[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miek140

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 01:11

Dood aan de knutten! ~~}>

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:28

Ik zit al een week te f*cken op het weer, komop hé, laat die winter nou gewoon beginnen.. Leek wel zomer gister zo warm.. en mijn pony stond zich helemaal gek te stampen!

_/-\o_ IK WIL WINTER!!!! _/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:43

Heel even inbreken met wat feiten over mijn pony, waar jullie misschien ooit iets aan hebben als hier vragenstellers komen.
Bij mijn Billy werd zo'n 3 jaar geleden al ZE vastgesteld (en ik meen mij te herinneren dat hij al eerder wat vachtproblemen had. In de winter had hij ook ooit kale plekken, wat als luis werd gezien.
In de loop van de jaren kreeg hij meer vage kwaaltjes, maar in grote lijnen werd door de d.a. zijn ZE als reden gezien. Deze laatste zomer was ronduit rampzalig. Dekens werden gesloopt en geen enkel insektwerend of jeukdempend middel hielp.
Hij schuurde zijn nek en staart, maar erg opvallend waren de schuurplekken op de kont en de rug, die ernstiger leken dan de manen en staart. (hoewel bij de manen ook wondjes waren, vooral richting rug. Bovenaan niet)
Onlangs werd hij heel erg ziek en is hij op mijn aandringen in de kliniek binnenstebuiten gekeerd.
Hij blijkt ernstig cushing te hebben (ondanks dat hij pas 7 is) en een chronische leverontsteking, die waarschijnlijk al jaren speelt, gezien de veranderingen van de lever.
Hoewel allergie tegen de mugjes wrs heeft meegespeeld (paard onder die omstandigheden is allergie gevoelig) heeft ook eenvoudigweg zonlicht voor problemen gezorgd. Dat heeft te maken met zijn leverproblemen, Daardoor verdraagt hij geen zon op zijn huid.
Hij krijgt nu pergolide en we proberen in de voeding een evenwicht te vinden tussen dat wat hij voor de lever heeft en dat ivm zijn gevoeligheid voor bevangenheid door cushing, wat eigenlijk tamelijk loodrecht op elkaar staat.

Ik wil hiermee alleen even helder stellen dat er soms meer onder de diagnose ZE kan zitten. Ik ga ervan uit dat de 'vaste' mensen in dit topic wel weten hoe en wat, maar ik neem aan dat er hier vaak vragenstellers komen en dan is het wellicht goed om dit in het achterhoofd te houden

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:54

Ik lees hier af en toe mee, meer uit nieuwsgierigheid ivm ZE dan dat ik het nodig heb, mijn pony heeft gelukkig geen last. Maar nu sta ik op een stal met een pony die zichzelf gewoon kapot schuurt en waarvan de wondjes op de kont / rug ook ernstiger lijken dan de schuurplekken op de staart. Ze heeft in de zomer ook wondjes op haar gezicht. Ik hou je verhaal in het achterhoofd, liljebo, als ik de eigenaars tref, kan ik ze er over aanspreken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:01

Gisteren mijn paard zeiknat vanonder haar RSIH gehaald, deken een uurtje afgehad om te trainen, deken op, komt ze in de stal: schuren als een maniak met die manenkam!!!

Lichte invasie van knutten als je het mij vraagt :s

Laat het zondag maar droog blijven, ik heb les en enkel een buitenpiste :')
Koud mag gerust, maar niet nat :D

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:53

%) tis bijna gebeurd met de knutten +:)+

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:03

zuma1 schreef:
%) tis bijna gebeurd met de knutten +:)+
Nog heeel eventjes wachten :D

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:11

Van mij mag het een keer flink vriezen dat al die knutten weg zijn

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:16

Zodra het daarna weer warmer wordt dan zijn ze er helaas weer :( Die dingen zijn niet uit te roeien. Zou toch wel heel erg fijn zijn als er eens iemand kwam met iets wat echt helpt!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:17

Ja :(

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:33

Als dat toch eens kon... :(

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:33

Ik geef een miljoen voor de persoon die dat uitvind.. (vast veel te weinig haha)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:37

Knutjes gaan dus pas dood bij vriestemperaturen? Maar dan zouden ze er in de winter toch ook moeten zijn want het vriest niet continu?

Hoe zit dat dan? :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:56

Nee ze gaan volgens mij geen eens dood, ze zoeken gewoon warmere plekken op (zo onder de 10 graden dacht ik). Het is zelfs beter als het een lange periode onder de 10 graden is dan dat het een keertje vriest. Ze gaan namelijk bij langere koude temperatuur sneller dood dan dat het eventjes vriest (dacht ik ergens gelezen te hebben). Dus ze zijn nu al veel minder actief, en zo als het nog iets kouder is zijn ze helemaal niet meer actief. Maar echt doodvriezen gebeurt nauwelijks volgens mij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:59

monica08 schreef:
Hier de deken al een paar weken af met een super resultaat! :j

hier ook nog steeds deken af en echt geen problemen,deken blijft dus ook lekker af

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:00

hier de zomer exceem weg en staart is weer helemaal netjes aan t dicht groeien met stoppels :D en ook manen en voorpluk zijn weer aan t terug groeien...we blijven lekker smeren en dat werkt tot nu toe echt ontzettend goed....
en ook hier geen deken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:30

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:35

Als er ook daadwerkelijk gebeurt wat buienradar voorspelt doe ik de deken ook af.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:40

@liljebo....ik ben ook heel ernstig aan't overwegen om mijn Jana ook eens binnen te sturen voor serieuze controle.

Ik vrees ook dat er meer achter zit, terwijl het andere jaren rond deze periode rustiger werd...is het een pak erger geworden.
jana ziet er niet ziek uit, ze eet goed...is wel erg humeurig in de groep...heel zuur.

Hoelang is je paard binnen geweest en wat heeft het gekost? (mag ook via pb)

veel sterkte :(:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:08

Nilay heeft ook weer heel erg last. Bijna het hele jaar hebben we manen en staart kunnen beschermen en sinds ongeveer een weer schuurt hij de boel stuk. Ik heb echter zijn winterdeken al om en wil eigenlijk de eczeemdeken er niet onder doen omdat het dan wel erg warm is. Ik houd de boel nu dus maar goed vet en hoop dat het snel over is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:58

appie houdt mooi zijn deken om totdat het echt onder de 5 graden blijft
niet eerder anders vliegen die krengen toch weer :j

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:06

Tot overdag onder de 5 graden?!
Ik gooi die van mijn paard vanavond weer af, ze had hem al een tijdje af maar de laatste paar dagen toch weer op. Als het nu echt 's nachts zo koud blijft dan mag ze hem af houden van mij :)
Vind ze leuk, kan ze weer knuffelen met dr vriendjes :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:17

iana schreef:
@liljebo....ik ben ook heel ernstig aan't overwegen om mijn Jana ook eens binnen te sturen voor serieuze controle.

Ik vrees ook dat er meer achter zit, terwijl het andere jaren rond deze periode rustiger werd...is het een pak erger geworden.
jana ziet er niet ziek uit, ze eet goed...is wel erg humeurig in de groep...heel zuur.

Hoelang is je paard binnen geweest en wat heeft het gekost? (mag ook via pb)

veel sterkte :(:)

De verhoogde leverwaarden bleken al uit een gewone bloedproef. Omdat er echter geen verandering was in die waarden, hij bevangen raakte door de medicatie vanwege de luchtwegproblemen die hij toen kreeg en ik toch al lang het gevoel had dat er meer aan de hand was, hebben we hem in overleg naar de kliniek gebracht. Hij is daar twee dagen geweest (dus 1 nacht) en daar hebben ze een longspoeling gedaan, specifieke bloedtesten voor cushing en EMS/IR en een leverbiop genomen.
Ik heb een week op de uitslag moeten wachten, maar toen bleek hij dus cushing te hebben en een chronische leverontsteking die er blijkbaar al heel erg lang zat, met veranderingen in het leverweefstel-. Tot die tijd werd steeds alles op zijn z.e. geschoven.
De kosten in de kliniek waren omgerekend ongeveer 1200 euro denk ik, maar ik woon in zweden en de dierenarts is hier toch al erg duur. Billy was gelukkig verzekerd.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:28

Malenka schreef:
Nilay heeft ook weer heel erg last. Bijna het hele jaar hebben we manen en staart kunnen beschermen en sinds ongeveer een weer schuurt hij de boel stuk. Ik heb echter zijn winterdeken al om en wil eigenlijk de eczeemdeken er niet onder doen omdat het dan wel erg warm is. Ik houd de boel nu dus maar goed vet en hoop dat het snel over is.

wel apart dat de jouwe er nu juist last van heeft van jeuk en de mijne er juist nu vanaf lijkt te raken.
terwijl we beiden aan de kust staan

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:29

Die van mij staat niet zo dicht op de kust helaas. Ik heb hier wel nog echt mugjes gezien ook. Normaal is het rond deze tijd van het jaar wel over.