[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:16

Ga met maagzweren aub niet met rennies in de weer. Bestel abprazol (abler.com) en geef een volledige kuur. Dat is 4 weken volle dosis en 4 weken rustig afbouwen. Dan kan een maag echt goed herstellen, anders blijft het een terugkomend probleem.

In de begin post: "Startdosis paard: 1/4e tablet, verhogen na 5/6 dagen tot 1/2 tablet, etc. tot dat je aan de gewenste dosering komt. Houd rekening met een terugval qua bijwerkingen tussen week 2 en 4."
Terugval is dus wel mogelijk.

Mijn merrie at slecht en kreeg dus al Abler, toen de diagnose, was net weer beter aan het eten, toen de prascend begonnen en nu na 2 weken begint ze weer beter te eten dus ga ik rustig verder met opbouwen.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:21

Ik lees hier graag mee. Onze shetlander is gediagnosticeerd met PPID.

Twee jaar geleden begon het met hoefbevangenheid, maar daar nog geen link mee gelegd omdat shetjes daar snel gevoelig voor zijn. Daarna viel het mij op dat ze zomers minder goed van haar wintervacht af kwam en afgelopen winter viel ze heel erg in. Toen kwamen ze er achter dat ze een rotte kies had en nadat die getrokken was zag ze er al snel beter uit.

De laatste weken begon ze toch weer snel achteruit te gaan en overal over haar lijf bulten te krijgen. Na een uitgebreid bloedonderzoek stelde de dierenarts PPID vast, maar nog niet alle waarden passen helemaal bij het beeld. Ze is op dit moment nog behoorlijk ziek en vandaag zijn we gestart met medicatie (en een geschikt aangepast voerbeleid, nadat een vorige dierenarts er een zootje van had gemaakt).

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 02:28

Hallo..
Ik ben voornamelijk een meelezer
Mijn shet merrie is ook positief getest op ppid en heeft momenteel veel problemen..
Ze is zoals het lijkt zwaar hoefbevangen en ligt een groot deel van de dag.
Vandaag buut gehaald en ze lijkt zich nu toch wat beter te voelen...eindelijk..wat een ellende ;(
Ze kreeg novocam maar dat leek helemaal niet te werken en deze weekend dierenarts, dus niet mijn eigen, zij dat novocam helemaal niet zo geschikt is voor hoefbevangen dieren...
Haar hoefjes voelen wel koel maar heb haar nog nooit zo slecht gezien..
Ik ben sinds 4 dagen begonnen met 1/8 pilletje prascend.
Moet ik de dosis van de prascend nog verhogen of moet ik eerst eens aanzien hoe ze het doet op 1/8 pilletje...
Mijn eigen dierenarts had het over 1 hele pil per dag maar is dat niet veel teveel voor zo'n kleine pony??

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 06:57

Ja, dat vind ik wel denk voor een pony je max tot een halfje gaat.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:26

Bij onze mini shetlander is ook ppid vastgesteld met waarden van 30.

De DA adviseert om met een halve pil te beginnen.
Maar ik volg dit topic nu al een paar weken en ik begrijp dat beginnen met 1/8 het beste is?
En dan langzaam opbouwen naar 1/2 ...?

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:34

Waarom adviseren dierenartsen in godsnaam zo een hoge dosis??
Ik lees op bokt alleen maar dat al die dierenartsen met een veel te hoge dosering willen starten.

En mijn da vertelde me nog iets verontrustend over die medicatie...Ik moest het absoluut uit de buurt houden van mn dochtertje (logisch) maar ze zei erbij dat het echt gevaarlijk kon zijn als ze het zou aanraken...
En dat als ik zwanger zou worden ofzo dat ik het absoluut niet met blote handen mocht aanraken!!
Daar schrok ik best wel van....Ik ben er nu eerlijk gezegd een beetje huiverig voor geworden om te gaan gebruiken...

Er zijn zeker geen holistische/homeopathische behandeling voor ppid??

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:42

Over de gevaarlijkheid van pergolide: bij gebruik door mensen komen veelvuldig ernstige bijwerkingen voor, zowel hartaandoeningen, psychische als motorische aandoeningen. Bij paarden is dit niet het geval, of in ieder geval veel minder.
Zowel mensen als paarden mogen dit niet tijdens de zwangerschap gebruiken.

Doordat PPID een dopamineprobleem is en pergolide die dopamine vervangt, is dit de enige echte behandeling. De rest is, in mijn ogen, geen echte oplossing. Maar misschien dat er bokkers zijn met andere ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:04

Zoals ik al in een ander topic hierover heb gezegd: achter die veel te hoge start dosis en ook het ineens gaan adviseren van testen in de SR, daar zit bi de farmaceut achter.

Mensen die nog aan de humane pergolide kunnen komen, lezen in de bijschrijving dat dit rustig opgebouwd moet worden, terwijl bi dus doodleuk gelijk een hele pil adviseert en dit wordt doorgespeeld naar de da's die voor het gemak niet verder kijken dan hun neus lang is.

En de bijwerkingen van een te hoge dosis ineens kunnen niet mis zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:03

Ik word er ook wel beetje moedeloos van dat mensen hier de OP niet goed lezen of het advies niet opvolgen en dan later gaan klagen dat paard zo heftig reageert op (te hoge) dosering. Mini me, zal voor jou helemaal zo zijn ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:11

tine10 schreef:
Ik word er ook wel beetje moedeloos van dat mensen hier de OP niet goed lezen of het advies niet opvolgen en dan later gaan klagen dat paard zo heftig reageert op (te hoge) dosering. Mini me, zal voor jou helemaal zo zijn ;-)

O:) _/-\o_ :') Geen idee waar je het over hebt hoor...

Maar moet eerlijk bekennen dat mijn paniek net zo groot als het niet groter was, toen ik voor het eerst met PPID te maken kreeg, dus je kunt de allernieuwste klantjes het niet echt kwalijk nemen...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:13

Is daar bij jullie meer over bekend? Over het aanraken van de medicijnen? En klachten daar van krijgen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:14

superlotje schreef:
Over de gevaarlijkheid van pergolide: bij gebruik door mensen komen veelvuldig ernstige bijwerkingen voor, zowel hartaandoeningen, psychische als motorische aandoeningen. Bij paarden is dit niet het geval, of in ieder geval veel minder.
Zowel mensen als paarden mogen dit niet tijdens de zwangerschap gebruiken.

Doordat PPID een dopamineprobleem is en pergolide die dopamine vervangt, is dit de enige echte behandeling. De rest is, in mijn ogen, geen echte oplossing. Maar misschien dat er bokkers zijn met andere ervaringen.

Wat ik alleen niet begrijp, is dat er dopamine wordt gebruikt om de cortisolafwijking op te lossen. Ik probeer daar iets over te vinden, maar nog zonder succes. Bij Parkinson sterven de dopaminemakers af. Dus daar wordt dopamine in gegooid. Dat snap ik. Daarom moet je het ook niet voeren aan je kind of zomaar aan jezelf, want een teveel aan dopamine is een kenmerk van psychoses. Maar wat ik niet snap, is dat ppid een afwijking is op het cortisolhormoon (toch? Of heb ik dat nou verkeerd begrepen?) en dat dat wordt aangepakt met dopamine. Wie heeft hier licht in de duisternis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:20

Voor al deze dingen heb je dopamine nodig. ... zijn onder te verdelen in vier stukken dopamine , noradrenaline , endrofinen en cortisol

Dit haalde ik zo even snel van google af, volgens mij heeft het alle 4 met elkaar te maken... Ben effe heel blond nu hoor maar zijn het niet allemaal hormonen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-17 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:21

kvulden schreef:
Is daar bij jullie meer over bekend? Over het aanraken van de medicijnen? En klachten daar van krijgen?

Staat ook in de bijsluiter en voor mensen met luchtweg problemen moet ook ermee uitkijken. ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:30

MiniMeLona schreef:
Voor al deze dingen heb je dopamine nodig. ... zijn onder te verdelen in vier stukken dopamine , noradrenaline , endrofinen en cortisol

Dit haalde ik zo even snel van google af, volgens mij heeft het alle 4 met elkaar te maken... Ben effe heel blond nu hoor maar zijn het niet allemaal hormonen?

Ja allemaal hormonen, maar cushing bij mensen wordt niet behandeld met dopamine, voor zover ik weet. Daarom snap ik dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:32

Cushing bij mensen is een tumor en te opereren, PPID bij paarden is 99% geen tumor maar overproductie om het zo maar te zeggen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:40

O?? Maar hoe komt die overproductie daar dan? Ik dacht dat cushing bij paarden ook een tumor was.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:43

Hier is mijn antwoord...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:52

Fabster schreef:
O?? Maar hoe komt die overproductie daar dan? Ik dacht dat cushing bij paarden ook een tumor was.

Ik wou al bijna zeggen lees de OP eens of kijk het filmpje wat BI hierover heeft (die is ook erg duidelijk namelijk), maar je bent zelf al op onderzoek gegaan... O:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:06

Afbeelding
Maar dit schrijf je in de openingspost toch over een tumor. Of is die zienswijze pas veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:11

Nee het was in eerste instantie een tumor, dachten ze. Eerst heette het ook gewoon Cushing en geen PPID. Dit is trouwens door JP geschreven, die dat veel beter kon omschrijven als dat ik dat kan, ik kom niet verder als dus overproductie van hormonen, wat dus in beide gevallen (vergroting en tumor) het geval is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:15

Ah, ik snap m. Want volgens mij hebben we het in de topics heel wat over tumoren gehad. Maar nu snap ik die pergolide (dopamine) ook. Weer wat geleerd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:23

De ziekte van Cushing (PPID pituitary pars intermedia dysfunction) is een afwijking in de productie
van cortisol die leidt tot symptomen als een vacht met lange haren en verslechterde conditie.
De ziekte is vernoemd naar de Amerikaanse neurochirurg Harvey Cushing (1869-1939) die de ziekte
als eerste beschreef in 1932. De ziekte van Cushing - ook wel het syndroom van Cushing genoemd,
komt voor bij mensen en dieren, waaronder paarden.

De oorzaak van de ziekte van Cushing is de overmatige aanmaak van stresshormonen (o.a. ACTH) in het
middendeel van de hypofyse.

De hypofyse heeft onder andere als taak om op grond van de concentratie cortisol in het bloed stimulerende
of remmende signalen af te geven naar de bijnier. De bijnier is een klein orgaantje dat, zoals de naam al
doet vermoeden, vlakbij de nier ligt en zorgt voor de productie van glucocorticosteroïden (hierna kortweg
aangeduid als cortisol). Is het gehalte cortisol in het bloed te laag, dan zal de hypofyse het hormoon
ACTH afgeven waardoor de bijnier wordt aangezet om meer cortisol te produceren. Bij een hoge concentratie
cortisol in het bloed zal de hypofyse juist minder ACTH produceren.

Zo had ik het zelf in het eerste deel omschreven... ;)
Zoals je ziet kwam ik idd niet verder dan overmatige aanmaak van de stresshormonen... :')

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:40

Ik zag hierboven de vraag of dopamine geen hormoon is, maar dopamine (net als serotonine etc) zijn neurotransmitters die in de hersenen werken op de neuronen/axonen (signalen die verzonden worden binnen je hersenen). Dopamine enz zorgen min of meer voor de hoeveelheid hormonen die afgegeven gaat worden. Dus door de dopamine te beïnvloeden, beïnvloedt je dus de hormoon afgave die verstoord is door de ppid. Neuotransmitters regelen dus al t verkeer in de hersenen en sturen zo dus ook organen aan.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:44

Maar er is dus geen holistische/homeopathische middel dat de dopamine weer terug in balans kan brengen?
En dus de werkzame stof pergolide kan vervangen?