Slmt9 schreef:
Connemara_79 schreef:

En hoeveel selenium krijgt je paard? Hier werd paard ook erg stijf toen hij tekort had. Ik geef dat nu blijvend in een hogere dosering, daar is ook veel winst mee behaald.

Ik geef vit e + selenium van pharmahorse, twee schepjes (aanbevolen dosis). Laatste bloedje zat de waarde weer mooi op 100 (richtwaarde 70-170).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:20

Connemara_79 schreef:

Maar dit is volgens mij de fout die mensen vaak maken. Aminozuren is alleen om de eiwit volledig temaken, als jij weinig eiwit voert kun je wel aminozuren bij voeren maar als er geen eiwit aanwezig is zal het denk ik niet veel doen. De bron is eiwit, wil je dat de eiwit geen tekorten komt kan je evt aanvullen met amino. Dit is hoe ik het altijd heb geleerd ook vanuit menselijk aspect. Maar wellicht heb ik het helemaal fout.

Ik merkte met eiwitten voeren/luzerne meer spieropbouw dan met amino’s

Connemara_79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 05:52

Hieperdi schreef:
Connemara_79 schreef:

Maar dit is volgens mij de fout die mensen vaak maken. Aminozuren is alleen om de eiwit volledig temaken, als jij weinig eiwit voert kun je wel aminozuren bij voeren maar als er geen eiwit aanwezig is zal het denk ik niet veel doen. De bron is eiwit, wil je dat de eiwit geen tekorten komt kan je evt aanvullen met amino. Dit is hoe ik het altijd heb geleerd ook vanuit menselijk aspect. Maar wellicht heb ik het helemaal fout.

Ik merkte met eiwitten voeren/luzerne meer spieropbouw dan met amino’s

Eiwitten bestaan uit aminozuren. De lever zet de eiwitten uit bijvoorbeeld luzerne om in essentiële (en niet essentiële) aminozuren. Omdat ze leverschade heeft voer ik de essentiële aminozuren bij, zodat de lever ze niet meer om hoeft te zetten. Ze worden direct opgenomen in de dunne darm en kunnen zo als bouwstof in het lichaam worden gebruikt zonder omzetting in de lever.

Ze krijgt dus alle nodige bouwstoffen, alleen op een wat efficiëntere (en duurdere) manier.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:39

Aaaah weer wat geleerd!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 09:50

Connemara_79 schreef:
Ja idd, een andere balans zoeken qua training. Ik gaf haar dagelijkse een uur beweging in de vorm van actieve stap (onder het zadel en aan de hand) en af en toe 5 min draf erbij. Maar dit is toch te zwaar gebleken, of de duur te snel opgebouwd.

Het is idd een kwestie van zoeken wat je paard aankan.
De stap was voor die van mij hun beste gang. Wel op eigen tempo. En dat was langzaam. Maar zo hebben we wel hele mooie buitenritten kunnen maken.
Trainen in de bak deed ik 2, hooguit 3 keer per week. Daar tussendoor wandelde ik bijvoorbeeld wel met ze, of maakte ik een buitenritje. Dat ging prima.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:30

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 06:57

Change03 schreef:
Wie heeft er hier ervaring met de test via CAG in Duitsland. Zo ja, is het deze test die ik moet hebben? —> https://shop.generatio.de/de/gch208/mim ... mals-pssm2

Deze test heb ik begin van het jaar besteld. Ik ben er tevreden over, haren opsturen en met 9 werkdagen kreeg ik de uitslag.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:59

Ik heb beide testen pssm1 en 2 samen gedaan als set. Voor die paar 10tjes extra leek me dat een mooi volledig beeld geven.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:26

Bedankt. Dan ga ik deze bestellen.
Pssm1 is uitgesloten maar ik heb grote vermoeden voor pssm2. Legt de test ook duidelijk uit welke variant hij zou hebben? Uitslag zal in het Duits zijn vermoed ik?

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:32

De uitslag wordt per variant gespecificeerd in het Duits en Engels.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:42

Oke fijn om te weten. Ik ga testen om het uit te sluiten maar eigenlijk ben ik er wel 99% zeker van. Symptomen zijn o.a

- overmatig snel zweten
- moeite bij de hoefsmid
- pain face tijdens rijden in de bak (buiten niet)
- singelnijd
- soms moeilijk te rijden

+ het is een paint. Dus eigenlijk weet ik het bijna zeker. Ben dan vooral benieuwd naar de variant om gericht te kunnen behandelen.

Boda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:48

Ik heb een curly d pony met pssm1. Ik geef dagelijk 1 schep vitamine e van horseflex bij. (Schep is erbij gevoegd) vorig jaar bloedonderzoek laten doen. Vitamine e gehalte stond prima op peil. Dagelijks geeft ik zout 10 gram bij, magnesium en anitallergie van horseflex. Ze bleef al gedurende 3 jaar met pompende ademhaling. Ze had steeds last in het voorjaar en in de zomer. Telkens dierenarts laten komen. Nu ben ik recent gestart met de kruiden van holistic healing hands van Melissa. Wat een verschil!! Ze heeft mij zo goed geholpen met mijn vorig paard. De pompende en piepende ademhaling is weg. Ik ben blij nu te weten dat pssm ook de ademhalingspieren aantast. Persoonlijk als je een paard of pony met ademhalingsproblemen hebt, zeker Melissa contacteren. Is steeds het proberen waard. Ze heeft Boda zeer goed geholpen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:52

In mijn ervaring zijn de ademhalingsspieren niet aangetast maar zit er spanning in de spieren waardoor ze moeilijk kunnen ademhalen. De mijne hoest meer en is benauwder als ze niet getraind wordt. Ze heeft dan ook veel taai slijm. Als ik train op ontspanning en loslaten in de onderhals dan is het over en ook geen last van slijm..