[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:18

Ik heb de mijne niet laten vasten,vond de dierenarts niet nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:51

Vasten is inderdaad niet nodig, het is een hardnekkige overtuiging maar enkele DA's beginnen het langzamerhand te begrijpen.
Wat je niet moet geven kort voor de bloedafname, is krachtvoer ( brok, biks, muesli). Hooi wel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:26

Je zegt wat een geld voor een vitamine brok . Maar tel het eens om naar de tijd dat je met 18 kg kan doen ..
Ik heb t wel over de VS 200 pellets en niet over t andere voer ...
Kan er 3 mnd mee toe . Is dus nog geen 20€ per maand ...

De IR testen zou wel wat eenduidend heid over mogen komen idd .
De ene kliniek zegt tegen mik vasten ( had al gelezen dat dat achterhaald is ) de andere arts zei , bloed pakken , dan insuline toedienen en nog eens bloed pakken .
Ik wilde alleen graag de waardes weten van nu . En geen IR bevestiging want die heb ik al lang

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:15

Zinzi je hebt verschillende testen, de uitkomsten geven aan of het paar mogelijkIR. De waardebepalingen zijn verschillend.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:45

Helaas, de mijne is weer terug op voordroog.

toch weer hoestklachten op hooi...

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:14

Anoniem schreef:
Helaas, de mijne is weer terug op voordroog.

toch weer hoestklachten op hooi...

Kan je het niet nat maken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:56

Nee, ik ga liever terug op een goede kwaliteit voordroog.
Natmaken vind ik vooral in de winter enorm vervelend. Buiten dat, moet ik hem dan constant alleen zetten omdat de andere paarden op normaal hooi of voordroog staan.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:31

Even een vraagje, hebben jullie wel eens iets gegeven ter bevordering van spieropbouw.
Ik moet weer gaan opbouwen na blessure en mijn reus heeft erg veel spierkracht verloren. Hij was ook al niet zo sterk want we waren nog aan het revalideren vanuit de eerder gekregen rugblessure echter had ie een terugval. :-(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:47

Om spieropbouw te bevorderen moet je vooral aan het werk. Maar om dat te ondersteunen moet je het zoeken in eiwitrijke voeding/supplementen. Zie:
http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... pieropbouw

Pavo heeft 'Muscle Build' maar ik heb daar twijfel over omdat er dextrose in zit. Dextrose ( = suiker) is natuurlijk niet meteen aan te bevelen als je paard IR is. Het kan natuurlijk zijn dat als je je paard dagelijks behoorlijk aan het werk zet, dat de dextrose geen groot probleem oplevert omdat bij beweging suikers 'verbranden'. Overleg met Pavo.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:31

Chesss schreef:
Even een vraagje, hebben jullie wel eens iets gegeven ter bevordering van spieropbouw.
Ik moet weer gaan opbouwen na blessure en mijn reus heeft erg veel spierkracht verloren. Hij was ook al niet zo sterk want we waren nog aan het revalideren vanuit de eerder gekregen rugblessure echter had ie een terugval. :-(

Muscle support van Phytonics http://www.medpets.nl/phytonics+muscle+support/

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:47

Ik gebruik nu Muscle Impulse, een halve dosering. Ik merk wel dat het helpt. Over Muscle Support van Phytonics hoor ik ook wel goeie dingen, dat wil ik gaan proberen als m'n MI op is.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:34

Ik heb trouwens nog een vraag aan degenen die in de "sport" rijden met hun IR paard, hoe zorgen jullie er voor dat ze geen tekorten krijgen? Bijvoorbeeld doordat ze zoveel zweten (elektrolyten) en toch meer verbruiken natuurlijk dan een recreatiepaard.. Een gemiddeld sportpaard krijgt natuurlijk al gauw een sportbrok/muesli om aan te vullen maar dat is met IR natuurlijk lastiger..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:48

Bewegen en trainen dat snap ik. Eiwitten krijgt hij al maar wil hem eerder ondersteunen met inderdaad zoiets als Muscle impulse of de muscle support. Pavo ben ik echt niet weg van ik wil suikers tot het minimale beperken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 00:38

MartineC1711 schreef:
Ik heb trouwens nog een vraag aan degenen die in de "sport" rijden met hun IR paard, hoe zorgen jullie er voor dat ze geen tekorten krijgen? Bijvoorbeeld doordat ze zoveel zweten (elektrolyten) en toch meer verbruiken natuurlijk dan een recreatiepaard.. Een gemiddeld sportpaard krijgt natuurlijk al gauw een sportbrok/muesli om aan te vullen maar dat is met IR natuurlijk lastiger..

Natuurlijk moet een paard in de sport aangepast gevoerd worden. De zouthuishouding kun je ook gewoon met normaal keukenzout op peil houden en dat dagelijks bij het voer geven. Daar heb je echt geen dure sportmiddeltjes als electrolytenpoeders voor nodig ( neem aan dat je geen GP rijdt met zware training/wedstrijden :) ) . Ook mag het aandeel koolhydraten ( = suikers) hoger zijn dan bij een paard in rust, en vitamines-mineralen zijn altijd nodig. Zowel in rust als in de sport.

@ Chesss: Phytonics muscle support lijkt me prima.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:58

super dank je wel! ik ga het even bekijken.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:51

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag. Ik had het laatst met een dierenarts (niet mijn eigen) over mijn merrie en die zei me dat ik eens moest testen op IR. Gevraagd waarom hij dacht dat ze dit zou kunnen hebben, en het antwoord was: omdat ze wallen onder haar ogen heeft?
Is dat zo? Hebben IR paarden dat?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:37

Het komt inderdaad voor dat paarden verdikkingen rondom de ogen hebben zitten. Verder was mijn paard heel dik en met wat hij kreeg zou hij echt af moeten vallen, maar viel niks af.
Ook lopen paarden die IR hebben vaak gevoelig, want door de suikeropslag in het paardenlijf zijn ze dan ook (soms licht) hoefbevangen.
Als de gelegenheid zich voor doet zou je een bloedonderzoek kunnen doen, die zijn bij mijn dierenarts rond de €45,00 dan weet je het zeker en voorkom je misschien erger.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:49

Ok, toch maar eens testen dan. Thanks!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:02

Jannepauli schreef:
MartineC1711 schreef:

Natuurlijk moet een paard in de sport aangepast gevoerd worden. De zouthuishouding kun je ook gewoon met normaal keukenzout op peil houden en dat dagelijks bij het voer geven. Daar heb je echt geen dure sportmiddeltjes als electrolytenpoeders voor nodig ( neem aan dat je geen GP rijdt met zware training/wedstrijden :) ) . Ook mag het aandeel koolhydraten ( = suikers) hoger zijn dan bij een paard in rust, en vitamines-mineralen zijn altijd nodig. Zowel in rust als in de sport.

@ Chesss: Phytonics muscle support lijkt me prima.

:') nee geen GP inderdaad, het is een haflinger en ik rijd M dressuur.. Voor het paard redelijk zwaar. Gisteren tijdens de les was ze na een kwartier al verzuurd namelijk.. -O- daar zoek ik eigenlijk wat voor.

Maar begrijp ik het goed dat ik dus in principe voor een zware training of wedstrijd best iets met koolhydraten kan geven? Bijvoorbeeld Pavo Sportsfit? Niet achteraf toch?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:32

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 06:08

Je kan kijken naar coolstance copra bij rwdh..Dit bevat veel energie maar amper zetmeel en suikers..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:21

Koolhydraten geven? Tja, dan moet je natuurlijk wel weten dat verzuring ( het ontstaan van melkzuur in de spieren) in de spiercellen juist ontstaat door het verbranden van koolhydraten bij inspanning...
energie toevoegen ( in welke vorm dan ook) is niet wat je wil. Trouwens.. dit probleem los je niet op door naar pillen of poeders te grijpen, de oorzaken moet je aanpakken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:26

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:18

Jannepauli schreef:
Koolhydraten geven? Tja, dan moet je natuurlijk wel weten dat verzuring ( het ontstaan van melkzuur in de spieren) in de spiercellen juist ontstaat door het verbranden van koolhydraten bij inspanning...
energie toevoegen ( in welke vorm dan ook) is niet wat je wil. Trouwens.. dit probleem los je niet op door naar pillen of poeders te grijpen, de oorzaken moet je aanpakken.

en wat zou volgens jou de oorzaak kunnen zijn?