[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:13

Mijn 24 jarige cushing pony is nooit bevangen geweest en heeft super mooie hoefjes. Ze had wel een enorme vacht die nooit uit zichzelf losliet. En de vacht krulde ook niet. Ze is nu wat aan de magere kant, dus ik voer haar gewoon volop. Ze krijgt bietenpulp, wiesenflakes, merriebrok en muesli en voor de extra vit/min Metazoa. Hooi krijgt ze helaas niet meer weg, dus moet het er op een andere manier in.

Ze staat nu bijna een jaar op Prascend/Pergolide en ze doet het super. Ze krijgt ook Provarium Breeding erbij en sindsdien verhaart ze uit zichzelf.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:02

Meestal hoor je dat een cushing-paard te mager is, maar mijn paard is juist wat te dik. Iemand tips om hem ca 50 kg af te laten vallen? Hij krijgt behalve voordroog geen krachtvoer oid. Alleen handje muesli om zijn medicijnen binnen te krijgen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:14

Mayflower schreef:
Meestal hoor je dat een cushing-paard te mager is, maar mijn paard is juist wat te dik. Iemand tips om hem ca 50 kg af te laten vallen? Hij krijgt behalve voordroog geen krachtvoer oid. Alleen handje muesli om zijn medicijnen binnen te krijgen.

Mijn cushing paard moet ook wat afvallen en aan het werk zetten is op het moment niet echt mogelijk, dus ik lees even mee. De mijne krijgt nu nog wel krachtvoer maar ik ben opzoek naar een goede complete vitamine brok, het liefst zou ik die dan met een beetje lucerne voeren. Ik vind het wel nog lastig omdat er zoveel aanbod is en ik het zo belangrijk vind om het goed te doen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:39

Vitamine brok: ik hoor goede verhalen over Marstall.
Daar zit ik zelf ook aan te denken voor de zomerperiode. Er staat nu nog niet veel gras, maar straks wel.

Mijn merrie is ook te dik (lees hangbuik en enorme aanleg om overall dik te zijn)
Behalve met trainen krijg ik het er bij haar niet af. Goed laten op in name van voedsel, zo min mogelijk suikers.

Als ik nu achter haar sta dan zie ik geen uitpuilende buik meer aan de zijkanten, maar gelukkig alleen dat het hangt, daar zijn we al sterk op verbeterd door suikers te vermijden.

Je voordroog zou je nog kunnen weken in water, daar verlies je ongeveer 30% aan suikers mee. Wellicht een optie om echt hooi te geven? Want daar zit minder in dan voordroog (als ik het goed heb)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:25

Mayflower schreef:

In plaats van voordroog, misschien proberen aan hooi van 2e snede te komen ? Voordroog is rijk, maar hooi van eerste snede kan net zo goed rijk zijn :D ... zelfde probleem hier...dit jaar een hele lading 2e snede kunnen krijgen en het verschil is enorm ! Het was vorig jaar een prachtig najaar, dus misschien kan je daar bij jullie in de buurt wel een partijtje op de kop tikken ! Anders de helft van z'n voordroog vervangen door stro ? Scheelt ook al een eindje in energie...

Enne...ik wil best wel een ritje Friesland en terug doen voor die pillen aan 1eurie per stuk...prachtige streek ! :j Misschien krijgen we nog korting als we samen een grote lading inkopen :+

@koenlover ik zou dat krachtvoer in elk geval weglaten....zeker zonder werk kan ie best zonder :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:07

Pandora2 schreef:
Mayflower schreef:

In plaats van voordroog, misschien proberen aan hooi van 2e snede te komen ? Voordroog is rijk, maar hooi van eerste snede kan net zo goed rijk zijn :D ... zelfde probleem hier...dit jaar een hele lading 2e snede kunnen krijgen en het verschil is enorm ! Het was vorig jaar een prachtig najaar, dus misschien kan je daar bij jullie in de buurt wel een partijtje op de kop tikken ! Anders de helft van z'n voordroog vervangen door stro ? Scheelt ook al een eindje in energie...

Enne...ik wil best wel een ritje Friesland en terug doen voor die pillen aan 1eurie per stuk...prachtige streek ! :j Misschien krijgen we nog korting als we samen een grote lading inkopen :+

@koenlover ik zou dat krachtvoer in elk geval weglaten....zeker zonder werk kan ie best zonder :)

Ben ik het helemaal mee eens.. Maar hij heeft wel echt een vitaminebrok nodig, en ik ben nog even opzoek naar een goeie omdat je overal goede en slechte verhalen over hoort.. Op het krachtvoer wat hij nu krijgt doet hij het namelijk heel goed hij is alleen te dik maar ziet er verder super uit!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:30

Ik zit nog even te denken. Ik heb in november al een keer bloed laten trekken waar eigenlijk niks bijzonders uit kwam.
Er zaten 2 uitschieters bij: Te hoge eosinofielen en te laag zink.

Is dit toeval, of is het een relatie/aanduiding voor de cushing?

Glucose was toen 5.2.

We hebben toen niet verder gekeken omdat er verder niks afweek. Zou bovenstaande gewoon los staan van de uiteindelijk diagnose cushing?

(heb toen daarna ontwormd, kwam niks af)

Koenlover, kan je testpakketjes aanvragen van de brokjes? Om je paard te laten proberen welke hij wel eet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:31

Dimple: tekort aan zink en eosinofielen heeft niks met Cushing te maken. Zoals je al wist heeft een toename van eosinofielen te maken met mogelijke infecties, meestal veroorzaakt door parasieten e/o wormen. Kellon raadt overigens aan bij verdenking van worminfecties, drie keer kort achter elkaar te ontwormen, met ivermectine en een tussentijd van een week.

Zink is een veelvoorkomend gebrek in de voeding die het paard krijgt. Dat is aan te vullen, maar daarbij moet je ook weer rekening houden met andere stoffen die door toevoeging hetzij de werking van bepaalde mineralen tegenwerken, dan wel uit balans raken.
Het makkelijkste is daarom om een balancer te gebruiken, ter aanvulling van de gemiddelde hooipercentages in NL. Als je het exact wil weten kun je ook je hooi laten testen.

Ik gebruik zelf nu al een hele tijd de balancer van Je Paard gezond en fit; dat is verkrijgbaar in brokvorm en als poeder. Ik heb de poeder en die geef ik dagelijks door wat speedibeet. Mijn paarden doen het er geweldig op: Pauli is zelfs al maanden van de Prascend af en zij is beter dan ooit.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:37

JP, wederom dank voor je uitleg!
Bij ons op stal ontwormen ze maar 2x per jaar. Dat heb ik dus zelf al verhoogd. Ook doen ze maar 1x per jaar mestonderzoek, dat ga ik ook ophogen.

Hooi testen heeft weinig zin want ik heb daar helaas geen invloed op. Dit wordt gegeven op stal.

Wel ga ik even kijken naar de Balancer die je noemt. Dat zou een hoop losse supplementen schelen.

Haar magnesium was in orde. Voeren jullie dit toch bij vanwege de cushing?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:42

In de balancer die ik gebruik, daar zit alles in. Dus ook voldoende magnesium en gelukkig géén ijzer. De samenstelling is gebaseerd op de gemiddelde samenstelling van Nederlands hooi, en dan zodanig aangepast dat alle stoffen voldoende vertegenwoordigd zijn.
Met de balancer heb je geen andere supplementen meer nodig, spaart geld en gedoe.
Degene die het maakt is ook door Dr Kellon opgeleid, dus ze heeft verstand van zaken.
http://www.jepaardgezondenfit.nl/

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:44

De balancer van je paard gezond en fit had ik ook al gevonden inderdaad. Ik twijfel nog tussen die en de basic van Equilin. Mijn dierenarts heeft Equilin aangeraden maar de balancer van equilin lusten mijn paarden niet dus dan zou ik sowieso de basic moeten gaan voeren en de producten van equilin vind ik ook behoorlijk prijzig (40.- per maand per paard) ik moet nog even uitzoeken of er nou echt een heel groot verschil zit tussen de equilin en de balancer van je paard gezond en fit. Lastig hoor!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:44

Ik heb het gezien en ga vandaag meteen bestellen! Dit was wat ik zocht, ideaal!

Hoef ik alleen een glucosamine bij te voeren ivm haar been. Kan de rest allemaal de kast uit. Blij mee!

edit: lees ik goed dat ze uit gaan van 200 gram per dag? Ik neem aan dat instructie verder op de verpakking staat?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:47

koenlover schreef:
De balancer van je paard gezond en fit had ik ook al gevonden inderdaad. Ik twijfel nog tussen die en de basic van Equilin. Mijn dierenarts heeft Equilin aangeraden maar de balancer van equilin lusten mijn paarden niet dus dan zou ik sowieso de basic moeten gaan voeren en de producten van equilin vind ik ook behoorlijk prijzig (40.- per maand per paard) ik moet nog even uitzoeken of er nou echt een heel groot verschil zit tussen de equilin en de balancer van je paard gezond en fit. Lastig hoor!

De balancer smaakt heerlijk volgens mijn paarden! Het ruikt erg lekker en de dames komen in volle galop van de wei als ze me zien aankomen met hun dagelijkse emmertje.
Misschien kun je wel een proefzakje aanvragen?
Equilin vind ik naar spul, ruikt bitter en mijn paarden vinden het niet lekker. Veel te duur ook.

Het verschil uitpluizen is niet zo lastig hoor; gewoon de analyses naast elkaar leggen.
Op basis van de voedingsbijbel voor paarden ( NRC) vind ik die van mijn balancer de betere optie. Vooral omdat er geen ijzer in zit - paarden krijgen dat al te veel binnen en is slecht voor Cushing en IR paarden.

Dimple: ik geef mijn paarden circa 200 gr per paard per dag. En ik heb van die grote paarden; gemiddeld 1.75

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:55

Jannepauli schreef:
De balancer smaakt heerlijk volgens mijn paarden! Het ruikt erg lekker en de dames komen in volle galop van de wei als ze me zien aankomen met hun dagelijkse emmertje.
Misschien kun je wel een proefzakje aanvragen?
Equilin vind ik naar spul, ruikt bitter en mijn paarden vinden het niet lekker. Veel te duur ook.

Het verschil uitpluizen is niet zo lastig hoor; gewoon de analyses naast elkaar leggen.
Op basis van de voedingsbijbel voor paarden ( NRC) vind ik die van mijn balancer de betere optie. Vooral omdat er geen ijzer in zit - paarden krijgen dat al te veel binnen en is slecht voor Cushing en IR paarden.

Dimple: ik geef mijn paarden circa 200 gr per paard per dag. En ik heb van die grote paarden; gemiddeld 1.75

Bedankt voor het delen van je ervaring Jannepauli! Mijn paarden eten de equilin wel heel goed maar inderdaad de prijs is wel behoorlijk. Ik ga de balancer gewoon proberen. Aankomende zomer moeten we opzoek naar een nieuwe hooi leverancier dus ik ga nu nog geen analyse laten maken maar voorlopig is de balancer denk ik prima.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:56

Besteld en betaald! :D
Mijn merrie weegt ongeveer 550 kilo met 1.60 mtr hoog ongeveer.
Ik hou 200 gram aan om mee te starten.

Ik heb voor de granulaat gekozen ivm zo min mogelijk suikers.

Anders was ik vandaag weer op pad gegaan om losse supplementen te kopen want alles was nagenoeg op, dus timing is perfect! *\o/*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:58

JP, ben je gestopt met de prascend ? Omdat .....???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:00

Maris: omdat mijn paard het beter doet dan ooit. Alle Cushing verschijnselen zijn weg, ze is in stralende gezondheid. Uiteraard hou ik het scherp in de gaten of dat zo blijft. In April/Mei laat ik opnieuw testen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:01

JP, maar houd je dan b.v. de ACTH wel in de gaten ? edit: oeps ja dus, in mei...
Of let je meer op symptomen ? En had ze klachten buiten de HB ?
En waarom denk je dat ze het beter doet nu ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:47

Ja, ik hou alles in de gaten.
Alle symptomen ( vacht, vetopslag boven de ogen en op het lichaam, harde manenkam, gevoelige hoeven, stijfheid, voortdurende ontstekingen van de ogen, waar we jaren mee geworsteld hebben en die een duidelijk signaal van het gecompromitteerde immuunsysteem waren) zijn weg.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:34

Hoe lang ben je nu gestopt JP?

Ik kreeg net de factuur............110 euro voor doosje van 60 pillen. Katsjieng!!!!
Totaal factuur voor onderzoek en enting................399 euro. Gooit u maar even een emmer leeg! :oo

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:26

Eind November 2013 gestopt.
Voor de goede orde: ik raad niemand aan dit 'experiment' te volgen hoor, zeker niet als je niet om de 6-8 weken wilt gaan testen om het verloop te bekijken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:29

Ik heb ook al een paar keer naar die balancer van Je paard gezond en fit gekeken. Het liefst voer ik zoiets in brokvorm, maar bij deze zit er dan wel weer melasse in en ivm ZE geef ik dat liever niet in de zomer. Is 200gr poeder van die balancer niet best veel? Op het moment krijgt Sen ook al monnikspeper en MSM, met ook nog is 200gr van die balancer, dan wordt het wel een hele grote poederzooi.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:37

Als je de granulaat kiest van de Balencer, zit daar aanzienlijk minder melasse in dan de brokvorm ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:43

De granulaat is wel een soort poeder. Ik denk niet dat je dat kunt voeren zonder het ergens doorheen te mengen - ik maak circa 200 gr speedibeet met warm water en schep als dat spul wat afgekoeld is, de balancer er doorheen. Dat ruikt zo lekker!!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:57

Ik voer hem ook het liefst in brokvorm, mijn paard krijgt nu 2x per dag een volle schep muesli (green vet van havens) dus qua suikers gaat hij er dan toch alsnog wel flink op vooruit met de brokvorm? Maar met speedibeet is natuurlijk ook een goede oplossing!

Ik geef trouwens nu elke voerbeurt een schep lucerne erbij, ik geloof dat daar wel vrij veel eiwitten in zitten maar zou dat (met 2 voerscheppen per dag) kwaad kunnen voor mijn cushing paard? Ik voer het voornamelijk omdat ik 1 luchtzuiger heb en 1 met een chonische darm ontsteking die heel slecht eet en ook om ze wat langer bezig te houden.