[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:44

Beweging :=

Niet alle voordroog hoeft rijk te zijn, vanaf het voorjaar wordt hier altijd armer voordroog gegeven.
Kan je meerdere hooinetten maken en dan bijv 5x per dag een hooinet laten aanbieden?
Dus vaker kleinere porties aanbieden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:50

Slmt9 schreef:
Beweging :=

Niet alle voordroog hoeft rijk te zijn, vanaf het voorjaar wordt hier altijd armer voordroog gegeven.
Kan je meerdere hooinetten maken en dan bijv 5x per dag een hooinet laten aanbieden?
Dus vaker kleinere porties aanbieden.

Ze is revaliderend/in opbouw maar liep voorheen in de allround basis sport. Dat is geen optie. Ze staat van 8-16u buiten met om 12/12.30 een ruwvoer beurt. Op stal heeft ze een gevuld net van +/- 9 kilo denk ik. Die in de avond word gecontroleerd.
In de ochtend krijgt ze een plukje voordat ze haar bakje muesli krijgt.

Ik heb het helaas te doen met wat ze hier aanbieden. Dat is momenteel rijke voordroog. Dus wat hoog in eiwit en suiker gemiddeld en zeer arm, schraal saai hooi :+

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:19

Ik vul 2 hooinetten met hooi en die maak ik nat of week ik, dan laat ik ze in de buitenlucht uit druppen, dit doe ik voor de hele dag (2 grote fijn mazige hooinetten, overdag staat hij al op het land). Degene die hem smorgens voert hoeft alleen een nieuw hooinet op te hangen. Zo kan hij dus wel op hooi, zonder dat een ander er werk aan heeft.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:23

kiomiamigo schreef:
Ik vul 2 hooinetten met hooi en die maak ik nat of week ik, dan laat ik ze in de buitenlucht uit druppen, dit doe ik voor de hele dag (2 grote fijn mazige hooinetten, overdag staat hij al op het land). Degene die hem smorgens voert hoeft alleen een nieuw hooinet op te hangen. Zo kan hij dus wel op hooi, zonder dat een ander er werk aan heeft.

Dat is eventueel een optie, ik heb nog een zelfde hooinet in reserve. Ik kan ook de avond van te voren een emmer met hooi neer zetten als ik weet dat ik niet op tijd kan komen.

Gaat max om 2 dagen in de week dat ik er niet voor 16u ben. Maar ik ben zo bang dat het hoesten weer begint. Nu dan bijna een half jaar onder controle is.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:48

Hier is het hoesten gereduceerd /het concentreert zich met name op de ochtend vroeg. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat de aanleiding is in de vroege ochtend? Ze staat 24/7 buiten dus geen overgang van stal naar buiten of iets dergelijks.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:39

Mijn paard had exact hetzelfde vorig jaar. Ik heb er ook geen verklaring voor. Het bleek toch gewoon stof waar hij last van had, maar waarom juist ‘s ochtends het erge gehoest?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:33

Slmt9 schreef:
Mijn paard had exact hetzelfde vorig jaar. Ik heb er ook geen verklaring voor. Het bleek toch gewoon stof waar hij last van had, maar waarom juist ‘s ochtends het erge gehoest?

Ja gek he? Zit te denken wellicht de opwarming van de lucht? Maar hoe of waarom..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:06

Voor degenen die balsamic air en of silvaplex vernevelen. Gebruiken jullie die onverdund? En wel eens gecombineerd?
Is er nog verschil te merken in hoe prettig dit voor het paard is om in te ademen vergeleken zout?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:30

Silvaplex mag niet verdund worden. Voorzover ik begrepen heb moet je Silvaplex ook nergens mee combineren, althans niet tegelijkertijd.
Balsamic air verdunde ik meer dan de 50/50 die wordt geadviseerd, ik deed 5 ml balsamic air op ca 25 ml zoutoplossing, omdat ik geen snelle vernevelcup had (inmiddels wel trouwens, maar nog niet nodig gehad). Maar toch was dat al best wel sterk en ik merkte zeker de eerste keren dat hij dat niet echt heel fijn vond, i.t.t. zoutoplossing. Tussen zoutoplossing en silvaplex merk ik wat dat betreft geen enkel verschil.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:25

Het hoesten knapte hier ook niet op, tot mijn vriendin mee een bak van deze kruiden gaf Excellent HMP Horse. Hij hoest nog wel wat, maar het is zeker met 60% verbeterd ook lijkt hij veel meer looplust te hebben. Het ruikt ook lekker en de pony eet er lekker in. Ik heb al eerder andere kruiden mengsels geprobeert, maar die hadden niet dit effect, het is dus zeker een aanrader.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:50

Ik zou graag willen weten welke kruiden er in zitten, maar kan dit niet vinden. Staat dit ook op de verpakking?

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:12

Als ik morgen op stal ben, zal ik er een foto van maken, want volgens mij staat het wel op de verpakking.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:07

Hier helaas toch ook wel weer hoesten en wat kortademig. Energie voor tien gelukkig. Gisteren zoutoplossing verneveld in de flexineb waardoor ze fors begon te briesen. Daarnaast weer wat Horsefitshop Airfree kruiden gegeven en vandaag was ze alweer een stuk beter gelukkig. Blijft een lastige periode in het jaar.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:17

Werken die Airfree kruiden?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:41

Bij mij werken ze echt fantastisch. Als er eentje hoest geef ik een paar dagen die kruiden en eigenlijk merk ik na de eerste dag al verschil. Ik ben daar wel fan van, maar zag laatst dat ze niet meer in het assortiment zaten. Misschien inmiddels wel weer.

Edit: Deze dus https://www.horsefitshop.nl/hfs-air-fre ... 12392.html

Ingrediënten: Anijs, Knoflook, Salie, Tijm, Venkel, Absint Alsem, Berk, Brandnetel, Duizendblad, Eikenbast, Eucalyptus, Foenegriek, Hoefblad, Jeneverbes, Kalmoes, Kamille, Klitkruid, Mirtenblad, Javaanse gember en Zoethout

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:57

kiomiamigo schreef:
Als ik morgen op stal ben, zal ik er een foto van maken, want volgens mij staat het wel op de verpakking.

Thanks, ik ben erg benieuwd!

LinSa schreef:
Bij mij werken ze echt fantastisch. Als er eentje hoest geef ik een paar dagen die kruiden en eigenlijk merk ik na de eerste dag al verschil. Ik ben daar wel fan van, maar zag laatst dat ze niet meer in het assortiment zaten. Misschien inmiddels wel weer.

Edit: Deze dus https://www.horsefitshop.nl/hfs-air-fre ... 12392.html

Ingrediënten: Anijs, Knoflook, Salie, Tijm, Venkel, Absint Alsem, Berk, Brandnetel, Duizendblad, Eikenbast, Eucalyptus, Foenegriek, Hoefblad, Jeneverbes, Kalmoes, Kamille, Klitkruid, Mirtenblad, Javaanse gember en Zoethout

Ik laat HorseComplete kruiden uitmeten voor mijn paard. Daar kwamen afgelopen keer berk (ontgift ook) en duizendblad (oa spijsvertering) ook uit. De overige niet die in diegene van HFS zitten.
Hij had bijv ook behoefte aan pepermuntblad (hoestprikkel en darmwerking) en kruiden voor de lever (cichoirei) en weerstand (spirulina). Ik geloof er wel heel erg in dat lever, nieren, darmen en algemene weerstand met elkaar samenwerken. Het is ook nav dit topic dat ik bij Horsecomplete uit kwam.

Mijn paard hoest nu niet, maar ik wacht wel af met gezonde spanning nu t allemaal weer zo droog is.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:38

Ik kom me hier ook even melden..

Ik hoop dat iemand dit herkent!
Ik ben ondertussen al een aantal maanden verder met allemaal onderzoeken, maar waarom mijn paard hoest is nog niet duidelijk. Nu stond hij drie weken geleden met 39,3 graden koorts. DA erbij en koorts zakte snel. Hij hoestte dus al, maar nu was het veel erger. Zodra hij koortsvrij was opnieuw laten scopen en spoelen —> kwam niet duidelijk iets uit. Ik heb voor twee weken ventipulmin gekregen, maar nu ik enkele dagen mee gestopt ben, lijkt het alsof het hoesten MET ventipulmin erger is dan zonder. Hij is nu zonder ventipulmin wel benauwder en duidelijk minder goed in zijn vel.

Nu was mij vraag dus, kan het zijn dat de ventipulmin er voor zorgt dat alles open staat en er daardoor rotzooi uit zijn longen kan komen die hij dan ophoest? En nu hij zonder staat, dat minder goed lukt en dus ook minder hoest? Hij lijkt namelijk wel elke keer te willen hoesten, maar doet het dus minder dan met , lijkt het. (Het is nu enkele dagen zonder dus helemaal zeker weet ik niet)

Het is nog steeds duidelijk, met of zonder ventipulmin, dat het probleem niet opgelost is. We blijven verder zoeken...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:27

Hier goede resultaten met anijszaad en ook met de eigen merk hoestsiroop van de paarden drogist.
Mijn paard had laatst even een klein dipje en gaat dan toch hoesten. Anijszaad verlichtte al behoorlijk en toen het terug kwam maar echt pittiger twee maal daags de hoestsiroop en anijszaad gestopt.

Staat nu op nieuwe stalling op betere kwaliteit hooi maar niet gestoomd (wat ik voorheen wel deed) voor nu na 3 dagen nog geen klachten zonder dat ik hem iets geef voor zijn luchtwegen.
Wel echinaforce voor de weerstand.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 23:08

Sandra_H schreef:
Silvaplex mag niet verdund worden. Voorzover ik begrepen heb moet je Silvaplex ook nergens mee combineren, althans niet tegelijkertijd.
Balsamic air verdunde ik meer dan de 50/50 die wordt geadviseerd, ik deed 5 ml balsamic air op ca 25 ml zoutoplossing, omdat ik geen snelle vernevelcup had (inmiddels wel trouwens, maar nog niet nodig gehad). Maar toch was dat al best wel sterk en ik merkte zeker de eerste keren dat hij dat niet echt heel fijn vond, i.t.t. zoutoplossing. Tussen zoutoplossing en silvaplex merk ik wat dat betreft geen enkel verschil.

Doir een quote van sportpaardenarts.nl dacht ik dat. "
Combineer Balsamic Air met gechelateerde zilver (Silvaplex) voor een optimaal effect." https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/m ... samic-air/

Maar wellicht bedoelen ze niet tegelijkertijd in dezelfde medication cup? Haha oeps.

OK balsamic air wel verdunnen dus! Dank je!

Welke had her meeste effect bij jouw paard?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 07:14

Raamzicht schreef:
Combineer Balsamic Air met gechelateerde zilver (Silvaplex) voor een optimaal effect." https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/m ... samic-air/

Maar wellicht bedoelen ze niet tegelijkertijd in dezelfde medication cup? Haha oeps.

Klopt, dat staat daar inderdaad. Maar toen ik de klantenservice van Flexineb.eu aan de telefoon had (wilde iets anders vragen en raakte beetje aan de praat) vertelde zij me dat dat combineren niet in dezelfde cup mag. Heeft met de werking van de twee op elkaar en op het mesh van het cupje te maken als ik het goed onthouden heb.
Als je op de medication chart kijkt zie je welke middelen je moet verdunnen en in welke verhouding. Die kaart kun je op internet vinden als je bijvoorbeeld zoekt op flexineb drug dosage chart. Je komt dan terecht op pdf bestandjes, en ik heb geen idee hoe ik die hier kan posten :+

Maar je kunt dus wel bijv smorgens balsamicair en dan smiddags silvaplex, of de ene dag dit en de andere dag dat doen. En dat laatste heb ik in de hoestperiode gedaan. Dat lijkt ook het meeste effect te hebben gehad. Toen hij niet meer hoestte ben ik helemaal overgegaan naar zoutoplossing, en heb nog wel de eerste week balsamic air over zijn avondprutje gedaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:17

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:54

Nee Silvaplex (en ook equisilver) is gechelateerd zilver en geen colloidaal zilver. Ik moet het weer even opzoeken, maar ik het kort komt het erop neer dat in gechelateerd zilver de zilverdeeltjes (nog) veel fijner zijn dan in colloidaal.
en colloidaal zilver mag niet in de flexineb, dus ik ga dat risico niet nemen daar is dat ding me te duur voor :D

http://equisilver.com/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=4:chelated-vs-choliod&catid=1&Itemid=2 of dit gevalletje "wij van wc-eend" is weet ik niet trouwens, maar toch ik houd het dus liever blij gechelateerd. En dan kom je dus bij silvaplex of equisilver (net zo duur trouwens)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:23

Sandra_H schreef:
Raamzicht schreef:

Klopt, dat staat daar inderdaad. Maar toen ik de klantenservice van Flexineb.eu aan de telefoon had (wilde iets anders vragen en raakte beetje aan de praat) vertelde zij me dat dat combineren niet in dezelfde cup mag. Heeft met de werking van de twee op elkaar en op het mesh van het cupje te maken als ik het goed onthouden heb.
Als je op de medication chart kijkt zie je welke middelen je moet verdunnen en in welke verhouding. Die kaart kun je op internet vinden als je bijvoorbeeld zoekt op flexineb drug dosage chart. Je komt dan terecht op pdf bestandjes, en ik heb geen idee hoe ik die hier kan posten :+

Maar je kunt dus wel bijv smorgens balsamicair en dan smiddags silvaplex, of de ene dag dit en de andere dag dat doen. En dat laatste heb ik in de hoestperiode gedaan. Dat lijkt ook het meeste effect te hebben gehad. Toen hij niet meer hoestte ben ik helemaal overgegaan naar zoutoplossing, en heb nog wel de eerste week balsamic air over zijn avondprutje gedaan.

Gevonden! Dank je wel!
Had mijn dierenarts gebeld die zei dat balsamic on verdund kon. Maar zo te lezen moet het 1:1 verdund met zout oplossing. Bedankt!

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:41

Slmt9 schreef:
Ik zou graag willen weten welke kruiden er in zitten, maar kan dit niet vinden. Staat dit ook op de verpakking?

Ik heb het na gekeken voor je, maar t gekke is, er staat niets qua inhoud op de verpakking. Ik kan je er dus niet aan helpen. Wie weet dat de fabrikant zelf er iets over vertellen wil, gezien je toch best gericht wil weten wat er in zit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 00:52

Dank je wel voor t checken. Vind het altijd zo raar als het er niet op staat. Stel je paard is ergens allergisch voor, dan moet je toch de ingrediënten kunnen lezen.