Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:34

Waarschijnlijk heeft onze merrie (17 jarige KWPNer) ook cushing..?! ;( In agustus was ze verkouden, DA erbij zat op haar voorste luchtwegen na een kuurtje ging dit weer goed. Toen was ze binnen een week of 2 ineens ontzettend afgevallen en al haar bespiering was foetsie, dus begonnen haar nog meer bij te voeren maar kwam niks bij. Weer DA erbij, allerlei testen gedaan kwam uit dat ze wormen zou hebben en een (chronische) ontsteking maarja zou het een met het ander te maken hebben of zouden het twee aparte dingen zijn? We hebben haar toen ontwormd maar ze kwam nog steeds niet aan, vorige week had ze het ineens heel benauwd. Dus maandag weer de DA erbij, omdat ook haar vachtstructuur veranderd was is ze nu getest op cushing.
Opzich als je alle symptonen bij elkaar op gaat tellen zou het best wel eens zo kunnen zijn dat ze dit heeft... Morgen krijgen we waarschijnlijk de uitslag dus ben benieuwd, ook wat we er nog aan kunnen doen? Mijn pony heeft ook cushing gehad, dit is alweer wat jaren geleden. Ik begreep dat er nu ook verschillende medicijnen bestaan om het leven met cushing leefbaar te maken...
Kan iemand mij de ervaringen vertellen met de medicijnen ook de natuurlijke produkten als daar ervaring mee is...?

Bedankt alvast!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:41

Het beste kan je met Pergolide beginnen. Dit is eigenlijk een medicijn voor mensen met de ziekte van Parkinson. Maar bij paarden helpt het dus tegen de Cushing.
Kan zijn dat je Da er nog niet van op de hoogte is, dus vraag er dan naar.
Dit medicijn moet je rustig opbouwen, ik moest het in 8 weken opbouwen.
Nooit gelijk de volledige dosis geven.
Kijk dit topic nog verder door, er staat al veel over geschreven.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:45

cynthiar schreef:
Het beste kan je met Pergolide beginnen. Dit is eigenlijk een medicijn voor mensen met de ziekte van Parkinson. Maar bij paarden helpt het dus tegen de Cushing.
Kan zijn dat je Da er nog niet van op de hoogte is, dus vraag er dan naar.
Dit medicijn moet je rustig opbouwen, ik moest het in 8 weken opbouwen.
Nooit gelijk de volledige dosis geven.
Kijk dit topic nog verder door, er staat al veel over geschreven.

Bedankt voor je tip, mocht de DA er niet over beginnen zal ik het zeker aankaarten. Ik ga dit topic inderdaad nog even verder doorspitten, zag al een heleboel staan maar ook berichten uit 2006 dus daarna zal er vast een heleboel veranderd zijn.
Ook las ik ergens op internet dat medicijnen tegen cushing 300,- per maand kosten, is dit echt zo..?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:00

Nee, ik betaal voor tabletten van 1mg (wat jij waarschijnlijk ook nodig zal hebben, ligt aan gewicht van je paard) 42 euro voor 100 pillen. Die moet je bij een mensen apotheek halen, want dat is goedkoper als via de DA, en bij sommige DA's kan je het niet eens krijgen.
Er kan behoorlijk prijsverschil inzitten, dus even langs verschillende apotheken gaan voor de prijs.

petitparis

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:51

volgens mijn en andere DA's kost een behandeling met pergolide per jaar minimaal 600 euro (aan 0.5mg) maar dit is dan met de variant die voor dieren "omschreven" is.

In BE is het blijkbaar zo dat DA's geen humane medicatie mogen voorschrijven als er een dierlijke variant is. Maar als je een apotheker hebt die wil meewerken kan je de humane versie kopen.

@ cynthiar: jij hebt wel nog een andere prijs dan dat ik heb gehoord en gevonden. Ik dacht bovendien ook dat de prijzen nationaal vastliggen (bcfi geeft jaarlijks een boekje uit met alle prijzen van alle medicatie met en zonder (verhoogde terugbetaling). Dus het verbaasd me eigenlijk wel dat jij toch aanraad verschillende apothekers te vragen...
Ik dacht dat Permax alleen maar in 0.25 en 1mg bestaat.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:25

Wij betalen ook €42,40 ofzo voor 100 pillen. Via een gewone apotheek idd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:42

petitparis schreef:
volgens mijn en andere DA's kost een behandeling met pergolide per jaar minimaal 600 euro (aan 0.5mg) maar dit is dan met de variant die voor dieren "omschreven" is.

In BE is het blijkbaar zo dat DA's geen humane medicatie mogen voorschrijven als er een dierlijke variant is. Maar als je een apotheker hebt die wil meewerken kan je de humane versie kopen.

@ cynthiar: jij hebt wel nog een andere prijs dan dat ik heb gehoord en gevonden. Ik dacht bovendien ook dat de prijzen nationaal vastliggen (bcfi geeft jaarlijks een boekje uit met alle prijzen van alle medicatie met en zonder (verhoogde terugbetaling). Dus het verbaasd me eigenlijk wel dat jij toch aanraad verschillende apothekers te vragen...
Ik dacht dat Permax alleen maar in 0.25 en 1mg bestaat.

Tja dat is gewoon kul dus, want de "dierlijke variant" die je via DA krijgt is letterlijk hetzelfde merk en hetzelfde doosje, er bestaat geen dierlijke variant, het is gewoon het mensenmedicijn via de Dierengroothandel en DA besteld ;-)
Permax is overigens één van de merken die pergolide maakt, maar er zijn meer. En vanaf het begin dat ik pillen geef, waren er pilletjes van 0,25 mg, 0,5 mg en 1 mg. De pilletjes met lagere dosering zijn overigens vaak (relatief) duurder maar soms makkelijker met doseren want een 0,25mg afbreken van een 1mg pilletje valt nog niet mee ;-)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:44

doen jullie de paarden overigens terug zetten op medicatie?

gambit krijgt nu 1 mg per dag en echt...hij is werkelijk als nieuw...ben er zo blij mee...maar zou ik hem bv kunnen proberen langzaam terug te zetten naar 0,5 mg? en na wat voor tijd zou je dat dan moeten doen ( bv eerst een half jaar reguleren op 1mg en dan terug,of sneller al? )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:11

Kimmie: lees even mijn stukje over never change a winning team. Als je reden hebt om aan te nemen dat hij met minder toe kan, kun je het op enig moment proberen, maar aan de andere kant is hem gewoon stabiel houden ook heel belangrijk.
Hoe zwaar is Gambit ook al weer?? Hoe is het nu met zijn koker, nog steeds zo goed?? Ontstekingen onder controle houden is ook iets wat meespeelt natuurlijk bij je dosis pergolide en niet alleen zijn vacht.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:17

gambit zal een kilo of 600 wegen denk ik...hij is 1.66m hoog en stevig gebouwd...

en zijn koker was van het weekend weer wat dikker,maar dat gaat af en aan...zo zwelt ie helemaal op en zo slinkt ie weer heel hard...geen idee wat daar nu zo in rommelt...

ja als hij het beste op 1 pilletje kan blijven is het mij prima hoor :j ,hij is echt als nieuw op het moment,niets meer aan te merken,zijn vacht wordt ook steeds donkerder en ja,als je hem ziet is het gewoon wakkere bitje :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:36

Kijk volgens de vuistregel mag hij op 1,2 zitten (600 * 0,002), dus daar zit je nu al onder.

Ik zou het eerst een behoorlijke tijd stabiel willen hebben en als je dan al wilt minderen dat ook weer stap voor stap naar bijvoorbeeld 0,75 mg (en dat een goede periode aanhouden). Voor het zelfde geld zie je bij 0,75 mg al weer veranderingen - omdat het te weinig zou zijn - en dan ga je gewoon weer naar je oude dosis. Gaat het prima dan kun je kijken of je op termijn met nog minder toe kunt...

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:05

Ik zou Gambit ook zeker een periode op 1mg houden. Hij krijgt het niet zo heel lang en is natuurlijk super hoe goed hij het doet!
Wellicht dat je dit dan kunt proberen als het qua weer ook fijner is voor ze. Wij hadden het cushing paard (praat nu mee over de cushing pony La Vie namelijk ;) ) en die stond in de herfst/winter maanden hoger ingesteld dan in de zomer. Dan deed ie het goed.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:10

jaa zowiezo wil ik dat bv pas in het voorjaar gaan doen hoor,hij krijgt nu pas zo kort die pergolide...

maar als het bv raadzaam is een jaar op 1 vaste dosis te zitten dan doen we dat gewoon,ik heb liever dat hij zich zo voelt zoals hij zich nu voelt als weer verandering in zijn lichaam te brengen waardoor hij zich zieker gaat voelen :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:49

Als Gambit zich met 1 mg goed voelt zou ik het zo houden... Het is altijd lastig, kan het ook minder of misschien niet. Maar uiteindelijk is pergolide natuurlijk alleen symptoombestrijding, daarom zou ik het ook gewoon zo laten. Het gaat nu goed, hij geniet van het leven, en dat is eigenlijk nog het enige doel!
Ik zou sowieso voorlopig het zo laten en dan kan je altijd vna 't voorjaar ofzo idd misschien naar 0,75 maar ik zou er zeker voorzichtig mee zijn, als hij het nu goed doet. Winter is sowieso ook niet echt seizoen voor die oudjes natuurlijk. En zoals fargo ook zegt, don't change a winning team.

Ik vind het zelf ook lastig hoor... bijvoorbeeld: Nordwing krijgt nog steeds standaard 1 schepje cubarmix per dag, dan denk je ook, moet dat nou echt? tja... toen de pot op was ging hij wel weer slechter eten, hier doet hij het goed op. Hij is ruim 31, en hij doet het er goed op, zijn gebit rommelt natuurlijk toch het een en ander. Mocht hij iets krijgen waar hij echt flinke antibiotica voor moet hebben, dan denk ik dat dat sowieso einde verhaal zou zijn, of hij nou wel of geen cubarmix krijgt. En op grond daarvan blijf ik het gewoon geven, hij doet het er goed op en daar ben ik blij mee.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:25

cynthiar schreef:
Nee, ik betaal voor tabletten van 1mg (wat jij waarschijnlijk ook nodig zal hebben, ligt aan gewicht van je paard) 42 euro voor 100 pillen. Die moet je bij een mensen apotheek halen, want dat is goedkoper als via de DA, en bij sommige DA's kan je het niet eens krijgen.
Er kan behoorlijk prijsverschil inzitten, dus even langs verschillende apotheken gaan voor de prijs.

Oke thanks!! Ben nog steeds aan het wachten op de uitslag, zou ik vandaag krijgen...
Hoop dat ze me snel terug zal bellen...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:46

Ik heb mijn paard teruggezet in de Pergolide toen ik een keer niet uitkwam met de hoeveelheid die ik nog had.. :o
Pony ging met een paar dagen al slechter lopen en heb ik snel weer terug gezet, maar mijn paard ging super en heb ik zo gelaten.
Die kreeg het toen zo'n 8 maanden, mijn DA vond het wel een goed idee als zo'n dier heel stabiel is op de medicijnen het heel voorzichtig eens te proberen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:50

Ik zou zelf ook niet gauw teruggaan tenzij je erg hoog (te hoog) bent ingestart. Omdat het toch een beetje spelen met de hormonenhuishouding van je paard is, daar moet je voorzichtig mee zijn, denk ik. Dus gaat het op een gegeven moment goed dan is dat heel kostbaar eigenlijk.

Wij hebben een tijdje (zonder dat ik dat wist, idee van manlief, want eigenlijk toch echt zijn paard) de ene dag 1,5, de andere dag 1 mg gegeven. Daar werd paardlief niet blij van. Toen ben ik ook boos geworden, zo kan hij toch niet stabiliseren want de ene dag krijgt hij of juist genoeg of misschien wel teveel en de andere dag dus misschien te weinig en zo kan zijn lichaam dus niet wennen en stabiliseren! Mijn man dacht dat hij dan zo gemiddeld :o :o op 1,25mg zou zitten, maar dan kun je beter echt 1,25mg geven lijkt me :j :D

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:54

@fargo....das mannenlogica!!! :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:41

sigrid1182 schreef:
@fargo....das mannenlogica!!! :P

Inderdaad ja, ik zei: eigenlijk ben je de hele tijd (om de dag!) aan het op en aan het afbouwen, daar kan zo'n paard toch niet mee overweg!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:22

Hoi allemaal, ik kom me hier ook melden. Heb net gehoord dat mijn shetlandmerrie Aurora positief is getest op Cushing. Ze is getest dmv een bloedtest, ik weet verder niet hoe of wat precies maar voor de volledigheid vermeld ik het ook even.

Ik zal eerst even wat meer over haar vertellen. Ze is pas 11, wat eigenlijk de hoofdreden is dat ze niet eerder getest is. Ze heeft een hele geschiedenis met aanvallen van hoefbevangenheid, stijfheid en moeilijk lopen. Is eigenlijk altijd erg te dik geweest tot vier jaar geleden, toen ik meer ging lezen over insulineresistentie en mogelijke invloed van magnesium daarop. Ze is toen met een magnesiumsupplement van een typisch vette shetlander naar mooi op gewicht gegaan, het laatste jaar zelfs soms aan de magere kant (geef het nu niet meer).

Ondanks afvallen, graasmasker en (bijna) alleen hooi blijft ze dus aanvallen van stijfheid hebben. Het wijkt in mijn ogen vooral af van een typische hoefbevangenheid in de zin dat ze vooral last van haar achterhand lijkt te hebben en niet zozeer van de voorvoeten.
Sinds deze zomer zijn daar wat rare dingen bijgekomen, die je afzonderlijk niet echt opvallen, maar nu ineens wel in het plaatje vallen.
-ze heeft altijd traanogen. Niet extreem, maar ja, het is er wel.
-ze geeft helder vocht uit haar uier. In juli voor het eerst gezien, dacht eerst dat het met hengstigheid te maken had maar ze heeft het eigenlijk continu. [MD] Vocht uit uier. Verder geen problemen mee, veearts zei dat ze het vaker had gezien bij cushing paarden.
-in de lente problemen met hoesten. Dit kan iets compleet ongerelateerds zijn, heb sterk het vermoeden dat het een pollenallergie is. Dit is pas begonnen sinds we naar Engeland verhuisd zijn en ze heeft het nu twee keer gehad.
Maar ik schrijf het toch op, misschien herkent iemand het?
-ze heeft al sinds haar geboorte de typische vetbulten boven haar ogen. Er wordt altijd gezegd dat Cushing vooral bij oudere paarden voorkomt, is het mogelijk dat dit van begin af aan aanwezig is?
-krulvacht heeft ze niet, verhaart super. Wel heeft ze veel haar, en groeit het alle kanten op. Kan ik verwachten dat dit op korte termijn verandert?

Wat vragen voor de bokt-experts... zal ook het topic nog eens op mijn gemak doorlezen.
-over een paar dagen ga ik starten met pergolide. Het gaat hier over een kleine shetlander van 93cm, ik schat haar op max. 150 kilo. De veearts zegt dat ik kan starten met 0.5 mg, heb al specifiek gevraagd naar bijwerkingen en volgens haar is het grootste probleem dat ze eventueel kan krijgen met haar eetlust.
Ik ben vrij eigenwijs aangelegd wat veeartsen betreft :+ raden jullie me aan om eerst op 0.25 mg te beginnen? En zo ja hoe snel kan ik dat evt verhogen?

-Wat is precies het verschil met insulineresistentie? Volgt het een uit het ander evt?

-Ik voer haar volgens haar HB beperkingen. Voornamelijk hooi, ze gaat wel de "wei" op, altijd met graasmasker. Wei tussen aanhalingstekens aangezien het meer een postzegel met een groene kleur is. Meer bezigheidstherapie eigenlijk. Sinds ze weer zo stijf is zat ik te denken of het slim is om weer met het magnesiumsupplement te beginnen, of misschien beter een volledig mineralensupplement (heb nu Formula4Feet). De vraag is eigenlijk meer of het kwaad kan in combinatie met de pergolide straks.

-in het algemeen, wat kan ik verwachten als ik straks begin met de pergolide? Hoe snel zijn bijwerkingen duidelijk, hoe snel moet ze erop reageren?

Alvast bedankt voor het lezen en antwoorden!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:23

Fargo jouw bericht hierboven is al erg nuttig voor mij trouwens, ik ben geen man maar zo zou ik wel kunnen redeneren := Het is dus aan te raden om het echt constant te houden, goed om te weten. Hoe gaat het nu met jullie paard?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:56

Welkom Gemske: Ik zou zeker met 0,25 mg starten (en evt in stapjes van 0,25mg opbouwen). Shetlanders zijn erg oorspronkelijke paardjes en voor wat ik begrepen heb daardoor gevoeliger voor pergolide! Dus ik zou toch juist met haar rustig aan starten met 0,25 mg en wellicht die dosis een tijd aanhouden wellicht?
Vuistregel voor haar puur op basis van haar gewicht is 150 * 0,002 = 0,3mg (en dus niet zozeer op basis van haar symptomen)
Wellicht is het op basis van haar symptomen - al meerdere aanvallen van hoefbevangenheid gehad dus wel nodig of te adviseren om uiteindelijk op 0,5mg te gaan zitten.
Vind het wel lastig omdat ik wel weet dat shets gevoeliger zijn. Is het een idee om toch met 0,25 mg te starten en dat voorlopig 2 maanden te proberen, gewoon om op safe te spelen? Of om bijv een maand aan te kijken en dan op te schakelen als ze er goed onder blijft (qua eten e.d.?) naar 0,5 mg?

Weerstandsproblemen en onstekingen die langer aanduren zouden wel passen bij het plaatje van hoesten in de lente. Ze zijn ook bevattelijker voor longontstekingen bijvoorbeeld.
Een van de symptomen van cushings is insulineresistentie of suikerziekteachtige verschijnselen. Dit wordt vaak beter naar mate de cushings beter in balans is door medicatie. Overigens is magnesium een heel goed hulpmiddel bij het beheersen van de suikerhuishouding maar ook bij spierspanning (die door de overproductie van cortisol ontstaat). Dus ja ik zou zelf wel weer met magnesium beginnen.

De meeste paarden gaan na een week of 3 a 4 de eerste lichte verbeteringen vertonen. Vaak treedt er na de 3 weken een dip op en DAARNA ga je echt wijzigingen en verbeteringen zien (ogen worden schoner, helderder, paardje is fitter, gaat op hoofd wat verharen). Bij het geven van pergolide kan duizeligheid, misselijkheid, angstigheid optreden. Liefst het pilletje na het eten geven of er vlak voor want ongeveer een half uur tot een uur erna treedt de misselijkheid op en dan zou dus idealiter het eten al op moeten zijn ;) Geef het pilletje liefst niet door het eten want daardoor krijgt je paardje onwijs wantrouwen in het eten en laat dus daardoor in eens alles staan als je pech hebt. Dus Liefst apart geven in een appel/wortel/boterham/krentebol en daarna niet te lang wachten met eten geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:01

naar wat ik hier eerder las lijkt mij een stap van 0.25mg wel vrij groot voor een shet. Ik zou al een pilletje van 0.25 in 2 gedaan hebben...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:11

Dat zou idd ook nog kunnen (niet eens aan gedacht), maar je kunt ook niet overal de pilletjes in alle formaten krijgen en bovendien zijn die pilletjes weer stukken duurder meestal.
Als het goed is is Gemske nog niet gestart toch? Wat voor pillen krijg jij Gemske, welke dosis per pil?
Als het 0,25mg per pil is tja dan kun je heel eenvoudig natuurlijk starten met een nog lagere dosis namelijk 0,125 en opbouwen met 5 dagen ertusse naar 0,25mg.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:13

ik ben ook gewoon met 0,125 begonnen.. pilletjes van 1 mg kan je prima in 8 stukjes doen met een mesje. dus ik zou zeker met 0,125 beginnen!