Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elias7

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:54

Mijne krijgt trouwens ook veel Slobber ( SP ) (ivm slokdarmverlamming) dus daarom zal hij ook meer plassen idd

Waarom Heb je ervoor gekozen om speedybeet erbij te geven ipv alleen SP?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:39

Ik las (o.a.) op bokt dat het ene paard goed aankomt van SP, terwijl het andere paard van Speedybeet juist wat voller wordt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 07:45

SteffiiY schreef:
woepsie90 schreef:
Hoi hoi. Vraagje.

Ik weet het niet zeker maar denk dat mijn volbloed misschien last heeft van maagzweren. De dierenarts is een paar weken geleden geweest en die zei van niet.
Mijn paard is af en toe niet blij als ik zijn buik poets en bij rustig aansingelen wil hij wel eens nijdig kijken. Hij laat zich wel corrigeren en stopt dan dus weet niet of het aangeleerd gedrag is (slechte ervaring vorige eigenaar oid?). Poetsen bij buik gaat soms wel prima. Ook vindt hij hooi/kuil niet zo lekker.

Is er iets wat ik hem kan geven om te proberen? Iets simpels, veiligs, maar effectief? Waarvoor ik de dierenarts niet nodig heb? Gewoon om te testen of het echt maagzweren zijn.

(hij krijgt momenteel overdags gras, 's nachts ruwvoer en twee keer per dag 50 gram bietenpulp, kalmerende kruiden en handje formula 4 feet)

Alvast bedankt!

Hmm dat hij hooi en kuil niet zo lekker vind zou ik eerder ergens anders zoeken. Maar dat even ter zijde.
De kruiden, wat voor kruiden geef je? Als je de verkeerde kruiden geeft kan dit juist averechts op de maag werken.

Ik weet niet zo goed of bedoeld wordt met lusten dat het paard geen hooi/kuil meer eet of iets anders. Bij maagzweren eten paarden nl. ook vaak hun hooi/kuil niet meer.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:09

Hebben jullie je paard volledig rust gegeven tijdens de behandeling?
En zo ja wanneer zijn jullie ze weer rustig gaan oppakken?
Ik vind dat erg moeilijk inschatten, zeker omdat ik geen scopie heb laten maken is dat zo moeilijk te bepalen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:16

hangt er vanaf, als ze echt opgetrokken staan en voer weigeren, dan krijgt de mijne rust totdat ze terug happy de weide opgaat en "normaal" eet. Daarna neem ik terug licht het werk op, zoveel mogelijk routine inbouwen. We geef ik voor het rijden wat extra maagzout om te voorkomen dat overtollig amagzuur gaat opspatten tijdens het rijden.
Meestal kan ik de medicatie beginnen afbouwen tegen dat ze terug vol in het werk staat.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:21

Citaat:
Ik weet niet zo goed of bedoeld wordt met lusten dat het paard geen hooi/kuil meer eet of iets anders. Bij maagzweren eten paarden nl. ook vaak hun hooi/kuil niet meer.

Dat dacht ik dus ook. Hij krijgt hooi en hij eet 1 medium net (40") leeg in twaalf tot vijftien uur op stal 's nachts. Soms niet eens en zit er nog een pluk onderin. Niet zoveel vind ik, toch?

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:39

Oke thankx PetitParis.
Ze heeft prima eetlust en is absoluut fitter, kijkt veel beter uit de ogen en is niet meer zo suf.
Ze is alleen nog wel gevoelig op de (longeer)singel en vind dat haar lichaamsbouw maar langzaam bij trekt.
Al is dat laatste natuurlijk ook niet zo gek als ze mogelijk al 3/4 jaar met een zweer rond loopt...

Ik durf ook nog even niet over te gaan op iets anders dan de bietenpulp (met een algemeen vitamine suplement erbij). Komende twee weken gaat ze op halve dosis omeprazole.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:20

Ik denk ook dat een maagzweer pijn doet en ga dan ook zeker niet rijden als ze last heeft. Longeren wel met mate in een rustig tempo. Dit ook omdat de singel ter hoogte van de maag zit.

Ik moet wel lachen om die bietenpulp want dat is jaren lang alleen aan koeien gegeven.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:43

woepsie90 schreef:
Citaat:

Dat dacht ik dus ook. Hij krijgt hooi en hij eet 1 medium net (40") leeg in twaalf tot vijftien uur op stal 's nachts. Soms niet eens en zit er nog een pluk onderin. Niet zoveel vind ik, toch?

Weet je hoe veel zo'n net met hooi weegt?

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:52

Pff afgelopen woensdag is er een nieuwe pony in de wei bij gekomen. Dat was dus geen goede combinatie met overgaan op halve dosis medicatie...
Gister was dus de 2de dag halve dosis.
Vandaag weer een heel stuk suffere pony en weer gapen na het eten!
Gauw maar weer een volle dosis gegeven.

Ga nu ook maar eens even kijken bij Abler.
Als ze na 14 dagen volle dosis weer na 2 dagen wat spanning in de groep en halve dosis alweer symptomen laat zien is het dus echt duidelijk een zijden draadje en nog lang niet genezen.
Dan is een goedkopere variant geen slecht idee.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:48

Hoera *\o/* Net voor het eerst sinds 2 en een halve maand weer een stapritje gemaakt! Ze ziet er gewoon weer goed uit, flanken lekker gevuld, niet meer zo'n opgetrokken buik. En ze was heel vrolijk tijdens het ritje :D Krijg langzaam weer mijn oude blije pony terug! Ik ga nu heel langzaam de Abler afbouwen, en dan hopen dat het goed blijft gaan.
\Waar nodig blijf ik natuurlijk Abler geven, als preventie, maar ze heeft nu door een duidelijke reden (kiesextractie) die maagzweer opgelopen vermoedelijk, en in haar 26-jarige leven heeft ze dit nog nooit eerder gehad. Dus hoop dat we gewoon weer zonder door kunnen.

Nog een vraag: Is hooi of kuil beter voor een paard met maagzweren? Ze krijgt altijd onbeperkt kuil (wel mooi droog paardenkuil), maar ben sinds gister overgestapt op hooi 's nachts. Vanochtend geen proppen in de stal.. Alsof het hooi toch wat makkelijker te eten is. Ik geef ook liever m'n geld uit aan hooibaaltjes dan aan Seniores Priores eerlijk gezegd.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:00

Ik heb even een vraagje voor de mensen die de abler gebruiken. Hoeveel zakjes zou ik moeten geven als ik een goede kuur voor een welsh pony wil hebben...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:18

Je kan op Abler.com invoeren hoeveel ze weegt, en dan zie je wat wordt geadviseerd. 400kg is 2 zakjes, tot 600kg is 3 zakjes weet ik zo uit m'n hoofd ;)

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:36

Bedankt voor de tip mloes. De site geeft aan dat ik 1 zakje nodig heb maar hoe moet ik dat dan geven en afbouwen? Sorry voor al mijn vragen maar mijn Engels is niet helemaal top

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:52

Je kan de Bulk Pack nemen, daar zit een schepje bij. Kan je misschien iets makkelijker afbouwen? Of een half zakje gaan geven? :D Lastig.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:25

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:04

djoeka schreef:
Ik ben mij even aan het orienteren en lees hier veel over Abler.
Als ik het google kom ik dit tegen http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... mloop.html

Nou is dit artikel wel 2 jaar oud...maar toch!
Vinden jullie het niet eng om iets te geven wat niet goedgekeurd is?

Zie het bericht van Mist op blz 169.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:31

En alsnog werkt het goed dus wat moet je anders? Nog duurdere spuiten nemen omdat er in Nederland patent is aangevraagd op sommige produkten en je daardoor de hoofdprijs betaald?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:35

[quote="djoeka"Nou is dit artikel wel 2 jaar oud...maar toch!
Vinden jullie het niet eng om iets te geven wat niet goedgekeurd is?[/quote]

Er zijn ook zoveelmensen die zweren bij ontworming in het bloed en dat product is ook niet goedgekeurd voor paarden... sterker nog 1/200 oid heeft klans om dood te vallen...

Dan vind ik omeprazole toch iets veiliger. De humane variant is ook niet goedgekeurd voor paarden...

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:10

petitparis schreef:
[quote="djoeka"Nou is dit artikel wel 2 jaar oud...maar toch!
Vinden jullie het niet eng om iets te geven wat niet goedgekeurd is?

Er zijn ook zoveelmensen die zweren bij ontworming in het bloed en dat product is ook niet goedgekeurd voor paarden... sterker nog 1/200 oid heeft klans om dood te vallen...

Dan vind ik omeprazole toch iets veiliger. De humane variant is ook niet goedgekeurd voor paarden...[/quote]

De humane variant heeft een lage biologische beschikbaarheid bij paarden.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:35

Mijn paard had anders vorig jaar al in moeten slapen dus ze leeft al in geleende tijd. Door de abler gaat het weer goed met haar. Dus dat goedkeuren tja.....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:46

Himawari schreef:

maar dat heeft weinig met veilig of niet te maken...

Sommige zaken worden niet goedgekeurd, omdat ze werkelijk niet geschikt zijn. Maar evengoed producten waarvan de actieve stof identiek is, maar waarvan goedkeurign geremd wordt door ene groot pharmabedrijf. Bv pergolide: de mensenvarian kostte je +/- 70€ voor 100pillen, tja voor Pracsend tel je 3x of zelfs meer neer...

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:04

petitparis schreef:
Himawari schreef:

maar dat heeft weinig met veilig of niet te maken...

Sommige zaken worden niet goedgekeurd, omdat ze werkelijk niet geschikt zijn. Maar evengoed producten waarvan de actieve stof identiek is, maar waarvan goedkeurign geremd wordt door ene groot pharmabedrijf. Bv pergolide: de mensenvarian kostte je +/- 70€ voor 100pillen, tja voor Pracsend tel je 3x of zelfs meer neer...

Nee, het heeft inderdaad niets te maken met veiligheid, maar met het feit dat het actief bestanddeel niet terecht komt (of maar heel weinig) op de plaats waar het zou moeten werken (dat heeft dan waarschijnlijk te maken met een andere samenstelling van de actieve stof, of andere hulpstoffen, of een andere coating). Een paard zit fysiologisch toch nog iets anders in elkaar dan een mens. En dan vooral de maag van het paard ziet er anders uit en werkt ook anders dan een mensenmaag. (Ik heb deze informatie uit een wetenschappelijke studie, niet van een paardentijdschrift of informatie van een pharmacoproducent). Ik schrijf een thesis over equine gastric ulcer syndrome, vandaar mijn interesse :).

Ik vind ook wel dat de prijzen voor omeprazole en pergolide voor paarden enorm duur zijn. Hoeveel een doos omeprazole voor paarden met 7 spuitjes wel niet kost :wow:

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:14

1 doos van 28 spuiten gastrogaurd kost ongeveer €400,- !!!
En ik heb 60 spuiten nodig gehad ( ik dacht 44 spuiten maar uitgerekend toch meer ) dat was kassa ;( echt belachelijk! En dan heb ik de supplementen voor erna nog niet bijgerekend.
Ik vind het echt erg dat er vanwege de prijs sommige eigenaren hun paarden met maagzweren gewoonweg niet kunnen behandelen tis gewoon niet te betalen :-( maar heb gehoord dat er een goedkopere versie eerdaags op de markt komt _/-\o_

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:17

wow 28 spuiten voor €400?! Doe mij dan maar een doosje want zo goedkoop kan ik ze hier niet krijgen! Ik betaal hier namelijk ongeveer €35 per spuit..